Genmutatie verantwoordelijk voor de telgang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Genmutatie verantwoordelijk voor de telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:43

* http://www.bokt.nl

Onderzoekers uit Zweden zijn tot de ontdekking gekomen dat een gen mutatie verantwoordelijk is voor de extra gangen die sommige paardenrassen hebben. Dit geldt ook voor gangen die op het oog complex lijken. Het onderzoek is gepubliceerd in het blad Nature.

De meeste rassen hebben drie gangen, stap, draf en galop. Maar sommige rassen hebben er meer. De meeste IJslanders kennen vijf gangen. De Amerikaanse Standardbred heeft ook een extra gang. De onderzoekers hebben het dna onderzocht van 70 paarden die beschikken over een extra gang. Veertig konden de telgang, de andere dertig konden andere gangen. Bij beide groepen bleek dat er een mutatie in het DMRT3 gen zat. Een mutatie die ook bij andere paarden die beschikten over de telgang gebruikelijk is.

Om de link te kunnen leggen tussen dit gen en controle over beweging is er onderzoek gedaan bij muizen. Muizen bij wie dit gen niet werkte, hadden problemen met controle over hun ledematen.

Paarden die dit gen missen kunnen geen telgang. Paarden die dit gen wel hebben kunnen de telgang wel omdat de gecodeerde proteïne één derde korter is. De controle over de beweging is niet meer strak vastgelegd, er is ruimte voor flexibiliteit.

Engelstalig artikel

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:24

een interessant onderzoek!

Malenka

Re: Genmutatie verantwoordelijk voor de telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:29

Dat is zeker interessant. Waar kan ik meer vinden?
Hier wil ik wel meer over lezen!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:42

Eehhmm... ik heb altijd geleerd dat "vroegah", als in tot de late middeleeuwen, alle toen bestaande paarden(-rassen) over meer dan drie gangen beschikten, maar dat deze er daarna, toen de wegen beter (=verhard) werden, met opzet uitgefokt zijn, omdat deze gangen niet handig waren als paarden in een span stonden. Dus wat is dan nu de mutatie? De paarden die het gen nog wel hebben en daardoor ook de extra gangen, of juist de paarden die het gen niet meer hebben?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:54

Wat interessant! Dus muizen zonder het gen hebben moeite met het controleren van bewegingen van hun ledematen. Paarden die het gen niet hebben, kunnen alleen stap/draf/galop. Paarden die 1/3 van het gen hebben kunnen telgang. Ik haal alleen uit bovenstaande tekst niet wat er gebeurt als een paard het volledig werkende gen heeft?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:02

Dat lees je verkeerd, bij paarden die over dit gen beschikken is de gecodeerde proteïne 1/3e korter.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:03

Ik kende een paard (arabier) die zichzelf had leren tolten toen die jarenlang samen stond met enkel ijslanders.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:07

dan kan het zijn dat dat paard ook over de mutatie beschikte. waardoor zijn beweging niet 100 procent vast lag, en dus kan tolten.

of het is de uitzondering die de regel bevestigd, of het onderzoek klopt niet.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:39

Eirikur schreef:
Eehhmm... ik heb altijd geleerd dat "vroegah", als in tot de late middeleeuwen, alle toen bestaande paarden(-rassen) over meer dan drie gangen beschikten, maar dat deze er daarna, toen de wegen beter (=verhard) werden, met opzet uitgefokt zijn, omdat deze gangen niet handig waren als paarden in een span stonden. Dus wat is dan nu de mutatie? De paarden die het gen nog wel hebben en daardoor ook de extra gangen, of juist de paarden die het gen niet meer hebben?

Dat heb ik idd ook altijd geleerd.
Vind het ook nogal apart eerlijk gezegd.

Ik ken wel meerdere arabieren die ook kunnen tolten.
En het ook wel eens een politiepaard door de straten zien tolten.
Gebeurt meestal als ze heel erg opgefokt zijn.

Dklein94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:00

zeer intresant onderzoek! waar kan je hier meer over lezen ?

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:03

Nature dus :Y)
Helaas een betaald blad waar studenten of medewerkers van een universiteit waarschijnlijk dan weer wel toegang toe hebben :j

Dklein94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:42

dat is dan weer jammer...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:44

Kipzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:46

Nice! Vrij gepubliceerd :D

Dklein94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:47

Haha, Dankje wel! :D

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:41

En wat voor gen hebben dan die dressuurpaarden die telgang laten zien ;) ?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:43

sportfokker schreef:

Het rugpijn-gen ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:47

Hmm klinkt heel interessant, zeker omdat ik ook nog eens een medisch lab studie volg...

Dat er andere rassen zijn waarbij uitzonderingen voorkomen is denk ik niet onmogelijk. Ten slotte zijn verschillende rassen ontstaan uit weer andere rassen. Daarnaast kan er altijd mutatie optreden, en zo'n verkorting van de proteïne door een "fout" komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:47

Eirikur schreef:

My thoughts exactly. Ik ben ook heel benieuwd naar meer info.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:51

_xManadisx_ schreef:
sportfokker schreef:

Het rugpijn-gen ;)

:')
En het is zo waar...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:23

Sammie schreef:
Paarden die dit gen missen kunnen geen telgang.

Hm, ik dacht dat damespaarden er vroeger voor werden afgericht, en dat men daarmee gestopt is omdat het te onnatuurlijk werd gevonden. Op een ouderwetsch dameszadel zat de telgang gemakkelijker dan de draf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:32

Kan me nietvoor stellen dat in dameszadel telgang wel lekker zit maar goed.

De theorie dat meer paarden vroeger afwijkende gangen hadden is mij totaal onbekend.

Mendy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:57

Wat interessant om te weten!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:05

Ik weet ook niet beter dan dat de allereerste paarden gewoon allemaal een tolt tot beschikking hadden, draf is indd. iets wat wij er in gefokt hebben, niet wat van nature aanwezig was.
Logisch, als je steeds een of twee voeten aan de grond kunt houden ben je veel tredvaster in onherbergzaam gebied dan wanneer je moet draven met telkens een zweefmoment...Dus....als ik alles goed beschouw heb ik met mijn drie Mangalarga's "echte" paarden, en hebben de dressuur en springpaarden een afwijkend gen...wat dan tegenwoordig weer als normaal wordt beschouwt....wat een gedoe, en wat is eigenlijk de boodschap van het onderzoek? zielige muizen in laberatoria?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:48

spretje schreef:
Logisch, als je steeds een of twee voeten aan de grond kunt houden ben je veel tredvaster in onherbergzaam gebied dan wanneer je moet draven met telkens een zweefmoment...Dus....als ik alles goed beschouw heb ik met mijn drie Mangalarga's "echte" paarden, en hebben de dressuur en springpaarden een afwijkend gen...wat dan tegenwoordig weer als normaal wordt beschouwt...

:j

Al is de draf wel van nature aanwezig, het is nou ook weer niet zo dat de draf door de mens is aangeleerd. De meeste diersoorten met 4 benen draven. Wel is het volgens de theorie zo dat de draf door de mens is gestimuleerd, ten koste van de laterale gangen (muv stap uiteraard)

Wat ik in je quote vet heb gemaakt is precies wat ook in mijn onderschrift staat :D :D :D