Het fokbeleid van het Friese Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Het fokbeleid van het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:16

Laatst bijgewerkt door Dinopino op 24-11-12 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: i.v.m.copyright gewijzigd

horseyfries

Re: "Het geheim van de stal" het Friesche paard en inteelt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:51

Ik kan me als Friezenfokker alleen maar aansluiten bij de laatste woorden in het artikel. In mijn eigen stal en die van de mensen om me heen zie ik gezonde paarden en veulens. Als je dit artikel zou moeten geloven is dat onmogelijk. Dus rest maar 1 conclusie: het artikel klopt niet. Afgang voor de NRC, zo'n artikel had ik eerder van de Telegraaf verwacht....

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:09

Vind het kort door de bocht om er van uit te gaan dat het niet klopt omdat in jou omgeving alles okee is.
Misschien gebeurt er toch meer dan je zou denken/willen. Ik weet wel dat het beeld wat het KFPS ons wil doen geloven ook niet realistisch is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:15

Vorige week was er nog een topic over dat het beter ging met de Friezen, dat de inteelt juist weer gedaald was en onder de norm lag.. Waarom vind ik dat niet terug in dit topic?

Ik vind het wel erg negatief hoor, ben het op sommige punten wel eens met wat er gezegd/gesteld wordt, maar de positieve ontwikkelingen worden niet vermeld.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:26

Dat is een bericht dat door het KFPS in het nieuws is gebracht omdat ze wisten dat dit artikel zou komen, ik weet niet wat voor'n waarde daar aan gehecht moet worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:29

Citaat:
Het Friese paard geniet internationale faam als sierlijk dier met edel hoofd en krachtige, verheven gang. Achter dat vorstelijke uiterlijk gaat een hel aan fysieke ellende schuil.

Een edel hoofd is nu niet direct mijn beeld van het hoofd van een fries.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:38

Ik ken ook helemaal geen Friese paarden met gebreken, die andere rassen ook niet zouden hebben. Vind dit wel een heel eenzijdig verhaal. En vind het niet getuigen van enige research. Want dan had desbetreffende schrijver geweten, dat het FriesPaardenStamboek al veel verder is met onderzoek naar erfelijke ziekten dan welk ander ras ook.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:41

Ik ken ook geen Friezen met gebreken hoor..
De mijne is röntgenologisch ook helemaal in orde met op alles 1/2tjes. Waterhoofden heb ik nog nooit gezien :n

Wat ik in dit artikel wel mis, is de weke rug problematiek (heb het vluchtig gelezen hoor, kan zijn dat het er wel staat :+ ). Als er een probleem is bij de Friezen, is het de weke rug die veel paarden hebben.

Dogma13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:10

Het zal volgens mij altijd een strijd blijven.... Zoals een aantal hiervoor aangeeft (gelukkig) geen Friezen te kennen met afwijkingen, heb ik deze helaas verschillende Friezen meegemaakt die wel gebreken vertoonden (enkele malen aortaruptuur, een van de redenen om geen Fries aan te schaffen). Natuurlijk zullen de afwijkingen die bij de Friezen voorkomen, ook voorkomen bij andere rassen/ stamboeken, maar bij inteelt is de kans groter. Hopelijk neemt het stamboek de juiste beslissingen om het welzijn van de Friezen te verbeteren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:38

Afwijkingen komen overal voor. Zo ken ik bijv heel veel kwpners met hoefkatrolontsteking, en geen enkele Fries. Noem ik dat dan een bedorven kapotgefokt ras? Nee, want ik ben geen sensatiejournalist en besef dat er in elk ras gebreken voorkomen en dat elke fokleiding zal proberen die er zoveel mogelijk uit te fokken. Alleen al de suggestie dat het Kfps alles zou doen om een onrealistisch beeld te scheppen is absurd. Als er nu een stamboek zelf veel publiceert over voorkomende afwijkingen is het wel het Kfps. En misschien is dat juist wel het enige wat ze anders doen dan andere stamboeken waardoor ze zichzelf in een negatief daglicht plaatsen, van anderen lees je alleen juichverhalen terwijl daar ook genoeg te vinden is aan erfelijke gebreken. Als wij als mensen nog altijd met erfelijke gebreken kampen zonder inteelt, hoe kun je dan verwachten dat een ras helemaal vrij daarvan kan zijn en hoe kom je bij de conclusie dat deze puur door inteelt ontstaan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:40

