Nederlandse paarden naar de wildernis in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Nederlandse paarden naar de wildernis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 10:30

www.natuurbericht.nl

Op woensdag 19 december vertrok een groep van 27 koniks van FREE Nature richting de bergen in Spaans Cantabrië. Hier gaan ze leven in een unieke wildernis met tal van anderen wilde soorten.

De koniks worden in hun eigen sociale groepen vervoerd. Dit betekent dat FREE Nature een drietal harems beschikbaar stelt. We kiezen voor deze werkwijze omdat dit de meest ethische manier is. Door dieren in hun eigen groep te verplaatsen, wordt voorkomen dat de dieren onderweg of in hun nieuwe leefomgeving opnieuw de sociale orde moeten vaststellen. Ervaren leiddieren zorgen ervoor dat de overgang naar hun nieuwe leefomgeving zo soepel mogelijk verloopt.

De dieren worden geherintroduceerd in een rewilding-gebied van 1.750 hectare. In hun nieuwe leefomgeving dragen de dieren bij aan een halfopen landschap en een unieke wilderniservaring voor Europa. De afgelopen decennia zijn veel boeren met hun vee vertrokken uit de streek, waardoor een bijzonder landschap dreigde dicht te groeien. Door de herintroductie van wilde grazers wordt dit nu voorkomen en kan er zich een gevarieerd, natuurlijk landschap ontwikkelen. Naast genoemde soorten komen hier wilde soorten voor als steenbok, moeflon, gems, ree en wild zwijn. Ook zijn beer, wolf en meerdere soorten gieren aanwezig. Eerder dit jaar is er een groep wisenten in het gebied los gelaten en herintroductie van soorten als edel- en damhert en wilde ezel staan in de planning. Het totale reservaat groeit hierbij de komende jaren richting de 5.700 hectare. Nergens anders in Europa is zo’n unieke verzameling inheemse grote dieren te vinden!

De koniks van FREE Nature worden geherintroduceerd samen met koniks van het Groninger Landschap en koniks en heckrunderen vanuit België, beschikbaar gesteld door het Vlaams Ministerie en wildpark Han sur Lesse. Het gehele project is geïnitieerd en wordt begeleid door Joep van de Vlasakker van Flaxfield Nature Consultancy samen met Spaanse partners. Tijdens zijn zoektocht naar wild levende paarden kwam hij onder andere bij FREE Nature terecht.

little_birdy

Re: Nederlandse paarden naar de wildernis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:32

wat een goed idee!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:37

leuk idee maar ik ben benieuwd of het ook gaat werken?
zijn het 'wilde' paarden uit een natuurterrein hier of zijn het tamme, want dan hebben ze helemaal geen kans denk ik. daarnaast denk ik dat de 'wilde' paarden van hier ook veel te tam zijn om te overleven in een gebied met wolven en beren.. maarja, als het wel slaagt, dan is het wel super dat er weer wat 'echte' natuur bij komt in europa!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:40

vind je spanjaarden gooien hun paarden massaal op straat door de crises
en dan nemen ze wel dat soort paardjes aan
gooi dan al die dump paardjes daar neer met een toezicht houder ofzo

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:41

tiger27 schreef:

precies eerste wat ik ook dacht, los het daar op

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:45

Mooi idee!

Als je de paarden van de Spanjaarden erin gooit hebben die natuurlijk totaal geen kans van overleven.
Die paarden zijn tam en hebben altijd voer van de mens gekregen.
Een toezichthouder die de beren vriendelijk verzoekt niet achter de paarden aan te gaan?
Hoe zou die toezichthouder dat dan moeten doen??

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:48

Tuhan schreef:
Mooi idee!

Als je de paarden van de Spanjaarden erin gooit hebben die natuurlijk totaal geen kans van overleven.
Die paarden zijn tam en hebben altijd voer van de mens gekregen.
Een toezichthouder die de beren vriendelijk verzoekt niet achter de paarden aan te gaan?
Hoe zou die toezichthouder dat dan moeten doen??

In nederland leven ook geen beren en wolven, dus in principe doe je hetzelfde.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:50

Mooi idee, ben wel benieuwd welk gebied dit is (of heb ik daar zo scheel overheen gelezen?). De paarden die daar op straat gedump worden in zo'n gebied loslaten is niet zo'n goed plan, die paarden zijn gewend om hun eten aangeboden te krijgen, denk niet dat dat gaat werken...

