Kritiek over koetsen New York laait op na ernstig ongeluk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kritiek over koetsen New York laait op na ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 11:42

http://www.bokt.nl / http://www.canberratimes.com.au

In het centrum van New York is gisteren een koetspaard op hol geslagen. Hierbij werden de twee Australische toeristen van beiden 32 jaar en de bestuurder van de koets afgeworpen. Vervolgens brak de koets af en het paard ging er in zijn eentje vandoor.

Het zesjarige bonte paard Oreo rende vervolgens nog door vier drukke straten van New York. Hij raakte daarbij twee geparkeerde auto’s. Het paard werd uiteindelijk op 9th Avenue gevangen door een voetganger en een politieagent. Het paard is vervolgens gesedeerd met kalmeringsmiddel. Het dier is later door de politie weggevoerd.

De twee toeristen zijn met milde verwondingen uit voorzorg naar het ziekenhuis gebracht. De koetsier is ook naar het ziekenhuis gebracht. Zijn verwondingen zijn onbekend. Oreo lijkt er verder ook niks aan over te houden.

Getuigen spreken elkaar tegen over de oorzaak van het op hol slaan. Volgens de een schrok het paard van de toeter van een vrachtwagen, volgens de andere schrok het paard omdat de koetsier wilde samenvoegen in het drukke verkeer.

Dierenwelzijnorganisaties hebben naar aanleiding van dit ongeluk en een kleiner ongeluk in juni de strijdbijl weer stevig beet gepakt en willen de koetsen uit het drukke verkeer van New York weren. Twee jaar geleden viel er een paard dood neer en in 2007 overleed een paard dat op hol sloeg en vervolgens tegen een boom opknalde. Toeristen gebruiken de koetsen echter graag.

Niet alleen dierenwelzijnorganisaties klagen over de koetsen, ook andere organisaties bemoeien zich ermee. Een woordvoerder van Clean, Livable & Safe Streets: “Het is een kwestie van tijd voordat er serieuze ongelukken gebeuren. Deze koetsen horen hier niet meer thuis, die tijd is voorbij. Paarden en koetsen zijn iets van de vorige eeuw. Toeristen kunnen ook vervoerd worden in elektrische auto’s. Zo raken mensen hun baan niet kwijt, maar het is veiliger voor iedereen.”

Volgens een woordvoerdster van de Horse and Carriage Associaton van New York zijn paarden indirect helemaal het probleem niet. “Ook met een elektrische auto kun je geen ongelukken voor 100 procent voorkomen. Iemand die door rood licht rijdt, een voetganger die voor een auto stapt. Dat kan gebeuren."

Kijk voor een video
Kijk voor foto’s

Verwant artikel
[VN] Koetspaard schrikt en sterft
[VN] Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

eenitraM

Re: Kritiek over koetsen New York laait op na ernstig ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:44

Hi-la-risch. :')

Met auto's gebeuren 1000 keer meer ongelukken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:46

Maar daar kiezen wij zelf voor..
Paard heeft geen keus, en is ook nog eens een gevaar als hij in een drukke stad los loopt.

Leuke attractie, voor in een afgelegen dorp!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:51

Ik vind 't maar link, paarden met koetsen in zo'n drukke stad..
Hopelijk doen ze hier dan wat mee :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:54

kan ik die video veilig aanklikken? Kan niet zo goed tegen menongelukken, maar zolang er geen paniekerend paard voor de wagen is te zien gaat het goed ;)

Tja, dubbel. Ik denk ook dat het huidige stadse verkeer te druk wordt voor paarden, en daarnaast hebben mensen steeds minder met paarden en weten dus ook niet hoe ze erop moeten reageren.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:58

UMayDream schreef:

In Amsterdam lopen ook genoeg paarden voor de wagen... Vind het heerlijk, een koets in het straatbeeld!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:04

stef schreef:
kan ik die video veilig aanklikken? Kan niet zo goed tegen menongelukken, maar zolang er geen paniekerend paard voor de wagen is te zien gaat het goed ;)

Tja, dubbel. Ik denk ook dat het huidige stadse verkeer te druk wordt voor paarden, en daarnaast hebben mensen steeds minder met paarden en weten dus ook niet hoe ze erop moeten reageren.

Jep, je ziet niks bloederigs en het paard staat goed. Je ziet het ongeluk niet gebeuren!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:07

Loetie84 schreef:
UMayDream schreef:

In Amsterdam lopen ook genoeg paarden voor de wagen... Vind het heerlijk, een koets in het straatbeeld!

Ik ook. Maar verkeer in New York is al een chaos, ik persoonlijk zou me toch echt niet op mn gemak voelen in een koetsje tussen dat verkeer...

Ik dacht ook altijd dat die koetsen in dat park daar bleven, maar niet dus.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:10

Kunnen ze niet ten behoeve van de toeristen de koetsen verplaatsen naar de grote parken die er altijd wel aanwezig zijn in Amerika?

Dus weg uit het straatbeeld, maar nog wel mogelijk in central park bijvoorbeeld?
Ongelukken gebeuren, maar ik heb mijn auto nog nooit zien schrikken van een toeterende vrachtwagen :n :') dus de vergelijking met elektrische auto's is een beetje krom van die man :')

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:25

NYC is echt een absurd drukke stad, dit kan je zeker niet vergelijken met Amsterdam. Ik hoop dat er voor die paarden snel een einde aan komt. Van alleen het lawaai van NYC zou menig paard al in de stres schieten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:29

Amsterdam is druk, maar de paarden daar lopen niet door de drukste gebieden met veel auto's, maar stappen tamelijk rustige rondjes. Denk dat die vergelijking dus niet op gaat

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:30

CharlotteMae schreef:
NYC is echt een absurd drukke stad, dit kan je zeker niet vergelijken met Amsterdam. Ik hoop dat er voor die paarden snel een einde aan komt. Van alleen het lawaai van NYC zou menig paard al in de stres schieten.

