Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 23:02

www.reiterrevue.de / www.bokt.nl

Een jager uit Rheinland-Pfalz (Duitsland) heeft zijn jachtvergunning moeten inleveren omdat hij vorig jaar een paard heeft gedood door middel van een schot in de nek. Tot deze uitspraak kwam de Rechtbank van Koblenz.

Het paard liep in de wei op het moment dat het werd neergeschoten. De jager beweerde dat hij het paard heeft aangezien voor een wild zwijn.

In september heeft er een soortgelijk incident plaats gevonden in Schwarzwald waarbij een jager een paard voor een wild zwijn aanzag en het met een schot in het hart doodschoot.

Cassidy

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:04

Wel goed gemikt, al kun je je afvragen of de schutter niet een brilletje nodig heeft. Sommige jagers zijn zo schietgeil dat ze schieten zonder dat ze goed kunnen zien.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:10

Daarom loop ik hier nu niet in het bos. Het jachtseizoen voor de elanden is begonnen :( nee hoor ik neem het risico niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:11

Denk je dat je paardje veilig in de wei staat. Wat een nachtmerrie...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:12

Heel erg, maar als het een goed schot was wat onmiddellijk dodelijk was, dan is dat nog altijd beter dan dat er eerst een of andere lijdensweg aan vooraf gaat. Stom, ik ken ook een marinier die ooit per ongeluk een koe dood geschoten heeft... ook stom.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:17

Vind ik niets niet raar. Hier hebben ze al twee keer ons paard op stal aangeschoten. Even later hebben ze een koe geschoten die daarop haar kalf verloor en weer even later schoten 2 jagers elkaar aan. Krijg je als je gaat jagen met veel drank. Wat hier in Duitsland vaak zo is helaas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:22

Niet alleen in Duitsland hoor. In Frankrijk kunnen ze er ook wat van. In dit geval gaat het nog om dieren die worden afgeschoten, in Frankrijk nemen ze mensen op de korrel.

Acuut intrekken die vergunning. En een rechtszaak aan hun broek, met vervolgens een geldboete dat ze er de rest van hun leven ziek van zijn.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:34

Ik heb andere ervaringen met jagers hier, die gaan niet aangeschoten op pad. Hebben echt een doel, en hier nog niets gehoord over vee dat aangeschoten is omdat ze het aanzagen voor wild.
Wel wat gehoord over 2 die op elkaar hebben geschoten, maar dat had niets met drank te maken miscommunicatie en slecht herkenbaar... Hier hebben ze nu een oranje hesje aan als ze drijfjacht hebben, om het te voorkomen.
Ander verhaal zijn de Nederlanders, die ik ken in NL en die hier komen jagen... Dat zijn net mislukte cowboy's .... Rijden veel stuk met hun terreinwagens en schieten op alles wat beweegt.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:35

Waardeloos!! Hier in Portugal precies hetzelfde. Officieel begint het jachtseizoen per 1 oktober en natuurlijk was het vandaag direkt raak. Dikke knallen, zowat vlak bij de inloopstal waar onze 2 paarden stonden.
Die renden gelijk geschrokken eruit. Ze zijn al aardig gewend, maar deze knallen kwamen a) van heel dichtbij b) na zoveel maanden rust. In het jachtseizoen mag er alleen door aanwonenden gejaagd worden in dit gebied en ook nog alleen op donderdag en de zondagen. Vandaag was het volgens mij maandag!
Was ook nog een pick-up die ik nooit eerder gezien heb, dus gewoon vreemden.
Wat mij betreft verbieden ze het jagen hier per direkt!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:40

Alane schreef:
Ik heb andere ervaringen met jagers hier, die gaan niet aangeschoten op pad. Hebben echt een doel, en hier nog niets gehoord over vee dat aangeschoten is omdat ze het aanzagen voor wild.
Wel wat gehoord over 2 die op elkaar hebben geschoten, maar dat had niets met drank te maken miscommunicatie en slecht herkenbaar... Hier hebben ze nu een oranje hesje aan als ze drijfjacht hebben, om het te voorkomen.
Ander verhaal zijn de Nederlanders, die ik ken in NL en die hier komen jagen... Dat zijn net mislukte cowboy's .... Rijden veel stuk met hun terreinwagens en schieten op alles wat beweegt.

