Belang van snelle hulp bij koliek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Belang van snelle hulp bij koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:51

horsetalk.co.nz/ bokt.nl

Wanneer paarden last hebben van buikpijn spreekt men van koliek. Bij een mens duurt een buikpijn gemiddeld niet langer dan twee dagen, bij paarden dient men buikpijn serieuzer te nemen..

Voor een paard kan koliek levensbedreigend zijn en vooral het vinden van de oorzaak van de koliek is bepalend voor de overlevingskansen van het paard.

Heb je je ooit weleens afgevraagd waarom je paard goed ontwormt dient te worden onthoud dan dit: ongeveer 90& van de kolieken bij paarden wordt veroorzaakt door parasieten, meestal strongyles. Deze beschadigen aders waardoor de bloedtoevoer naar de darmen afneemt. Door dit tekort aan bloed kunnen de spieren van de darmen niet goed genoeg meer werken om het voedsel door de darmen te geleiden met als gevolg verstopping.

Een verstopping in de darmen ongeacht welke oorzaak(parasieten, gas, vloeistof), zal pijn als gevolg hebben. De druk van de spanning zorgt meestal voor spasme in de darmen.
Het paard reageert op de blokkade in de darm en de spasme met het vasthouden van vloeistof en verteringssappen in de darm. Deze vloeistoffen in de darmen kunnen een shock bij het paard veroorzaken die net zo dodelijk kan zijn als de koliek zelf.
De uitdroging moet tegelijk met de verstopping behandeld worden.

Degene wiens paard koliek heeft, dient voorzichtig te zijn, wanneer hij ziet dat de toestand van het paard verbetert zonder dat hij behandeld wordt. Het is namelijk heel goed mogelijk dat de spier die het spasme en de pijn in de darm veroorzaakt, moe is geworden en daardom ontspant. Het paard heeft daardoor paard minder pijn en lijkt zelfs helemaal pijnvrij te zijn. Men noemt dit verlamming van de darm oftewel paralytic ileus. Dit is een gevaarlijke ontwikkeling omdat de inhoud van de darm, zal gaan gisten en gifige stoffen zal gaan uitscheiden. Deze giftige stoffen kunnen dan via de darmen in het paard komen en het paard vergiftigen.

De symptomen van een paard met koliek zijn duidelijk. Het paard geeft aan dat het pijn heeft en dit is meestal de begin van een koliek. Andere kenmerken kunnen zijn,l zweten, op de grond stampen, zijn lippen samenknijpen of misschien zelfs naar zijn buik bijten, willen gaan rollen, zich uitstrekken om de pijn te verlichten, flank ingetrokken, verhoogde pols.

Een paard met koliek symptomen dient onmiddellijk behandeld te worden, of het zal slechts nog 12 tot 48 kunnen overleven.
De dierenarts zal als eerste proberen vast te stellen wat de oorzaak is van de koliek en in welke stadium het is. De dierenarts zal de polsslag van het paard meten en de temperatuur. Bij een lage temperatuur is de kans groot dat het paard bezig is in een shock te geraken en uit te drogen. De dierenarts zal ook naar de darmgeluiden luisteren en eventueel een rectaal onderzoek doen.
Ook kan de dierenarts een slangetje in zijn maag brengen om te kijken wat voor gassen zich daar bevinden. De dierenarts zal proberen vast te stellen of de arm overactief is of bijna stil ligt. Wordt de pijn veroorzaakt door een overactieve darm of door een verstopping. Wanneer de dierenarts er op tijd bijgehaald is zal in beide gevallen het paard nog geholpen kunnen worden.

Is de oorzaak echter een gedraaide darm, dan zijn de vooruitzichten slecht, en moet het paard zo snel mogelijk geopereerd worden.

Koliek die veroorzaakt wordt door het samenpersen van de darm, is meestal het gevolg van onverteerd voedsel uit de maag dat zich opstapelt in de darmen en een verstopping veroorzaakt.
De oorzaken voor zijn koliek kunnen divers zijn. Bijvoorbeeld niet goed werkend gebit, slecht ruwvoer, te veel krachtvoer of parasieten. Het geven van koud water na intensieve arbeid.het binnenkrijgen van zand.
Wanneer de koliek veroorzaakt wordt door het samenpersen van de darmen, dan kan het wel 8 tot 12 uur duren voordat de eigenaar beseft dat het paard koliek heeft.

