Panorama van het Olympische stadion
foto: Kit Houghton / FEI
Wat voor ons, de NR en beheer, qua voorbereiding achter de schermen al ruim een jaar geleden begon, is nu in twee weken afgesloten en afgerond. We waren er live bij! Vanaf de perstribunes in Londen stuurde de Nieuwsredactie en met name Cayenne het laatste nieuws over de Spelen rechtstreeks je kamer in. Misschien heeft onze aanwezigheid geholpen, want wat een fantastisch resultaat voor Nederland! Drie teams bij alle drie de disciplines. Driemaal zilver en eenmaal brons. Helaas geen medaille bij de eventing, maar in aanloop naar de Olympische Spelen hebben diverse ruiters wel laten zien dat er veel talent is en dat er nog veel groei in zit. Dat blijkt maar weer uit het feit dat Nederland in eerste instantie niet met een team was gekwalificeerd, maar via individuele klasseringen toch drie startplaatsen wist te bemachtigen, voldoende om alsnog met een team deel te nemen. De resultaten bij het springen en bij de dressuur waren boven verwachting, daar waar veel Bokkers sceptisch waren over de teamkansen voor de dressuur zagen we Nederland toch mooi brons winnen. En dat met onder meer een combinatie die nog maar zes maanden oud is. De overwinningen bij het springen waren fantastisch en wat waren de barrages spannend!
De Belgen zagen hun Claudia Fassaert met Donnerfee in de Grand Prix Special tot een score van 70.09 procent komen. Niet voldoende voor de Kür op Muziek, maar het toont wel aan dat er in België een stijgende lijn is op dressuurgebied. Daar waar de springpaarden het zeer goed doen op exportgebied, kwam het Belgische springteam jammer genoeg niet heel ver. Maar in de eventing was daar Karin Donckers, die enorm veel keuze uit Olympisch gekwalificeerde paarden had, maar uiteindelijk koos voor routinier Gazelle de la Brasserie. Zij kwamen tot een vijftiende plaats.
Zoals gezegd was Bokt.nl er dit jaar live bij. Namens de NR deed Cayenne live verslag van alles wat er gebeurde, zodat je via Bokt van alles omtrent de Spelen snel op de hoogte was. Alle verslagen van Cayenne staan onderaan dit topic, zodat je -mocht je toch nog iets gemist hebben- het nog eens nakunt lezen.
Jouw mening telt!
Omdat we benieuwd zijn naar hoe jullie de berichtgeving over de Spelen op Bokt hebben ervaren, hebben we een korte enquête gemaakt (5-10 minuten) waarvan we hopen dat hij massaal ingevuld wordt zodat we een goed beeld kunnen krijgen van wat jullie vinden. Je vindt de enquête via deze link.
Iedereen leeft mee
En dan de kletstopics…. Jullie hebben ons de oren weer van het hoofd gekletst. Het meedenken, meekijken, meerijden, meesupporten en zelfs het meekibbelen leverde tot wel 3 a 4 nieuwe pagina’s per minuut op. De hoogtepunten waren tijdens de individuele finale dressuur en springen, waarbij de sfeer in de topics over de laatste discipline een stuk gemoedelijker was. En dan komen we ook gelijk bij een veel gemaakte opmerking, het niveau van sommige deelnemers. Die hadden volgens een aantal Bokkers niks te zoeken op een Olympische Spelen. Het “Olympisch niveau” waaraan door diversen werd gerefereerd, bestaat echter niet. De gedachtegang van de Olympische Spelen is immers nog altijd 'Meedoen is belangrijker dan winnen'. Daardoor worden er van elk continent mensen afgevaardigd naar de Olympische Spelen. Nu hebben wij het geluk dat wij in een land wonen waar we elke week kunnen kiezen op welke locatie we willen rijden en/of hoeveel kilometer we willen rijden voor een wedstrijd. Dat is niet overal het geval, er zijn landen bij waar de ‘paardeninfrastructuur’ bestaat uit 1 keer per maand of zelfs 1 x per half jaar een wedstrijd waar je 200 á 500 kilometer voor kan reizen. De mensen uit deze landen doen dus mee omdat meedoen belangrijker ís dan winnen, zij gaan naar huis met een berg extra kennis en ervaring en kunnen deze gebruiken om in hun eigen land het algemene niveau en kennisgraad te vergroten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Braziliaanse Luiza Tavares de Almeida, de enige afvaardiging uit Zuid-Amerika. Vier jaar geleden was zij de jongste deelnemer en reed ze een score onder de 60 procent. Sindsdien is ze gegroeid richting onder meer een deelname in de wereldbekerfinale en reed ze dit jaar weer mee met een nieuw paard, de Lusitano Pastor, en reed ze een score van 65.866 procent. Ongetwijfeld zullen we meer van deze dame gaan horen.
In totaal hebben jullie meer dan 1800 (

