Het belang van juiste voer voor drachtige merries

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Het belang van juiste voer voor drachtige merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:16

http://www.paardenlifestyle.com/

Steeds meer is er duidelijk over het verkrijgen van botgroeistoornissen bij veulens oftewel osteochondrose of OCD. De publicaties hierover zijn talrijk, maar het aspect voeding wordt vaak onvoldoende concreet uitgelicht. Men beperkt zich tot termen van niet teveel van dit, of voldoende mineralen of veel ruwvoer.

Daar ben ik (Anneke van Paardenlifestyle.com, red.) niet tevreden mee. Als iemand advies wil moet het uiteindelijk als een voerschema op papier komen te staan en zijn exacte gegevens nodig over behoefte en wat wel en niet mag. Dat voeding een cruciale rol speelt in groeistoornissen is voor mij helder, meer nog dan erfelijkheid en misschien ook wel beweging. Alhoewel het evident is dat ook hier alle factoren hun aandeel zullen hebben.

En dan hebben we het hier niet direct over de voeding van het veulen, maar vooral over de voeding van de merrie. De aanleg en de ontwikkeling tijdens de dracht levert uiteindelijk een veulen op dat in staat is gezond op te groeien en te presteren. Daarbij zal een optimaal gevoerde merrie ook biest produceren met hoge gehalten aan weerstandverhogende stoffen en voedingsstoffen zoals vitamine E. Omdat het ook niet gezond is de merrie te overvoeren, is het passen en meten om de perfecte balans te vinden.

De meeste drachtige merries werken niet of weinig en hebben een relatief lage energiebehoefte. De eerste maanden van de dracht is de groei van het veulen zo beperkt dat extra voer voor de merrie niet nodig is. Na maand 7 verandert dit. Het veulen krijgt een groeispurt en daarvoor zijn voedingsstoffen nodig. Die onttrekt het veulen aan de merrie.

Lees hier meer.

Farah_

Re: Het belang van juiste voer voor drachtige merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:38

Goed punt om rekening mee te houden. Ik mis alleen wel een voeradvies voor de laatste maanden. Ga je wel of niet al merriebrok geven bijvoorbeeld? Er staat nu eigenlijk alleen goed ruwvoer en niet teveel suikers.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:40

ja vind het ook nou niet echt verhelderend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:48

Beetje algemeen vaag stukje zo. Genoeg betere info voorhanden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:49

vind dit altijd zo'n overtrokken onderwerp: voeren met gezond verstand, dus veel ruwvoer en weinig krachtvoer is nog altijd het gezondste naar mijn mening.
OCD is deels erfelijk en deels beinvloedbaar door externe factoren, vooral de bewegingsvrijheid het hele jaar door voor jonge dieren(eigenlijk ook voor oudere dieren) is ontzettend belangrijk.
Merries in het wild leven in barre omstandigheden en zetten toch steeds opnieuw kerngezonde veulens op de wereld, in de laatste maanden van de dracht ligt er meestal een pak sneeuw en is er zeer weinig voedzaam voedsel te vinden.
Te vette merries is denk ik een nog groter probleem, hoeveel staan er niet in de drachtigheidstopics op de foto die met 6 maanden dracht al een buik tot op de grond hebben?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:07

ik heb dus inderdaad het probleem dat mijn drachtige merrie van de lucht alleen al dik wordt. Ze is tijdens haar vorige dracht zelfs bevangen geraakt. Het veulen (wel haar 1e veulen) was heel kleine en super mager. Zelfs de DA schrok. Zodra het veulen ging drinken is dit allemaal met een paar dagen helemaal bijgetrokken, maar de merrie bleef dik.
Nu is ze voor de 2e x drachtig, en weet eigenlijk niet zo goed wat te voeren. Ze krijgt voldoende ruwvoer en een koek voor de vitaminen/mineralen, maar zelfs nu is ze al dik zat. Maar wil toch ook niet het risico dat het veulen tekorten krijgt of ze straks onvoldoende melk produceert (melkgift bij eerste veulen was super goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:28

Dan geef je haar toch Podokorrels bij de laatste 3 maanden?
Voeding tijdens de dracht is wel degelijk heel belangrijk voor de rugzak met mineralen die het veulen meekrijgt na de geboorte, merriemelk is nml mineraal arm.

Die vergelijking met in het wild slaat nergens op.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:35

@[***], die heeft ze vorige dracht ook gehad, maar dus bevangen geraakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:41

Dan doe je toch iets verkeerd. De merrie mss meer beweging geven zodat ze fitter is? Andere kwaliteit ruwvoer?
Bovendien, in merriebrok ed zit ook vit e, dat is ook belangrijk tegen het aan de nageboorte staan/bevangen raken. Van een half kilootje krachtvoer wordt geen paard dik. Van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging wel.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:43

@[***], deze wel, geloof me. het is trouwens een D pony.
Maar het is gewoon echt een probleem.
Laatst bijgewerkt door elibeest op 15-11-12 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:44

[***] schreef:
Dan doe je toch iets verkeerd. De merrie mss meer beweging geven zodat ze fitter is? Andere kwaliteit ruwvoer?
Bovendien, in merriebrok ed zit ook vit e, dat is ook belangrijk tegen het aan de nageboorte staan/bevangen raken. Van een half kilootje krachtvoer wordt geen paard dik. Van teveel of te rijk ruwvoer en te weinig beweging wel.

