Ruiters niet gewenst op wandelpaden in Bos Westerschouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ruiters niet gewenst op wandelpaden in Bos Westerschouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:29

www.pzc.nl / www.bokt.nl

Wandelpaden in de boswachterij Westerschouwen worden, aldus de PZC, steeds vaker gebruikt door ruiters.
Hierdoor worden de paden stukgelopen en wordt Staatsbosbeheer op extra kosten gejaagd in een tijd dat de organisatie steeds minder geld heeft voor onderhoud.

Staatsbosbeheer roept daarom ruiters op vooral op alleen op ruiterpaden, welke speciaal bestemd zijn voor de paarden, te blijven.

In Westerschouwen ligt een groot bos en duingebied dat ook wel bekend staat als de Domeinen. In het gebied zijn diverse wandel-,fiets- en crossroutes uitgezet. Daarnaast zijn er ook men- en ruiterpadden aangelegd in het gebied. Via gekleurde paaltjes kun je een bepaalde route volgen. Ook is er een kaart van het gebied beschikbaar.

NienSCHaap

Re: Ruiters niet gewenst op wandelpaden in Bos Westerschouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:43

Wat ik dan afvraag, waarom rijden de ruiters dan op de wandelroutes?
Het is niet meer dan normaal dan gewoon op de ruiterroutes te blijven :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:44

Hé wat zonde, je hebt daar zoveel keus en ruimte, en dan nog van de ruiterpaden af?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:45

Blijven de wandelaars dan ook op de wandelpaden? ;)

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:46

ik zou willen dat wij hier ruiterpaden kregen!!!......we mogen het bos niet meer in....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:49

Nicky84 schreef:

idd en hoeveel ruiterpad is er, wij hebben ook 1 ruiterpad hier in de buurt, die slecht onderhouden word, lees overgroeid in de zomer en als het een beetje regent te modderig om in te rijden, dus ja dan ga je op de gewone paden, wil overigens wel even melden dat veel wandelaars het leuk schijnen te vinden om op hoefpaden te lopen, dus als je dan in vol galop aankomt en ineens vol in de remmen moet omdat er mensen zitten te BBQ-en op t hoefpad is niet grappig, evenals mountainbikers op het hoefpad.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:50

Je hoort natuurlijk gewoon op de ruiterpaden te blijven en dan mag je blij zijn dat er indd ruiterpaden zijn aangelegd voor jou plezier....gun de wandelaars ook hun plezier!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:51

Zijn de routes dan wel duidelijk aangegeven? En blijven de andere gebruikers ook op de voor hun bestemde paden?
Ik wil ook nog wel eens stranden op een voetpad omdat opeens het ruiterpad ophoud. En als je nog nooit in dat natuurgebied bent geweest wil je nog wel eens verdwalen. (en ja je kunt ook op de verkeerde paden terechtkomen met kaart)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:51

De ruiterpaden zijn haast onbegaanbaar geworden.
Er wordt in het geheel geen onderhoud meer gedaan.
Dus uitstekende boomwortels en overhangende takken zijn meer regel dan uitzondering.
Er is inmiddels al een plan om met een groep vrijwilligers de boel aan te pakken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:53

ambre schreef:
De ruiterpaden zijn haast onbegaanbaar geworden.
Er wordt in het geheel geen onderhoud meer gedaan.
Dus uitstekende boomwortels en overhangende takken zijn meer regel dan uitzondering.
Er is inmiddels al een plan om met een groep vrijwilligers de boel aan te pakken.

Oh dat wist ik niet, vorige zomer viel het me wel op dat het het euh, best een uitdaging was sommige paden, maar als het in de tussentijd niet aangepakt is snap ik dat mensen er niet meer over rijden nee.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:54

Tja misschien daar toch het bosbeheer over raadplegen? Want volgens mij mag je ook niet zomaar ergens gaan lopen snoeien ...hier word alles goed onderhouden gelukkig!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:55

Maar wat heeft het dan voor zin om als ruiter ook nog eens de wandelpaden stuk te rijden? Ik snap dat het irritant is als een ruiterpad slecht begaanbaar is, maar moeten daardoor nog meer paden worden stukgelopen zodat niemand er uiteindelijk meer van kan genieten?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:55

Daarom vroeg ik me ook af waarom de ruiters van hun daarvoor bestemde paden afwijken.
Maar je hoort het steeds vaker dat er heel leuk ruiterroutes zijn maar de onderhoud daarvan zo slecht.
Dat is ook gewoon heel erg zonde!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:56

Miepie77 schreef:
Nicky84 schreef:

idd en hoeveel ruiterpad is er, wij hebben ook 1 ruiterpad hier in de buurt, die slecht onderhouden word, lees overgroeid in de zomer en als het een beetje regent te modderig om in te rijden, dus ja dan ga je op de gewone paden, wil overigens wel even melden dat veel wandelaars het leuk schijnen te vinden om op hoefpaden te lopen, dus als je dan in vol galop aankomt en ineens vol in de remmen moet omdat er mensen zitten te BBQ-en op t hoefpad is niet grappig, evenals mountainbikers op het hoefpad.