Wat de juiste behandeling is voor de koliek is dus sterk afhankelijk van wat de dierenarts als oorzaak en staat van de koliek vaststelt. Hij kan een wormmiddel geven maar zal zeker een pijnstiller toedienen. Ook zal de dierenarts de eigenaar aanraden zijn paard op de wei te zetten of lucerne hooi te geven. Afhankelijk van het stadium van de koliek kan de dierenarts ook een middel geven om de darmen te laten ontspannen of juist te activeren.

Wanneer het paard in een shock verkeerd zal de dierenarts via een slang in de neus het paard vloeistof toedienen.
Van alle kolieken die er zijn is die met als oorzaak een gedraaide darm wel het riskantst en zal zonder behandeling binnen 24 uur sterven. Hierbij zal alleen een operatie, mits het paard verder gezond is, kunnen helpen. De kans op het draaien van de darmen is groot wanneer het paard al koliek heeft. Het gedeelte van de darm dat opgezwollen is zal dan makkelijker gaan draaien wanneer het paard gaat rollen. Daarom wordt er geadviseerd om een paard bij koliek niet te laten rollen.

Het paard heeft de beste overlevingskans bij koliek wanneer de dierenarts er op tijd bij is en de juiste diagnose stelt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:54

Goed en interessant artikel.

Maar goeiedag zeg wát een spellings-, taal- en grammaticafouten!
Ook leestekens verkeerd geplaatst, woorden verkeerd.

Ik denk dat het wel even aangepast moet worden ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:56

Toch knap dat dit artikeltje in enkele zinnen de opleiding tot DA verwoordt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:58

Helaas is recent mijn pony overleden aan koliek.
Toen de symptomen zichtbaar werden direct de veearts gebeld.
Helaas was het al te laat, we hebben gedaan wat we konden, binnen vijf uur na ontdekking van de koliek ben ik mijn pony verloren. Het kan heel snel gaan, helaas laten niet alle paarden of ponys snel merken dat ze ergens last van hebben zoals mijn shet.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:59

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:00

Ariebren schreef:
Toch knap dat dit artikeltje in enkele zinnen de opleiding tot DA verwoordt.

:') Ja oké.

Er worden wel veel aannames gemaakt: 'als dit, dán dat'......... terwijl het niet altijd zo eenvoudig ligt.....

Maar goed, 't zal wel zijn bedoeld als extra waarschuwing.
Er zijn nog zat (niet paarden-)mensen die het normaal vinden als een paard wat koliekerig is. 'ach, wij hebben toch ook wel eens wat buikpijn?'. Ken er daar ook wel 1 van helaas............

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:01

hihi kleine quote : vast te stellen of de arm overactief is of bijna stil ligt

dit kon mijn veearts niet vast stellen bij mijn pony hoor

( sorry flauw, maar ik vond hem wel leuk )
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 29-11-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:02

Als een paard koliek heeft (beginnende verschijnselen) geven wij altijd Colosan. Help vet goed!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:03

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Re: belang van snelle hulp bij koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:04

in beide gevallen lastig ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:05

Ook weer de opmerking van mij.

Mensen met paarden of paarden mensen.

Ontwormen is zo belangrijk.
Het artikel geeft het al aan.
90% van de koliek wordt veroorzaakt door wormen.
Dat hele gedoe met mest onderzoek gaat komende jaren heel veel koliek gevallen geven met dodelijke afloop.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:06

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 21-04-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:09

Ariebren schreef:
Maureen95 schreef:
Als een paard koliek heeft (beginnende verschijnselen) geven wij altijd Colosan. Help vet goed!

Met jouw onderschrift mag je geen eens in de buurt komen van mijn paarden. :7

:') mwhuaha sorry, die is even té grappig.

Maureen95: Colosan is altijd handig om te hebben maar 't vervangt natuurlijk geen DA.
Jou post doet suggereren dat je er gewoon wat Colosan in gooit en that's it........

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:11

Heel interessant artikel.