Dogma13 schreef:
Het zal volgens mij altijd een strijd blijven.... Zoals een aantal hiervoor aangeeft (gelukkig) geen Friezen te kennen met afwijkingen, heb ik deze helaas verschillende Friezen meegemaakt die wel gebreken vertoonden (enkele malen aortaruptuur, een van de redenen om geen Fries aan te schaffen). Natuurlijk zullen de afwijkingen die bij de Friezen voorkomen, ook voorkomen bij andere rassen/ stamboeken, maar bij inteelt is de kans groter. Hopelijk neemt het stamboek de juiste beslissingen om het welzijn van de Friezen te verbeteren.

Hoop dat je dan ook geen ander ras aangeschaft hebt want ook daar komen aortarupturen regelmatig voor.... Denk dat ik niet de bekende dressuur en springpaard voorbeelden hoef te noemen?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:48

Waterhoofden e.d. zal je ook zelden zien, die verlaten de stal via de achterdeur, evenals de veulens met teveel wit bijvoorbeeld, worden niet ingechreven in het stamboek (dus niet geregistreerd) en het zal dus ook niet officieel bekend zijn dat bepaalde hengsten bijvoorbeeld dit soort zaken doorfokken.

Dogma13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:10

horseyfries schreef:
Dogma13 schreef:

Hoop dat je dan ook geen ander ras aangeschaft hebt want ook daar komen aortarupturen regelmatig voor.... Denk dat ik niet de bekende dressuur en springpaard voorbeelden hoef te noemen?

Bij (dier)rassen met een smalle genetische basis komen meer erfelijke afwijkingen voor, helaas. Ik begrijp dat het onderwerp voor vele Friezenliefhebbers gevoelig ligt. Tevens vind ik bovenstaande artikel tendentieus, maar het maakt wat mij betreft wel een punt.

Helaas kan niemand garanderen dat een paard 100% gezond zal zijn.... En als bij andere rassen/ stamboeken erfelijke aandoeningen voorkomen, dan moet daar ook iets aan worden gedaan, maar er wordt hier gesproken over het Friese ras. Het gaat om het welzijn van het dier waar wij van houden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:29

Taffje schreef:
Waterhoofden e.d. zal je ook zelden zien, die verlaten de stal via de achterdeur, evenals de veulens met teveel wit bijvoorbeeld, worden niet ingechreven in het stamboek (dus niet geregistreerd) en het zal dus ook niet officieel bekend zijn dat bepaalde hengsten bijvoorbeeld dit soort zaken doorfokken.

Een veulen met waterhoofd aborteert of is dood bij geboorte, dus je gaat die inderdaad niet zien, maar door een iets andere reden. Feit is dat ondertussen bekend is wat de risico combinaties zijn, feit is ook dat het stamboek ook bij niet gemelde veulens een schatting kan maken van het risico op..., en doordat fokkers duidelijk gebruik maken van de hun verschafte informatie welke combinaties niet te maken neemt het risico op het fokken op dwerg en waterhoofd daardoor ook af. Het is namelijk wel bekend welke hengsten dit doorfokken, die hengsten zijn Wessel, Djurre, en nog een aantal anderen die bekend zijn gemaakt. Als die dus in je merrielijn zit vermijdt je dat die hengst voorkomt in de hengst waar je mee wilt fokken, en je loopt dan geen risico op een dwergveulen of een waterhoofd.
Je zegt in je post dus een hoop dingen die niet helemaal kloppen of niet kloppen, en dat is het echte probleem: een heleboel mensen hebben her en der wat halve informatie gehoord en vormen op basis daarvan hun mening.

Dogma, met je laatste post ben ik het bijna helemaal eens hoor, ik ben niet ziende blind, maar breng slechts nuances aan waar ik dat nodig acht. En hier vond ik het wel even op zijn plaats bij zo'n gekleurd artikel. Enige waar ik het niet mee eens ben is dat zo'n artikel een punt zou hebben, want in mijn ogen doet het dat niet, het verschaft geen enkele waardevolle info en is slechts opruiend van karakter, om over de manier waarop over de stamboekdirectie gesproken wordt nog maar te zwijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:45

Wat ik daarbij idioot vind is dat kerngezonde dieren met vosfactor bij voorbaat uitgesloten zijn van de fok, met als gevolg een nòg smallere genetische basis.