Mijn merrie moet van het voorjaar (voor het eerst) bevallen dus alle advies is welkom. Jullie geven ze dus in de laatste maanden merriebrok. Wanneer begin je daar ongeveer mee?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:08

Wij fokken al 10 jaar 4 veulens per jaar, en we voeren gewoon subli basis brok aan de merrie's en veulens.
Nog nooit geen enkel probleem gehad.

Ze krijgen met veulen*in de buik* of er uit* 2 x 1 kilo daag's!..
en onbeperkt hooi.

Mensen gaan ineens anders voeren, je moet niet denken er zit een veulen in de buik, maar gewoon de merrie goed in conditie houden, Als de merrie niet te mager word, is er voor het veulen ook genoeg.

Doordat de mensen zo fanatiek gaan voeren, groeit het veulen ook fanatiek, de botten hebben niet te tijd om zich sterk te maken, en dan vormt zich een vorm van OCD op.
Het is vaak zo, de paarden groeien in een periode, dan staan ze een tijd stil zo dat de botten aan kunnen sterken, en dan groeien ze weer.
Als de mensen zo fanatiek gaan voeren stoppen ze niet met groeien, maar blijven ze groeien.
De botten worden daardoor niet aangesterkt.

Ik denk dat ze dat bedoelen met "verstand voeren"

Wel voeren wij de laatste maanden 1 kilo haver daags er bij, maar dit is voor de kracht van de merrie, zodat ze de nageboorte er beter afkrijgt, en meer puf hebben na de bevalling.

Ze hebben overal wel brokken voor, het is ook een kwestie van verdienen aan het merk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:23

winia4ever schreef:
Ze hebben overal wel brokken voor, het is ook een kwestie van verdienen aan het merk.

Wellicht toch eerst maar eens de uitleg bij de verschillende voeders bekijken. Ik voer vanaf 7 1/2 maand dracht merriebrok ipv gewone brokken en de veulens krijgen tot 18 maanden veulenbrok, daarnaast krijgen ze overdag onbeperkt beweging in een grote ruimte, want op een plek zetten waar ze geen sprintje kunnen trekken heeft weinig zin.
Dat is duurder dan gewone brokken, maar ik ben daartoe overgegaan na diverse onderzoeks resultaten en tot op heden krijg ik ze super door de vet keuring als ze 2 1/2 zijn.

Maar goed net zoals die mevrouw die haar kind alleen maar rauwkost geeft en zegt dat de doktoren allemaal niets weten, heeft iedereen die zich er niet in verdiept heeft een eigen mening

En de toevoegingen zijn niet afgestemd op snelle groei, maar op het versterken van de botten en dan gaat het niet over TE veel voeren.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:40

Mooi gezegt sarabande :j

winia4ever schreef:
Als de mensen zo fanatiek gaan voeren stoppen ze niet met groeien, maar blijven ze groeien.

Dus als je een d pony fanatiek voert zou het een paard kunnen worden? :7
Dieren kunnen kleiner blijven als ze slecht gevoerd worden, maar 9 van de 10 keer schieten ze de lucht in als er wel weer goed gevoerd word... Er is ook nog zoiets als genetische bepaling :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:06

elibeest schreef:
ik heb dus inderdaad het probleem dat mijn drachtige merrie van de lucht alleen al dik wordt. Ze is tijdens haar vorige dracht zelfs bevangen geraakt. Het veulen (wel haar 1e veulen) was heel kleine en super mager. Zelfs de DA schrok. Zodra het veulen ging drinken is dit allemaal met een paar dagen helemaal bijgetrokken, maar de merrie bleef dik.
Nu is ze voor de 2e x drachtig, en weet eigenlijk niet zo goed wat te voeren. Ze krijgt voldoende ruwvoer en een koek voor de vitaminen/mineralen, maar zelfs nu is ze al dik zat. Maar wil toch ook niet het risico dat het veulen tekorten krijgt of ze straks onvoldoende melk produceert (melkgift bij eerste veulen was super goed)

Waarschijnlijk heeft jouw merrie alles voor der zelf gehouden en is daarom hoef bevangen geraakt en was je veulen heel mager en klein. Daar kun je verder weinig aan doen wel fijn dat ze wel goed melk gaf want dat kan ook nog wel eens voorkomen dat zoon merrie ook nog weinig melk geeft.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:13

@ geshahquille, dat zei de DA ook

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:15

Het management van een paard is zeker van belang en daar hoort ook gepast voeren bij. Wij hebben eigenlijk weinig problemen met OCD ed, onafhankelijk van de hengsten die we kiezen en daar zitten ook buitenlandse hengsten bij, waarvan je dus geen röntgenfoto- gegevens hebt. We hebben wel alleen maar gezonde merries om mee te fokken, dat is natuurlijk een eerste vereiste.
Onze merries krijgen veel ruwvoer, laatste 3 mnd merriebrok en de veulens krijgen ook brok met podo erin. Ze krijgen ook elke dag beweging en daarnaast kijken we ook naar de bemesting van het weiland, zodat er geen tekorten zijn vwb mineralen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:14

De conditie van de merrie is ook deels hormonaal bepaald. Sommige merries worden leeggetrokken, anderen hebben een stofwisseling die alles zoveel mogelijk voor zichzelf houden. Dat kun je met voeren niet altijd voorkomen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:41

joyce B schreef:
De conditie van de merrie is ook deels hormonaal bepaald. Sommige merries worden leeggetrokken, anderen hebben een stofwisseling die alles zoveel mogelijk voor zichzelf houden. Dat kun je met voeren niet altijd voorkomen.

