Aantal dekkingen KWPN-hengsten met kwart gedaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Aantal dekkingen KWPN-hengsten met kwart gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:33

www.stegen.net

Het aantal dekkingen met KWPN-hengsten is over de afgelopen drie jaar met een kwart gedaald. Dat schat Peter Pluijter, voorzitter van de regio Drenthe van het KWPN. Toch is hij voor de wat langere termijn optimistisch.

De sombere berichten in de media van de laatste tijd spreken boekdelen. Paarden zouden massaal naar de slager gebracht worden, ze worden tegen dumpprijzen verkocht en soms zelfs verwaarloosd. Pluijter ontkent niet dat er een kern van waarheid in kan zitten, ,,al heb ik niet de indruk dat paarden massaal naar de slager worden gebracht. Ik denk wel dat veel particulieren de crisis voelen en dat het voor die mensen nu een stuk lastiger is. Maar aan de andere kant zijn goede sportpaarden nog altijd veel geld waard.”

Dat het aantal dekkingen nu terugloopt viel te verwachten. ,,Er is nu minder markt voor jonge dieren en de koper is kritisch. Toch verwacht ik dat het wel weer gaat aantrekken. Je kunt er een simpele rekensom op loslaten. Kijk maar naar het aantal mensen dat de paardensport beoefent. Na een jaar of vijf tot acht gaan veel van de ruiters toch weer een nieuw paard kopen. En dan heb ik het nog niet eens over de groeimarkten als China en Rusland. Daar is van serieuze fokkerij geen sprake en daar kunnen wij als Nederlandse fokkers veel aan hebben.”

Zinzi_jewel

Re: Aantal dekkingen KWPN-hengsten met kwart gedaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:40

Dat is voor nu en de komende 2/3 jaar een goede tendens .
Hopelijk worden er nu even kwalitatief goede paarden gefokt en even iets minder gelegenheid veulens . Die zijn er zoveel nu de markt is even verzadigd . En krijgt het spul wat het levenslicht ziet een grotere kans op een mooie toekomst het zij i de sport , het zij als recreatie paard .
Als nu een ieder eens bezint eer ze begint. Komt het weer helemaal goed in paarden land

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:44

Tja, ook de fokkerij is conjunctuurgevoelig. Zodra het ecenomisch weer beter zal gaan, zal de fokkerij en paardenhandel vast ook weer aantrekken.
Survival of the fittest in zwaardere omstandigheden

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:49

Hij maakt een schatting. Wanneer komt het KWPN zelf eens gewoon met echte cijfers. Het valt me op dat In de Strengen veelal "in de gloria" verhalen heeft. Echte feiten zou ook eens prettig zijn, ook als ze wat minder klinken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:50

Nou, ik zou zeggen: wees blij!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:52

eenitraM schreef:

Ik ben wel een blij type hoor :) Alleen ik vind het rond de dekaantallen wel stilletjes.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:27

Een kwart daling in drie jaar, ik geloof er niets van. Als ik in met fokkers uit mijn omgeving spreek dan zijn de meesten helemaal gestopt met fokken of dekken ze nog slechts één merrie per jaar. Heeft iemand de aantallen dekkingen bij KWPN hengsten sinds 2008 op een rijtje?? M.a.w. ik sluit me by Whoknows aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:27

Whoknows schreef:
Hij maakt een schatting. Wanneer komt het KWPN zelf eens gewoon met echte cijfers. Het valt me op dat In de Strengen veelal "in de gloria" verhalen heeft. Echte feiten zou ook eens prettig zijn, ook als ze wat minder klinken.

Begin volgend jaar.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:52

Ga maar gewoon van -50% uit vergeleken met drie jaar geleden.

Voor elk stamboek.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:54

Vind het ook niet gek dat het aantal dekkingen gedaald is...Als je ziet wat het dekgeld is voor een jonge net goedgekeurde hengst...Dan is het ook niet meer te betalen voor de meeste fokkers.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:55

je betaald wat je zelf wilt
als je minder wilt geven moet dat zeggen
de hengsten houders willen wel dekken en doe het ook wel voor minder
heb ik dit jaar zelf ook gedaan en hou genoeg in de zak

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:33

Denk dat het nog wel langer dan 2 of 3 jaar gaat duren vooraleer de markt weer zal aanzwengelen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:32

Ik persoonlijk zou het heel jammer vinden als er over en paar jaar gewoon weer als een dolle wordt gefokt. En de opmerking dat goeie gezonde sportpaarden nog wel te verkopen zijn is ook gewoon niet waar. In mijn omgeving zie ik toch div mensen die hun paarden niet voor een normale prijs verkocht krijgen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:23

JJane schreef:
In mijn omgeving zie ik toch div mensen die hun paarden niet voor een normale prijs verkocht krijgen.

Er is een goede markt, nog steeds, voor getalenteerde goed gereden paarden in de landen die hiervoor al werden genoemd :j .

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:42

Maar voor de netjes ingereden, gezonde M Z paarden is de markt nog steeds slecht.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:54

DePaardenman schreef:
Ga maar gewoon van -50% uit vergeleken met drie jaar geleden.

Voor elk stamboek.

Mee eens ! ( misschien nog lager )

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:37

begin dit jaar een paar paarden bij Burgers gekocht en leuk met meneer Burgers gepraat hij zei toen ook al er gaat een tijd veel minder gedekt worden maar daarna worden de paarden weer duurder omdat er minder zijn dan nu.

