Zwolse pony’s niet verwaarloosd volgens rechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Zwolse pony’s niet verwaarloosd volgens rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 09:43

http://www.destentor.nl / http://www.bokt.nl

Het leek er op dat op 2 februari een 46-jarige Zwolse inwoonster haar pony's niet goed verzorgde. Dat vond althans een inspecteur van de dierenbescherming. Hij zag de pony’s in een weiland staan zonder gevulde waterbak. Eén van de dieren likte een half uur onafgebroken aan een bevroren plas.
Toch besloot de politierechter in Zwolle gisteren tot vrijspraak, meldt de Stentor.

Hij geloofde namelijk de verklaring van de vrouw dat ze de waterbakken niet vulde vanwege de vorst. ,,Dan bevriest het. We gingen er drie keer per dag met water heen, zodat ze toch aan hun vocht komen." Dat de pony's gelijk met hun kop in de waterbakken doken toen de inspecteur er een kijkje nam, vond ze logisch. ,,Ze krijgen daar altijd hun brokken, hooi en water. Dat vind ik niet zo gek." De inspecteur had ook dieren gezien die er niet goed uitzagen, maar de vrouw verklaarde dat andere mensen ook hun pony's in het weiland zetten. ,,Die stonden er die dag ook bij."

De officier van justitie vond dat de inspecteur beter had moeten onderzoeken hoe de pony's werden verzorgd door nog eens terug te komen. De aanklager vroeg vrijspraak en de politierechter ging hierin mee.

Nhmeisje

Re: Zwolse pony’s niet verwaarloost volgens rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:27

Nederland heeft echt een verschrikkelijk triest rechtssysteem, maar das mijn mening..

Jannepauli

Re: Zwolse pony’s niet verwaarloost volgens rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:32

Hoezo, NHmeisje?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:34

Ik vind het best geloofwaardig hoor, wat is dan met het rechtssysteem? Je kan een bak wel vullen maar met -20 is die meteen bevroren, kun je beter meerdere keren per dag water aanbieden
als het voer op is en er geen gras is, kan het likken aan de plas ook tegen de verveling zijn. Als ze er verder goed uitzien

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:37

Het complete verhaal is mij niet bekend maar als het zo erg vriest kan ik mij voorstellen dat je een aantal x per dag water komt geven en geen bakken met ijs laat staan....of 3x per dag genoeg is is weer een andere vraag.

Wat ik begrijp uit het verhaal is de inspecteur na 1x kijken tot zijn conclusie gekomen,misschien handig om nog wat meer onderzoekte doen.Blijft moeilijk want bij extreme weersomstandigheden moet je niet te lang afwachten.

Verder is het moeilijk een echte mening te vormen,feiten en evt documentatie zijn hier niet gegeven.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:39

als er een paar paarden slecht uitzagen vind ik dat er best iets meer onderzoek gedaan had mogen worden. dat zegt niet meteen dat de vrouw HAAR dieren niet goed verzorgt. maar stel dat het zo is, dan gaat het op deze manier wel heel makkelijk..

xxCYNNxx

Re: Zwolse pony’s niet verwaarloosd volgens rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:47

vind het verhaal ook wel geloofwaardig ja. 3 keer op een dag water brengen vind ik dan wel erg weinig, maar goed ik ken de verdere omstandigheden niet; als mevrouw bv 36 tot 40 uur in de week werkt en het voornamelijk alles alleen moet doen, zal je ook niet de tijd hebben om bv 5 of 6 keer per dag naar het weiland te gaan om ze te laten drinken.

en als het weiland gemeenschappelijk is voor de hele stal kan het idd gebeuren dat er pony's/paarden tussen die van jouw staan die er misschien slechter(of beter) er uit zien.

Die inspecteur had gewoon beter zn werk moeten doen en niet na aanleiding van 1 kort bezoekje zonder de verdere omstandigheden(zware vorst) mee te nemen in zn oordeel, al de rechter in te schakelen

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:06

3 x per dag water geven is ruim voldoende hoor. De paarden weten dan precies hoeveel ze op moeten nemen. In het wild lopen ze ook echt niet ieder uur kilometers ver om even een slokje te nemen. Automatische drinkbakken zijn natuurlijk ideaal maar ook pure gemakzucht voor de mens én paard.

Ken de situatie verder niet maar op basis van 3 x per dag water geven iemand te veroordelen gaat me idd veel te ver.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:14

ariatje schreef:
. Automatische drinkbakken zijn natuurlijk ideaal maar ook pure gemakzucht voor de mens én paard.

met vorst?????