Jij hebt zeker nog nooit verder gekeken dan wat er op tv te zien is...

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:32

eenitraM schreef:
CharlotteMae schreef:

Jij hebt zeker nog nooit verder gekeken dan wat er op tv te zien is...

Jawel hoor, ik ben afgelopen juni nog in NYC geweest. Dus helaas gaat jouw 'gevatte' opmerking niet op.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:33

naar mijn mening kunnen toeristen die zo graag een ritje op een kar willen maken beter richting het platte land gaan.
in brugge liepen er ook van die paarden karren rond, allemaal benen zo krom als een hoepel, en maar draven over de kinderkopjes tot ze versleten zijn.
nee ik vind het ook niet meer van deze tijd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:35

CharlotteMae schreef:
Jawel hoor, ik ben afgelopen juni nog in NYC geweest. Dus helaas gaat jouw 'gevatte' opmerking niet op.

Ik doel er op dat er nog ergere drukkere, gevaarlijke steden bestaan waar paarden geen eens meer paarden zijn maar gewoon dieren die aan de kant gegooid worden als ze het niet meer doen. Waar toektoeks rakelings lang paarden scheuren waar overal knallen te horen zijn, geschreeuw en gegooi met spullen.

Paarden wennen er vanzelf aan.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:36

Ik begrijp eigenlijk ook niet dat die paarden daar tussen het drukke verkeer lopen :n dat is inderdaad om ongelukken vragen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:41

eenitraM schreef:
CharlotteMae schreef:

Ik doel er op dat er nog ergere drukkere, gevaarlijke steden bestaan waar paarden geen eens meer paarden zijn maar gewoon dieren die aan de kant gegooid worden als ze het niet meer doen. Waar toektoeks rakelings lang paarden scheuren waar overal knallen te horen zijn, geschreeuw en gegooi met spullen.

paarden wennen ook aan verwaarlozing en mishandeling, dus we moeten de DB in Nederland ook maar afschaffen, beesten weten niet beter joh

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:43

Colway schreef:
paarden wennen ook aan verwaarlozing en mishandeling, dus we moeten de DB in Nederland ook maar afschaffen, beesten weten niet beter joh

Neem de plofkippen, die zijn idd niet anders gewend..

DB misschien niet, maar dat waardeloze 114/144 wel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:48

Kindsoldaatjes weten ook niet beter, en de vuilnishoop kindertjes ook niet.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:52

Ik snap je punt in deze, eenitraM, maar ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk wennen paarden (trouwens alle dieren) aan vervelende en slechte situaties, maar dat is omdat ze overlevingsdrang hebben.
De koetsen in NYC is geen dierenmishandeling van het ergste soort, natuurlijk zijn er altijd ergere situaties te bedenken. Maar goed is het niet voor ze, in die smog en drukte. Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn paard daar rondloopt, dus gun ik het andere paarden ook niet.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:26

Ik heb dit 3 weken geleden nog gedaan in New York, en ik vond het zo knap dat die paarden allemaal zo rustig waren middenin zo'n drukke stad.. Maarja ik weet niet zo goed wat ik op dit bericht moet zeggen. EDIT: Vervelend, naar beeld om te zien, pijnlijk, beelden zijn ook schokkend. Er zijn echt zo ontzettend veel van die 'horse buggy's' in NYC, maar een paard blijft een paard en kan natuurlijk altijd schrikken.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:39

Niet alleen het verkeer maar ook het weer is niet ideaal voor de paarden in New York.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:31

eenitraM schreef:
CharlotteMae schreef:

Tja zo kan ik nog wel 100 dingen bedenken die erger zijn dan dit. Maar dat praat het nog niet goed. Dat de paarden in India nog slechter behandeld worden wil niet zeggen dat je het in NYC niet aan hoeft te pakken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:44

De rekbaarheid van de paardengeest is groot, getuige het feit dat al die paarden rustig doodstil met een koets achter zich in het drukke verkeer staan te wachten. Waarom dit hier is mis gegaan, wordt me uit de verhalen niet duidelijk. Was 'ie te onervaren, had ie wel een ervaren koetsier? Echt geen idee. Het hele filmpje wordt wel weer typisch Amerikaans-hysterisch gebracht. Maar intussen kun je je inderdaad afvragen of het nou wel zo'n strak plan is, koetsen in het gewone, dus drukke verkeer te willen invoegen...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:03

Eliine schreef:
Tja zo kan ik nog wel 100 dingen bedenken die erger zijn dan dit. Maar dat praat het nog niet goed. Dat de paarden in India nog slechter behandeld worden wil niet zeggen dat je het in NYC niet aan hoeft te pakken.

Probeer een schatting te maken van het aantal auto's en het aantal ongelukken dat daarmee wordt veroorzaakt.
Probeer nu een schatting te maken van het aantal koetsen en het aantal ongelukken dat daar dan weer mee wordt veroorzaakt.

Auto's hebben keihard verloren. Als er wat met het paard gebeurd is het meteen voorpagina nieuws.