Taakstraf voor vrouw voor verwaarlozen 31 pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Taakstraf voor vrouw voor verwaarlozen 31 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 11:36

http://www.refdag.nl// http://www.bokt.nl

Omdat ze haar 31 pony’s niet met opzet heeft verwaarloosd, heeft de politierechter in Maastricht woensdag besloten de eigenares van de dieren alleen een voorwaardelijke celstraf van 2 maanden en een taakstraf van 200 uur op te leggen. De rechter vindt niet bewezen dat er sprake was van opzet, maar oordeelde dat de verzorging van de pony’s haar boven het hoofd was gegroeid.

De eis van de aanklager om de vrouw te verbieden voortaan nog dieren te houden, werd afgewezen. Volgens de rechter maakte de vrouw geen gewoonte van het verwaarlozen van dieren. Ze deed destijds al meteen afstand van de pony’s. Voor de dieren werd toen een nieuw tehuis gezocht.

De pony’s werden vorig jaar november ondervoed en onverzorgd gevonden in een stal in Elkenrade in Zuid-Limburg. De dieren hadden maanden binnen gestaan zonder daglicht, waren uitgehongerd en stonden in hun eigen uitwerpselen. Enkele waren kreupel en zakten bij hun bevrijding door hun hoeven. De Partij voor de Dieren was zo geschokt door de verwaarlozing dat ze Kamervragen over deze kwestie stelde aan de toenmalige staatssecretaris Henk Bleker.

Verwant artikel
[VN] Achtentwintig verwaarloosde pony's aangetroffen in Elkenrade
Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-12-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: video toegevoegd

lifeofmarit

Re: Taakstraf voor vrouw voor verwaarlozen 31 pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:40

Goh waar gaat dit heen met NL? 8)7

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:41

Vind dat altijd heel apart, niet met opzet.
Mevrouw had er toch beter over moeten nadenken en iedereen kon zien dat het zo niet meer ging.
Vind dat wel opzet want ze had paarden weg moeten doen maar nee dat kunnen ze dan niet.....

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:42

Een taakstraf en mevrouw mag gewoon weer nieuwe dieren nemen.... Tja...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:43

wie houdt haar de hand boven het hoofd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:45

Wel een heel erg milde straf voor iemand die zoveel pony's verwaarloosd heeft. Kan wel zijn dat ze het niet heel bewust gedaan heeft maar daar hebben die dieren geen boodschap aan gehad die hebben maanden binnen gestaan en uitgehongerd.
Snap ook niet dat ze eigenlijk nog dieren mag hebben. Ik hoop in ieder geval dat ze de vrouw wel in de gaten blijven houden want sommige hebben wat dat betreft geen rem, en dat moet je echt kort opzitten om het in de toekomst te voorkomen.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:48

niet met opzet >;) en als de verzorging van die dieren "boven haar hoofd groeide" waarom neemt ze dan zoveel dieren? Als mensen nu eens nadachten voor ze dieren in huis zouden nemen...

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:55

Ik vind dat jullie wel erg kort door de bocht reageren.
Ja, die mevrouw had inderdaad na moeten denken, maar waarschijnlijk ging het hier om een zogenaamde verzamelaar. Die mensen houden enorm van dieren en hebben in dat soort gevallen niet door dat wat ze doen eigenlijk alleen maar nadelig is voor de dieren. Ze zijn 'verblind' door hun liefde voor de dieren.
Dus ik snap de redenatie van de rechter wel en ja, hoogstwaarschijnlijk wordt ze wel in de gaten gehouden, zodat er, mocht er nog een keer zoiets gebeuren, op tijd aan de rem wordt getrokken!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:08

Een verzamelaar moet je niet in bescherming nemen omdat ze dieren heeft verwaarloosd. Je zegt zelf, waarschijnlijk en hoogstwaarschijnlijk....
De dieren die zijn de dupe hiervan, dat is een feit.
Dus als ik dan naar jou idee kort door de bocht ben dan heb ik daar echt maling aan. Het gaat mij om de dieren en ik vind dat je daar voor moet zorgen kun je dat niet dan ook geen dieren.
En die vrouw is er door meerdere mensen meerdere malen op aan gesproken. En als je zag hoe de paarden eruit zagen, afschuwelijk! Dus ik vind het opzet en of ze een verzamelaar is of niet maakt voor mij niet uit.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:10

lifeofmarit schreef:
Goh waar gaat dit heen met NL? 8)7

Dat dacht ik ook gelijk aan

Gisteren was er een 75 jarige man die ze paarden verwaarloos gelezen op bokt

Nu dit verhaal weer, vreselijk en zo dicht bij ;(
Laatst bijgewerkt door sporten op 21-12-12 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:11