Waar was Totilas bijvoorbeeld in de eventing? Hoe laat moest deze eigenlijk starten.
Citaat:Sorry dames maar ik durf t bijna niet te vragen maar weet iemand wanneer totilas moet rijden? Ik heb zin in kippevel...
Citaat:Een journaliste van Reuters vroeg me vandaag trouwens nog of ze Totilas nog te zien kreeg bij de eventing dressuur
Totilas had het er maar druk mee... Ook bij de dressuur vroegen sommige Bokkers zich af wanneer Totilas en Rath in de ring kwamen.
Het kan erger... het schijnt dat er zelfs een journalist op de Spelen rondliep die Anky van Grunsven met Bonfire graag wilde zien. Gelukkig staat laatstgenoemde lekker in de wei te genieten.
In Groot-Brittannië waren ze bij één krant zo enthousiast dat de Britten goud hadden gewonnen bij de teamdressuur dat ze overijverig een foto van het Nederlandse team hadden geplaatst.
Ook is in Groot-Brittannië niet helemaal duidelijk welke springruiter nu precies waar woont.
Het vriendje van de Duitse Kristina Sprehe was twee jaar geleden aangeschoten genoeg om te roepen: “Als jij het Duitse Olympische team haalt, dan kom ik je aanmoedigen. En dan kom ik op de fiets, haha!”. Op het moment van roepen was de kans dat Sprehe het team zou halen zeer klein, maar diverse Duitse grootheden haalden het team om diverse redenen niet. Er bleef een plekje over en Sprehe haalde dus het Olympische team. Vriendlief, tja? Die is samen met zijn broer op de fiets gekomen!
Boyd Martin was de hoogste paardensportatleet op de lijst meest sexy Olympische deelnemers. De meerderheid van de Bokkers was het daar niet mee eens!
Er bleek toch wel enige onduidelijkheid te zijn over de starttijden.
Citaat:Nederlandse. Neem ik aan, ik heb in de lijst van de OP gekeken.
Citaat:Nee die lijst is Engelse tijd, alles een uurtje later dus! 13:30 en 16:48.
Citaat:das de engelse tijd dacht ik!
Maar er waren meer ontboezemingen….
Citaat:haha ben ik de enigste die er nú pas achter komt dat Anky en Sjef samen zijn?
Citaat:Ik gun het die Duitser altijd, maar nu ff niet!
We leefden mee met de eventingruiters....
Citaat:Er leek inderdaad wel wat spanning op te zitten, maarja als ik mee zou doen aan de OS zou ik ook zenuwachtig zijn en mn paard ook
Citaat:Wauw, vind het ontzettend leuk dat ze naast eventing op olympisch niveau, ook nog eens GP dressuur rijdt. Erg goede veelzijdige ruiter dus
Citaat:Goeiemorgen, vreemd dit julie zijn helemaal klaar voor de 2e dag en ik moet nog gaan slapen![]()
Wel heel leuk dat we dit zo allemaal kunnen volgen!
Citaat:Sommigen meppen erop los bij het belonen
Citaat:ach sara pikt wel wat traantjes weg, van blijdschap of..??
Citaat:agh gut niet gaan huilen nu moet ik ook huilen
Citaat:Vind het duitse volkslied toch een stuk beter dan dat vreselijke wilhelmus
We leefden mee met de springruiters....
Citaat:Ik krijg serieus bijna een hartaanval hierWat een spanning!
Citaat:Pfoe, wat was t spannend zeg! Ik zat bij iedere hindernis mee te springen toen Gerco in de ring was.
Citaat:ik zit op het puntje van mn stoel
Citaat:GERCOOOOOO!!
Citaat:Aaaaah: hij ging z'n paard knuffelen, de Zwitser!
We leefden mee met de dressuurruiters....
Citaat:Hele mooie score voor Anky, grappig ook om te zien dat ze het zelf nauwelijks kan geloven
Citaat:Nou dít is een nare situatie. Geen medaille meer voor Anky
Citaat:Wat me aan Adelinde zo aanspreekt, is het feit dat ze niet op safe rijdt en er elke keer vol lijkt te gaan... en Parzival is zo'n fantastisch paard!
Citaat:Zooooo wat hooog
Citaat:Zilver!!
Citaat:Nou van harte gegund Charlotte!
Citaat:Haha Adelinde haar party moves komen naar boven
maar dan....... Ja, wat dan?
Citaat:Pfff ik weet niet zo goed wat ik vandaag moet doen nu er geen paardrijden op tv is
Citaat:Ja, wordt echt afkicken nu
En de inmiddels legendarische twitterpost mag ook hier niet ontbreken:
Citaat:This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY.
Voor nog een paar Wist-je-datjes zie ook:
[VN] Olympische wist-je-datjes!
Statjes
Aantal pageviews op nieuws in de afgelopen weken:

