Kwalificatie springen: naar grote hoogte! *kletstopic*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kwalificatie springen: naar grote hoogte! *kletstopic*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 05:52

http://www.bokt.nl
Cayenne

Afbeelding
Maikel van der Vleuten en Verdi
foto: http://www.sjoert.com

Na twee spannende dagen dressuur gaan we vandaag beginnen aan het springen! Het Nederlandse team kwam eergisteren glansrijk door de vetcheck en zal vandaag in vol ornaat aantreden in het stadion tijdens de kwalificatiewedstrijd voor het landenteam en de individuele strijd

De wedstrijd gaat om 11:30 van start. Jur Vrieling zal met VDL Bubalu het spits afbijten. Achttien ruiters later is het tijd voor Maikel van der Vleuten en zijn imposante Verdi. Verder komen voor Nederland nog Marc Houtzager met Tamino en Gerco Schröder met London in de baan.

Ook onze Belgische buren komen met vier ruiters aan start. Philippe Le Jeune met Vigo D'Arsouilles, Gregory Wathelet met Cadjanine Z, Dirk Demeersman met Bufero van het Panishof en hekkensluiter Jos Lansink met Valentina van 't Heike treden vandaag beurtelings aan in de hoop zich te kwalificeren. Het parcours is 375 meter lang en kent geen barrage. De toegestane tijd is 82 seconden.

springen

Informatie over springen
Springen is een discipline van de paardensport, waarbij paard en ruiter een bepaald traject afleggen, springend over hindernissen. Deze hindernissen kunnen in verschillende hoogtes, vormen en volgorde gezet worden. Elk parcours is verschillend en er wordt nooit een zelfde parcours gebouwd. De allereerste springwedstrijd was in 1864 in Dublin en sinds 1900 is het springen een Olympische sport. Er werden hoogstens 15 hindernissen gesprongen van 1,50 meter hoog.

Een hoogtesprong is een enkelvoudige hindernis, zoals de steilsprong, de muur, het hek, een enkele balk en alle variaties daarop. Bij breedtesprong moet niet alleen een bepaalde hoogte, maar ook een bepaalde breedte overwonnen worden. Tot de breedtesprongen horen de oxer, een hindernis met twee rijen balken achter elkaar, en de triple bar, een hindernis met een driedubbele rij balken achter elkaar. Een bijzondere hindernis in een parcours is de sloot, een ondiepe bak met water die meestal 2 tot 4 meter breed is. Hindernissen die bestaan uit meerdere hindernissen noemen we een meervoudige hindernis. Een dubbelsprong of driesprong wordt bijvoorbeeld in een parcours als één hindernis gerekend. De hindernis heeft één nummer, de onderdelen hebben een A, B, en C. Als een paard weigert voor één van de sprongen, dan moet de hele combinatie opnieuw worden gedaan.

Op Grand Prix niveau (Olympisch niveau) hebben de hindernissen geen maximale hoogte. De hoogte van de hindernissen in de Grand Prix liggen rond de 1,60 m hoog en ook ongeveer anderhalve meter breed (bij breedtesprongen). Bij springwedstrijden wordt er meestal een basisparcours afgelegd plus een barrage. Alle combinaties die het parcours foutloos hebben afgelegd mogen een barrage rijden. Een barrage bestaat uit minder hindernissen dan het oorspronkelijke parcours. Net als bij het basisparcours is het de bedoeling dat het parcours zo snel mogelijk foutloos wordt afgelegd. Het komt ook voor dat er direct op tijd wordt gereden, dan wordt er geen barrage gereden, maar wint degene die het snelst (en het minste aantal strafpunten) het basisparcours aflegt.

Voor gemaakte fouten in het parcours krijgt een combinatie strafpunten. Als er een element van de hindernis afvalt bij de sprong, kost dit vier strafpunten. Een weigering van het paard (het kruisen van de gereden lijn) kost vier strafpunten en de hindernis moet opnieuw genomen worden. Bij de tweede weigering volgt uitsluiting. Eén of beide voeten in het water van de sloot geeft vier strafpunten. Verzet van het paard (steigeren, achteruit lopen of langer dan 2 sec stilstaan) wordt bestraft als een weigering. Valt het paard of de ruiter dan volgt uitsluiting. Bij tijdsoverschrijding van de (vooraf vastgestelde) toegestane tijd levert iedere 2.5 seconde die men te laat is 1 strafpunt op.