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:20

Jannepauli schreef:
Hoezo, NHmeisje?

Ik dacht te lezen dat de paarden er ook slecht uitzagen, maar dat staat er helemaal niet, excuus. Die inspecteur had inderdaad beter moeten inspecteren. Maar nog steeds vind ik ons rechtssysteem te 'lief' naar misdadigers en mogen er vaak veel strengere straffen worden uitgedeeld, maar dat hoort thuis in een ander topic.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:28

yvonnedv schreef:
ariatje schreef:
. Automatische drinkbakken zijn natuurlijk ideaal maar ook pure gemakzucht voor de mens én paard.

met vorst?????

Wat bedoel je hiermee?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:36

Ik heb ook overal automatische drinkbakken.

Maar als het weer gaat vriezen, worden alle bakkies afgesloten en het hele leiding systeem wordt leeg geblazen.
Dan is het weer drie keer per dag de paarden water geven uit emmers.

Ik hoop niet dat die inspecteur langskomt bij mij.
Want de eerste de beste emmer met water gaat over hem heen.

Wat een flauwe kul allemaal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:44

ariatje schreef:
yvonnedv schreef:

met vorst?????

Wat bedoel je hiermee?

Dat automatische drinkbakken met vorst ook niet werken

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:51

yvonnedv schreef:
Dat automatische drinkbakken met vorst ook niet werken

Eh, dat lijkt me logisch....en je punt hiermee is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:09

Ik breng de mijne 2 x daags met vorst. S'ochtends hebben ze wel dorst maar het water wat je s'avonds brengt bevriest bijna allemaal, dan nemen ze maar een paar slokjes.

Wel vraag ik me af hoeveel succes die dierenbescherming nou heeft. Ook in gevallen van ernstige verwaarlozing volgen er volgens mij bijna nooit sancties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:21

Iemand enig idee waar in Zwolle? Heb zo het gevoel dat het (weer) de vorige eigenaresse van mijn pony is.
Mag evt. in pb.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:51

Die van ons krijgen in de winter ook water via de emmer.. Zolang je zorgt dat je blijft aanbieden tot ze niet meer hoeven is er niets aan de hand..

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 06:46

Zolang de wetten niet veranderen kan je 10000000 dierenagenten hebben, maar veranderd er niks.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 07:42

Mijn paard ziet er ook niet uit na een dagje weiland hoor.. het is nogal een varken en rolt graag in modder. Dus wat zie je staan.. een Fries met overal klonten modder in mijn manen oren echt overal. En dan zijn er genoeg meisjes die zeggen Ahh wat zielig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:20

Dan moeten ze hier ook niet komen controleren. :o Yng heeft de neiging om de waterbakken om te gooien, dus die staan ook wel eens een paar uur zonder water. Tja, shit happens, ze gaan echt niet dood van een uurtje of wat geen water.

Toch bijzonder dat er bij sommige beestenhouders meerdere keren dieren zodanig verwaarloosd worden dat de lijken in de stallen liggen, en hier na één controle een rechtzaak komt... Waar is de logica vraag ik me dan af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:00

julius_juut schreef:
Toch bijzonder dat er bij sommige beestenhouders meerdere keren dieren zodanig verwaarloosd worden dat de lijken in de stallen liggen, en hier na één controle een rechtzaak komt... Waar is de logica vraag ik me dan af.

Precies dat bedoelde ik ook

Bradi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:19

Oké, met -10 of -15 paarden buiten? Maar goed.
Kuip vullen met water dan balletje er in dat door de wind het water in beweging blijft zodat het niet al te snel bevriest, een of meer appels of balletjes mag ook.
Regelmatig contoleren.
Als het erg koud is hebben paarden over het algemeen niet heel veel dorst.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:07

Mijn paard staat met die temperaturen ook gewoon vrolijk buiten hoor, vind het allemaal prima.
Wij geven dan zo'n 2 keer per dag water, tussendoor slaat ze zelf het ijs kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:27

Bradi schreef:
Oké, met -10 of -15 paarden buiten? Maar goed.
Kuip vullen met water dan balletje er in dat door de wind het water in beweging blijft zodat het niet al te snel bevriest, een of meer appels of balletjes mag ook.
Regelmatig contoleren.
Als het erg koud is hebben paarden over het algemeen niet heel veel dorst.