En de koninks hier in België zijn in meer of mindere maten wel wild, die zijn niet bijgevoerd etc. Tuurlijk zullen beren en wolven wel af en toe een dier op eten maar meestal zijn dit al de dieren die zwakker zijn en dus sowieso al ten dode opgeschreven staan. Daarnaast zijn de paarden niet de enige prooidieren die daar worden vrijgelaten...

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:03

Citaat:
In nederland leven ook geen beren en wolven, dus in principe doe je hetzelfde.

Klopt, maar de Koniks hier zijn ieder geval wel 'wilder' dan de paarden van Spanjaarden. Die zijn gewent voer aangeboden te krijgen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:10

De koniks leven in Nederland al in sociale harem- en hengstengroepen en dat betekent dat zij hun veiligheidssysteem al op orde hebben. Ze kunnen zichzelf verweren. De ervaring uit eerdere transporten (o.a. Letland) is dat het eerste jaar meer veulens verloren gaan omdat de dieren moeten wennen aan predatie en hoe hun veulens daartegen te beschermen. Daarna zijn het alleen nog de zwakke exemplaren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:31

Ik heb eerder al een stuk gelezen over die gebieden in spanje. We praten over een stuk grotere gebieden dan we hier kennen en die ook niet afgesloten zijn. Het zal daar een stuk natuurlijker gaan, dan we hier ooit kunnen doen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:43

Waarom is ervoor gekozen een uitheems ras te introduceren in een weliswaar afgelegen en semi-afgesloten (maar zoals ik begrijp niet afgesloten) gebied terwijl er in het noorden van het Iberisch schiereiland al eeuwenlang (inmiddels veelal bedreigde) semi-wilde paardenrassen in de bergen zwerven die eens per jaar bijeen gedreven worden en dus net zo goed bekend zijn met soortgelijke leefomstandigheden en afsterven door allerhande oorzaak zonder ingrijpen? Is daar geen geld of interesse meer voor (gezien het wegtrekken van boeren met vee)?

Waarom is niet gekozen voor een inheems (semi-)wild paardenras uit het noorden van Iberië? Heeft dit met politiek te maken? Heeft dit met persoonlijke ervaring van de initiatiefnemers met begrazingsmogelijkheden en successen van koniks te maken?
Waarom waren de ponyrassen uit het noorden van Iberië niet geschikt? Was de logistiek ivm behoud bedreigde rassen te ingewikkeld? Andere reden(en)? Lijkt me persoonlijk veel interessanter om in een artikel aan te kaarten...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:58

Ja ik vind het ook een beetje vreemd, veel Andalusiers worden daar toch sowieso tot hun 3e, 4e jaar 'wild' gehouden in grote natuurgebieden? Zouden ze dat daarna niet meer 'kunnen' dan? Die hele kwestie van 'gewend zijn voer van de mens aan te nemen' bestaat daar voor veel paarden in hun jonge jaren toch sowieso niet? En anders zijn er inderdaad bijvoorbeeld nog Sorraia's, zou imo ook een logischer keuze zijn geweest dan een niet inheems ras te importeren.

Over wolven en beren, die pakken er af en toe eentje maar zullen ook niet voor hun plezier een hele kudde uitmoorden.. De zwaksten zullen er dan aan gaan, dat heet natuurlijke selectie, dat hoort er nu eenmaal bij.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:59

Tiger27: ja dat dacht ik dus ook al...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:22

Misschien was het gemakkelijker om enkele kuddes Koniks te vinden, dan om voldoende Sorraia's of andere inheemse rassen samen te sprokkelen?
Anders zie ik ook niet meteen waarom gekozen werd voor een ras dat misschien wel "wild" is, maar niet echt gebonden aan de streek.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:23

Het systeem wat gangbaar is in o.a. Spanje (jonge paarden laten opgroeien in de natuur), is toch nog wel iets anders dan helemaal natuurlijk levende kuddes. De sociale verhouding is dan anders en bovendien wordt er jaarlijks ingegrepen in de kudde, waarbij de kudde wordt verstoord. Er worden immers alleen dieren weggehaald die een bepaalde leeftijd hebben, ipv een totale sociale groep, zoals dat in de natuur zou gaan. Ook het aantal hengsten is vaak anders. In een natuurlijke kudde leven zo'n 50% hengsten en 50% merries en ontstaan zelf harems en hengstengroepen die onderling uitwisselen om inteelt te voorkomen. Meestal lopen er in de bergen echter maar een klein aantal (dekrijpe) hengsten die door ons mensen zijn geselecteerd om te dekken. Dus in plaats van een harem te veroveren en zo de sterkste genen te verspreiden, ligt die selectie bij de mens.
In een natuurlijk ecosysteem past imo ook een natuurlijke kudde, dus een groep paarden die zichzelf in stand houdt, vrije partnerkeuze heeft en via natuurlijke selectie wordt gereguleerd.

