Top tuigpaardmerrie Whispering Hope naar Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Top tuigpaardmerrie Whispering Hope naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:18

http://www.kwpn.nl

Er is momenteel veel belangstelling vanuit Amerika voor tuigpaardmerries. Een groot aantal is er de laatste tijd verkocht. Voor de keur sport merrie Whispering Hope (Patijn x Reva keur sport van Fabricius) was ook interesse. De handel werd enkele weken geleden al in gang gezet maar werd nu definitief omdat inmiddels aan alle onderzoeken is voldaan. Via de combinatie Harm Jan Veenstra/Roelof van ’t Oever is deze topmerrie naar Amerika gegaan. Ook haar volle zus, de keurmerrie C’est La Vie van de familie Stevens, gaat mee. Deze merrie is dragend van Manno. De sportmerrie Whispering Hope heeft aangespannen heel best gepresteerd waarbij het behalen van het Nederlands Kampioenschap fokmerries enkele jaren geleden in handen van Marjan Stevens een fraai hoogtepunt was.

Via Harm Jan Veenstra gingen er onlangs nog meerdere tuigpaarden naar Amerika. Dat is ten eerste de stermerrie Alonda (Talos x Kionda keur van Renovo) van Gerrit Wilting. Voor dezelfde eigenaar verkocht Veenstra ook twee anderhalf jarige merries van Patijn naar Amerika. Dat zijn een dochter van Salonka (ster van Milano x Jalonka keur van Waterman) en een dochter van Liantha (keur pref van Gibraltar x Hiantha keur pref van Renovo).

Toon van Doorn verkocht de op wachtgezette maar inmiddels geruinde voormalige KWPN hengst Avontuur (Uromast x Inge Beauty van John’s Firstling) naar België. De ruin gaat de mensport in. Floregon, een twee en een halfjarige zoon van Avontuur en Jeldine (keur preferent van Wilhelmus), verkocht Van Doorn aan Mieke van Tergouw. Onlangs organiseerde Van Doorn een online-veiling en dat resulteerde later door rechtstreekse contacten tussen verkoper en koper in handel. Toon: ”De mensen hebben dan gezien wat er te koop is maar de kopers willen liever rechtstreeks met de verkoper handelen. Maar ik ben zeker niet ontevreden over deze veiling. Ik heb toch de helft al verkocht.”

Leendert Veerman verkocht zijn concourspaard Attent (Manno x Rose van Waterman) naar Engeland waar hij de mensport ingaat. Attent heeft 121 winstpunten. Leendert: “Ik verkoop regelmatig paarden naar Engeland. Ik heb pas ook nog weer een span vossen verkocht. Maar ook Duistland is een goede afnemer van tuigpaarden. Attent heb ik verkocht omdat ik eigenlijk verder geen bruinen meer heb en dus geen spangenoot tegen Attent heb. Mijn andere concourspaarden zijn vossen. Maar ik kon ook een mooie prijs voor Attent krijgen, hoor. De vraag naar betuigde paarden is groot maar die zijn steeds moeilijker te vinden. Ik heb inmiddels veulens aangekocht. Die ga ik zelf dan maar opfokken anders heb ik in de toekomst geen handelspaarden meer op stal.”

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:25

Vind bovenstaand verhaal wel wat te positief afgeschilderd!
Zal bij de "grote mannen" dan best goed gaan, maar bij de doorsnee fokker is niet zoveel te juichen hoor.
Heb zelf een tuigpaard-merrieveulen te koop maar raak het aan de straatstenen niet kwijt! :(

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:52

covergirl schreef:
Zal bij de "grote mannen" dan best goed gaan, maar bij de doorsnee fokker is niet zoveel te juichen hoor.
Heb zelf een tuigpaard-merrieveulen te koop maar raak het aan de straatstenen niet kwijt! :(

wij zijn ook geen grote naam hoor. Maar worden wel genoemd in het rijtje. Als je goed fokt en goede veulens hebt is er zeker een markt voor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:19

kwaliteit verkoopt altijd..

baudyh

Re: Top tuigpaardmerrie Whispering Hope naar Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:23

precies en of dat nu een dressuur of een spring of een tuigpaard is dat haalt niks uit

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:27

Wat leuk Baudyh.

