De onvoorspelbaarheid van een edel dier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De onvoorspelbaarheid van een edel dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 09:55

www.omroepbrabant.nl / www.bokt.nl

Hoe goed je een dier ook traint, het is en blijft een dier en dus onvoorspelbaar. Dat geldt ook voor paarden. Meer dan eens zijn er ongelukken met paarden, waar dier en berijder er soms goed, maar soms ook minder goed van afkomen. Een selectie van het afgelopen jaar in Brabant.

Paarden zijn gevoelige dieren. Er zijn situaties waarin een paard op hol kan slaan. Met alle gevolgen van dien. Zo raakten twee mannen in Waalwijk gewond toen het paard dat hun wagen trok, schrok van een voorbijkomende scooter.

In Dongen schrok een paard en rende de weg op. Een ander paard schoot ook in paniek en rende met begeleider de weg op, waar zowel de begeleider als paard aangereden werden door een auto. Een paard in Biest-Houthakker sloeg op hol en rende met wagen nog vast het Wilhelminakanaal in. Daar verdronk het.

Soms is er geen directe aanleiding voor een ongeluk. Een meisje in Drunen viel van haar paard, waarna het geschrokken paard de straat op schoot en aangereden werd. In Etten-Leur raakten twee vrouwen gewond toen om hun paard met wagen omsloeg. Het paard raakte zo ernstig gewond dat het afgemaakt moest worden.

Twee keer in een jaar tijd kwam een pony op ongelukkige wijze vast te zitten. Toen een pony in Chaam in een natuurgebied schrok, steigerde het en wierp de berijdster van haar rug af. Het dier kwam vervolgens met twee benen vast te zitten in een wildrooster. Een andere pony kwam in Vlijmen vast in een hek te zitten, nadat het was opgejaagd door een groot paard.

Een paard in een netelige situatie redden, is ook geen sinecure. Een man op een wagen raakte zwaargewond in Kruisland toen het paard en wagen in de sloot terechtkwamen. Het paard kon onder begeleiding van een veearts door de brandweer met banden uit de sloot worden getrokken. Ingenieuzer deden ze het in Budel, toen op onverklaarbare wijze een paard in een zwembad terechtkwam.

Het zwembad werd leeggepompt. Daarna maakten ze een loopplank van hooibalen en planken. Het ging met wat duw- en trekwerk gepaard, maar uiteindelijk kon het dier zelf uit het zwembad klimmen. Ongelukken met paarden hoeven niet dramatisch af te lopen, maar de onvoorspelbaarheid van dieren, maakt dat ze wel eens in hachelijke situaties terechtkomen.

Shirley

Re: De onvoorspelbaarheid van een edel dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:57

Daar is m.i. geen woord nieuws bij :))

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:58

wat wil die schrijfter nu met het stuk bereiken? dat paarden niet meer op de weg mogen komen, of wil ze mensen waarschuwen dat ze voorzichtig rond paarden moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:59

Wat is dit nu weer voor 'nieuws'? 8)7 (en dat op de voorpagina......)

Moeten nu we nu allemaal massaal onze paarden weg doen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:00

Goh, maakt omroep brabant ook zo'n verslagje van alle auto ongelukken, ongelukken met fietsers en scooters? Wat een gezwets :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:02

Rytir schreef:
Goh, maakt omroep brabant ook zo'n verslagje van alle auto ongelukken, ongelukken met fietsers en scooters? Wat een gezwets :')

Misschien kunnen we dan beter de wegen afschaffen, want daar gebeurt eigenlijk toch de meest ellende :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:05

Blijkbaar woon ik in de verkeerde omgeving.. Alles zit zo'n beetje hier in de buurt. Maar ik denk dat hier ook meteen heel veel paarden zitten.

