Belgische hoefsmid mag van rechter geen paarden meer houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische hoefsmid mag van rechter geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 09:54

www.nieuwsblad.be / Belga

Een 28-jarige hoefsmid, die intussen in een West-Vlaamse kustgemeente woont, mag van de Hasseltse correctionele rechtbank geen paarden, pony's of varkens meer houden, omdat hij net als een 62-jarig familielid uit Mol schuldig is aan dierenverwaarlozing.

Ook de zestiger kreeg hetzelfde verbod opgelegd. De twee kregen elk bij verstek een geldboete van 550 euro, maar de financiële gevolgen zijn groter. Ze moeten samen in totaal bijna 9.600 euro gerechtskosten betalen. Daarin zitten ook de kosten voor de opvang van de verwaarloosde dieren. Het tweetal hield in enkele stallen in Leopoldsburg acht paarden, twee pony's en een varken. Vijf paarden en de twee pony's hadden geen chip en drie paarden met chipnummer bleken niet geregistreerd.

In de stallen was geen stro, enkel uitwerpselen. Er was geen droog ligbed, geen hooi noch drinkwater. Het dak van de stallen was deels ingevallen. De dieren waren zeer mager en een pony vertoonde huidletsels.

De dieren kregen onderdak in het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum in Heusden-Zolder. Ondanks herhaalde beloften werden de kosten van de dierenopvang niet betaald. De rechter sprak van ernstige feiten, die van weinig respect voor de dieren getuigden.

Rinske

Re: Belgische hoefsmid mag van rechter geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:10

En dan ben je hoefsmid..... :\

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:11

Stel: dit is je hoefsmid en hij levert altijd goed werk. Je hoort nu dit verhaal. Blijf je dan bij deze hoefsmid ?
Dilemma.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:13

Ik niet, want ik hoef geen hoefsmid die zijn dieren verwaarloost....

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:15

echt niet, die heeft zijn normen en waarden niet op orde

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:18

Absoluut niet, ik krijg de neiging mensen die dit doen aan een boom op te hangen.
Als het mijn hoefsmid zou zijn en ik zou hem weer zien, tja.... denk ik dat ik hem hetzelfde aan zou doen als hij bij zijn beesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:23

maceooliver schreef:
Stel: dit is je hoefsmid en hij levert altijd goed werk. Je hoort nu dit verhaal. Blijf je dan bij deze hoefsmid ?
Dilemma.

Meer dan genoeg goeie hoefsmeden ;)

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:26

Asyaa schreef:
maceooliver schreef:
Dilemma.

Dit dus! geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken deze man nog over de vloer te halen :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:30

Asyaa schreef:
maceooliver schreef:
Dilemma.

Idd. Hoefsmeden genoeg die wel hun zaakjes op orde hebben.
Hoe kan je een hoefsmid aanhouden als je weet dat hij dit gedaan heeft met zijn eigen dieren :?

Storm199

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:57

maceooliver schreef:
Dilemma.

In geen geval. Deze man zou een carrièreswitch moeten maken en nooit meer met dieren werken. :j

Handen af van dieren!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:17

maceooliver schreef:
Dilemma.

nee hoor...geen dilemma; ging gelijk bij zo'n smid weg. Genoeg goede smeden die wel goed voor hun dieren zorgen

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:05

maceooliver schreef:
Dilemma.

Als hij zijn werk gewoon goed doet, dan zou ik bij deze smid blijven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:09

dat is dezelfde vraag als 'zou je voor een baas blijven werken die zijn kinderen mishandelt'...

het een heeft niks met 't ander te maken, prive heeft niks met werk te maken en hoe je het uitvoert...
maar als ik dit zou weten zou ik toch ook uit principe een ander smid nemen...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:12

Knollboll schreef:
maceooliver schreef:
Dilemma.

Als hij zijn werk gewoon goed doet, dan zou ik bij deze smid blijven.

Dus jij gaat betalen en een smit die dus geld heeft maar zijn eigen dieren zonder eten en drinken laat staan? ;( Die zou van mij geen €meer krijgen.. Als je dieren neemt dan moet je daar voor zorgen. Lukt dat later niet niet dan zorg je dat ze weg zijn vóór het zover moet komen :j

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:30

maceooliver schreef:
Dilemma.