Wedstrijdformule

Door middel van een loting wordt bepaald wat de startvolgorde voor de eerste individuele kwalificatiewedstrijd wordt. De eerste wedstrijd in het springen wordt direct op tijd verreden (dus geen barrage) en geldt als individuele kwalificatiewedstrijd. Daarnaast bepaalt het resultaat van de drie beste ruiters per team de startvolgorde in de landenwedstrijd. Ook hierbij geldt de omgekeerde startvolgorde, waarbij het laagst geplaatste land als eerste een combinatie de piste instuurt en het hoogst geplaatste land als laatste. Ieder land mag met in totaal met vier ruiters in het springen starten. De resultaten van het teamlid met het meeste strafpunten tellen niet mee voor het teamresultaat.

In de landenwedstrijd, die over twee manches (rondes) wordt verreden, gaan in de eerste manche alle teams met nul strafpunten van start. Aan de tweede manche mogen alleen de acht beste teams uit de eerste manche meedoen. Het land met de minste strafpunten heeft gewonnen. Deze wedstrijd telt eveneens als individuele kwalificatiewedstrijd.

De strijd om de individuele medailles in het springen wordt verreden over twee rondes. De eerste ronde staat open voor de 35 hoogst geklasseerde combinaties na de eerste twee wedstrijden, de individuele kwalificatie- en de landenwedstrijd over twee rondes. Ook hier geldt dat alle combinaties weer met nul strafpunten beginnen. Ook in deze finale mogen niet meer dan drie combinaties per land van start gaan. In de tweede ronde starten de combinaties, net als in de eerste ronde, in omgekeerde volgorde van het klassement. Dat klassement is opgesteld na de eerste twee kwalificatiewedstrijden. In deze tweede ronde van het individueel kampioenschap gaan maximaal twintig combinaties van start.

Het kan zijn dat er meerdere barrages nodig zijn om de medailles te kunnen verdelen. Als er bijvoorbeeld twee combinaties dubbel foutloos zijn en vier met vier strafpunten, dan zal eerst de barrage tussen deze vier ruiters om het brons worden verreden en dan de barrage om het goud en zilver te verdelen. Ook voor het springen geldt, net als bij dressuur en eventing, dat bij een diskwalificatie als gevolg van een positieve test op aanwezigheid van verboden middelen niet alleen de individuele combinaties uit de uitslagen worden geschrapt, ook wordt het gehele team gediskwalificeerd.

Klik hier voor startlijsten en uitslagen.

Programma

Let op: alle hieronder vermelde tijdstippen zijn Nederlandse tijden. Het tijdsverschil met Londen is een uur.

Donderdag 2 augustus 18.00 Springen veterinaire keuring
Vrijdag 3 augustus 16.40 Springen veterinaire herkeuring en trainingssessie
zaterdag 4 augustus 11:30 - 15:20 Springen, 1e kwalificatie team en individueel, direct op tijd
zondag 5 augustus 12:00 - 15:15 Springen finales team, ronde 1
maandag 6 augustus 15:00 - 17:55 Springen finales team, ronde 2. Daarna prijsuitreiking team.
woensdag 8 augustus Springen met om 9.30 - 10.15 uur 2e veterinaire keuring, 13.00 - 14.30 uur - springen, finale manche A, 15.45 - 16.35 uur - springen, finale manche B, 16.55 - 17.05 uur - springen, finale barrage. Daarna prijsuitreiking individueel.

Iedere dag op Nederland 1 is er om 10.00-13.00 uur Goodmorning London. Daarnaast is er London Live van 13.00-16.00 en van 20.00-23.00 uur. BBC 1 zendt (delen van) de wedstrijd uit, daarnaast zullen de Duitse zenders ARD (Dld 1) en ZDF (Dld 2) zendtijd besteden aan de paardensport.