De jager die als eerste op ons paard op stal schoot was niet eens normaal aanspreekbaar. :(
Oranje hesjes dragen ze hier allemaal. Mijn oude merrie ziet dan ook rood als ze wat oranjes ziet en dat is niet grappig.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:53

Helaas zijn jagende Portugezen veelal berucht om hun drankgebruik. Het is een macho-cultuur die gepaard gaat met dikke pick-ups, grote troepen (niet luisterende) mengelmoesjes van z.g. 'jacht'honden en het schieten op alles wat beweegt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:03

Ik heb in Frankrijk gewoond en daar is het ook echt oppassen hoor. Beginnen eerst met een paar glazen Pastis (40% alcohol oid). En schieten op alles wat los en vast zit. Incl elkaar.

Maar hier in NL houden de jagers ook wel van een jenevertje.... Levensgevaarlijk.

Ik zie wel het nut in van jagen mbt overpopulatie. Maar er moet veeeel strenger gecontroleerd worden wie een vergunning krijgt e.d.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:16

Nou dat gaat goed... Volgende x lijkt een paard op een konijn... :(:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:44

Hoe kan je nu paard verwarren met een everzwijn? :n Dat je een koe nog voor een hert aanziet kan ik nog inkomen maar een everzwijn is toch wel een heel stuk kleiner. Dat je de wildpopulatie in stand moeten houden met jagen ben ik mee akkoord. Alleen moeten ze niet in de nabijheid gaan jagen van weilanden waar dieren lopen zoals koeien en paarden. Bij ons jagen ze op konijnen, fazanten en bosduiven. Jaren geleden schoten er een paar jagers naar een konijn dat door onze wei wegvluchtte. Mijn paarden liepen al buiten. Mijn vader is woest naar buiten gestoven met de melding dat als ze niet maakten dat ze weg waren dat we onze hond gingen loslaten. Bij ons moet de eigenaar van de grond nl toestemming verlenen voor ze over je grond mogen jagen en dat hadden die kerels niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:54

dronken jagers ken ik hier niet
wel allemaal lui die eerst de dieren voeren en dan vanuit een schuilhutje de dieren afknallen

toen een jager pal achter mijn erf een hutje had gebouwd en mais liep te voeren, heb ik hem gelijk weggestuurd
mijn sierduiven lokte hij ook met zijn mais en die zijn dan ook de klos

verder is het hier blijkbaar redelijk normaal dat katten ook meegeschoten mogen worden
volgens een jager zie je gevild het verschil tussen een kat en konijn toch niet
smaak zou toch heel anders moeten zijn, lijkt mij
katten zijn lastpakken hier voor de jagers dus die zijn ze liever kwijt als rijk

jager cultuur is in veel gevallen een triest stoere mannetjes cultuur :r

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:01

Hier liepen ze ook altijd door ons weiland. De paarden stonden daar ook, dus die vergissing konden ze niet maken. Maar ze schoten wel vanuit ons weiland, waardoor de paarden compleet over de rooie gingen. We hebben ze toen wel duidelijk gemaakt dat ze nooit weer door ons weiland moeten lopen.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:05

hier ook slechte ervaringen:S, hadden een nest jonge hazen in ONS land, werd vanaf de weg geschoten op zet, komen ze vragen of ze even de hond mogen los laten in de wei, paarden stonden gelukkig in een andere wei:S ben me rot geschrokken.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:21

Hij zag het paard aan voor een zwijn maar schiet hem wel in.
1 keer dood door een nekschot...?
Sorry maar als je een dier een goed gemikt nekschot geeft dat die in één keer dood neer valt zou je toch zeggen dat je goed kijkt waar je mikt en dan kan ik me nlet voorstellen dat je nlet ziet wat voor dier het is.
Of zie ik het verkeerd? Verder geen verstand van jagen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:28

Er is in NL recent nog een man doodgeschoten. Ik snap het ook niet. Als je met scherp jaagt (geen hagel dus) moet je toch wel donders zeker zijn dat waar je op mikt ook je daadwerkelijke doel is. Maar helaas zit ook in NL de jachtwet vol met hagelgaten en kan er zo mooi om alle wetgeving heen gewerkt worden dat je net zo goed alles en iedereen vogelvrij kunt verklaren.