Ja maar dat heeft weinig te maken met het voeren van merriebrok in de laatste maanden van de dracht.
Zaak is de veulens zo snel mogelijk te laten wennen aan het zelfstandig eten van veulenbrok dan is een eventueel mindere melkgift van de merrie minder bezwaarlijk voor het veulen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:46

elibeest schreef:
@[***], die heeft ze vorige dracht ook gehad, maar dus bevangen geraakt

Je moet een drachtige merrie niet anders behandelen voeren tot einde dracht, gewoon mee blijven werken ook, pas als de buik in de weg gaat zitten, kun je minderen. sommige merries worden snel dik, komt door de verandering in stofwisseling, ook hier kun je rekening mee houden door zelfs de eerste maanden een stuk minder te voeren. die koeken barsten van de suiker en zetmeel, zou ik gewono niet eens geven.
goed droog hooi, halen ze gemakkelijk alles uit tot een maand of 8 of 9.

Een ongeboren veulen moet getraind worden om voeding te onttrekken uit de moederkoek, dus de merrie karig voeren, zodat het veulentje moet werken om voeding binnen te krijgen en te groeien, zeker in de eerste 8 tot 10 maanden. mijn merries zijn altijd gewoon gebleven tijdens de dracht, hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:25

freeride schreef:
Je moet een drachtige merrie niet anders behandelen voeren tot einde dracht, gewoon mee blijven werken ook, pas als de buik in de weg gaat zitten, kun je minderen. sommige merries worden snel dik, komt door de verandering in stofwisseling, ook hier kun je rekening mee houden door zelfs de eerste maanden een stuk minder te voeren. die koeken barsten van de suiker en zetmeel, zou ik gewono niet eens geven.
goed droog hooi, halen ze gemakkelijk alles uit tot een maand of 8 of 9.

Een ongeboren veulen moet getraind worden om voeding te onttrekken uit de moederkoek, dus de merrie karig voeren, zodat het veulentje moet werken om voeding binnen te krijgen en te groeien, zeker in de eerste 8 tot 10 maanden. mijn merries zijn altijd gewoon gebleven tijdens de dracht, hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.

Dat kan je wetenschappelijk onderbouwen??

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:36

Wij hebben twee merries op stal die veel aan het veulen geven maar ook ruim voldoende voor hun zelf houden dus nou eigenlijk erg dik zijn. Het is gewoon heel moeilijk te bepalen wat zoon merrie in de dracht nodig heeft maar dat is natuurlijk ook met het gewoon voeren van paarden de een kan gewoon met minder toe dan de ander. Je kunt gewoon niet aan een merrie zien op het moment dat ze drachtig is of ze genoeg geeft aan het veulen dat is pas op het moment dat het geboren word. Als het veulen er uit is en ze geeft niet genoeg melk kun je het veulen wel bijvoeren maar in de buik blijft het gewoon lastig!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:51

freeride schreef:
hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.

sarabande schreef:
Dat kan je wetenschappelijk onderbouwen??

Dat vraag ik me ook af...
Want bij mijn merries is het precies andersom :7 Mijn ene merrie word vrij snel dik en die heeft altijd grote veulens en mijn andere merrie die juist snel dun word heeft altijd vrij kleine veulens...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:30

geshahquille schreef:
Wij hebben twee merries op stal die veel aan het veulen geven maar ook ruim voldoende voor hun zelf houden dus nou eigenlijk erg dik zijn. Het is gewoon heel moeilijk te bepalen wat zoon merrie in de dracht nodig heeft maar dat is natuurlijk ook met het gewoon voeren van paarden de een kan gewoon met minder toe dan de ander. Je kunt gewoon niet aan een merrie zien op het moment dat ze drachtig is of ze genoeg geeft aan het veulen dat is pas op het moment dat het geboren word. Als het veulen er uit is en ze geeft niet genoeg melk kun je het veulen wel bijvoeren maar in de buik blijft het gewoon lastig!

Daarom zijn daar wetenschappelijke studies naar gedaan, waarna de voerfabrikanten hun voer daar op hebben af gestemd. Het voer advies uit die wetenschappelijke onderzoeksresultaten is zoals ik eerder aangaf. Dat is allemaal te vinden op internet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:51

freeride schreef:
... hoe dikker/vetter de merrie staat, hoe magerder en kleiner het veulen is, dat is hetzelfde als bij mensen.

Wat een onzin! :=