Maar daar is die voorwaardelijke celstraf toch ook voor? Juist om te zorgen dat zo'n persoon niet weer de fout in gaat. En dat is in mijn ogen belangrijker dan nu maar zo'n zwaar mogelijke straf op te leggen. Natuurlijk valt dergelijk gedrag niet goed te praten, maar het belangrijkste is dat het nu niet weer gebeurt.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:16

Tuurlijk maar die is voor 2 maanden.
Taakstraf vind ik dan wel goed en dat ze dan maar ergens terecht komt waar geleerd wordt hoe het wel moet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:17

Wat ik me eigenlijk afvraag moet zo'n vrouw ook de kosten betalen die de mensen hadden om de pony's weer op te knappen? Dat is wel het minste wat je kunt eisen zou ik denken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:17

wordt daar altijd zo pisnijdig om he; niet bewezen dat het met opzet was...ach kom; of je nu wel of geen drol van paarden weet; als de hoeven zo lang worden dat ze nauwelijks nog kunnen lopen en de botten er aan alle kanten uitsteken, weet je echt wel dat je niet goed bezig bent. Als je dan vervolgens nog niks doet om dit om te keren....nou dan is er in mijn ogen toch echt wel sprake van opzet. Je gezonde verstand gebruiken heet dat.

Verdorie zeg; lekker makkelijk hoor; doe maar of je dom bent en je komt mooi met zware verwaarlozing weg.

Waardeloos rechtsysteem hier; tja het zijn MAAR dieren he in hun ogen; niet belangrijk

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:23

Ja kom nou, ze verwaarloost die beesten al jaren, betaalt geen huur, nam geen advies aan van de omwonenden... en nu dit? Zo, daar kan ik ff niet tegen zeg...

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:26

Arme beestjes... die zien de dood in hun ogen.. hoe kan je zo zijn! :n

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:29

AaronYve schreef:
Taakstraf vind ik dan wel goed en dat ze dan maar ergens terecht komt waar geleerd wordt hoe het wel moet.

'Maar' 2 maanden wordt wel heel makkelijk gezegd, maar het heeft een flinke waarschuwende lading. Het schrikt genoeg mensen af om weer een dergelijk delict te begaan :j Als je 2 maanden de gevangenis in moet, staat je hele leven op zn kop. En dan nog niet te spreken over de gevolgen die het voor je heeft op sociaal gebied en op de arbeidsmarkt.

De meeste mensen denken echt wel nog een keer na als ze een voorwaardelijke straf op hun naam hebben staan. Niet iedereen helaas, en ik kan ook niet voorspellen of dat in deze zaak zo is, maar het is natuurlijk wel te hopen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:33

Dus ze heeft nu alleen een taakstraf? Belachelijk :n
Als ik het goed heb, betekend voorwaardelijk dat je deze straf krijgt als je nog eens zo'n delict begaat, toch?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:35

Wat triest dat het zo afloopt. Het was ook bewezen dat de dieren maanden!!!! in het donker stonden ondervoedt waren enzo..
200 uur dienstverlening, jaja, daar leer je wat van :x :O |o
gooi dr maar 200 uur op een wc zonder iets, ook geen water om door te spoelen. Bahbahbah! het recht zegeviert, alleen even niet in ons kleine kikkerlandje.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:36

AaronYve schreef:
Een verzamelaar moet je niet in bescherming nemen omdat ze dieren heeft verwaarloosd. Je zegt zelf, waarschijnlijk en hoogstwaarschijnlijk....
De dieren die zijn de dupe hiervan, dat is een feit.
Dus als ik dan naar jou idee kort door de bocht ben dan heb ik daar echt maling aan. Het gaat mij om de dieren en ik vind dat je daar voor moet zorgen kun je dat niet dan ook geen dieren.
En die vrouw is er door meerdere mensen meerdere malen op aan gesproken. En als je zag hoe de paarden eruit zagen, afschuwelijk! Dus ik vind het opzet en of ze een verzamelaar is of niet maakt voor mij niet uit.