Als hij zijn werk gewoon goed doet, dan zou ik bij deze smid blijven.[/quote]

Dus jij gaat betalen en een smit die dus geld heeft maar zijn eigen dieren zonder eten en drinken laat staan? ;( Die zou van mij geen €meer krijgen.. Als je dieren neemt dan moet je daar voor zorgen. Lukt dat later niet niet dan zorg je dat ze weg zijn vóór het zover moet komen :j[/quote]

Wie zegt dat ie er genoeg geld voor heeft? Ik zou hem gewoon houden. Je weet nooit wat een andere smid weer uitspookt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:53

maceooliver schreef:
Dilemma.

Als het die is, die ik denk dat het is, is het mijn hoefsmid geweest.... Hij deed goed werk, wist niks hiervan af. Door toeval ben ik van hoefsmid veranderd juist voor deze zaak aan het licht kwam.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:11

maceooliver schreef:
Dilemma.

Ik vraag me echt serieus af of iemand z'n werk dan wel goed kan doen want oog voor het welzijn heeft hij dan niet dus in hoeverre kijkt hij dan naar het paard hoe dat ze het best bekapt moeten worden en dus niet een standaard plaatje.

Citaat:
dat is dezelfde vraag als 'zou je voor een baas blijven werken die zijn kinderen mishandelt'...

het een heeft niks met 't ander te maken, prive heeft niks met werk te maken en hoe je het uitvoert...
maar als ik dit zou weten zou ik toch ook uit principe een ander smid nemen...

Vaak wel een kwestie van principe natuurlijk anderszijds als het z'n werk betrekking heeft op wat hij ook privé doet heeft zeker met elkaar te maken.
Als je baas in een kinderdagverblijf werkt denk ik dat weinig ouders staan te springen om hun kind bij hem af te geven als hij ze thuis mishandelt.
Zelfde met een hoefsmid hij zorgt niet voor z'n eigen paarden kun je dan goede zorg voor jouw paard verwachten?
En dat hij echt kijkt naar het paard en beenstand bv.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 14-09-12 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:15

maceooliver schreef:
Dilemma.

Absoluut niet!
Iemand die zijn dieren verwaarloost.. kan ik met me verstand niet bij en zal ik zeker niet meer willen als hoefsmid.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:29

Iemand die me de naam van deze hoefsmid kan doorgeven via pb?
Kustgemeente west-vlaanderen is wel ERG dicht bij de deur. Zo'n hoefsmid komt hier niet op het erf!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:45

Hij is ook mijn smid geweest. Ik was eigenlijk altijd tevreden van zijn werk, maar vond dat hij na problemen nogal laks geworden was met op tijd komen. en daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere smid. van zijn werk steeds tevreden enkel soms wat hardhandig. Dat die dit zou doen zou had ik niet van hem verwacht.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:49

maceooliver schreef:
Dilemma.

Nee echt niet!!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:59

Ik sta altijd gezellig te teuten met mijn smid. Als ik zou weten dat hij zo met zijn eigen paarden om zou gaan, zou ik dit niet meer kunnen. Net zoiets als een topper bij de politie met een hennepplantage in huis. Uit zijn functie halen dus.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:42

Mijn paard komt van deze verwaarlozing zaak, ben zelf bekent met de hoefsmid en er is niemand dat er ooit van denkt hem ooit weer te bellen, paarden wereld in Klein in Belgie.

diamonds1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 08:25

Volgens het Nieuwsblad van donderdag gaat het hier om Jelle F.
Ik heb hem ook als hoefsmid gehad en had dit echt niet van hem, of van zijn vader gedacht.
Bij ons komt hij sinds lange tijd niet meer.
Vindt dit echt ongeloofelijk!!!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:17

De hoefsmid is dé persoon die onwetende particulieren zou moeten voorlichten over het op een goede wijze huisvesten van paarden en pony's. Hij is de gene die geregeld bij de mensen op het erf komt en dit soort problemen zou moeten signaleren.
Al was het maar relatie tot de conditie van de hoeven van het paard. Immers bodem en beweging houden regelrecht verband met de kwaliteit van de hoeven.

Dan mag je toch verwachten dat hij zijn eigen dieren fatsoenlijk verzorgt en huisvest. Als hij dat al niet kan, hoe moet hij dan zijn klanten goed voorlichten en helpen.

Hoefsmid zijn is meer dan een man (of vrouw) die ijzers eronder timmert.

Deze persoon is de naam hoefsmid niet waard, maar ja, iedere gek met een hamer mag zich tegenwoordig hoefsmid noemen. ;(