Nieuwe FEI regels: Wanneer een hoedje, wanneer een cap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe FEI regels: Wanneer een hoedje, wanneer een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:43

www.bokt.nl / www.fei.org

Ruiters van 18 jaar en ouder die op een paard van zeven jaar en ouder een (FEI) wedstrijd gaan rijden mogen van en naar de losrijbak zowel een veiligheidshelm als een hoedje dragen. Die keuze hebben zij ook tijdens het losrijden, in de wedstrijdring almede het terugrijden naar de stal. Voor alle andere ruiters en in elk andere situatie mag alleen een goedgekeurde veiligheidshelm gedragen worden. Tijdens shows of op paarden die alleen getraind worden is een helm dus ook verplicht.

Deze regel geldt vanaf 1 januari 2013. Vanaf die datum gelden de nieuwe FEI regels. De FEI is op dit moment druk bezig met het voeren van een campagne om het dragen van een veiligheidshelm te promoten. Naar aanleiding van deze campagne ontstond er enige onduidelijkheid bij diverse dressuurruiters.

Indien een ruiter zich niet aan deze regel houdt dan kan een official op de wedstrijd de ruiter hier op aanspreken. Als de ruiter zich alsnog niet aan de regel houdt dan volgt een gele kaart. Na twee gele kaarten in een jaar volgt een uitsluiting van twee maanden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:50

Nou snap ik het helemaal niet meer :Y)
Vanaf 1 april mogen hier toch sowieso GEEN hoedjes meer gedragen worden, zonder uitzondering..?

Puppetje

Re: Nieuwe FEI regels: Wanneer een hoedje, wanneer een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:51

Ik dacht ook dat het vanaf 1 april 2013 bij de KNHS was, maar kan het nergens meer vinden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:54

Het blijft gewoon een gehannes, met 300 uitzonderingen op de regel -of toch weer niet-. Vind het doodzonde dat de hoedjes verboden worden, maar doe het dan gewoon voor íedereen en áltijd zonder uitzondering. Is er ook geen verwarring.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:59

hmm, dus als ik gewoon M dressuur rijdt en ik ben 18 jaar of ouder en mijn paard is 7 jaar of ouder mag ik dus gewoon met hoedje starten?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:00

ismy schreef:
hmm, dus als ik gewoon M dressuur rijdt en ik ben 18 jaar of ouder en mijn paard is 7 jaar of ouder mag ik dus gewoon met hoedje starten?

Dit is FEI, geen knhs

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:01

Gianti schreef:
ismy schreef:

Dit is FEI, geen knhs

ooh grapje :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:37

Meestal nemen ze de regels van fei over. Hopelijk deze ook, maar denk van niet.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:08

Betwijfel of ze nu de fei regels overnemen, maar wel goed dat de fei algemene regels heeft vastgesteld, is een goed begin!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:05

Zo jammer, hoedje is prachtig en ik vond het, ook vroegah in de B, al schitterend en proffessioneel staan. Cap is ten alle tijden veiliger, Anky kukelt er ook nog wel eens vanaf, dus in de GP een cap is ook veilig, daar valt niet over te discusseren, maar het was toch wel heel erg mooi!

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:54

Lekker simpel doen, gewoon allemaal met cap!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:53

sowieso schreef:
Lekker simpel doen, gewoon allemaal met cap!

Agree, wel zo veilig :)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:57

een hoedje staat mss wel mooier, tot dat je een keer op je hoofd valt. Het is toch niet omdat je op olympisch niveau rijd dat je der niet een keer kan vanaf donderen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 07:38

Een hoedje staat heel elegant, maar veilig is het niet. Ik vind dat iedereen op een paard onder alle omstandigheden een cap moet dragen en ik begrijp dit gezeur niet..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 07:41

TamaradB, ik weet niet over hoe vroegah jij het hebt maar in de tijd dat ik wedstrijden begon te rijden, was een hoedje vanaf de L toegestaan, niet in de B....en dan heb ik het over 30 jaar geleden. Bij mijn weten is het nog nooit in de B toegestaan, maar ik rijd dan ook al een tijdje geen wedstrijden meer. :+

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 08:46

TamaradB schreef:
Zo jammer, hoedje is prachtig en ik vond het, ook vroegah in de B, al schitterend en proffessioneel staan. Cap is ten alle tijden veiliger, Anky kukelt er ook nog wel eens vanaf, dus in de GP een cap is ook veilig, daar valt niet over te discusseren, maar het was toch wel heel erg mooi!

