Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:40

http://www.kwpn.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
De Amish in Amerika
foto: www.yvonnetermeer.nl
Ook Nationaal Kampioenen maken de oversteek

De Amish in Noord-Amerika blijven hun tuigpaardenfokkerij uitbouwen met Nederlandse KWPN tuigpaarden. Via Roelof van ’t Oever vertrok er half december weer een aantal paarden naar Amerika en ook nu staan er nog diverse tuigpaarden klaar om te vertrekken. Het gaat daarbij om veulens maar ook jaarlingen en oudere paarden waaronder zeer bekende tuigpaarden.

De bekendste is ongetwijfeld meervoudig Nationaal Kampioen Edaperty (Unieko x Vrijdaperty ster van Perfection) . Edaperty was als tweejarige en vorig jaar als driejarige Nationaal Kampioen stermerries. De verkoop is onder voorbehoud van de uitslag van de gebruikelijke testen. Frasa: ”Natuurlijk had ik de merrie graag op stal willen houden, maar dit bod kon ik niet afslaan. Ik heb nog jong fokmateriaal op stal en daar ga ik mee verder.”

Onder de verkochte veulens komt er een aantal uit een bekende stam zoals het merrieveulen Heldrini II van de familie Kooyman. Zij is een dochter van Manno uit de keur preferente Renovo-dochter Heldrini (v.Renovo) en zij is de grootmoeder van de keurmerrie Dendrini (Manno x Patijn) van de familie Kooyman. Rijder Henk Hammers behaalde met Dendrini de derde plaats in de Finale der Nationale op de Nationale Tuigpaardendag 2012.

Uit de Jeldine-stam van Piet Lelieveld zijn al diverse paarden naar Amerika maar binnenkort gaat er weer een aantal. Ronald Kouwenhoven fokt met de keur preferente merrie Umaldine OMGH (Manno x Goya) uit de Jeldine-stam en hij verkocht haar in 2012 geboren merrieveulen Humaldine OMGH (v.Atleet). Zij is de vierde die Kouwenhoven uit deze stam recentelijk naar Amerika verkocht want ook haar inmiddels vierjarige volle zus, de nationale stermerrie Emaldine OMGH ging mee.

De Nationaal Kampioen Zeldine (elite van Manno en volle zus van de voormalige KWPN hengst Talos) van Kouwenhoven ging al eerder naar Amerika evenals haar in 2012 geboren dochter Henzeldine (v.Atleet).

Piet Lelieveld verkocht de stermerrie Beldine (Torino x Veldine keur preferent van Manno). Veldine is ook de moeder van de KWPN hengst Eebert (v.Atleet). De comb. Lelieveld/Beck verkocht uit een andere foklijn de tweejarige Gidane (Cizandro x keur van Talos x Plain’s Superstition). Overigens verkocht Berend Huisman ook een fokproduct van Lelieveld. Dat is de concoursmerrie Zodine (ster van Manno x Nodine ster preferent van Harald). Berend Huisman verkocht haar samen met Zorra (Manno x Priscilla ster van Harmonie) van Jan Mittendorff en Extra Chic (Vaandrager HBC x Waterman) van G.J. van de Brake.

Jaap Kok verkocht ook twee van zijn fokproducten. Dat is ten eerste de stermerrie Donja (Waldemar x keur van Manno) en uit dezelfde stam verkocht hij de tweejarige merrie Ferona (Baanbreker x Seinman x Larix).

Ook de uit de bekende Erina-stam van Dini Markhorst afkomstige stermerrie Corine (Torino x Norina van Waterman, fokker G. Heuvelink uit Vierakker) en de stermerrie Annette (Moneymaker x Netty keur van Fabricus) van Siem Borst zullen hun rol als fokmerrie in Amerika voortzetten.

Een hele bekende merrie is de keur sport merrie Ballerina (Vaandrager HBC x de keursport merrie Ina v.Renovo). Suzan Bouwman was op de concoursvelden zeer succesvol met Ballerina. De merrie is dragend van Atleet en verwacht haar veulen is februari. De nieuwe Amerikaanse eigenaar gaat de hengstenkeuze voor dit jaar bepalen en wanneer haar veulen van dit jaar gespeend is en zij weer dragend is gaat zij vertrekken. De KWPN hengst Vaandrager en zijn goedgekeurde zoon Baanbreker maakten vorig jaar reeds de oversteek naar Amerika.

