Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:49

www.juryplatform.nl

Vijf jaar geleden werd de website www.juryplatform.nl online gezet door initiatiefneemster Corrie Wouters. Daarna is de Stichting Hippische Juryleden (SHJ) opgericht. De SHJ is als officiële belangenorganisatie voor juryleden van de hippische sport bij de NOC*NSF aangesloten en de eerste onafhankelijke organisatie voor juryleden van zowel de KNHS als de Federatie Nederlandse Rijscholen (FNRS).

Van 6 tot 14 oktober is het de week van het jurylid.
De SHJ gaat mee met deze aktie, maar dan op een eigen manier om onze collega juryleden KNHS/FNRS in "het zonnetje te zetten".
De SHJ wil deze week benutten om de juryleden die vaak voor dag en dauw op pad zijn een hart onder de riem te steken. Een blijk van waardering omdat niemand het anders doet.

De Stichting Hippische Juryleden zet zich in om de kwaliteit van de jurering in de paardensport te verbeteren en te bevorderen. Dit geldt voor de hippische disciplines (dressuur, springen, eventing, voltige, enz.). De SHJ informeert juryleden over alle actuele relevante onderwerpen die in de hippische sport belangrijk zijn zoals veranderingen in reglementen. Daarnaast biedt de site ruimte voor discussie over (nieuwe/oude) regels of interpretatie van regels. Maar daar blijft het niet bij…..
In de afgelopen jaren is de SHJ uitgegroeid tot een belangenbehartiger en gesprekspartner van de KNHS. In een constructieve samenwerking zijn diverse doelen gerealiseerd zoals verbetering van de juryfaciliteiten, aanpassing van de (bescheiden) dagvergoedingen, bijscholingen- en opleidingen, de licentiestructuur, de herkenbaarheid van juryleden tijdens wedstrijden, etc., etc.
Kortom: de Stichting Hippische Juryleden staat voor een positieve en deskundige uitstraling van ‘de juryleden in het veld’. Jureren met veel ‘passie en emotie’ en dat willen we graag zo houden en zelfs verbeteren. Gesteund door de donaties van collega- juryleden kan deze organisatie behouden blijven voor de hippische sport en verder uitgroeien.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:58

Misschien moet juryleden ook geleerd worden dat je ook met een "gewoon" basispaard een winstpunt hoort te krijgen als je een correcte proef neerzet. Dat er meer paarden rondlopen dan Jazzen en Gribaldi's.

Uit frustratie zijn wij gestopt met de wedstrijdsport, zeker in het M en Z krijg je geen punten meer als je paard zijn voorbenen niet tot achter zijn oren optrekt, ook al wordt er verder nog zo netjes, ontspannen, nageeflijk en los door het lijf gereden. Dat hebben de juryleden dan al voor elkaar gekregen. Ik zie de inspiratiebron dus niet zo.....

horseyfries

Re: Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:07

Kijk, en om dit soort reacties is het dus echt wel nodig om ook eens stil te staan bij hetgeen juryleden allemaal doen! Zonder juryleden geen dressuursport. Bovendien kan ik het niet met je eens zijn, mijn Friezen zijn ook niet allemaal bewegingswonders en als ik netjes rijd dan krijg ik die winstpunten gewoon echt wel. En die ene die ze dan niet geeft, tsja, daarvoor in de plaats zit dan soms ook wel eens een sinterklaas die eigenlijk teveel geeft, dus dat compenseert elkaar dan wel weer.

Heel goed dat er eindelijk eens iets positiefs wordt gezegd over juryleden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:12

Wat jammer dat er gelijk zo'n reactie op komt. Het zijn altijd de juryleden die het gedaan hebben, de fout ligt nooit bij de ruiter. Terwijl wij als juryleden echt niet bewust laag punten. Het is veel leuker om hoge punten te geven dan iemand naar huis te sturen zonder winst. Maar dan moet dat winstpunt wel verdiend worden. Wij zitten er ook voor onze lol, echt niet om het geld.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:15

Dat is nogal over een kam, Belle_Siem. Er is een behoorlijke groep juryleden die tegenwoordig veel meer naar een correcte basis kijken en niet alleen maar naar sjieke koppies en zwaaiende voorbenen.

Ik vind het prima dat er meer tijd in de opleiding, etc. van juryleden gestoken wordt. Je moet toch streven naar een zo objectief mogelijk jurycorps met kennis van zaken. Fijn dat er eens wat positiefs word gemeld!

