Paarden sterven hongerdood door crisis in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Paarden sterven hongerdood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:20

www.ad.nl

In het zwaar door de crisis getroffen Spanje sterven dagelijks tientallen paarden en veulens van de honger. Simpelweg omdat er geen geld meer is de dieren eten te geven en te verzorgen.

De Nederlandse stichting Paard in nood Spanje komt in actie tegen dit leed en biedt ondervoede en zieke dieren uit dit land een kans op een nieuw leven. 'Het is werkelijk een drama hier, pure horror', vertelt Laura Hoitsema vanuit de Costa Blanca aan AD.nl. Laura is in 2010 van Almere naar Spanje is verhuisd.

'Wij hebben in de buurt van Alicante een familieboerderij waar we ruitervakanties organiseren. Onze liefde voor deze dieren is heel groot. Dit voorjaar kregen we een tip dat in een weiland een groep van vijftien uitgehongerde paarden stond. Eentje lag al uitgeput op de grond. Dat paard is toen in mijn armen gestorven. Ik vond dat ik iets moest doen en toen heb ik de stichting opgericht.'

Op de boerderij is plaats voor zo'n 34 tot veertig paarden. 'In Spanje staat het paard op nummer een. maar Spanjaarden zijn ook trots. Als ze geen geld meer voor de verzorging hebben, stoppen ze de paarden in een schuurtje, een beetje verborgen. En naar de slacht kunnen ze ze ook niet brengen, want ze hebben geen chip. En dat kost 80 euro en dat hebben ze niet meer. Soms staan ze huilend bij mij voor de poort met een uitgemergeld paard bij zich.'

De paarden die bij de stichting worden ondergebracht, zijn er vaak erg slecht aan toe. Om problemen te voorkomen, koopt de stichting het paard en krijgt hierdoor het dier volledig in eigendom. Als een paard na intensieve zorg weer volledig is hersteld, gaat de stichting op zoek naar nieuwe, liefdevolle eigenaren.

De stichting heeft in korte tijd via social media een grote groep 'vrienden' opgebouwd. Dierenvriend Belinda Meuldijk is ook langs geweest en 'die heeft hier uren staan huilen, zo erg is het om te zien,' vertelt de bevlogen Hoitsema. 'Ik durf mijn tienjarige dochter niet meer mee te nemen als ik weer een melding krijg van een verwaarloosd paard. Het zijn gewoon wandelende karkassen, het is echt zo erg.'
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-12-12 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast en >VN

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:46

Bah wat vreselijk zeg. Ze zouden nog beter al die uitgemergelde paarden kunnen afschieten en dan afvoeren of verbranden ofzo. Alles beter dan sterven van de honger. Wat zielig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:58

Pf... wat moet je dan!
Honger is overal... en dan vallen er heel spijtig doden.
Ik denk dat dit dweilen met de kraan open is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Paarden sterven hongersnood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:05

Het klinkt hard, maar ik ben het eens met Susanne F..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:07

Ik vind ook dat deze dieren beter uit hun lijden verlost kunnen worden. We kunnen nu eenmaal niet alle paarden redden.En wat als ze eenmaal opgelapt zijn ???? dan weer terug naar een Spanjaard zonder geld ???? of hierheen op transport zodat wij "zielige paardjes" kunnen redden. Er staan er zat hier in Nederland, klinkt hard, ik weet het maar het is wel de realititeit

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:09

Suzanne F. schreef:
Bah wat vreselijk zeg. Ze zouden nog beter al die uitgemergelde paarden kunnen afschieten en dan afvoeren of verbranden ofzo. Alles beter dan sterven van de honger. Wat zielig.