Begin augustus vorig jaar verloor ik helaas bijna een paard aan koliek (die ik nog maar 1 dag in mijn bezit had := ) Zij had een verstopping, maar men heeft nooit een goede reden gevonden waarom ze deze had. Het enige dat ik weet is dat het eigenlijk bijna té laat is opgemerkt en dat het echt kantje boortje was. Het was blijkbaar al zo ver dat de DA niet meer kon helpen en ze naar de kliniek werd gebracht. Daar werd der maag eerst en vooral leeg gepompt. Verder was ze erg zwak (echt een skeletje) en haar oogjes stonden wazig. Haar toestand was niet echt best. Dus hebben ze haar aan een infuus gezet, dit heeft haar goed opgeknapt. Ondanks het feit dat we toch gebeld zijn geweest om haar te opereren, is de operatie niet door gegaan en is ze er zelf en door de goede zorgen van de kliniek door gekomen. 'T is een vechtertje.

En toch krijg ik nog steeds de rillingen van koliek. Als ze vreemd gedrag vertoont ga ik ook echt meteen stappen en blijf ik bij haar. Koliek blijft iets waar ze gevoelig voor is, net als stress.

Ikzelf denk dat ze koliek gekregen heeft in combinatie haar te snel van wei naar stal gezet te hebben en dat ze in een stal stond met een merrie die haar niet liet drinken van het water. Ik was een dag voor ze koliek kreeg nog naar haar gaan kijken, toen zat ze al te zweten, maar we hadden geen flauw benul en de stal daar was echt warm. We zijn het nog gaan melden aan de staleigenaaresse, maar die zei dat t daar gewoon snik heet was.. := De volgende ochtend toen we bij haar kwamen lag ze ook al neer, maar we dachten dat ze gewoon lekker lag te tukken - wat waren we dom zeg, jeetje..

Achja, niets aan te doen. Ik mag alleszins van geluk spreken dat ze er gewoon nog is.

* Die reacties hierboven _O- *

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:13

ik mocht mijn pony juist abosluut niets geven, dit kon het ziektebeeld vertekenen voor de veearts aanwezig zou zijn

jackytje: dat mag je zeker, helaas had ik en mijn pown niet zoveel geluk aan onze zijde

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:18

Ik weet idd dat ik erg veel geluk heb gehad met haar. Moesten die eigenaars het niet hebben gezien had ik nu geen paard terwijl we die al hadden betaald. Moest ik haar verloren zijn, dan had ik slecht 1 dag haar in bezit gehad, terwijl je zo'n geweldig leuke plannen voor je ogen hebt. Die dagen dat ze in de kliniek stond waren verschrikkelijk.. :(

Nog sterkte met het verlies van jouw maatje. :(:)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:41

MiniLoe schreef:
Helaas is recent mijn pony overleden aan koliek.
Toen de symptomen zichtbaar werden direct de veearts gebeld.
Helaas was het al te laat, we hebben gedaan wat we konden, binnen vijf uur na ontdekking van de koliek ben ik mijn pony verloren. Het kan heel snel gaan, helaas laten niet alle paarden of ponys snel merken dat ze ergens last van hebben zoals mijn shet.

Hier helaas precies het zelfde meegemaakt. Pony was 's ochtends niet lekker, eind van de middag in laten slapen. De DA kon het niet vinden. Van alles geprobeerd, verslappers, opvoelen, vocht, weet ik het wat nog meer, maar ze werd steeds ellendiger en kon zo echt de nacht niet in...

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:47

Maureen95 schreef:

Helpt indd erg goed! Hebben wij standaard op stal liggen, laatst merrie van vriendin ineens koliekerig, snel colosan gegeven en ze knapte snel weer op!

Wilawander

Re: belang van snelle hulp bij koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:00

Hier krijgen ze standaard Colosan en Nux vomica hommacord wat ik dan spuit. Dan aan de wandel. 9 van de 10 keer geen dierenarts nodig. Maar snel handelen is zeker belangrijk.

Het nieuwe ontwormen zorgt inderdaad voor veel problemen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:59

Maureen95 schreef:

Wij ook, is echt een super middel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:09

Ariebren schreef:
Ook weer de opmerking van mij.

Mensen met paarden of paarden mensen.

Ontwormen is zo belangrijk.
Het artikel geeft het al aan.