Wel vind ik dat ruiters voor ze naar een jury wijzen zichzelf eens een spiegel voor moeten houden. De negatieve reacties zijn soms onwijs jammer en een smet op een leuk aantal uren jureren. Ik denk dat heel veel ruiters vergeten dat een jury voor z'n lol in het hokje zit, een bijdrage levert aan de sport en de combinaties alleen maar een stukje op weg willen helpen. Jury's zouden veel meer als motivatie gezien moeten worden, maar het komt veel te vaak voor dat een protocol vol met nuttig commentaar gewoon in de prullenbak verdwijnt zonder dat er ooit naar gekeken is omdat de punten lager uitvallen dan verwacht. Een stukje sport psychologie zou daarin geen overbodige luxe zijn. Tuurlijk kan je het niet altijd eens zijn en slaat er wel eens iemand de plank volledig mis, maar zonder juryleden geen dressuursport.
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 02-10-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:15

Belle_Siem schreef:
Misschien moet juryleden ook geleerd worden dat je ook met een "gewoon" basispaard een winstpunt hoort te krijgen als je een correcte proef neerzet. Dat er meer paarden rondlopen dan Jazzen en Gribaldi's.

Uit frustratie zijn wij gestopt met de wedstrijdsport, zeker in het M en Z krijg je geen punten meer als je paard zijn voorbenen niet tot achter zijn oren optrekt, ook al wordt er verder nog zo netjes, ontspannen, nageeflijk en los door het lijf gereden. Dat hebben de juryleden dan al voor elkaar gekregen. Ik zie de inspiratiebron dus niet zo.....

Ik ben het hier wel mee eens!!
Wil niet elke jury over een kamp scheren..
Maar toch zie je het overal vaak gebeuren.
In de L al, krijgen vaak de paarden die het sjiekste lopen de meeste punten.
Meestal zijn deze paard ook mee in balans en kunnen daardoor wel een beter proef neerzetten.. Maar toch is het niet leuk als die Sjieke paarden steeds maar winnen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:21

Belle_Siem schreef:

Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk dat veel ruiters eens kritischer naar hun eigen rijden zouden moeten kijken. Het smoesje van een simpel(er) paard hebben en daardoor geen punten krijgen vind ik een beetje slap.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:23

CalvinenGino schreef:
Belle_Siem schreef:

Ik ben het hier wel mee eens!!
Wil niet elke jury over een kamp scheren..
Maar toch zie je het overal vaak gebeuren.
Meestal zijn deze paard ook mee in balans en kunnen daardoor wel een beter proef neerzetten.. Maar toch is het niet leuk als die Sjieke paarden steeds maar winnen.

Misschien lijkt dat zo omdat die paarden gewoon beter gereden worden? Een paard met talent moet alsnog goed gereden worden en kan ook fouten maken in de proef. En een wat simpeler paard kan net zo goed een keurige proef neer zetten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:27

Mee eens Cleo. Mijn vorige paard was een oud beetje met kromme pootjes, een totaal niet goed bewegend paard. Werd een keer bij de jury geroepen omdat ze vond dat ik het diertje zo vriendelijk voor had gesteld, wat ze veel liever zag dan een paard dat heel goed beweegt maar slecht gereden wordt...

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:27

pardon?!? ik heb een gewone hete, horizontaal gebouwde vosmerrie met 4 witte benen en een smalle bles, die heel leuk kan lopen maar absoluut geen totilas is en dat ook nooit zal worden, wel loopt ze heel correct en volgt alle aanwijzingen heel correct op. en DUS loopt ze winst in het ZZL

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:29

Maar het is toch imposanter... Toevallig nog afgelopen za bij het L2 geschreven hebt, ik merkte bij genoeg paarden dat een gewoon simpel paardje een nette volte van 15 meter maakt, ze krijgen dan maar een 6/7
En het laatste paardje, dat gewoon spectaculair liep, bij zo een zelfde volte een 8 krijgt.. Het ziet er net allemaal wat imposanter uit.. en daar ga je gewoon in mee.
Want toen ze door een S van hand veranderen deed, het paard taktverlies had en geen stelling en buiging, zei de jury "Nou hier verliest ze dus een punt, een 6"
Een andere paard zou toch zeker een 5/4 krijgen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:34

CalvinenGino schreef:
*knip*

:') Hoe zou je het dan willen zien? Een jury die het "gewone basispaard" dan maar meer punten geeft, omdat het anders zo sneu is? De beste proef krijgt de meeste punten, dat is het systeem. Dat de betere proeven meestal gereden worden met de betere paarden, is niet meer dan logisch. Dat maakt niet dat je met een "gewoon" paard kansloos bent, maar het zal dan waarschijnlijk wel meer moeite kosten dan bij paarden die hun bouw en beweging al mee hebben. (Dit nog even los van het feit dat alle paarden gewoon correct gereden dienen te worden).