Ik vind het ook geen slechte tendens er wordt veel te veel zomaar gefokt en die (arme) paarden blijven nu "over"

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:17

petraaken schreef:
Denk dat het nog wel langer dan 2 of 3 jaar gaat duren vooraleer de markt weer zal aanzwengelen.

Precies :D

Via de IDS (zie interview Tim Coomans deze week weer) en via dit soort berichten zou je kunnen denken dat wel in 2013 massaal de merries weer bij de hengst moeten brengen, want "de goede tijd komt er weer aan".

Maar zou een stamboek, dat leeft bij de gratie van omvang en dat bovendien heel veel euro's aan het investeren is in vastgoed op dit moment, niet gewoon belang hebben bij dit soort positieve berichten?
Als KWPN het écht, werkelijk, intrinsiek zou geloven... waarom richt ze dan niet een soort opfokstichting op om de veulens van de leden te kopen voor net geld, zodat KWPN zelf over 5 jaar wat kan verdienen? Ik bedoel, als ze het écht zelf geloven...?

Ik geloof ze niet :D

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:58

Dees schreef:
petraaken schreef:

Via de IDS (zie interview Tim Coomans deze week weer) en via dit soort berichten zou je kunnen denken dat wel in 2013 massaal de merries weer bij de hengst moeten brengen, want "de goede tijd komt er weer aan".

Maar zou een stamboek, dat leeft bij de gratie van omvang en dat bovendien heel veel euro's aan het investeren is in vastgoed op dit moment, niet gewoon belang hebben bij dit soort positieve berichten?
Als KWPN het écht, werkelijk, intrinsiek zou geloven... waarom richt ze dan niet een soort opfokstichting op om de veulens van de leden te kopen voor net geld, zodat KWPN zelf over 5 jaar wat kan verdienen? Ik bedoel, als ze het écht zelf geloven...?

Goed idee , maar zoals je al zelf zegt , de centjes zitten nu in de bouwstenen...

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:26

Dees schreef:
petraaken schreef:

Nou de spijker op zijn kop.

Dat slotstuk van dat interview met Tim Coomans vond ik overigens zo treffend, maar dat ter zijde.

Daarnaast wil men ook altijd doen geloven dat je als lezer van IDS nog zoveel beter kan. Ik doel op het stuk van Emmy de Jeu.
Niets ten nadele van haar hoor. Maar dan klinkt het verhaal, "ik laat mijn paarden elders stallen en verzorgen en rijden, (me dunkt er staan er gewoon een paar bij Edward Gal) en dat werkt alleen maar beter."
Alsof elke doodgewone fokker met passie even zijn paardenstapel op die manier zou kunnen gaan houden.
Sorry maar dat kost gewoon klauwen vol geld.
En vergeet niet. Dierenkliniek Bodegraven staat vol met paarden, Faculteit Utrecht staat vol met paarden. Enz. en dat is niet omdat ze daar op vakantie zijn. Ik had een keer een merrie met uierontsteking: reparatiekosten E 500 euries. Ketjeng.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:53

Ja dat is het hé , veulen fokken prachtig . Maar je hebt kosten voor het dekken tt dracht en dan wordt er een veulen geboren .Dan bbegint het pas met de kosten .
Heb een 2, 5 jarig merrie lopen nu . Nu ruim 2 jaar vd moeder af . Elke maand kost me gemiddeld 125/150 euro en dan moet ze niks krijgen .
Je bent veel goedkoper uit om een leuke 2/3 jarige te kopen met gewoon talent ...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:09

eenitraM schreef:

_/-\o_

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:13

Zinzi_jewel schreef:
Ja dat is het hé , veulen fokken prachtig . Maar je hebt kosten voor het dekken tt dracht en dan wordt er een veulen geboren .Dan bbegint het pas met de kosten .
Heb een 2, 5 jarig merrie lopen nu . Nu ruim 2 jaar vd moeder af . Elke maand kost me gemiddeld 125/150 euro en dan moet ze niks krijgen .
Je bent veel goedkoper uit om een leuke 2/3 jarige te kopen met gewoon talent ...

Da's inderdaad helemaal geen slecht idee. :) Want als je alles bij elkaar optelt....

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:14

Dat is het ook niet . Ik wilde een keer een zelf gefokt veulen houden . Vroeger heb ik 2 maal gefokt en 2 X verkocht .
Deze was voor mezelf . Ik geluk dat het een merrie veulen is geworden . Iig niet de kosten van castratie er nog boven op .
Maar fokken en opfokken is kostbaar . Snap dan ook heel goed dat er minder gefokt wordt .
Bent zo 4000 € lichter voor je veulen 2, 5 / 3 jaar is en voor je ziet of je wat fatsoenlijks gefokt hebt . En dan reken ik een mad aan 1000 € dekgeld .incl stamboek afdracht .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:49

In deze tijden van ernstig gekrompen economie vind ik het toch wel verrassend dat de prijzen van het dekgeld eerder stijgen dan afnemen...

1.000 euro dekgeld + 250 vet. begeleiding + vele kilo's voer in de merrie + 100 euro KWPN-registratiekosten tegenover een veulenopbrengst van 2.000 euro (en dan heb je nog een gezonde zonder belachelijke aftekening)....
Het is een mooi circus voor de mensen die graag hun geld willen missen.

KWPN en handlangers (hengsthouders) zouden wat meer hun best mogen doen om de fokker tegemoet te komen.