Citaat:
Leendert Veerman verkocht zijn concourspaard Attent (Manno x Rose van Waterman, fokker Mts. A. en G. ter Haar uit Zenderen)

Dat is ook de fokker van mijn paardje Bente (stamboeknaam Benderose) is een Moneymaker x Waterman 8-)

En ik vind haar natuurlijk onbetaalbaar :D ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:40

Gaan ze in de vs eigenlijk in de kwpn fokkerij of worden ze ingezet binnen andere stamboeken?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:25

Naar ik weet in de kwpn fokkerij. Wij hebben nog een veulen dit jaarnaar amerika verkocht en die mensen wilde alleen veulens van kwpn goedgekeurde hengsten. De kwpn fokkerij wordt steeds groter in amerika.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:47

spicegirl schreef:

Mijn veulen was als 1 van de 16 uit heel Nederland geselecteerd voor de Nationale Veulenkeuring in Ermelo.
Genoeg kwaliteit?

Vervolgens hoor je op de tuigpaardendag dat de veiling niet doorgaat omdat er geen veulens waren ????
Ons is nooit iets gevraagd...nooit iets gelezen over een opgaaf...

baudyh schreef:
Naar ik weet in de kwpn fokkerij. Wij hebben nog een veulen dit jaarnaar amerika verkocht en die mensen wilde alleen veulens van kwpn goedgekeurde hengsten. De kwpn fokkerij wordt steeds groter in amerika.

Nou, mochten ze er nog meer willen? Hou me aanbevolen :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:17

@covergirl - zie je mij ergens jouw naam noemen ? nee toch...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:33

covergirl schreef:

Heb je de juiste contacten? Mensen als de fam. Veenstra en van 't Oever hebben jarenlang energie gestoken (en doen dat nog) in het tot stand brengen en houden van contacten voor de afzet van de paarden.
Je zegt zelf al; doorsnee fokker. Dat is niet voldoende, helaas voor jou en vele andere 'doorsnee' fokkers.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:48

spicegirl schreef:

Ik bedoel dus te reageren naar jou dat kwaliteit dus niet altijd verkoopt.

Heb je de juiste contacten? Mensen als de fam. Veenstra en van 't Oever hebben jarenlang energie gestoken (en doen dat nog) in het tot stand brengen en houden van contacten voor de afzet van de paarden.
Je zegt zelf al; doorsnee fokker. Dat is niet voldoende, helaas voor jou en vele andere 'doorsnee' fokkers.[/quote]

Ach, doorsnee, ben wel een beetje bekend denk ik. Veulen van vorig jaar zit bij Jan Schep maar deze afstammeling is niet van zijn hengst dus vandaar nu geen interesse. En kontakten onderhouden gaat natuurlijk niet op als je maar 1 tuigpaardveulen fokt.
Veenstra en van "t Oever zijn natuurlijk wel proffesionals die altijd meerdere dieren te koop hebben.
Ik bedoel maar, bovenstaand artikel doet het voorkomen alsof het zo geweldig gaat met de tuigpaardfokkerij maar niets is minder waar.
Ik denk dat je maandag in Hedel zat tuigpaardveulens kan kopen voor heel weinig. Je mag blij zijn als je een bod krijgt.
De meeste fokkers zijn maar "doorsnee fokkers", en die kunnen hun fokprodukt dus echt niet zo makkelijk kwijt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:57

Veulenverkoop is ook nog iets anders dan sportpaarden verkoop...voor een goed preseterend gezond paard is altijd een koper. Met een veulen blijft het altijd afwachten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:18

in alle rassen en disciplines verkopen toppaarden zichzelf.
maar (en voel je niet aangesproken), iedere fokker vind dat ie een geweldig veulen heeft.
een doorsnee fokker verkoopt niet zo gauw iets naar het buitenland. je moet een bewezen topfokker zijn,met contacten.en zelfs een topfokker heeft weleens veulens, die voor de handel weggaan. alleen dat zie je niet op de voorpagina van bokt.ook een topfokker kan niet alles voor de hoofdprijs verkopen.als je veulen van verleden jaar echt een topper was, had jan s. wel interesse, ongeacht welke hengst de vader is.

en zeker bij tuigpaarden moet er wat selectiever gekeken worden, waarmee gefokt word.die markt is nu eenmaal niet groot.

en als eerste geselecteerd , wat bedoel je daarmee ?is ie 1e geworden, of als 1e uitgekozen voor iets ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:06

Ik hoor Tuigpaardenfokkers alleen maar steen en been klagen. Steeds meer gaan over tot het fokken van Gelderse paarden omdat daar binnen Nederland(en de UK) een grotere markt voor is.
Maar Amerika houd van showpaarden dus daar zal voor de Tuigpaarden wel een goede markt zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:01

covergirl schreef:
En kontakten onderhouden gaat natuurlijk niet op als je maar 1 tuigpaardveulen fokt.