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:38

kleinvosje schreef:
Mee eens Cleo. Mijn vorige paard was een oud beetje met kromme pootjes, een totaal niet goed bewegend paard. Werd een keer bij de jury geroepen omdat ze vond dat ik het diertje zo vriendelijk voor had gesteld, wat ze veel liever zag dan een paard dat heel goed beweegt maar slecht gereden wordt...

Precies. Ik heb bewegingsmonsters gestart en er geen platte punt mee gereden. Nu heb ik een super fijn paard, maar ze zal nooit haar voorbenen in haar nek leggen. Maar ik rijd er wel 65% mee in het ZZ-licht. Ik krijg regelmatig te horen dat het een fijn paard is en een nette proef.

Een fijn paard heeft naar mijn idee niks te maken met voorbeen gezwaai en andere spectaculaire bewegingen. Een paard wordt fijn doordat het goed in zijn spieren zit en fijn door zijn lijf kan lopen. Dit kan ieder gezond paard, maar niet iedere ruiter.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:38

kleinvosje schreef:
Wat jammer dat er gelijk zo'n reactie op komt. Het zijn altijd de juryleden die het gedaan hebben, de fout ligt nooit bij de ruiter. Terwijl wij als juryleden echt niet bewust laag punten. Het is veel leuker om hoge punten te geven dan iemand naar huis te sturen zonder winst. Maar dan moet dat winstpunt wel verdiend worden. Wij zitten er ook voor onze lol, echt niet om het geld.

Bij sommige juryleden vraag ik het me echt wel eens af of dat wel waar is hoor :o Want sommigen kunnen echt geen winstpuntje weggeven!

Maar ruiters moeten heeeeeel vaak eens wat eerlijker naar hun eigen prestaties kijken. Ik ben het ook niet altijd eens met mijn punten, maar gemiddeld klopt het vaak wel hoor :Y) Kijk eens eerlijk naar jezelf en luister niet te veel naar de mensen om je heen, die praten vaak naar je mond hoor... Over het algemeen kijken juryleden van een afstandje juist objectief naar jou en je proefje.
Het meest heb ik verder nog geleerd van de proefjes bij strenge juryleden waar ik geen wp reed, maar helaas staat bij de meesten zo snel mogelijk zo hoog mogelijk in de sport komen zeer hoog op de agenda. Dan komen proefjes zonder winstpunten niet zo goed uit. Dat ligt aan de ruiters en niet aan de juryleden! (ben overigens zelf geen jury ofzo hoor :P )

En zonder juryleden geen dressuur... Bevalt het je niet, ga dan zelf jury worden! Verbeter de wereld, begin bij jezelf...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:40

Lijkt me logische als je de zelfde ruiter op 2 paarden zet, paard 1 basispaard en paard 2 kwaliteitvoller/beter dressuur paard en de ruiter rijd 2 de zelfde proeven zonder fouten dat ze meer punten heeft op paard 2.
Je ziet ook vaak genoeg een goed paard met een mindere ruiter en dat de betere ruiter met het basispaard meer punten krijgt
Mij maakt het niet uit hoeveelste ik word, ik vind het belangrijkst dat als ik goed rij de punten ervoor krijg en rij ik minder dat ik minder punten krijg. Rij toch voor mezelf :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:45

Belle_siem
Als je uit frustratie bent gestopt, heb je dus weinig tot bijna nooit een wp vam verschillende juryleden gekregen.... Misschien moet je dan bij jezelf eens na gaan waar de fout zit?
Wij(juryleden) leren op de cursus echt niet een haf/fjord geen wp en een dreSsuueafstamming wel 1 of 2 winstpunten ;)....
Ja kwaliteit krijgt meer punten maar met een basispaard kun je prima winstpunten rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:51

Op de zeer kwaliteitsvolle heethoofden zitten vaak ook ruiters die net even wat meer ervaring hebben om een dier goed voor te stellen in de ring, zo pikken ze vaak net de punten mee om te winnen. Ik vind wel dat elk paard winst kan lopen in de basisdressuur, mits correct gereden. Als je in de M al geen winst kunt rijden dan is er met de africhting van je paard en/of ruitercapaciteiten toch iets mis.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:53

mijn instructrice zegt altijd tegen mij,hoe je paard loopt in de proef ligt voor 90% aan de ruiter.als ik een keer niet goed heb gereden en ik niet tevreden ben dan heb ik haast altijd wel een wp.en andersom,als ik denk ik heb best wel een goed gevoel erover,dan valt het vaak tegen met de punten. tja,het is ook zo,wat wil de jury zien.en ik wil ze absoluut niet over 1 kam scheren maar 1 voorval is mij altijd bij gebleven.
ik had mijn proef gereden en het was best goed,hij kakte alleen na het halsstrekken wat in.nou ja kan gebeuren,vervolgens reed er iemand achter mij aan en die had er toch een vaart in,ze vloog zelfs 1 keer uit de ring,zij had een winstpunt en ik niet,euh?? oke,niet te veel bij stil staan volgende keer beter.vervolgens zie ik ze dus samen aan 1 tafel zitten en bleek het dus familie te zijn,tja dan gaat mijn nekhaar wel omhoog.
er waren echt heel wat mensen die het niet begrepen dat ik geen wp had en zij wel,het zag er bij haar echt niet uit.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:16