Wanneer komen alle ongelukken met auto's en fietsers? Ik denk dat dat er ietsje meer zijn. En zo onvoorspelbaar vind ik mijn fiets niets :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:06

Shirley schreef:
Rytir schreef:

Misschien kunnen we dan beter de wegen afschaffen, want daar gebeurt eigenlijk toch de meest ellende :j

En dan verslik je je thuis in een bounty en ben je zo dood. :j

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:07

misschien moeten ze andere ongelukken met dieren ook vermelden...
denk dat het best nog wel meevalt. Maar idd, het is nooit leuk een ongeluk met een dier te hebben, zeker niet met slechte afloop...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:08

Zo van die overzichten worden juist vaak gemaakt over auto-ongevallen en fietsongevallen. Maar nu dat het over paarden gaat voelen we ons idd in onze kont gebeten. :')

Ik denk dat we met zijn allen veel voorzichtiger moeten zijn in het verkeer. Wij als ruiters trekken er maar op uit met ons paard en eisen dat de ganse wereld zich aan ons aanpast. Een snel voorbijrijdende wagen wordt uitgefoeterd. Eigenaars die hun honden laten loslopen krijgen een boze blik en gesnauw. Maar het zijn wij die meer rekening moeten houden met de rest. Wij gaan ervan uit dat iedereen toch wel minieme paardenkennis heeft, maar dat is niet zo.

Tuurlijk, ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar het is ook onze verantwoordelijkheid om voor veiligheid te zorgen en niet altijd met het vingertje te wijzen naar die automobilisten, wandelaars, mountainbikers, honden, spelende kinderen,....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:09

Niks mis mee toch wat extra aandacht vragen voor de onvoorspelbaarheid van paarden. Zijn genoeg mensen die helemaal niet weten dat een paard kan schrikken en dat een ernstig ongeluk kan veroorzaken. Het zou wel fijn zijn als er dan een paar tips bij zouden staan in hoe een paard op de openbare weg te benaderen, niet toeteren, er niet rakelings langs rijden en dan vooral niet net ernaast wat extra gas geven, vaart minderen als een ruiter dat aangeeft etc.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:10

Ik heb het gevoel alsof ik niet het hele artikel heb gelezen.
Wat is nu de precieze conclusie van dit artikel? Alle paarden wegdoen?
En wat wil de schrijfster nu met dit artikel bereiken dan?
En hoe zit het met de ongelukken met auto's, fietsers, brommers en motors?

Beetje een open eind zullen we maar zeggen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:12

Vergeet ook niet dat er nog veel meer ongelukken gebeuren waarbij het relatief gezien allemaal meevalt en er geen politie of ambulance aan de pas komt.

Of het iets toevoegt aan nieuws kun je je afvragen, maar de lezers ervan worden we wel weer even op geattendeerd dat een paard in het verkeer geen fiets is. Waarmee ik wil zeggen dat er weer even rekening gehouden zou kunnen worden door verkeersdeelnemers met de onvoorspelbaarheid van een dier.
Natuurlijk is dat niet iets wat een langdurig effect heeft, maar goed dat is met alles.

Volgens mij kun je dit bericht vergelijken met de diverse statjes op Bokt die altijd gevraagd worden en de vele lijstje die altijd ronde de jaarwisseling over verschijnen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:15

ashley1 schreef:
Ik heb het gevoel alsof ik niet het hele artikel heb gelezen.
Wat is nu de precieze conclusie van dit artikel? ?

Conclusie staat in de eerste en in de laatste zin ;)

"Hoe goed je een dier ook traint, het is en blijft een dier en dus onvoorspelbaar. Dat geldt ook voor paarden."
en
"Ongelukken met paarden hoeven niet dramatisch af te lopen, maar de onvoorspelbaarheid van dieren, maakt dat ze wel eens in hachelijke situaties terechtkomen."

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:19

Maar mensen zijn en blijven ook onvoorspelbaar.
Het enige dat naar mijn gevoel bereikt zou worden met dit artikel is dat mensen alleen maar harder gaan roepen 'zie je wel, die paarden op de weg.. levensgevaarlijk!'

Er staat verder ook helemaal niks bij wat betreft tips over hoe om te gaan met paarden op de weg, dat had in ieder geval dan nog handig geweest.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:26

Ik mis inderdaad wel een conclusie. Ik kom elke dag met mijn paard(en) op de openbare weg en maak wel eens wat mee en veroorzaak zelf ook wel eens een gevaarlijke situatie. Dat is nu eenmaal zo en dan heb ik paarden die al heel lang meegaan in het verkeer. Het is en blijft een dier en de mensen die met hun (vracht) autos langsrijden zijn in het algemeen netjes, houden afstand en passeren langzaam maar een enkele keer niet en dan is het spannend. Toch vindt ik het een groot goed dat we hier met paarden op de weg kunnen en mogen en hoop dat dat nog lang zal blijven mogen en kunnen want ik vind niets fijner dan rijden op de openbare weg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:29