De wedstrijd is ook via de online streaming van Eurovisionsport te volgen en de NOS heeft een livestream op hun website (stream 7).

Bokt is live aanwezig in Londen!
[VN] Bokt: live vanuit Londen!
[VN] Bokt in London: Training eventingruiters en Olympic Park!
[VN] Bokt live vanuit Londen: Vetcheck, cross-country en FOTO'S!!
[VN] Bokt live vanuit Londen: "VIP behandeling" op de perstribune
[VN] Bokt live vanuit Londen: Donkere wolken boven het stadion
[VN] Bokt live in Londen: Hoogte- en dieptepunten bij de cross
[VN] Bokt live in Londen: medailles, keuringen & oranje! *foto's*
[VN] Bokt live in Londen: sfeer en emotie tijdens de dressuur!
[VN] Bokt live in Londen: Stadion bijna letterlijk afgebroken!

r_oo_sj_e

Re: Kwalificatie springen: naar grote hoogte! *kletstopic*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 06:44

Je bent er weer vroeg bij! :D Ben benieuwd naar de springers! :)

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:03

Hm, moet vandaag weer een fotoshoot doen op locatie dus voor mij wordt het weereens een herhaling.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 07:07

Hahaha, ik heb haar zien lopen, geniaal _O-

"Wearing this thing is somehow raising my appeal, which is depressing" _O-

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:09

Whahahah wat een heerlijkheid _O- als ze de weg gaat wijzen :') _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 07:27

Er zijn nog twee andere filmpjes van ook. Die zijn ook zo droog :')
Ik heb haar gisteren zien lopen. Geweldig :D

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:28

Spreading the love, spreading the foam. Hehehehe, lache!
Niet zo lache, ga Jur Vrieling geheid missen vanochtend, moet nog twee uur in de auto naar het hoge noorden. :-(

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 07:59

Goedemorgen kan niet kijken vandaag moet werken. Dat word terugkijken

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:02

Vandaag zelf op wedstrijd, hopelijk staat er een scherm........

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:05

Ik ga over een uur boodschappen doen en dan ben ik op tijd terug voor het springen!!
Cayenne ben jaloers op jou op het moment..... :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:07

Saffier schreef:
Ik ga over een uur boodschappen doen en dan ben ik op tijd terug voor het springen!!
Cayenne ben jaloers op jou op het moment..... :D

Vandaag geen tribune voor mij hoor :D Ik ga lekker in het perscentrum zitten, want er is kans op onweer :=
Om half 9 vertrek ik die kant op :P

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:25

Ik ben er ook weer bij!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:28

Helaas kan ik niet kijken omdat ik de hele dag moet werken ;(

Watermeloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:28

Kan vandaag helaas niet kijken maar gelukkig wel dit topic volgen :)

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:36

Eindelijk een dag paardensport voor mij die ik helemaal kan volgen! Vorige dagen allemaal half tijdens het werken op de livestream gekeken, dus kom maar op!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:42

Springen vind ik het leukst, maar kan het helaas niet kijken ;(

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:49

Bij de startlijst van het springen staat ook informatie over de ruiters; lengte en gewicht ook. Dat vond ik wel leuk om te bekijken! Er zijn heel wat magere ruiters bij, dat weet ik wel.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:56

Jammer dat wij vandaag zelf in de springring moeten verschijnen, had graag willen kijken..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:04

Ik zit ook weer paraat. Waarschijnlijk kan ik niet alles meepikken, maar er zijn zeker een paar combinaties die ik aan het werk wil zien.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:12

Ik ben er ook weer bij! :D
Nu eerst even hondjes verzorgen en het huis aan kan maken. (wordt al een week verwaarloosd) :')

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:38

Ik ga ook kijken

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:40

Vandaag doe ik ook weer mee, ik ben benieuwd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:42

Ik blijf vandaag mooi in het perscentrum zitten :P *kijkt naar buiten*

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:44

Regent het Cayenne?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:45

Cayenne schreef:
Ik blijf vandaag mooi in het perscentrum zitten :P *kijkt naar buiten*

Watje :\