En daar maak je, naar mijn idee, een denkfout. Zelf contacten onderhouden in amerika moet je ook niet doen als 'doorsnee' fokker. Daar zijn mensen als van 't Oever en Veenstra veel beter in.
Je moet contacten onderhouden met de Nederlandse handelaren. Als die weten dat jij een mooi apart veulen te koop hebt zijn ze echt wel geinteressseerd om te komen kijken.
Fam. Stevens heeft whispering hope ook niet zelf verkocht, maar via Veenstra en van 't Oever...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:17

uryanne schreef:
En daar maak je, naar mijn idee, een denkfout. Zelf contacten onderhouden in amerika moet je ook niet doen als 'doorsnee' fokker. Daar zijn mensen als van 't Oever en Veenstra veel beter in.
Je moet contacten onderhouden met de Nederlandse handelaren. Als die weten dat jij een mooi apart veulen te koop hebt zijn ze echt wel geinteressseerd om te komen kijken.
Fam. Stevens heeft whispering hope ook niet zelf verkocht, maar via Veenstra en van 't Oever...

En hoeveel commissie vragen zij?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:21

Commissie? Maakt dat wat uit als je je veulen naar Amerika verkoopt? Ga er maar vanuit dat de veulens voor meer als een hedelse- marktprijs over de oceaan gaat.
Kijk, als je gaat zeuren over de commissie, tja dan snap ik dat een handelaar jouw veulen lekker laat staan en kijkt naar een gelijkwaardig veulen met een eigenaar die niet het onderste uit de kan wil hebben.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:40

covergirl schreef:

Er staat dan ook in het bericht dat ze paarden zoeken die betuigd zijn. Dat zijn de meeste veulens niet.

In Amerika zijn de Amish al jarenlang een goede afnemer van Tuigpaarden.
Ook zij willen een showpaard voor de wagen als ze naar de kerk gaan :D

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:26

en als eerste geselecteerd , wat bedoel je daarmee ?is ie 1e geworden, of als 1e uitgekozen voor iets ?

Duidelijk dus dat jij niet weet waar het over gaat.
Mijn veulen was geselecteerd voor de Nationale Veulenkeuring in Ermelo als 1 van de 16. ( Er waren er dus op Nationaal Nivo sechts 16 uitgenodigd voor die keuring)
Lijkt me dus dat kwaliteit genoeg voorhanden is. En dat ik niet als een fokker met roze bril op naar mijn veulen kijk.

Verder ben ik het helemaal met jullie eens dat het hier betuigde (top) paarden betreft en geen veulens. Voor die betuigde toppaarden is zeker een markt, gelukkig maar. Het enige wat ik heb bedoeld te zeggen dat het stuk nu suggereerd dat het zo goed gaat met de tuigpaardensport. Nou, niets is dus minder waar.

Verder zijn de hengstenboeren en meer handelaren echt wel op de hoogte dat ik ook een leuk veulen heb zitten, zo dom ben ik nou ook weer niet. Ik ben geen groentje in de fokkerijwereld en hebben in het verleden ook al 2 goedgekeurden hengsten gefokt.
Maar het is een merrie-veulen dus voor hengstenboeren sowieso niet interessant.
Duidelijk is dus dat er momenteel gewoon echt niet veel vraag is en handel is in de tuigpaarden.
Ik ga um dan ook niet vermarkten in Hedel. Ik fok um op en kijk dan maar als 3-jarige of het dan beter zal lukken.

NatasjavE schreef:
Ik hoor Tuigpaardenfokkers alleen maar steen en been klagen. Steeds meer gaan over tot het fokken van Gelderse paarden omdat daar binnen Nederland(en de UK) een grotere markt voor is.
Maar Amerika houd van showpaarden dus daar zal voor de Tuigpaarden wel een goede markt zijn.

