Paardensector niet akkoord met welzijnsmonitor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paardensector niet akkoord met welzijnsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:49

www.dierenbescherming.nl

In opdracht van de Dierenbescherming, ministerie van EL&I en de sector paardenhouderij heeft Wageningen UR Livestock Research een welzijnsmonitor voor de paardenhouderij ontwikkeld. Deze monitor is gebaseerd op de internationaal erkende methodiek van Welfare Quality waarbij niet primair naar de omgeving van het dier, maar vooral naar het dier zelf gekeken wordt: voeding, huisvesting, gezondheid en gedrag. De Dierenbescherming is blij met de monitor. Het is een nuttig instrument om te meten hoe het met het welzijn is gesteld op een bedrijf of bij particulieren. Helaas denkt de paardensector daar anders over.

In Nederland worden tussen de 300.000 en 500.000 paarden gehouden en ingezet op vele manieren: van politie tot zorgboerderij en van landbouw tot (top)sport en recreatie. Bijna 900.000 mensen zijn actief met de paardensport bezig, ruim 450.000 mensen rijden wel eens paard. Het aantal paardenhouderijen is groter en meer divers dan de houderij van productiedieren. Niet alle paarden worden gehouden en gebruikt volgens de welzijnsdefinitie voor dieren in Europa. Welzijnsproblemen hangen grotendeels samen met (individuele) huisvesting, voederregime en gebruik. De welzijnsmonitor biedt organisaties in de sector voortaan de mogelijkheid een auditsysteem op te zetten, om paardenhouders te helpen het welzijn van hun paarden te verbeteren.

Het lijkt erop dat de paardensector niet akkoord wil gaan met de welzijnsmonitor zoals die nu is ontwikkeld. Het commentaar van de FNRS in de V-focus+ wijst althans in die richting. De Dierenbescherming betreurt dat zeer, na alle investeringen in tijd, energie en geld die er inmiddels zijn gedaan. Zonder medewerking van de sector krijgen we de noodzakelijke verbetering van het paardenwelzijn in Nederland nooit goed van de grond.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:16

Is er ergens een link verkrijgbaar voor de inhoud?

arans

Re: Paardensector niet akkoord met welzijnsmonitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:20

ja nu ben ik ook wel benieuwd. En waarom niet natuurlijk!

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:47

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:18

Dankje Marieke! Heel interessant om te lezen.
Alleen lastig dat er voor sommige dingen nog geen parameters zijn.
Ik snap ook wel dat de paardensector het er niet mee eens, daar gaat al het makkelijk verdiende geld!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:21

Ja, want is het enorm makkelijk geld verdienen in de paardensector... :roll:

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:25

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat manegebedrijven die hun geld moeten verdienen met paarden, niet op basis van halfzachte criteria voor een vermogen hun bedrijf gaan ombouwen. Als er dan aanpassingen moeten worden gedaan, dan moeten die wel eenduidig zijn.

Edit: ik zie nu in die monitor ook op heel veel plekken nog 'nog geen geschikte dierparameter voor ontwikkeld' staan. Dan was ik ook niet akkoord gegaan. Je weet als manegeeigenaar nog niet eens wat de criteria precies zijn, maar je zou je er wel aan moeten verbinden :n
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 14-11-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:26

schoentje schreef:
Ja, want wat is het enorm makkelijk geld verdienen in de paardensector...

Je hebt een schuur, gooit er 24/7 paarden in, mest 2 x per jaar uit en dondert er een keer voer in.
Is misschien niet jouw manier en ook niet de mijne.. Maar er zijn nog steeds genoeg bedrijven waar het er zo aan toegaat. :)

En nee, voor de mensen die het goed doen is het super hard werken 24/7; 365 dagen per week.
Maar met zo'n welzijnsmonitor worden bovenstaande slechte bedrijven in ieder geval wel "verboden" en daarmee het relatief makkelijk geld verdienen over de ruggen van paarden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:42

Ik snap best dat deze niet geaccepteerd wordt. Als je deze vergelijkt met het Koekompas, een welzijnswijzer voor koeien, is deze alles behalve volledig en makkelijk.
Je bent er hier veel langer mee bezig en dan is de uitslag nog maar half, omdat er voor een deel nog geen parameters bedacht/gemaakt zijn.
Het idee erachter is wel mooi, dan is het makkelijker te kijken waar je mogelijke verbeteringen kan maken!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:58

@selka, iemand die op die manier paarden houd, waar verdient die dan geld mee volgens jou? Z'n paarden worden zo niet veel waard en de kosten van het voer, de accommodatie, verzekeringen, etc. zijn hoog.

Ik heb de standpunten niet precies gelezen en ik ben het met je eens dat de rotte appels aangepakt moeten worden, maar omdat het nu voor veel bedrijven al moeilijk is de kop boven water te houden, gaan er veel sneuvelen wanneer er regels komen die onwerkbaar zijn. Maneges en pensionstallen in steden en op plaatsen waar weinig ruimte is kunnen dan bijvoorbeeld opdoeken. Waar blijven alle paarden? Mensen roepen ook dat slachten zo zielig is, maar wat als deze bedrijven niet meer bestaan? er zal een nog veel groter overschot aan paarden komen. Dat gaat ook niet echt beter zijn voor de welzijn van het paard.

