Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Eirikur schreef:Eehhmm... ik heb altijd geleerd dat "vroegah", als in tot de late middeleeuwen, alle toen bestaande paarden(-rassen) over meer dan drie gangen beschikten, maar dat deze er daarna, toen de wegen beter (=verhard) werden, met opzet uitgefokt zijn, omdat deze gangen niet handig waren als paarden in een span stonden. Dus wat is dan nu de mutatie? De paarden die het gen nog wel hebben en daardoor ook de extra gangen, of juist de paarden die het gen niet meer hebben?

? Eirikur schreef:Eehhmm... ik heb altijd geleerd dat "vroegah", als in tot de late middeleeuwen, alle toen bestaande paarden(-rassen) over meer dan drie gangen beschikten, maar dat deze er daarna, toen de wegen beter (=verhard) werden, met opzet uitgefokt zijn, omdat deze gangen niet handig waren als paarden in een span stonden. Dus wat is dan nu de mutatie? De paarden die het gen nog wel hebben en daardoor ook de extra gangen, of juist de paarden die het gen niet meer hebben?
spretje schreef:Logisch, als je steeds een of twee voeten aan de grond kunt houden ben je veel tredvaster in onherbergzaam gebied dan wanneer je moet draven met telkens een zweefmoment...Dus....als ik alles goed beschouw heb ik met mijn drie Mangalarga's "echte" paarden, en hebben de dressuur en springpaarden een afwijkend gen...wat dan tegenwoordig weer als normaal wordt beschouwt...