Juist wel. De verbranding is hoger om warm te blijven dus ze drinken meer dan bijv. nu.

Die balletjes wel eens geprobeerd, dat werkt niet.
Mijn shetten staan altijd buiten, ook bij -20 en meestal ook wel een koppel jonge paarden. Ze doen het prima bij vorst, vinden ze fijner dan zo'n natte winter of heet zomerweer.
Dan heb je eerder ellende zoals mok. Niks mis mee paarden buiten bij vorst als je maar veel voert en water brengt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:52

DP is hier recent ook geweest voor mijn 2 Shetlanders achter mijn huis "staan hele dag in modderpaddock".
Dat was waar, maar euh... "hebben ook droge stal" (was bij de melding aan DP niet doorgegeven).
Stal was wel erg hoog (paardenstal, is binnen verhoogd met 80 cm gestampte aarde, anders kunnen de Shetten niet naar buiten kijken). Dat werd aangezien voor een laag mest (ja hoor!).
Na eerste bezoek heb ik op de hoogste stukken in de paddock verhoogde strobedden en een stro-uitloop/inloop naar de stal gemaakt.
Zeikpaddock kan pas na enige uitdroging in het voorjaar volledig uitgegraven/omgezet/ van nieuw zand voorzien worden.
Dat begreep iedereen.
Desalniettemin: TOCH weer vorige week een bezoekje van de DB gehad: o nee ziet er keurig uit, zo, mogen we in het voorjaar terugkomen om te zien of u de bak heeft aangepakt?
Ja hoor.

Maar de crazy vragen die ik er bij heb mogen meemaken vond ik wel bizar, en duidt naar mijn bescheiden mening ook niet op echt kennis van het paarden/ponie-gebeuren, zoals:

- ontwormt u op tijd (ja natuurlijk), maar bij het laten zien van de paspoorten van de Shetten was het: "maar dat zie ik hier nergens staan" (nee, dat staat ook nooit in een paspoort!), ik teken dat zelf altijd op in mijn agenda, ook de werkzame stof...

- bekapt u op tijd (ja natuurlijk), moest ik het telefoonnummer van mijn hoefsmid geven, gedaan, die was twee weken eerder geweest (gaan altijd mee met mijn 2 grote paarden die aan de overkant staan, elke 8-10 weken, alles ijzerloos overigens), toen ik de Shetten er uit wilde halen om te laten zien vonden ze dat opeens weer niet nodig...(overigens heeft niemand mijn hoefsmid ter controlering ooit gebeld)... De rekening van de hoefsmid dan... ja die heb ik nooit: ik betaal altijd contant na bekappen.

- zijn ze geent (ja natuurlijk), maar van de Shet merrie stond er nog geen recente her- enting in het boekje, toen was het: maar die is niet geent (nee, nu niet nog maals, die gaat in januari mee met de rest want die heb ik pas van de zomer er bij gekregen, toen was ze dus net geent)

- mogen we het hangbuikzwijntje ook even zien (nee, want ik heb en heb ook nooit een hangbuikzwijn gehad, hoe komen ze er bij?!?)

- hebben ze een weide, we zien geen wei (nee, is er ook niet, kiijkt u eens: hier staat het voordroog/kuil), Shetten neerzetten op een volle wei is dacht ik niet het beste, ik wist niet dat een wei "verplicht" was...zeker niet als 1 er van tegen IR/hoefbevangen aan heeft gehangen

Enzovoorts... wat een gekluns, ik dacht echt: ga ergens heen waar echte arme verwaarloosde paardjes achteraf 24/7 in stikdonkere stallen staan ingesloten, of naar weilanden waar niemand komt en ze voeten hebben als Arabische pantoffelschuiten, viltstrengen in de manen hebben hangen of uitgemergeld zijn, en waar nog steeds prikkeldraad rondom staat.
Alsjeblieft zeg.

Ook bizar vond ik:

"Oh keurig, u heeft ze op uw naam gezet!"

Ja en? a. is dat nergens verplicht (ze zijn uiteraard gechipt) en b. stelt dat niks voor.
En of dat ook maar iets uitmaakt m.b.t. hoe je er verder voor zorgt.

Goed dat de DP en de DB er zijn, en ik begrijp dat ze op iedere melding af moeten maar je kunt ook overdrijven.....

Ik heb nu binnen 1 maand 2 x meneer DP en 1 x DB hier gehad, ik vind het nu wel leuk geweest.