Moet een jurylid eigenlijk bewijzen dat hij of zij ooit het niveau hebben gereden wat ze jureeren ?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:52

Jammer van de eerste reactie. Ik heb een heeeeeeeel eenvoudig basispaard. Gangen zijn zuiver, maar ze heeft echt 0,0 extra. Mijn middengangen zijn vrijwel altijd onvoldoendes, omdat deze altijd te loperig worden en nauwelijks ruimer. Maar desondanks rijd ik keurig mijn winstpunten; ook in het Z. Met de absolute top zal ik niet mee doen, maar we draaien leuk mee. Dit doen we op netjes figuren rijden, lossigheid, correcte buiging en vooral heel hard werken. We hebben lol :)). En af en toe... als ik gewoon met mijn eenvoudige dier een nette proef rijd en het dressuurgeweld met meer aanleg, souplesse en afdruk fouten maakt, dan eindigen we ook nog wel eens bovenaan de lijst. Dan is het extra leuk!

Ik jureer zelf ook. Dat doe ik net zoals ieder ander naar eer en geweten. Soms heb je een heel kwaliteitsvol paard in de ring, dat is leuk. Maar vaker zie je gewone leuke correcte basispaarden. En als die ook nog eens correct rondgestuurd worden, krijgen ze mooie punten. Zo eenvoudig is het. Over het algemeen functioneert het jurycorps naar behoren en is alles prima in orde. Natuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, maar het blijft mensenwerk. Ik vind het nog steeds leuk om te doen en ben blij dat ik het kan doen; die bijdrage leveren aan de sport.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:15

jus schreef:
Moet een jurylid eigenlijk bewijzen dat hij of zij ooit het niveau hebben gereden wat ze jureeren ?

Jazeker, je moet M1+1 zijn om de B/L cursus te mogen doen, M2+5 voor de M cursus en ZZL+1 voor de Z/ZZL. Heb je die eis niet voldaan, mag je niet aan de opleiding beginnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:22

Belle_Siem schreef:

Jammer dat je dat idee gekregen hebt, want ik denk echt dat dat jouw idee is.
Als ik namelijk met uiterst simpel fjorden paard van 1.47 met mijn 1.84 punten kan
rijden in het Z, dan moet het met willekeurig ander basispaard ook prima mogelijk zijn.

Ben dan ook totaal niet ontmoedigd en start vrolijk verder met mijn zwarte ook niet grote simpele basispaard
om over paar jaar mijn eigen gefokt fjorden veulen maar eens te gaan starten.
Als jury's zo dramatisch zouden punten, had ik mezelf wel ander type paard cadeau gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:27

Dat de juryleden de inspiratiebron zijn vind ik wel erg ver gezocht. Ik zou niet weten op welke wijze dat moet zijn.
kleinvosje schreef:
Jazeker, je moet M1+1 zijn om de B/L cursus te mogen doen, M2+5 voor de M cursus en ZZL+1 voor de Z/ZZL. Heb je die eis niet voldaan, mag je niet aan de opleiding beginnen.

Dan wordt het toch eens tijd om al die 'oude' juryleden ook eens aan die eis te laten voldoen.
Ik vind juist dat een grote groep juryleden niet weten waar ze het over hebben en het plezier ontgaat de ruiters dan om op concours te gaan. Je wil als ruiter wel serieus genomen worden. En Cleo heeft ook gelijk dat de ruiters ook wel eens naar zichzelf mogen kijken. Maar dat de juryleden de inspiratiebron zijn :n .
En voordat ik commentaar krijg op mijn kritiek. Ik ben zowel ruiter als jurylid en zie het dus uit het oogpunt van de jury maar ook als deelnemer aan een wedstrijd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:31

Burl, dat zijn dan vaak de oudere juryleden, van voor de samensmelting van de NBVR, NPC en KNF. Toen waren er inderdaad juryleden die het niveau nooit zelf gereden hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:34

kleinvosje schreef:
Burl, dat zijn dan vaak de oudere juryleden, van voor de samensmelting van de NBVR, NPC en KNF. Toen waren er inderdaad juryleden die het niveau nooit zelf gereden hadden.

Daar zijn er nog genoeg van. En ze zitten graag elke week.