Ik denk dat dit niet echt het juiste moment is om veel regels te gaan veranderen. Aquor is daar nu ook mee bezig. imo een slecht tijdstip.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:08

Marga schreef:
na alle investeringen in tijd, energie en geld die er inmiddels zijn gedaan. Zonder medewerking van de sector krijgen we de noodzakelijke verbetering van het paardenwelzijn in Nederland nooit goed van de grond.

Het was toch wel te verwachten dat die aap eens uit de mouw ging komen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:34

@Schoentje volledig met je eens. Maar ik vind niet dat het welzijn van pensionhouders boven dat van paarden moet worden gesteld.
Overigens hoor je mij niet roepen dat slachten zielig is (en dat als vegetariër :+).

Op het moment dat de maneges in de Randstad dicht moeten omdat de paarden nooit buiten komen, vind ik dit volledig terecht. Er moet echter wel tijd worden geboden om de nodige aanpassingen te maken.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:24

Selka schreef:
@Schoentje volledig met je eens. Maar ik vind niet dat het welzijn van pensionhouders boven dat van paarden moet worden gesteld.
Overigens hoor je mij niet roepen dat slachten zielig is (en dat als vegetariër :+).

Op het moment dat de maneges in de Randstad dicht moeten omdat de paarden nooit buiten komen, vind ik dit volledig terecht. Er moet echter wel tijd worden geboden om de nodige aanpassingen te maken.

amen! +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:06

Ik vind het geen goed bruikbare meetmethode. Heel erg uitgebreid en je moet een opleiding hebben gevolgd om hem toe te kunnen passen (kosten en lastiger te regelen) voor de hobby/vrijetijd paardeneigenaar die eigen plekje of pensionstal of manege wil broordelen op paardvriendelijkheid niet echt geschikt.

Veel te uitgebreid en bepaalde dingen kan een manegehouder weinig aan doen en hebben te maken met de individuele gezondheid van het paard, met hoe een paard in het verleden gehouden is (als een paard in het verleden drukplekken/witte plekken opgelopen heeft, of een stalondeugd aangeleerd, dan is dat vaak blijvend en dat hoeft niets met de huidige situatie te maken te hebben)

wondjes, krassen, kale plekken etc. kun je altijd krijgen als paarden in een groep lopen.

je hebt zat paarden die niet meer geschikt zijn om te trainen omdat ze niet (meer)zuiver lopen, maar die kunnen best nog daar in pension of op pensioen staan. Ook genoeg paarden met tijdelijke blessures. Dat overkomt de besten wel eens.

En dan heb ik nog maar een deel van de monitor gelezen. Zal straks de rest eens bekijken.

Verder wijkt de maatvoering van de stal af van de maatvoering die gehanteerd wordt met het andere paardenbesluit (10m2 voor paarden, en hier standaard de 2x stokmaat in kwadraat) Dat zal problemen geven met maatvoering stallen vermoed ik.

Ik ben heel benieuwd naar hoe straks alles beoordeeld moet worden, zal hem uitlezen en voor onze paarden proberen in te vullen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:56

MariekeA schreef:

Staat lekker vol met fouten:
nr 01. Body condition score, foto 1 komt totaal niet overeen met de tekening van schaal 1.

De lijst word wel heel erg lang als ik hier commentaar op moet gaan geven. Er staan dingen tussen die met aangepaste verzorging, voeding een paard een prima leven kunnen bieden. Wat een belachelijke idealen streeft de DB weer na en ik had van Wageningen toch wel iets meer verstand verwacht.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:44

Zolang de penny's denken dat ze weten hoe een paard gehouden moet worden, blijf je dit soort discussies houden.

Maar hoeveel penny's hebben de paarden aan huis staan ??
De meeste weten nog geeneens wat voor hooi en hoeveel hooi een paard per dag nodig heeft.

Dan hoor je de kreet ik heb al rijervaring vanaf mijn 5de jaar.
Ik ook, maar dan wel op een fiets.

Dieren houden is een vak apart.
En dat vang je niet in dit soort voorstellen.

Ga eerst maar eens achter de plofkippen aan, de varkens en stieren mesterij.
De melk koeien, de eenden en kalkoenen.
Dus de vlees industrie.

Elke manegehouder heeft het beste voor met zijn pension klantjes.
Alleen de penny weet het altijd beter.

Meten is weten, mits ge weet wat je meet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:59

Ariebren schreef:
Zolang de penny's denken dat ze weten hoe een paard gehouden moet worden, blijf je dit soort discussies houden.