Uit de bekende concoursmerrie Venderose M (keur van Roy M) komt de door Toon van Doorn gefokte de tweejarige Genderose (v.Aron HBC). Zij volgt haar moeder Venderose die dragend van Atleet reeds in Amerika is.

Uit de sportmerrie Kelly (Fabricius x Zakerno) van Stal Boelens gaat een kleindochter naar Amerika. Dit door Udo Rovers gefokte merrieveulen komt uit Whiskelly (v.Patijn). Tienke Elzinga en Kelly vormden destijds een ijzersterke combinatie op de concoursvelden.

Ook van zeer goede huize komt de keurmerrie Dianita (Torino x Wianita keur van Manno x Ianita keur sport preferent van Unitas). In handen van Henk Hammers profileerde Dianita zich dit jaar als een beste concoursmerrie. Zij is nauw verwant aan ereklasse paard Sunlight (v.Manno) van Stal Haarsma en meervoudig sportmerrie Taunita (v.Manno) van Joop van Wessel.

Uit de bekende concoursmerrie No Limit gaat een tweejarige hengst van Patijn naar Amerika. No Limit is een dochter van Ahoy uit de stermerrie Angela (v.Cambridge Cole).

Roelof van ’t Oever was vorige maand in Amerika te samen met Klaas Korterik. Roelof: “Wij hebben verschillende paarden die ik verkocht heb daar aangespannen. Ze deden het prima. We hebben ook met de hengsten Baanbreker en Vaandrager gereden. Die deden het ook perfect. Vaandrager staat keurig voor het stoplicht te wachten tot het groen wordt.”

Wim Cazemier verkocht onlangs ook nog weer diverse paarden aan de Amish waaronder de stermerrie Desiré (Vaandrager HBC x Tamara ster van Fabricius x de preferente elitemerrie Juweeltje v.Farao) van K. Polinder. Het gaat hier weer om een telg uit de Erina-stam van Dini Markhorst. Ook mee ging de stermerrie Aranka (Manno x Ranka ster van Lorton). Via Cazemier zullen deze zomer nog diverse merries richting de Amish gaan. Deze merries zullen echter eerst nog hier gedekt worden alvorens zij Nederland verlaten.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 04-01-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Re: Amish kopen weer diiverse topsport tuigpaardenmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:06

Het leuke is dat ze daar ook nog echt gebruikt worden; niet alleen voor de sport maar ook vervoer e.d. De Ferrari's van de Amish zeg maar. :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:10

Als ik dat zo lees vertrekken alle goede tuigpaarden naar Amerika := Blijft er hier nog wat over? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:30

Lante schreef:
Het leuke is dat ze daar ook nog echt gebruikt worden; niet alleen voor de sport maar ook vervoer e.d. De Ferrari's van de Amish zeg maar. :D

:')

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:30

Sammie schreef:

Roelof van ’t Oever was vorige maand in Amerika te samen met Klaas Korterik. Roelof: “Wij hebben verschillende paarden die ik verkocht heb daar aangespannen. Ze deden het prima. We hebben ook met de hengsten Baanbreker en Vaandrager gereden. Die deden het ook perfect. Vaandrager staat keurig voor het stoplicht te wachten tot het groen wordt.”

:') Echt een mooi gezicht als je daar ook rond rijdt al die mooie koetsjes even terug in de tijd..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:35

mebianca schreef:
Sammie schreef:

:') Echt een mooi gezicht als je daar ook rond rijdt al die mooie koetsjes even terug in de tijd..

Hihi, alleen dan weer jammer van die stoplichten hè..! _O-

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:36

Zitten die Amish mensen zo goed in de slappe was?
Hoe komt dat?Omdat ze werken ipv computeren,bellen,tv kijken ed? :+ :D

Het ljkt me ook wel een prachtig gezicht ja.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:57

Ik heb ze afgelopen zomer ook volop gezien:
Afbeelding

Mooi contrast met Mc Donalds op de achtergrond
Afbeelding

Ze zijn echt niet allemaal rijk hoor. Op de weekmarkt in State College kwamen ze ook om spullen te verkopen, maar bij sommigen droop de armoede er vanaf.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 04-01-13 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:10

