De gemeente Emmen staat voor een klein raadsel. Bijna een maand geleden werden drie Shetlandpony’s in een verlaten weiland gevonden. De dieren hadden geen chip en zelfs nu, weken later, is de eigenaar nog altijd niet bekend.
"Vreemd dat zulke mooie dieren gewoon worden achtergelaten, of misschien zelfs wel gedumpt”, stellen Emmenaren.
De pony’s – allemaal bruin van kleur en met vlekken en manen in het wit en zwart - stonden los in een verlaten akker tussen de provinciegrens van Groningen en het dorp Emmer-Compascuum. Een voorbijganger meldde dit aan de gemeente. Die hield enkele dagen een oogje in het zeil. Maar toen de dieren na drie dagen nog steeds niet waren opgehaald, hebben medewerkers zich over de drie ontfermd. "Want ze kregen duidelijk niets te eten”, was de redenering.
Het drietal is inmiddels ondergebracht bij een gemeentelijke manege, maar daar kunnen de paardjes niet eeuwig blijven. De gemeente, die de zorg voor de vreemde vondelingen op zich heeft genomen, zit een beetje met de handen in het haar. "Zolang we niet weten wie de eigenaar is, kunnen we niet veel doen. Als de eigenaar officieel afstand doet, zijn we al een stuk verder”, zegt Ryanne Woudstra.
Mocht er toch niemand voor de pony’s komen, dan gaat de gemeente op zoek naar een nieuwe eigenaar. De gemeente probeert eerst door middel van advertenties in lokale bladen de ware eigenaar op te sporen.
Het klopt niet, als je je dier niet meer kan onderhouden moet je hulp zoeken. Maar ben blij dat ze niet verwaarloosd of mishandelt zijn.
Kentaro
Geplaatst: 22-11-12 12:47
De kans dat de beestjes daar 'per ongeluk' lopen is volgens mij nihil..... (ga er ook vanuit dat ze dan wel gechipt waren geweest!) Gelukkig wordt er voor de beestjes gezorgd!
als de eigenaar ze terug wilde waren ze allang opgehaald. Ik denk dat de gemeente wel kan beslissen dat de eigenaar er nu officieel afstand van heeft gedaan. Ik neem tenminste aan dat er een artikel over heeft gestaan in het plaatselijke suffertje
spatter
Geplaatst: 22-11-12 14:13
het zullen je ponies maar zijn die een provincie verder op gejat zijn
hopelijk is de eigenaar snel bekend en anders maar een nieuw thuis geven
zimbabwe
Geplaatst: 22-11-12 15:02
Tja, juridisch zitten er termijnen aan vast wanneer je iets kan en mag doen met die dieren. Volgens mij zitten ze er nog wel even aan vast!
ik denk dat de eigenaar er niet meer voor kon zorgen, misschien vanwege geld problemen en ze gewoon de weide uit gejaagt heeft en dat ze met zn drieen "op stap zijn gegaan' want de kans lijkt me heel klein dat 'de eigenaar' er nu naar op zoek is, dan zou hij ze daar allang op gehaald hebben dat is teminste wat ik denk
Vind het wel verschrikkelijk dat mensen het op deze manier maar oplossen. Eerst 10 keer nadenken voor je er aan begint, en als je er al aan begint denk dan na of 1 niet al duur genoeg is.
Ik vind ze ook enorm jong ogen, misschien veulens die de eigenaar niet verkocht kreeg?
Heel apart.. maar ik ga dr mar van uit dat de eigenaar zich echt niet meer meld, die laat ze ook niet voor niets ergens rond lopen.. dat geloo fik niet.
Arashah
Geplaatst: 22-11-12 17:40
volgns mij zijn het drie jonge ponys van rond 1 jaar, lijkt me duidelijk dat ze zijn achtergelaten. eignaar heeft waarschijnlijk geen geld om voor die beestjes te kunnen zorgen.
laten ze maar een nieuwe eigenaar voor ze zoeken, lijkt me het beste. lijken me overigens leuke lieve beestjes
ach gossie... die foto, drie van die onschuldige blikken, gelukkig zijn ze goed opgevangen inmiddels en ik hoop dat ze een fijne nieuwe eigenaar kunnen krijgen en een fijne toekomst tegemoet gaan!!
Zinzi_jewel
Geplaatst: 22-11-12 19:21
Eigenlijk niet eens gek dat de pony, s gedumpt zijn . Na te gaan shet veulens of jaarlingen leveren voor de verkoop niets op zeker niet zonder papier . Chippen en paspoort alleen al zijn duurder . Ongechipte dieren mag je niet verkopen . Dan is dumpen een goedkopere oplossing . Leuk hé , zomaar een veulentje bij je merrie fokken . Wie zijn er de dupe ? Deze 3 . Gelukkig wordt er nu voor ze gezorgd .
Het zijn vast hengstjes. Vorig jaar hetzelfde euvel bij ons (niet eens zo ver van Emmen) ook 2 hengst shetjes 's nachts los op de straat. Ik heb ze op verzoek van de politie een paar dagen opgevangen, aangezien die ook niet wisten wat ze er mee aan moesten. Later zijn ze naar diezelfde manege in Emmen gegaan voor verdere opvang. Maar die zijn ook nooit opgehaald!
Woogy
Geplaatst: 22-11-12 19:54
ze zijn alle drie bruin met witte vlekken en zwart met witte manen....zie een bonte, een zweetvos en een bruine staan...ze komen er vanzelf wel achter wie de chefjes zijn
Ik vrees dat je gelijk hebt zinzi_jewel. Maar ik begrijp er niets van. Je dumpt gewoon geen dieren. Hoop dat de eigenaar zich verantwoordelijk opstelt en officieel afstand doet van deze diertjes.
Lees hier net ergens dat er vorig jaar ook al 2 in dezelfde regio gevonden zijn eigenaar nooit gevonden . Er is dus waarsschijnlijk iemand in die regio die fokt om het fokken . Chippen is te duur en hengsten leveren momenteel niet eens de chipkosten op . Sneu voor die pony,s en ook voor hun moeders want zij dragen 11 maanden hun veulentje , bevallen en zogen zodat hun kindjes vervolgens als oud vuil achter gelaten worden ...
Waarschijnlijk kwam de eigenaar er niet vanaf... En heeft hij ze gedumpt...?
soesie
Geplaatst: 23-11-12 00:00
Was vorige maand niet de zuidlaardermarkt? Konden ze misschien niet verkocht worden en zijn ze hier misschien uit de wagen geladen? Het is maar een idee hoor Het is erg genoeg..