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:32

Die drijfjachten zijn walgelijk. In een lang lint van jagers alles uit het bos jagen, om vervolgens door andere jagers te worden opgewacht en afgeknalt te worden. Geen schijn van kans... :n

Ik vermoed dat het paard uit de openingspost een shet is geweest. Een belg of rijpaard zie je niet aan voor wild zwijn, en anders moet je nodig eens bij specsavers binnen lopen.

De jagers mogen niet op ons land komen, al komt er regelmatig eentje vragen. Ga maar lekker ergens anders heen. De katten blijven ook binnen als er gejaagd wordt.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:36

Pfff...blij dat ik daar niet woon...ik zou mijn paad daar met een knaloranje reflecterende deken in het land zetten! Bij ons schieten ze ook vanuit ons land. Mijn paarden kijken er niet eens van op als ze twintig meter afstand schieten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:37

Ik HAAT jagers !

Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...
En schade aan de gewassen ?
Laat me niet lachen, als je ziet wat er na de oogst op het land blijft liggen en weer wordt ondergeploegd !
Daar kan je een heel arm Afrikaans land een paar maanden van in leven houden ..

Nee, jagen is veel leuker !

We schieten de vossen af die de hazen en konijnen vangen...
We vergiftigen de roofvogels die ook jagen op duiven ..
We kweken zelf fazanten en zetten die aan het eind van het jaar uit, lokken ze met voer en knallen maar !

We laten de honden los en gaan zelf achter een bosje met tien man op een haasje liggen wachten ...

Ik moet ze hier ook niet zien !
Op en boven mijn land wordt dan ook NIET gejaagd.

En kom op, als je nou echt niet het verschil ziet tussen een paard en een zwijn, wat doe je dan in hemelsnaam met een geweer in je hand ???

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:50

Het stuk waar mijn paarden staan, kom ik ook veel jagers tegen die gelukkig voornamelijk op kleine dieren schieten met name vaak de hazen/konijnen die er in overvloed zijn.
Maar heb wel vaak in me achterhoofd "als ze de paarden maar niet 'per ongeluk' zien als wild".
De meeste jagers ken ik op dit moment, maak vaak een praatje met ze als ze langs de landen komen.
Ik heb er niet zoveel mee, maar ben er ook niet op tegen mits er inderdaad dronken jagers ineens zouden lopen.
Belachelijk toch dat je vaak van dit soort incidenten hoort en dat ze gewoon elkaar letterlijk afschieten. :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:50

Shirley schreef:
Overpopulatie regelt zichzelf wel als we de natuur zijn gang laten gaan...

Niet dus, anders was gecontroleerde (effectieve) jacht niet nodig. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:54

Op mijn land wordt ook niet gejaagd. Maar rondom wel. En de regels zijn zo dat dat dan mag. Jagers mogen zelfs hun hond mijn land opsturen om geschoten wild te apporteren.
Maar ik mag níet zien of de jagers hier in de buurt inderdaad 30 hectare jachtpacht hebben. Dat is vertrouwelijk. De polite komt controleren, maar krijgt dat ook niet te zien. Hoe krom is dat? Kan best wezen dat-ie helemaal niet voldoet aan de eisen binnen de jachtwet, maar dat kan niemand nagaan. Niemand heeft mij gevraagd of ik jachtpacht heb afgegeven of niet. Er staat nergens officieel gerapporteerd dat ik géén jachtpacht heb afgegeven.

Overigens is drijfjacht in NL bij mijn weten verboden, en het uitzetten van gefokte fazanten ook.