Oeh die koetsjes zijn lelijk.
Helemaal dicht ,met spiegels.Het zijn eingelijk net vierkante auto's,maar dan met paard ervoor.
Wat lijkt me dat gek,zo weinig contact te hebben met je paard. -O-
Ik zit altijd tegen mijn pony te kletsen. :')

Ik vind het wel knap hoor,dat die mensen hun levenswijze nog zo volhouden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:13

Het heeft wel wat puurs vind ik. :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:06

Ik ben complete leek in tuigpaarden maar jeuh... Lijkt wel leegverkoop, blijft er nog iets over? ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:11

blijft een apart volk die Amish

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:14

Djilna schreef:
Als ik dat zo lees vertrekken alle goede tuigpaarden naar Amerika := Blijft er hier nog wat over? :+

Ja goede boost voor de fokkerij
Als je niet verkoopt dek je ook niet en als er zulke handel is wel
Denk ik dan...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:23

Dankzij Amish is de Vlaams Trekpaard niet van de Aardbol verdwenen. Heel goed bezig!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:32

Ik ben ook niet thuis in de tuigpaarden maar jeetje wat een verkopen..
helaas hoor ik niet alleen maar goede verhalen over de Amish..er zijn heel wat paarden van hen die compleet uitgemergeld in killing pens terechtkomen, waar sommigen dan weer weggekocht worden door welwillende Amerikanen.
Maar goed, de Amish zijn natuurlijk niet anders dan "gewone"burgers..je hebt er arm, middenklasse en rijk.
Ik was ook altijd erg van ze gecharmeerd maar heb die mening toch wel een beetje bijgesteld.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:35

klopt ook,je kunt ook niet alles over 1 kam scheren.
Ik vind de paarden hierboven op de foto's ook niet weldoorvoed,maargoed,ik hou wel van een vol paard.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:37

nee idd, zat ik ook al te bekijken, ik zie ze ook liever wat voller.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:00

Knakker schreef:

Rare opmerking! Waar slaat dat op?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:58

sflj schreef:
Knakker schreef:

Rare opmerking! Waar slaat dat op?

Is toch zo , ze zijn nou eenmaal niet doorsnee. gezien hun kleding en gehele leefstijl?

NatassJa

Re: Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:24

Ik heb in Amerika met deze mensen mogen werken en werd ook uitgenodigd om een kijkje bij hun thuis te nemen. Ze zijn hetzelfde als jij en ik, alleen hebben ze compleet andere leefgewoonten.

Het is allemaal vrij middeleeuws, maar ze zorgen goed voor de paarden. Ook als ze wat minder hebben. Het zijn hun vervoermiddelen, dus ze moeten wel.

Ze hebben alleen geen luxe stallen, het beste tuig en ga zo maar door, maar ze komen echt niets te kort daar. (Welke ik heb gezien dan) :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:34

dank je Pillow, dat bedoelde ik ook.
Maar laat ze vooral hun gang gaan, zolang ze andere mensen er niet mee lastig vallen...

Washinton

Re: Amish kopen weer diverse topsport tuigpaardenmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:48

Misschien een gekke vraag, maar als er wordt gesuggereerd dat de Amish een arm volk is, waarom halen ze dan (bekende) tuigpaarden uit Nederland? De paarden kosten zelf ook niet niks + alle bijkomende 'verhuizingskosten'. Ze zouden dan toch veel beter af zijn door een paard te kopen van een lokale boer?
*Een vraag die net in mijn hoofd kwam opdoemen :D *

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:54

nee geen gekke vraag, ik weet het niet.
Misschien dat ze door hun simpele leven geld overhouden om dan bv te besteden aan een leuk nederlands paard.
Maar ja, als ze dan zo simpel leven kunnen ze het ook wel af met een paard daar uit de buurt...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:26

pillow schreef:
Is toch zo , ze zijn nou eenmaal niet doorsnee. gezien hun kleding en gehele leefstijl?

Ik vind het nogal respectloos over komen.
Wat is dan wel doorsnee? Wel eens goed om je heen gekeken in eigen land? Ben jij doorsnee?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:59

sflj schreef:
pillow schreef:

Ik vind het nogal respectloos over komen.
Wat is dan wel doorsnee? Wel eens goed om je heen gekeken in eigen land? Ben jij doorsnee?

pfff je kan ook op alle slakken zout leggen. :roll:
Wie zegt dat het negatief bedoeld is?