Inderdaad, mijn eerste gedachte.. Heb liever dat het geld daarheen gaat (verzwakte paarden vinden/opvangen/afmaken om een hongerdood te voorkomen bij zoveel mogelijk paarden).

eenitraM

Re: Paarden sterven hongersnood door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:10

En er sterven dagelijks nog meer mensen door gebrek aan voedsel in de rest van de wereld..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:12

Kunnen ze ze niet slachten voordat ze uitgemergeld zijn? Is er daar niemand die dat kan of mag dat niet. Op een gegeven moment is de boerderij toch ook vol lijkt mij en zoveel rijke Spanjaarden lijken mij niet te vinden die dan een opgeknapt paard weer kopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:13

piezze schreef:
Kunnen ze ze niet slachten voordat ze uitgemergeld zijn? Is er daar niemand die dat kan of mag dat niet. Op een gegeven moment is de boerderij toch ook vol lijkt mij en zoveel rijke Spanjaarden lijken mij niet te vinden die dan een opgeknapt paard weer kopen.

Nou ja, je leest dat de dieren daar een chip voor moeten hebben. Een chip kost 80 euro. En dat geld hebben ze daar niet voor. Het is nogal een vicieuze cirkel zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:16

Voor de slacht is een chip nodig, anders mag er geen enkel paard geslacht worden... Veel paarden in Spanje hebben geen chip.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:16

Helaas realiteit, overal waar de armoede toeslaat zijn de dieren het eerst aan de beurt, logisch maar niet leuk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:17

lijkt me onbegonnen werk, om alles te willen redden.en dan ?
triest dat dieren hier de dupe van zijn.. :(

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:19

Suzanne F. schreef:

Dit zou mijns inziens ook het beste zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:20

Maar als je als Spanjaard zelf ook honger hebt, zou er geen zwart circuit zijn om te slachten? Ik zou niet gaan zitten wachten tot het dier uitgemergeld is. Gek eigenlijk, ik neem aan dat ze die chip regel ook in belang van de dieren ingevoerd hebben maar nu worden de dieren er juist de dupe van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:21

Triest heel triest .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

spicegirl schreef:
lijkt me onbegonnen werk, om alles te willen redden.en dan ?
triest dat dieren hier de dupe van zijn.. :(

Ja, want alleen dieren hebben het zwaar :'). Denk je dat de Spanjaarden het leuk vinden dat ze hun paarden niet meer kunnen onderhouden :D?

Miepie77

bigone schreef:
Helaas realiteit, overal waar de armoede toeslaat zijn de dieren het eerst aan de beurt, logisch maar niet leuk.

precies

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:30

Ik volg ze al een tijdje op facebook.
Heb echt diep respect voor ze als je ziet wat ze allemaal voor elkaar krijgen en doen.

Edit; zeker gezien hun foto updates van bijvoorbeeld nieuwe en altijd hele schrijnende gevallen die dan ook weer hel netjes worden opgeknapt!
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 03-12-12 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:37

Wat vreselijk om te horen zeg..... :(
Arme paardjes.
En inderdaad respect!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:55

Klinkt heel hard, maar waarom niet afmaken en als voedsel gebruiken?
Beter dan langzaam wegteren...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:55

Let_be schreef:

Ik denk dat er niets eetbaars meer aanzit, tenzij je van botten houdt :))

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:59

Afmaken wil niet omdat de paarden geen chip hebben en de eigenaren niet meer de 80 euro hebben om die chip te plaatsen zodat ze "netjes" naar de slacht gaan, tenminste zo heb ik het begrepen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:00

eenitraM schreef:
En er sterven dagelijks nog meer mensen door gebrek aan voedsel in de rest van de wereld..

Dat is dan de oplossing.

Paard laten slachten en opsturen.
is werk voor vervoerders, slachters, vliegtuigmaatschappijen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:01

eenitraM schreef:
Let_be schreef:

Ik denk dat er niets eetbaars meer aanzit, tenzij je van botten houdt :))

Als je het op tijd doet, zit er nog wel wat vlees aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:02

En dat kan niet ivm wetten voedselveiligheid (er moet een bepaalde periode zitten tussen chippen en slachten en hier is dat dacht ik 6 maanden). Optie die wel overblijft is slachten voor eigen gebruik, maar hoeveel mensen die stap kunnen en willen nemen?