Naast de vele redenen om wel te kiezen voor een lokaal ras, zijn er ook een aantal redenen om dat niet te doen. De belangrijkste is dat het voor mensen lastig blijkt om verschil te zien tussen een dier wat in vrijheid leeft in een natuurgebied en een dier wat als werk/last/plezierdier wordt gehouden. De manier van omgang en leven is echter wel totaal verschillend. Een wild paard leeft in zijn eigen sociale groepen en kan daardoor wel overleven in natuurlijke situatie, terwijl een huispaard (door veel minder hechte kuddes en dagelijks portie voer) dat nooit (meer) zou kunnen. En als dat dan één het hetzelfde ras is, wordt het wel heel lastig om dat verschil te maken.

Een andere reden is de genetische spreiding en de aantallen dieren. Van de Koniks zijn voldoende genetische bloedlijnen bekend en beschikbaar, dat is bij de oudere, Spaanse rassen niet altijd zo, of het is nog heel onbekend.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:47

Miepie77 schreef:
tiger27 schreef:

precies eerste wat ik ook dacht, los het daar op

En dat dacht ik dus ook ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:48

En ook die pre went aan een leven als wild paard . Ze zijn iig sober genoeg .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:49

tiger27 schreef:

Ja onbegrijpelijk dit................. -O-

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:10

JoSav schreef:
Waarom is ervoor gekozen een uitheems ras te introduceren in een weliswaar afgelegen en semi-afgesloten (maar zoals ik begrijp niet afgesloten) gebied terwijl er in het noorden van het Iberisch schiereiland al eeuwenlang (inmiddels veelal bedreigde) semi-wilde paardenrassen in de bergen zwerven die eens per jaar bijeen gedreven worden en dus net zo goed bekend zijn met soortgelijke leefomstandigheden en afsterven door allerhande oorzaak zonder ingrijpen? Is daar geen geld of interesse meer voor (gezien het wegtrekken van boeren met vee)?

Waarom is niet gekozen voor een inheems (semi-)wild paardenras uit het noorden van Iberië? Heeft dit met politiek te maken? Heeft dit met persoonlijke ervaring van de initiatiefnemers met begrazingsmogelijkheden en successen van koniks te maken?
Waarom waren de ponyrassen uit het noorden van Iberië niet geschikt? Was de logistiek ivm behoud bedreigde rassen te ingewikkeld? Andere reden(en)? Lijkt me persoonlijk veel interessanter om in een artikel aan te kaarten...

Gemiste kans! -O-

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:23

Tanja_dB schreef:
De koniks leven in Nederland al in sociale harem- en hengstengroepen en dat betekent dat zij hun veiligheidssysteem al op orde hebben. Ze kunnen zichzelf verweren. De ervaring uit eerdere transporten (o.a. Letland) is dat het eerste jaar meer veulens verloren gaan omdat de dieren moeten wennen aan predatie en hoe hun veulens daartegen te beschermen. Daarna zijn het alleen nog de zwakke exemplaren.

Wees blij ook dat dit gebeurd anders moet de toezichthouder ingrijpen om een paar paarden af te schieten ( zoals de Oostvaardersplassen)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:32

Begrijp het ook niet. Paarden worden massaal gedumpt in spanje en dan halen ze er nog bij...
Volgens mij hebben de spaanse paarden even veel kans te overleven als de koniks paarden. Zolang er genoeg plaats en voedsel aanwezig is zal dit niet snel een probleem zijn denk ik. Paarden bezitten nog altijd een vluchtinstict en denk dat ze eens ze in zo een gebied zitten hun instinct terug de bovenhand neemt.
Dat ze sommige carnivoren zeer blij gaan maken hoort er bij...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:39

Dat niet voor de Sorraia gekozen is kan ik me voorstellen vanwege de logistieke problematiek ivm hun zeldzaamheid (en ze zijn eerder inheems in het zuiden ipv noorden). Dat niet wordt gekozen voor een (tov de Sorraia veel minder sobere) PRE kan ik me indenken, die zijn nl. wat zuidelijker inheems en niet in de noordelijke bergen. Dat gedumpte private "HTK" paarden niet in overweging worden genomen vind ik helemaal begrijpelijk; het gebied is niet geschikt voor paarden die (actief) onderhoud nodig hebben.