Precies zo is het. Er worden ook steeds meer tuigpaarden door een rijpaardhengst gedekt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:05

nl-nl
Betekenis ' selectie '
 se·lec·tie de; v -s 1 het uitkiezen (naar geschiktheid); keuze 2 het uitgekozene: V. ontbreekt in de Belgische ~

dat kan dus inhouden dat jouw veulen als 1e is geselecteerd, waarna er nog 15 meer zijn uitgekozen. of jouw veulen stond vooraan.
en dan heb je een selectie voor een keuring, of een keuringsuitslag.maar dat is geen selectie.dan stond je veulen dus voorop.wat heel knap is.
als je correct nederlands gebruikt, snapt zelfs ik het.. ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:12

Covergirl, dat er steeds meer tuigpaardmerries met rijpaardhengsten gedekt worden heeft imo weinig met de tuigpaardensport/-handel te maken, maar meer met de dressuursport. Daar vragen ze steeds meer paarden met veel actie, en daarvoor zijn paarden met tuigerbloed een mooi 'alternatief'.

De Amish halen momenteel veel goede tuigers uit Nederland. Een super promotie voor deze mooie tak van de paardensport.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:24

spicegirl schreef:
nl-nl
Betekenis ' selectie '
 se·lec·tie de; v -s 1 het uitkiezen (naar geschiktheid); keuze 2 het uitgekozene: V. ontbreekt in de Belgische ~

dat kan dus inhouden dat jouw veulen als 1e is geselecteerd, waarna er nog 15 meer zijn uitgekozen. of jouw veulen stond vooraan.
en dan heb je een selectie voor een keuring, of een keuringsuitslag.maar dat is geen selectie.dan stond je veulen dus voorop.wat heel knap is.
als je correct nederlands gebruikt, snapt zelfs ik het.. ;)

Hier wordt ik echt moe van |(
Zal het voor jou nog 1 keer uitleggen dan, al geloof ik niet dat er iets mis is met mijn nederlands maar wel met jou lezen.
Ik schreef in mijn eerdere post nl al 1 van de 16 en niet eerste van de 16.
Hier in Nederland is er in elke provincie een regionale keuring.
Vanuit die regionale keuring worden de betere veulens geselecteerd ( lees uitgenodigd) voor de Nationale Veulenkeuring.
In totaal waren er dus vanuit heel Nederland slechts 16 veulens geselecteerd voor die Nationale.
Anders gezegd, hoorde mijn veulen dus bij de beste 16 van Nederland. Volgens mij is hier geen woord buitenlands bij!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:30

buitenlands zei ik ook niet, ik zei correct.
dus je bent geselecteerd.zoals ik al zei.uitgekozen,maar niet geplaatst (denk ik).

maar zolang als dat ik het weet, lopen tuigpaard veulens niet hard. op een enkele topper na.een goed betuigde levert nog weleens wat op. maar de handel in paarden ligt uberhaupt op zn gat, en zeker veulens, van alle rassen.
ikzelf zou in deze tijd er niet over peinzen om een veulen te fokken. :n
en zeker met een lage of middenmoot merrie.(en hier bedoel ik niemand mee.. :roll: )

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:22

Ons veulen wat naar amerika is verkocht hoorde lang niet bij de eerste 16 van nederland.Het was het minste veulen van ons dit .We fokken elk jaar 3 a 4 tuigpaard veulens.Maar hij was zwart en ja die wilde van het oever graag voor amerika.Die afnemer van hem wilde gewoon alleen zwarte merries.Wij hadden een hengst maar uit een zere goede predicaatrijke moederlijn.En ja na het zien van hem wilde ze hem toch.Dat is geluk.Als hij niet zwart was was het nooit gelukt.

Ik weet niet wat voor veulen jij hebt covergirl maar kleur is erg belangrijk.Ze zeggen wel een goed paard heeft geen kleur maar in amerika willen ze dat toch wel.Liefst mooi donkerbruin met 4 x wit en bles.
Wij fokken veel met patijn en dan heeft veenstra ook de eerste keus bij ons,dus ja je contacten zijn erg belangrijk en dan haalt het niet uit of je 1 of 10 veulens per jaar fokt.Maar natuurlijk wel welke merries je op stal hebt staan.Wij fokken er alleen maar mee als ze minimaal ster zijn.Dat vinden heel veel ook overdreven maar dat is ons beleid we willen ook top tuigers fokken dan leg je de grens steeds hoger.

Maar covergirl pb me anders even de gegevens van je veulens wie weet weet ik nog wat.