Paard krijgt hartstilstand op herdenking Wapenstilstand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard krijgt hartstilstand op herdenking Wapenstilstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 08:52

www.nieuwsblad.be / www.bokt.nl

De herdenking van Wapenstilstand in het Oost-Vlaamse Bassevelde is gisteren bijna uitgedraaid op een drama. Toen zijn paard plots dood neerviel, kwam ruiter Arsène Van de Walle (61) onder het zware dier terecht. ‘Alles is gekneusd. Maar ik kan het nog navertellen.'

‘Hoe het gaat? Ik lig in mijn zetel. Overal gekneusd. Maar ik besef dat ik heel veel geluk heb gehad’, zegt Arsène Van de Walle.

De plechtigheden rond 11 november zijn voor hem normaliter een routineklus. Als voorzitter van de lokale ruitervereniging Sint-Agatha is hij al vele jaren trouw op het appel ‘voor zijn grootouders, zijn ouders en zij die afgezien hebben’. Al tientallen jaren kleurt hij met zijn paard de plechtigheden. Altijd verliep alles vlekkeloos.

Tot gisteren. Plots kreeg zijn paard Orfa een hartstilstand en viel het ter plekke neer. Voor de ogen van zijn kleinkind Febe (11) belandde Arsène onder het zware dier. Omstanders snelden toe om de ruiter te bevrijden. ‘Ze hebben het paard met veel moeite van mij weggetrokken, maar ik kon niet meer stappen. Logisch ook. Van twee meter hoogte naar beneden vallen en dan nog eens een beest van 600 kilo op u krijgen: dat valt zwaar tegen. Ik zit al veertig jaar in het ruiterwereldje en heb als oude rot al heel veel gezien. Maar een paard dat zomaar doodvalt, dat nooit. Ik heb geluk gehad, het had erger kunnen aflopen.’

Arsène Van de Walle herstelt thuis van zijn verwondingen. ‘Mijn schouder, mijn elleboog, mijn heup, alles is gekneusd. En mijn knie is genaaid. Maar ik heb niks gebroken en kan het gelukkig nog navertellen. Ik doe het even rustig aan, maar geloof me: ik zal snel weer op een paard zitten.’

De ruiter heeft nog altijd het raden wat de hartstilstand kan hebben uitgelokt. ‘Het tromgeroffel van de harmonie maakt de paarden altijd wat zenuwachtig, maar dat ebt altijd snel weg. Dat was ook nu het geval. Op het einde, na de hymne, de toespraak en de bloemenneerlegging waren de paarden al opnieuw rustig. Maar toen de plechtigheid voorbij was en we nog om een koffie gingen, stortte Orfa opeens op de grond. Met mij eronder.’

Arsène zal het dier missen. ‘Ik heb Orfa zelf gekweekt, zelf opgevoed, zelf grootgebracht. Het doet pijn als je zo plots je paard verliest.’

EquiPhoto

Re: Paard krijgt hartstilstand op herdenking Wapenstilstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:18

Jeetje wat heftig zeg! En dat op zo'n moment!
Vreselijk, een paard dat je al zo lang kent. Wat een nare gebeurtenis.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:25

Dat is schrikken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:30

is schrikken, maar een mooie dood voor het paard, omkieperen en weg. de ruiter heeft geluk gehad!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:34

wat verschrikkelijk :( helaas heb ik ook zoiets eens zien gebeuren en je schrikt er enorm van,

heel veel sterkte voor die man en hopen dat hij snel en goed geneest...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:24

ahh bah!! :(
het zal je maar gebeuren... :s
doet me ook meteen weer denken aan * Hickstead * :(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:26

Ach wat sneu voor die man!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:27

Afschuwelijk! Doet mij denken aan dat jonge meisje wat ook onder het paard kwam maar het niet na kan vertellen ;(

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:39

Sjonge, wat heftig!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:45

tjeetje heftig zeg.
gelukkig is de man er verder met kneuzing vanaf gekomen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:11

Pfff, ik ken hen, beiden dus. Orfa & Arsene. Zo'n mooie combinatie...