Regulatie van een populatie die semi-wild is behoeft verder weinig organisatie, aangezien het een lokale affaire is. Het gebeurt 1 keer per jaar en enkele jonge dieren worden weggevangen voor verkoop en in sommige gevallen worden inderdaad andere hengsten geintroduceerd, maar dit is zover ik weet zeker niet bij alle (semi)wilde kuddes het geval. De meeste paarden komen iig niet meer dan 1 keer per jaar "in handen", veel volwassen dieren effectief vaak zelfs minder dan dat, want ze zijn immers reeds gebrandmerkt. Naast de semi-wilde kuddes zijn er ook verwilderde kuddes (wild wil ik ze niet noemen, dat is immers voorbehouden aan de Takh, en zelfs die is geherintroduceerd). Een voorbeeld van verwilderde kuddes zijn die van de Galicische pony (Galego/Poldro Galaico).

De Asturcón van Asturië wordt wat vaker gebruikt als rij- en lastdier, vanwege hun eenvoudig te "temmen" aard. Ook de Garrano wordt hiertoe gebruikt, maar leeft eveneens in semi-wilde kuddes met wegvangst.
De Losino van Castilië wordt ook wel in semi-wilde omstandigheden gehouden, maar vanwege de kleine populatie is hier zover ik weet wat meer inmenging en wordt het ras ingezet voor trektochten.
Dan is er nog de Monchino, welke ook bedreigd wordt en inheems is in, jawel, Cantabrië, de deelregio waar we het hier over hebben. Het lijkt me nuttiger bij te dragen aan behoud van dergelijke rassen die in semi-wilde hoedanigheid leven dan een natuur nabootsen met een door de mens op de natuur nagebootst ras als de konik. De enige inbreng bij de semi-wilde lokale rassen is vanwege verkoopopbrengst en daarmee samenhangend rasbehoud. Dat laatste lijkt me niet onbelangrijk. Sterker nog, het zou me niets verbazen als daartoe ook subsidie voorhanden had kunnen zijn. Dan dient het een dubbel doel. Ik begrijp persoonlijk dus de afweging niet; mijns inziens is behoud van cultureel erfgoed net zo belangrijk als natuurbehoud en met het inzetten van bijv. Monchino's kan een dubbel doel gediend worden, al is het voor het behoud van het erfgoed zelf wellicht nuttig om wel enige menselijke inbreng te behouden. Ik zie niet in waarom het 1 het ander per se moet uitsluiten en er dan maar een uitheems ponyras gehaald moet worden. Begrijp ik écht niet.

De semi-wilde kuddes worden niet bijgevoerd en ik ben er niet van overtuigd dat er in alle gevallen heel bewust wordt gekeken naar de hengstenkeuze en selectie en samenstelling van groepen door de mens (meer dan bij de koniks). Er zijn zelfs echt verwilderde groepen, in bezit van de staat. Wellicht is dat mijn eigen onwetendheid over de gang van zaken binnen een werkelijk "natuurlijke" groep. Bij een groep met een door de mens geselecteerde hengst (lijkt me bij het opzetten van een uitzetbare groep al snel het geval; zo is men met koniks toch ook begonnen...) is de samenstelling in eerste instantie onnatuurlijker en wellicht daarom kwetsbaarder. Dan maar niet proberen en maar voor een uitheemse groep kiezen?

Bij veel semi-wilde kuddes is het natuurlijk nu eenmaal zo dat veel paarden van particulieren zijn. Dat maakt het logistiek lastiger voor elkaar te krijgen, maar er zijn grote groepen die in handen zijn van de staat en waar weinig mee gedaan wordt, behalve natuurbeheer zoals dat in veel gebieden in Europa het geval is. Dat zijn veelal verwilderde groepen; gaat het daar anders aan toe dan bij verwilderde koniks? En ik heb het hier niet over populaties met totaliter minder dan 100 exemplaren.