Waren ze met al die ernstige afwijkingen bij zwarte paarden maar net zo streng...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:16

Je bent niet op de hoogte, er wordt niet meer op vosfactor meer geselecteerd, bovendien was dat aantal zo gering dat dat weinig deed met de genetische spreiding.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:18

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:51

Het KFPS bestuur kan lullen wat ze willen, feit is dat de UKP voornamelijk dankzij alle Friezen met mankementen - die daar nog net niet in rotten van drie naar binnen getakeld worden - in de zwarte cijfers blijft.

horseyfries

Re: Het fokbeleid van het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:18

Wil je even uitleggen hoe je dit bedoelt? Want het lijkt me dat al die Friezeneigenaren die daar hun paarden laten behandelen dan toch juist zouden zorgen dat ze gouden tijden beleven daar? Die ene keer dat wij er tenminste geweest zijn voor een koliekoperatie was het allesbehalve gratis....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:17

horseyfries schreef:
Wil je even uitleggen hoe je dit bedoelt? Want het lijkt me dat al die Friezeneigenaren die daar hun paarden laten behandelen dan toch juist zouden zorgen dat ze gouden tijden beleven daar? Die ene keer dat wij er tenminste geweest zijn voor een koliekoperatie was het allesbehalve gratis....

Dat zeg ik... ZWARTE cijfers. Ga je schoolgeld terug halen.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:44

Taffje schreef:

toch wel hoor, als lid van het stamboek kan je alle cijfers bekijken per hengst. Daar staat ook witpercentage in enzo, en de hoeveelheid veulens niet ingeschreven of aangegeven zijn (dus doodgeboren of afwijkingen ofzo). Daaruit kan je al heel veel uit opmaken :j en bij andere stamboeken vind ik dat nergens terug, zulke soortegelijke nakomeling-onderzoeken..Terwijl je in andere stamboeken toch ook veel afwijkingen tegenkomt waarvan ik denk %)
Er moet inderdaad meer bloedverdeling komen, daar ben ik mee eens.. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, en daar is tijd voor nodig.

@Eirikur, iets minder brutaal aub? je frustraties hoef je niet op andere af te schuiven, dat komt heel zwak over...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:11

Eirikur schreef:
horseyfries schreef:

Dat zeg ik... ZWARTE cijfers. Ga je schoolgeld terug halen.

Op mijn school leerde ik tenminste nog fatsoenlijk te blijven tegen andere mensen. Probeer het ook eens zou ik zeggen!

Verder wil ik graag weten waar jij harde cijfers vind hoeveel Friese paarden er in verhouding tot andere rassen op de UKP komen, want als je dit een feit noemt moet dat toch ergens na te trekken zijn nietwaar?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:42

horseyfries

Re: Het fokbeleid van het Friese Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 07:41

Klopt, dit is een onderzoek wat door het kFPS zelf mee gesubsidieerd is....
Zoals gezegd is ondertussen bekend welke combinatie de kans op dwergen en waterhoofden vergroot, dus bijna niemand maakt die combinatie meer, waardoor het aantal veulens wat daarmee wordt geboren heel sterk is afgenomen. Niet dat het er ooit zoveel waren, maar eerst had men nog wel genoeg materiaal om onderzoek mee te doen en nu is dat zelfs al een probleem.

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om in een gesloten populatie te fokken, maar dat wil niet zeggen dat het hele fokbeleid niet deugt. Gekke is dat ik bijv. nooit zoiets zie voorbijkomen van andere rassen die met soortgelijke problemen zitten, omdat ze a. er niet open over zijn en b. geen geld besteden aan de oplossing van het probleem. Beetje raar om het KFPS de zwarte piet toe te spelen omdat ze open zijn over de problematiek en er geld voor uitgeven om een oplossing te vinden...

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:39

Voor de verandering kruip ik toch maar eens uit mijn meeleesmodus.
Slechte veulens verdwijnen inderdaad via de achterdeur, dood wordt voor het grootste gedeelte niet gemeld evenals afwijkingen dus de basis gegevens die het stamboek gebruikt voor de statistieken zijn niet volledig.
De percentages van het stamboek kloppen dan ook niet.
Daarnaast zijn de aantallen opgegeven in de jaarverslagen veel lager dan de door hen opgegeven aantallen voor veterinaire onderbouwing mag je mij eens uitleggen hoe dat dan weer in elkaar past.