Ik denk eigenlijk dat noch Wageningen UR Livestock Research, noch de sector paardenhouderij veel penny's vertegenwoordigen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:01

Ariebren schreef:

Grapjas :(:)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:06

Ruga schreef:
Ariebren schreef:

Ik denk eigenlijk dat noch Wageningen UR Livestock Research, noch de sector paardenhouderij veel penny's vertegenwoordigen.

Maar dit hele gedoe wordt veroorzaakt door het penny gedrag.
Heel veel studenten te Wageningen zijn nog nooit verder geweest dan de manege in de stad of dorp.

Een ervaren paarden houder weet echt wel wat hij doet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:07

Daphne__ schreef:
Ariebren schreef:

Grapjas :(:)

Zo niet, dan ga je toch weg daar ??? :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:10

Ach ik vind de monitor nog niet zo raar. Het gaat er natuurlijk niet om dat betreffende stal voor alles een tien krijgt. Maar een mooie 7 is prima en dan valt er nog iets te verbeteren toch .

Dat zo ontzettend er tegen in gaan en het paardenwereldje af willen schermen van elke bemoeienis van buitenaf, vind ik geen goede zaak.
Ook de drogreden dat echte paardenmensen prima weten hoe je voor een dier zorgt.
En dat je als je op je 5e begonnen bent met paarden je er nooit verstand van zal krijgen. Een bijzondere mening die alleen in deze beroepsgroep voorkomt.
Huisartsen mogen gewoon op hun 18e beginnen met het vak te leren kennen , niemand die ze daar de rest van hun leven op aan spreekt :)

Helaas is dat goed voor dieren zorgen niet altijd de realiteit. We doen veel dingen, omdat we niet beter weten, we het gewend zijn etc. Omdat we oprecht denken dat het paard tevreden is met een bepaalde situatie.

Beroepsblindheid ... heeft echt iedereen last van, in elk vak, ontkom je niet aan

Inzichten veranderen, we leren gelukkig nog steeds bij.
En dat geldt in de hele sector ( paarden en vee ) . Juist mensen die het blijven doen zoals we het vroeger deden blijven hangen in het verleden.

Dit ding is niet perfect, maar wel een begin.

Alle plannen afschieten leidt uiteindelijk tot iets wat opgelegd gaat worden en waar we geen invloed meer op kunnen hebben

Tot zover my 2 cents

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:24

Uitzonderingen zijn er altijd.

Maar alleen al wat je hier op Bokt tegenkomt aan penny opmerkingen over voeding, rijkunsten, ontwormen, stallen enz ??

Dan denk ik wel eens.

Mijn huisarts heeft een jaar of 6 gestudeerd te Rotterdam op de erasmus universiteit.
Mijn DA heeft Gent gedaan. heel veel veeartsen hebben Utrecht gedaan. (6 jaar)

Ik heb bijelkaar 6 jaar gestudeert en een hoge functie gehad. (pensioen nu)

Maar de eerste. de beste penny met de wijsheid van pony rijden op de manege heeft die de kennis van paarden verzorgen ??

Ik sta open voor elke vernieuwing.
Ik weet dat tegenwoordig er alleen maar lijstjes gemaakt worden om een toestand te peilen.

Maar als je de laatste tijd het nieuws volgt, dan worden lijstjes ingevuld in de kantine en het werk wordt niet gedaan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:40

Tja het rapport van Wageningen lijkt niet helemaal af, met de 'nog geen geschikte dierparameter ontwikkeld' en er staan een aantal dingen die in mijn ogen lastig te beoordelen zijn (emotionele toestand van het dier e.d en een geblesseerd paard wat met pensioen is en behandeld wordt dat zou geen probleem mogen zijn) Maar in grote lijnen zijn de dingen waarop getest wordt (huisvesting, afmeting box, bewegingsvrijheid, ruwvoer, blessures/ziektes, plekken van singels of bitten) imo logische dingen en is het geen slechte zaak dat hier 1 lijn voor wordt ontwikkeld en dierenwelzijn inderdaad eens boven geld verdienen gesteld wordt. Als een stal niet genoeg ruimte heeft moet ie inderdaad maar dicht.

@Ariebren, wat men hier op bokt roept heeft weinig betrekking tot dit rapport.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:24

paarden houden kost geld heel veel geld
als je beroepsmatig paarden houd moet je er wat aan over kunnen houden
als alle manege's moeten sluiten waar moeten dan al die penny meisjes naar toe
ze hebben overal een mening over ook over de manege
maar ze gaan er wel rijden en werken er op deze manier ook aan mee lekker krom hoor
goed paarden houden is niet makkelijk en een bedrijf moet er wel van kunnen rondkomen
heel iets anders dan hoe een particulier het doet
ik heb in het verleden wel eens afgeschreven manege paarden op gevangen waren wel wat versleten maar over het algemeen niet echt slecht verzorgd
goed het kan altijd beter maar ik denk dat er bij particulieren meer mis is een gevolg vaak van onwetendheid
goed is het wel dat er richtlijnen voor komen maar dat zal nog wel jaren duren