Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ariebren schreef:Toch knap dat dit artikeltje in enkele zinnen de opleiding tot DA verwoordt.
Ja oké.
Ariebren schreef:Maureen95 schreef:Als een paard koliek heeft (beginnende verschijnselen) geven wij altijd Colosan. Help vet goed!
Met jouw onderschrift mag je geen eens in de buurt komen van mijn paarden.
mwhuaha sorry, die is even té grappig.
) Zij had een verstopping, maar men heeft nooit een goede reden gevonden waarom ze deze had. Het enige dat ik weet is dat het eigenlijk bijna té laat is opgemerkt en dat het echt kantje boortje was. Het was blijkbaar al zo ver dat de DA niet meer kon helpen en ze naar de kliniek werd gebracht. Daar werd der maag eerst en vooral leeg gepompt. Verder was ze erg zwak (echt een skeletje) en haar oogjes stonden wazig. Haar toestand was niet echt best. Dus hebben ze haar aan een infuus gezet, dit heeft haar goed opgeknapt. Ondanks het feit dat we toch gebeld zijn geweest om haar te opereren, is de operatie niet door gegaan en is ze er zelf en door de goede zorgen van de kliniek door gekomen. 'T is een vechtertje.
De volgende ochtend toen we bij haar kwamen lag ze ook al neer, maar we dachten dat ze gewoon lekker lag te tukken - wat waren we dom zeg, jeetje..
* 
MiniLoe schreef:Helaas is recent mijn pony overleden aan koliek.
Toen de symptomen zichtbaar werden direct de veearts gebeld.
Helaas was het al te laat, we hebben gedaan wat we konden, binnen vijf uur na ontdekking van de koliek ben ik mijn pony verloren. Het kan heel snel gaan, helaas laten niet alle paarden of ponys snel merken dat ze ergens last van hebben zoals mijn shet.
Ariebren schreef:Ook weer de opmerking van mij.
Mensen met paarden of paarden mensen.
Ontwormen is zo belangrijk.
Het artikel geeft het al aan.
90% van de koliek wordt veroorzaakt door wormen.
Wilawander schreef:Hier krijgen ze standaard Colosan en Nux vomica hommacord wat ik dan spuit. Dan aan de wandel. 9 van de 10 keer geen dierenarts nodig. Maar snel handelen is zeker belangrijk.
Het nieuwe ontwormen zorgt inderdaad voor veel problemen.
Ariebren schreef:90% van de koliek wordt veroorzaakt door wormen.
fargo schreef:Wilawander schreef:Hier krijgen ze standaard Colosan en Nux vomica hommacord wat ik dan spuit. Dan aan de wandel. 9 van de 10 keer geen dierenarts nodig. Maar snel handelen is zeker belangrijk.
Het nieuwe ontwormen zorgt inderdaad voor veel problemen.
Het is belangrijk dat je per uur niet langer dan 10 tot 20 minuten wandelt. Dat weten maar weinig mensen, maar als je paard namelijk wel een keer geopereerd moet worden dan zijn ze uitgeput van het vele lopen met al die pijn en dan sterven ze van uitputting op de operatietafel of ze worden niet eens meer geopereerd omdat ze er al te slecht aan toe zijn.
Colosan geef ik ook, maar er zijn gevallen dat je direct ziet, dit is meer dan een gaskoliekje en dan zou ik nooit die tijd meer besteden aan colosan.. maar direct DA bellen.