Ik vind persoonlijk een cap professioneler staan en met de caps van tegenwoordig staat het ook nog mooi!!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:20

Bravura schreef:
TamaradB, ik weet niet over hoe vroegah jij het hebt maar in de tijd dat ik wedstrijden begon te rijden, was een hoedje vanaf de L toegestaan, niet in de B....en dan heb ik het over 30 jaar geleden. Bij mijn weten is het nog nooit in de B toegestaan, maar ik rijd dan ook al een tijdje geen wedstrijden meer. :+

Bij de NBVR mocht je gewoon altijd een hoedje op ook in de B.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:42

Bij de NKB was het vanaf de Z1.
En dat is een mooie regel.
Paard en ruiter hebben dan ervaring.
Dat hoedje heeft gewoon wat extra's en het is jammer dat dit door een paar ongevallen niet meer zou mogen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 10:48

Jord schreef:
Bravura schreef:

Inderdaad, al vond ik het altijd een beetje gek staan, maar dat is persoonlijk. Verder vind ik het een goede zaak een cap, ook in het Z en hoger. :j

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:13

little_king schreef:
Dat hoedje heeft gewoon wat extra's en het is jammer dat dit door een paar ongevallen niet meer zou mogen.

Bij de NKB mocht je heel lang geleden vanaf de L starten met hoedje, dit is al wel zeker 20 jaar geleden. Het zag er trouwens niet uit in de L.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:24

Veiligheid voor luxe !!! Ik zeg doen!!!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:07

mywayzidane schreef:
little_king schreef:

Bij de NKB mocht je heel lang geleden vanaf de L starten met hoedje, dit is al wel zeker 20 jaar geleden. Het zag er trouwens niet uit in de L.

Zeker weten van niet.
Dat mocht pas in 2002 toen alles onder de KNHS werd gestopt.
20 jaar geleden en langer geleden was ik fanatiek te vinden op het wedstrijd terrein en bij de NKB mocht het zeer zeker niet.
NBVR wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:12

sluit me helemaal aan bij Little King. NKB (en KNF?) mocht alleen in het Z een hoedje, alleen het laatste jaar, net voor de fusie per 1/1/2002, is daar verandering in gekomen. (en ik reed mijn eerste wedstrijd in 1985).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:40

Jord schreef:

:j
En in de praktijk deed men dat vanaf het M, daarvoor reed je wel een beetje voor l*l ermee :D

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:58

Jord schreef:
Bravura schreef:

Ik heb NBVR gereden, maar in de B mocht er destijds (30 jr geleden) echt geen hoedje. Pas vanaf de L1. :j Misschien dat dat later is veranderd (zie dat de mensen die aangeven dat het vanaf de B mocht een heel stuk jonger zijn dan ik)??? :+ Men kon destijds ook meerdere wedstrijden starten, L1 en L2, M1 en M2 en Z1 en Z2. Vanaf de L1 was het bij de NBVR gewoon dat je met hoedje reed. Als je met cap reed en zonder dressuurzadel vanaf de L1 kreeg men vaak maar moeilijk een enkel winstpunt. Met die dingen had je daar geen last van....en sommige juryleden dreven dit echt op de spits (kan de namen nog noemen). :j Liefst zagen ze je ook in een wat langer gedragen dressuurjasje. 8)7 Ik kwam van de KNF af en vond het allemaal maar kouwe kak bij de NBVR in het begin. :') Bij de KNF was een cap t/m de M en ook nog wel in het Z heel gewoon. Daar reed je eerst je klasse uit, voor je naar de 2 proeven mocht. Bij de KNF was er ook meer gezelligheid; de hele club ging er heen, er werd bij sommige wedstrijden warm gekookt voor de hele bumps en de parade was altijd geweldig met het volkslied. :j Bij de NBVR kwam je, reed je, wachtte even op de prijsuitreiking (vaak in de kantine) en dan ging je weer. :+
Ik ben nog iemand vanaf het grijze boekje. :D