Ik probeerde meer duidelijk te maken dat het waarschijnlijk iets psychisch is en dat ze dit niet uit onwil heeft gedaan.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:38

Die vrouw is ziek! Die hoort achter slot en grendel!!!!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:40

LittleMissMe schreef:
Ik vind dat jullie wel erg kort door de bocht reageren.
Ja, die mevrouw had inderdaad na moeten denken, maar waarschijnlijk ging het hier om een zogenaamde verzamelaar. Die mensen houden enorm van dieren en hebben in dat soort gevallen niet door dat wat ze doen eigenlijk alleen maar nadelig is voor de dieren. Ze zijn 'verblind' door hun liefde voor de dieren.
Dus ik snap de redenatie van de rechter wel en ja, hoogstwaarschijnlijk wordt ze wel in de gaten gehouden, zodat er, mocht er nog een keer zoiets gebeuren, op tijd aan de rem wordt getrokken!

En daarom moet er maar een milde straf komen? En mag ze gewoon weer opnieuw beginnen met verzamelen en dus weer verwaarlozen? Nou ik kan geen begrip voor de redenatie van de rechter opbrengen. Komop zeg; zij is een mens die kan nadenken en redeneren. Die dieren konden geen kant op. Wie is er nu meer hulpbehoevend? Die vrouw? of die dieren?

En daar gaat het om. Jammer hoor voor haar gevoelens als die gekwetst worden, omdat dr verboden zou worden (dit had namelijk moeten gebeuren, naast een fikse straf, niet dit flutstrafje wat ze nu krijgt) nog langer dieren te houden. Die dieren hebben geen stem, zij wel. Welzijn van de dieren zou in dit geval belangrijker moeten zijn dan haar emoties.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:42

Tasserd schreef:
AaronYve schreef:

'Maar' 2 maanden wordt wel heel makkelijk gezegd, maar het heeft een flinke waarschuwende lading. Het schrikt genoeg mensen af om weer een dergelijk delict te begaan :j Als je 2 maanden de gevangenis in moet, staat je hele leven op zn kop. En dan nog niet te spreken over de gevolgen die het voor je heeft op sociaal gebied en op de arbeidsmarkt.

De meeste mensen denken echt wel nog een keer na als ze een voorwaardelijke straf op hun naam hebben staan. Niet iedereen helaas, en ik kan ook niet voorspellen of dat in deze zaak zo is, maar het is natuurlijk wel te hopen. :)

Op moorden (misdrijven) staat ook een celstraf, wordt toch gedaan. Hoeveel mensen zijn recidivisten?
Zegt mij dus niks, vind dat geen stok achter de deur.

Ik snap je littlemissme maar heb er echt geen begrip voor. Ken iets meer van het verhaal en deze vrouw heeft hulp standaard geweigerd en ik denk niet dat ze blind is en dus niet heeft gezien hoe de dieren eruit zagen.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:58

Ik vind moord net iets anders liggen. Een dergelijke zaak als deze neemt vaak maanden/jaren voordat het de vorm aanneemt die het nu aanneemt, en men heeft ook vaak niet door wat er aan de hand is voor het daadwerkelijk uit de hand loopt. Ik heb anderhalve week terug nog met een Officier van Justitie en een rechter gesproken die ook hebben aangegeven dat in dergelijke 'langlopende' gevallen een voorwaardelijke straf een hele goede stok achter de deur is om herhaling te voorkomen.

Het is, als men eenmaal zo'n patroon van verwaarlozing zit, heel makkelijk om ook weer in dat patroon terug te vallen. Als je maanden/jaren gewend bent om geen aandacht aan je dieren te schenken, is het niet vreemd als iemand daarin weer terugvalt. Je moet die mensen zoveel mogelijk stimuleren en motiveren om het nu anders aan te pakken. En in mijn ogen werkt die stok achter de deur door middel van een voorwaardelijke celstraf daar heel goed voor. :j Je kunt iemand een flink geldbedrag laten betalen, maar zodra die persoon het geld weer heeft om een nieuw paard aan te schaffen, is de kans heel groot dat hij/zij een nieuw paard aanschaft en vervolgens zonder stok achter de deur weer in het oude patroon vervalt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:59

en vanuit het nederlandse perspectief ; begrip voor de dader... _-:(