Mensen, van deze artikels verschijnen vaak en dan niet over paardensport. Er is geen begin, midden, eind. Geen conclusie. Geen doel.
Het is enkel een overzicht zonder bijbedoelingen.
Hier een ander voorbeeld: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120519_048

Hebben jullie zoiets nog nooit gezien? Ik lees dat regelmatig in de krant.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:31

Fijn dat er extra aandacht aan gegeven wordt.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:34

Gini schreef:
Mensen, van deze artikels verschijnen vaak en dan niet over paardensport. Er is geen begin, midden, eind. Geen conclusie. Geen doel.
Het is enkel een overzicht zonder bijbedoelingen.
Hier een ander voorbeeld: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120519_048

Hebben jullie zoiets nog nooit gezien? Ik lees dat regelmatig in de krant.

Ja dat klopt maar in mijn visie hoort er wel een conclusie aan. En als ik dit stukje lees is de conclusie die niet wordt opgeschreven het stoppen van rallys en dat lijkt me net als het stoppen van paardrijden een beetje overtrokken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:38

Die conclusie trek jij zelf, want die is er absoluut niet.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:39

Gini schreef:
Die conclusie trek jij zelf, want die is er absoluut niet.

Dat is het gevoel dat een dergelijk stukje bij de lezer oproept en volgens mij ook het doel van de schrijver zonder het daadwerkelijk op te schrijven.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:01

Gini schreef:
Ik denk dat we met zijn allen veel voorzichtiger moeten zijn in het verkeer. Wij als ruiters trekken er maar op uit met ons paard en eisen dat de ganse wereld zich aan ons aanpast. Een snel voorbijrijdende wagen wordt uitgefoeterd. Eigenaars die hun honden laten loslopen krijgen een boze blik en gesnauw. Maar het zijn wij die meer rekening moeten houden met de rest. Wij gaan ervan uit dat iedereen toch wel minieme paardenkennis heeft, maar dat is niet zo.

Tuurlijk, ongelukken kunnen altijd gebeuren, maar het is ook onze verantwoordelijkheid om voor veiligheid te zorgen en niet altijd met het vingertje te wijzen naar die automobilisten, wandelaars, mountainbikers, honden, spelende kinderen,....

Eigenlijk ben ik het hier wel voor een groot deel mee eens. Heel veel mensen hebben inderdaad weinig tot geen kennis over paarden en we kunnen niet zomaar verwachten dat iedereen er zich opeens op toelegt. We weten ondertussen wel dat sommige automobilisten en vrachtwagenchauffeurs ons snel, zo niet te snel, voorbijrijden. Dat zal altijd zo zijn, er zijn altijd snelheidsduivels. Dan lijkt het me beter dat wij ons bezig houden met onze paarden zo bomproof als mogelijk te maken ipv inderdaad de vinger naar een ander te wijzen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:22

Hmm vaag stukje, had van mij niet op de voorpagina gehoeven.
Ten slotte mag ik toch aannemen dat iedereen die omgaat met paarden dit weet.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:23

Wuis schreef:
Wat is dit nu weer voor 'nieuws'? 8)7 (en dat op de voorpagina......)

Moeten nu we nu allemaal massaal onze paarden weg doen?

Voor de niet paarden mensen misschien? Voor ons is dit allemaal wel heel logisch, logisch ook aangezien dit een paardenforum is. Goed dat dit op omroep brabant staat en ja een nieuwsbericht over paarden komt altijd op bokt terecht.

Dat hoop ik anoli, maar het gaat om de mensen om ons heen die weinig tot niets van paarden weten.

Katyatje schreef:
Heel veel mensen hebben inderdaad weinig tot geen kennis over paarden en we kunnen niet zomaar verwachten dat iedereen er zich opeens op toelegt.

Je slaat de spijker op zijn kop vind ik!

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:46

Gini schreef:
Zo van die overzichten worden juist vaak gemaakt over auto-ongevallen en fietsongevallen. Maar nu dat het over paarden gaat voelen we ons idd in onze kont gebeten. :')

voor een gedeelte heb je echt wel gelijk. Maar als ik buiten rijd en word ingehaald door een auto's brommers met mensen er in of op die fijn gaan tuteren en extra gas geven zodat de auto nog meer herrie gaat maken als ze langs kommen
licht het toch echt niet aan de ruiters.