Ik vind de redenen die genoemd worden niet geheel overtuigend en begrijp dus alsnog niet waarom in een officieel niet afgesloten gebied uitheemse pony's worden geplaatst. Wel begrijp ik heel goed dat de konik populair is als begrazer van grote gebieden in Europa, maar meer om logistieke en politieke redenen dan dat andere rassen hier minder geschikt voor zouden zijn (denk ik hoor, tik me gerust op de vingers als ik dat verkeerd denk). Ik vind dit eerder rieken naar een makkelijkere weg kiezen ivm geld, logistiek en politiek. Er is makkelijker een groepje koniks te ritselen dan een groep inheemse paarden, ook al zouden die er historisch en cultureel gezien veel beter op hun plek zijn en zich misschien wel (of ongetwijfeld??) net zo goed kunnen redden, omdat ook in dat geval er niet of nauwelijks sprake is van menselijke bemoeienis, maar tegelijk wel een stukje lokaal erfgoed bewaard blijft.
Anders mag je als natuurbeheerder mij haarfijn uitleggen in hoeverre dergelijke jaarlijkse verstoring zijn uitwerking heeft, de sociale problematiek (zowel van de kudde als van mensen die hetzelfde ras als werkdier houden) en natuurbehoud, en populatie grootte die nodig is om een dergelijk project te kunnen opzetten, gaarne in cijfers en studies. Want dat is mij, ongetwijfeld door mijn gebrek aan expertise op dit gebied, niet duidelijk.

Is de mogelijkheid een lokaal ras hiervoor te kiezen wél serieus overwogen of onderzocht of is (uit gemakzucht?) direct gekozen voor koniks? Als er een rapport van is zou ik dat graag lezen, want ik zou graag de exacte cijfers weten op basis waarvan besloten is dat geen van de in het noorden levende inheemse rassen geschikt werd bevonden. En dan specifiek ook van de Monchino. Te zeldzaam? Op basis van welke gegevens is dit bepaald of is dit niet onderzocht? Waarom wel/niet? Welke lokale expertise is er (waarom) bij gehaald of is het volledig georganiseerd door mensen van buitenaf?

Ik vind dit nl. een interessante discussie en wil graag de exacte afweging weten, zodat ik het wellicht beter kan begrijpen.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:52

tiger27 schreef:

Dat dacht ik ook gelijk!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:55

Wat ik trouwens nog wil toevoegen is dat ik zeker niet zou durven suggereren dat dit op een zondagmiddag om de keukentafel ("uit gemakzucht") besloten zou zijn, maar dat de exacte beweegredenen waarom inheemse soorten hetzij zijn afgevallen hetzij niet in overweging genomen zijn mij niet duidelijk genoeg zijn. In hoeverre en waarom zijn deze afgewogen ten opzichte van de (vermeende) voordelen van het uitzetten van uitheemse koniks, die zich weliswaar als nuttige grote grazer in grote natuurgebieden zeker al heeft laten zien in Nederland, Oost-Europa en andere gebieden? Het blijft nu, voor mij, een beetje in vaagheden van "zeldzaam" of "niet wild/natuurlijk genoeg"; hoe is dit onderzocht bij deze specifieke inheemse groepen? Het gaat om inheemse rassen die al eeuwenlang met minimale en zelfs zonder bemoeienis in de noordelijke berggebieden leven. Inheems vee, om uiteenlopende redenen, ten minste serieus in afweging nemen was in deze situatie misschien helemaal geen overbodige tijd- en/of geldverspilling geweest. Als een Pools primitief ponyras redelijkerwijs aan het lot kan worden overgelaten in een natuurgebied, waarom kan dat dan niet bij een inheems primitief ponyras? (Of zijn deze niet primitief genoeg? Hoe is dit getoetst? Of is dit puur gebaseerd op "want ze zijn door mensen geselecteerd" want zo ken ik genoeg verwilderde groepen gebaseerd op door mensen geselecteerde, gedomesticeerde rassen). En is het werkelijk de bedoeling deze beesten aan het lot over te laten? Of komt er nog enige regulering of bemoeienis aan te pas (in wat voor vorm...)? Uiteraard zal dit in de begintijd zeker zijn, gezien de groepen zich nog moeten vestigen; dat zal wel gemonitord worden.