Wat een bullshit, er zijn genoeg paarden die koliekgevoelig zijn zonder dat er maar iets van een worm in the picture is.
Mijn vorige paard, nooit koliek gehad, had maagfalen, dus maag die niet op de juiste manier beweegt of niet helemaal beweegt. Maag is binnen een dag gescheurd, niets te maken met wormen. Inmiddels waren we al op eigen kliniek en nadien in Utrecht aangeland.
Mijn huidige paard, (gas)koliekgevoelig bij sterk omslaand weer en wijzigende eetschema's (naar buiten op het land, weer het winterschema in). Is vorig jaar geopereerd aan een slag in de dunne darm en darm lag helemaal van zijn plek. Weer helemaal niets te maken met wormen, niets afwijkends aangetroffen. Nog steeds in bepaalde mate gevoelig voor gaskoliek

Paar maanden later paard op stal ernstige koliek, geopereerd, 3 gezwellen in dunne darm, stukken verwijderd, gelukkig overleefd. Niets met wormen te maken.

Jammer genoeg is het ook vaak genoeg gewoon vette pech en absoluut niet wormen gerelateerd. Ik ken er nog veel en veel meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:11

Wilawander schreef:
Hier krijgen ze standaard Colosan en Nux vomica hommacord wat ik dan spuit. Dan aan de wandel. 9 van de 10 keer geen dierenarts nodig. Maar snel handelen is zeker belangrijk.

Het is belangrijk dat je per uur niet langer dan 10 tot 20 minuten wandelt. Dat weten maar weinig mensen, maar als je paard namelijk wel een keer geopereerd moet worden dan zijn ze uitgeput van het vele lopen met al die pijn en dan sterven ze van uitputting op de operatietafel of ze worden niet eens meer geopereerd omdat ze er al te slecht aan toe zijn.

Colosan geef ik ook, maar er zijn gevallen dat je direct ziet, dit is meer dan een gaskoliekje en dan zou ik nooit die tijd meer besteden aan colosan.. maar direct DA bellen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:29

Ariebren schreef:

Dat is niet waar. Helaas ben ik ook een ervaringsdeskundige. Mijn paard is aan koliek geopereerd. Werd standaard ontwormd en mestonderzoek was altijd negatief. Hij heeft een traagwerkende darm. Helaas in mijn omgeving de laatste tijd ook veel koliek meegemaakt en dat had ook niks te maken met wormen.

Ik ben ook een gebruiker van Colosan. En inderdaad, wat Fargo al aangeeft, er zijn gevallen dat je direct ziet dat dit niet op te lossen is met een spuitje colosan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:35

fargo schreef:
Wilawander schreef:

Het is belangrijk dat je per uur niet langer dan 10 tot 20 minuten wandelt. Dat weten maar weinig mensen, maar als je paard namelijk wel een keer geopereerd moet worden dan zijn ze uitgeput van het vele lopen met al die pijn en dan sterven ze van uitputting op de operatietafel of ze worden niet eens meer geopereerd omdat ze er al te slecht aan toe zijn.

Colosan geef ik ook, maar er zijn gevallen dat je direct ziet, dit is meer dan een gaskoliekje en dan zou ik nooit die tijd meer besteden aan colosan.. maar direct DA bellen.

Als ze niet willen lopen heeft het ook geen zin. Ga nu even uit van een paard met lichte koliek verschijnselen anders bel je namelijk een DA ipv zelf te dokteren. Hier loop ik alleen als ik zie dat ze er behoefte aanhebben. Willen ze liggen dan mogen ze liggen.

Damian23@ Dan zit je bij de 10% maar dat zegt niet dat die 90% niet klopt. Het is nu eenmaal een feit dat de kolieken toenemen sinds de mestonderzoeken hype dat zegt toch genoeg, kolieken die ontstaan binnen een paar weken na een negatief onderzoek en dat later er achter komen dat het paard vol zat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:39

Ook hier een Colosan gebruiker, wel op aanraden van de DA die mijn paard goed kent. Had liever liter flesjes gehad i.p.v. die kleine dure flesjes.

Nu staat ze in de kliniek om verder onderzoek te doen, want hoe je het wendt of keert, koliek is niet goed en vaker koliek al helemaal niet.