Al een geluk dat hij er met was kwetsuren vanaf gekomen is. En hij zal het paardrijden allicht niet laten ervoor. Maar toch een enorme persoonlijke tragedie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:35

Er staat hoe oude de ruiter is en zelfs hoe oud zijn kleinkind is, maar wat was de leeftijd van het dode paard

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:15

Jemig dat is dan de derde van welke ik het lees in een vrij korte tijd..

En wat een geluk dat hij er met kneuzingen afgekomen is, maar zeker zonde dat hij zijn paard moet missen. Hoop op een spoedig herstel van de man.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:39

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:48

Nou ja op de foto's is te zien dat het paard flink op leeftijd moet zijn gezien het leeftijdsverschil van de ruiter op 2 foto's.
Ik vraag me dus of het wel verantwoord was om een oud paard aan zon evenement bloot te stellen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:54

sarabande schreef:
Ik vraag me dus of het wel verantwoord was om een oud paard aan zon evenement bloot te stellen.
Als dit paard dit, als staat in het stukje, al jaaaren doet, waarom niet? Dit had overal kunnen gebeuren.

Heel sneu, je paard op zo'n manier verliezen, maar voor 't peerd wel t mooist!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:59

Joscaa schreef:
sarabande schreef:
Als dit paard dit, als staat in het stukje, al jaaaren doet, waarom niet? Dit had overal kunnen gebeuren.

Heel sneu, je paard op zo'n manier verliezen, maar voor 't peerd wel t mooist!

Op een gegeven ogenblik komt er een einde aan de fysieke mogelijkheden van paarden om dingen te doen die ze al jaren doen en ik zie absoluut niet in dat dit voor een paard een mooi einde is.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:18

paard was 21, nog niet zo enorm op leeftijd dus als hier wordt verondersteld...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:19

sarabande schreef:
Op een gegeven ogenblik komt er een einde aan de fysieke mogelijkheden van paarden om dingen te doen die ze al jaren doen

Dat is wel zo inderdaad, heb je gelijk in. :j

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:24

Dit paard ging gewoon mee op westrijden, wandelingen .

Orfa zal van 1991 geweest zijn, dus wel 21 jaar, maar waarom zou die leeftijd plots zoveel uitmaken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:28

lientjeds schreef:
Dit paard ging gewoon mee op westrijden, wandelingen .

Orfa zal van 1991 geweest zijn, dus wel 21 jaar, maar waarom zou die leeftijd plots zoveel uitmaken?

Ja wat denk je zelf?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:42

Leeftijd is toch relatief in zulke zaken. Het ene paard is oud op 15, het andere is op zijn 25 nog even fris en monter als een 3jaarse.

Het paard kon evengoed die hartstilstand krijgen op de weide, doordat er jagers of een luchtballon passeerden. Dus ik ga hier niet discussieren over de doodsoorzaak & of het wel of niet verantwoord was om het paard mee te nemen.

Die man zag zijn paard héél graag, da's een deel van je leven, na 20 jaar en het blijft een trieste zaak.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:49

Hoe lang werken politiepaarden wel niet door tot ze met pensioen gaan, wat een discussie weer.
Sterkte voor eigenaar Y;(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:56

darwin schreef:
Hoe lang werken politiepaarden wel niet door tot ze met pensioen gaan, wat een discussie weer.
Sterkte voor eigenaar Y;(

Die staan onder voortdurende veterinaire begeleiding, de bereden politie wil echt niet dat een paard in een actie doodvalt, daarnaast zijn die extreem opgeleid voor stress situaties en ik vraag me af of die op 21 jarige leeftijd nog ingezet worden

Het is zo raar altijd hier als er een discussie is over een zielig hondje of veulen wordt er ach en wee geroepen, maar als een oud paard dood neervalt vindt men vraagtekens bij het gebruik zetten het een rare discussie

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:00

Sterkte voor de eigenaar, echt sneu.
En over de leeftijd, ik vind 21 helemaal niet zo oud hoor.. Als het beestje fysiek gewoon in orde was, waarom zou je het dan niet doen.
Wij hadden een paard op stal staan die op zijn 27e nog gewoon regelmatig een meter sprong, dus waarom zou dit dan niet kunnen. Het is gewoon pech, erg sneu.