In totaal zijn er 3,5 miljoen nieuwspagina's bekeken tijdens de OSen er zijn 51.000 (:oo) reacties geplaatst op 213 nieuwsberichten in die periode.
Meest fanatieke VN gebruikers:
- Code
+-------------+-------+
| username | posts |
+-------------+-------+
| Ludique96 | 1620 |
| Cayenne | 1484 |
| 01San | 1187 |
| cindy1000 | 800 |
| Cynn_x | 763 |
| Thomas | 686 |
| michelle___ | 628 |
| Ladybird | 598 |
| joke20 | 533 |
| Damned | 532 |
| Rinske | 520 |
| XxLaura98 | 516 |
| Boompje1985 | 514 |
| Pizzazz | 447 |
| Herfstwind | 406 |
| Killyenn | 399 |
| Janski | 393 |
| S_zanne | 368 |
| petraaken | 366 |
| Sani | 338 |
+-------------+-------+
Een korte vooruitblik
We namen afscheid van onder meer Salinero, Ravel, Vigo d’Arsouilles en Gazelle de la Brasserie. Kaarten worden mogelijk opnieuw geschud voor Scandic, London, Uthopia en Valegro. Van de ‘oude’ garde kunnen we nog even genieten en de nieuwe garde voor de Spelen staat klaar, maar wie dat zijn, is natuurlijk nog even afwachten. De paardensport heeft het afgelopen jaar een enorme boost gekregen, waarbij de uitkomst van de medaillespiegel niet meer zo vanzelfsprekend is. Dat maakt het voor ons als kijkers natuurlijk alleen maar spannender.
En dan over vier jaar Rio... Het is een vanuit Nederland een stukje verder weg dan Londen, maar het ijs is gebroken bij de organisatie.. dus wie weet zijn we er over vier jaar weer bij. We hebben het leuk en gezellig gehad. Behoudens een nare val tijdens de eventingcross zijn er geen hele gekke dingen gebeurd met slechte bodems en stokkreupele paarden. In het vooruitzicht hebben we in Nederland vele combinaties die mogen strijden voor de kwalificaties.
Wat rest zijn de foto’s…
Alle foto's © :Kit Houghton/FEI
Dressuur

Charlotte met de Britse vlag

De Britten blij met hun teammedaille

Charlotte Dujardin met Valegro

Adelinde Cornelissen met Parzival

Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris

v.l.n.r. Adelinde Cornelissen, Charlotte Dujardin en Laura Bechtolsheimer
Springen

Het Britse springteam met teamgoud

v.l.n.r. Gerco Schroder, Steve Guerdat, Cian O'Connor

Steve Guerdat met Nino Des Buissonnets

Gerco Schroder met London

Cian O'Connor met Blue Loyd

Marc Houtzager met Tamino

Maikel van der Vleuten met Verdi
Eventing

Braziliaan Ruy Fonseca tijdens het parcours lopen

Het Britse zilveren team

Onze razende reporter....
En nog video's
Kür van Anky van Grunsven
Op deze pagina vind je rechtsonderin nog de Kür van Adelinde en Edward.
Charlotte Dujardin met Valegro
Zie ook:
http://www.flickr.com/photos/83629069@N ... /lightbox/
http://www.flickr.com/photos/83629069@N ... 998708750/
Voor de cross kijk hier: [VN] Uitleg Olympisch cross-country parcours - met foto's
Voor de springhindernissen kijk hier: [VN] Bekijk hier de hindernissen van dichtbij! *Foto's*
Artikelen van Cayenne
[VN] Bokt: live vanuit Londen!
[VN] Bokt in London: Training eventingruiters en Olympic Park!
[VN] Bokt live vanuit Londen: Vetcheck, cross-country en FOTO'S!!
[VN] Bokt live vanuit Londen: "VIP behandeling" op de perstribune
[VN] Bokt live vanuit Londen: Donkere wolken boven het stadion
[VN] Bokt live in Londen: Hoogte- en dieptepunten bij de cross
[VN] Bokt live in Londen: medailles, keuringen & oranje! *foto's*
[VN] Bokt live in Londen: sfeer en emotie tijdens de dressuur!
[VN] Bokt live in Londen: Stadion bijna letterlijk afgebroken!
[VN] Bokt live in Londen: Hoog- en laagvliegers bij het springen
[VN] Bokt live in Londen: voorzichtig hopen op een medaille!
[VN] Bokt live in Londen: Zinderend Zilver!!
[VN] Bokt live in Londen: Blinkend brons!! Wat een dag!
[VN] Bokt live in Londen: Zilver met een gouden randje!!
[VN] Bokt live in Londen: Geweldige afsluiter van een supertijd!
[VN] Bokt live in Londen: En toen was het voorbij.. *eindverslag*