Ok, mensen horen niet te bbqen op een ruiterpad, maar je paard vol laten gaan op een pad wat kennelijk dusdanig onoverzichtelijk is dat je je paard op de rem moet trekken omdat er ineens mensen staan/zitten vind ik nu ook niet echt verantwoord...

We gaan hier weer fijn wijzen naar een ander.
Nee: Met je paard heb je niks op een wandelpad te zoeken, punt. Kaart het aan bij de instanties die erover gaan, maar gaan roepen: ja maar hun.... Of je vervolgens niet aan de regels te houden, werkt alleen maar averechts

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:58

Wat zonde dat deze paden nauwelijks (of helemaal niet?) onderhouden worden. Volgens mij zijn dit qua locatie en lengte een van de mooiste ruiterpaden in Zeeland.
Hopelijk kan er in samenwerking met Staatsbosbeheer wat meer aan onderhoud gedaan worden.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:59

Moet eerlijk bekennen, ik rij daar ook op de wandelpaden. De rede hiervan is heel simpel, je kan niet door de ruiterpaden (ruiterpad) omdat het te dicht begroeid is, en het vaak een blubber zooitje is (kan op glijden is heel groot!)
En buiten het touristen seizoen lopen er niet zo veel mensen meer (behalve verdwaalde Duitsers.......)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:00

Vaak heb je in de gemeente een raadslid die je kunt informeren over de hoefpaden. Ik weer niet zo goed waar je precies moet zijn maar ik weet dat meiden bij mij op stal dit een keer gedaan hebben in onze gemeente. Je klacht komt dan op de agenda voor vergadering en bij meerdere klachten wordt er een inspectie gedaan en wordt er naar een oplossing gezocht. Zou de gemeente eens bellen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:01

Mischien hebben ze bij staatsbosbeheer de nieuwste rage onder het ruitervolk, extreme trail, opgepikt? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:01

nathalie_v schreef:
Moet eerlijk bekennen, ik rij daar ook op de wandelpaden. De rede hiervan is heel simpel, je kan niet door de ruiterpaden (ruiterpad) omdat het te dicht begroeid is, en het vaak een blubber zooitje is (kan op glijden is heel groot!)
En buiten het touristen seizoen lopen er niet zo veel mensen meer (behalve verdwaalde Duitsers.......)

Ik vind dat echt geen reden; je bent niet 24/7 in het gebied dus je weet niet hoeveel mensen er komen. Waarom het pad dan ook nog verpesten voor de wandelaars? Die hebben er dan ook geen lol meer aan toch?
Ik snap echt dat het heel vervelend is dat het ruiterpad ruk is, maar daar hebben de wandelaars toch niets mee te maken?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:03

Miepie77 schreef:
Nicky84 schreef:

Ja heel herkenbaar! Ik heb ook serieus eens iemand zien poepen half op het ruiterpad/half in de bosjes :') Paard wist niet hoe die t had. Maar idd..die mountainbikers kunnen er ook wat van. Ik rijd zelf altijd op het ruiterpad.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:04

Gypsy schreef:
Mischien hebben ze bij staatsbosbeheer de nieuwste rage onder het ruitervolk, extreme trail, opgepikt? :+

:=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:05

Staatsbosbeheer is al lang benaderd en onder hun begeleiding gaat er gesnoeid worden.
Er is namelijk geen budget voor het bijhouden vd ruiterpaden en de manege die er al jaren ritten reed is gesloten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:09

Het werkt een beetje 2 kanten op. Ik wandel vrijwel nooit op ruiterpaden, maar sommige ruiterpaden zijn gedeelde paden. Dus ook om te wandelen.
Maar als het al vrij mul zand is op een wandelpad en er rijden en lading ruiters over heen dan is het pad amper meer te belopen voor wandelaars ;)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:12

Zonde dat het niet bij gehouden wordt, heb er altijd veel gereden met een vriendin die daar woont en het zijn hele mooie paden daar. Menpaden zagen er vorige jaar nog redelijk uit.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:13

Bij ons worden de weinige ruiterpaden die er zijn ook erg slecht onderhouden.
En daar waar ze nog begaan baar zijn kom je veel te vaak honden tegen.

Maar ik vind niet dat je dan maar de wandelpaden moet gaan gebruiken