Invloed van Rollkur houdt gemoederen nog steeds bezig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Invloed van Rollkur houdt gemoederen nog steeds bezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 10:50

http://www.bokt.nl / horsesandpeople.com.au

Nieuw onderzoek toont verhoogde stress aan

Vlak voor de Olympische Spelen was de tiende bijeenkomst van de internationale Equitation Science Conference (ESC), deze maal in Edinburgh, Groot-Brittannië. De bijeenkomst werd georganiseerd door de International Society for Equitation Science (ISES) en duurde van 18 juli tot 20 juli. Eén van de onderwerpen was de Rollkur en/of laag, diep en rond (LDR). Hoewel er door de FEI in 2010 een officiële statement is opgemaakt en eveneens kenbaar heeft gemaakt dat deze positie maar 10 minuten achter elkaar gereden mag worden, wordt er nog steeds onderzoek gedaan naar de vraag of deze positie nu wel of niet zorgt voor stress en/of schade aan het paard. De FEI heeft in 2010 ook de termen rollkur/hyperflexie en LDR uit elkaar heeft gehaald, maar in de praktijk blijkt dat ze nog steeds door elkaar worden gebruikt. De eerste is door de FEI bestempeld als een agressieve wijze laten dieplopen van het paard en is verboden. De LDR-techiek bewerkstelligt daarentegen diepe buiging in de hals op een ongedwongen wijze en dit is toegestaan. Maximaal maar tien minuten weliswaar.

Onderzoekers uit Nederland en Duitsland hebben bij de tiende ECC een prestatie gehouden. Uit hun onderzoek kwam naar voren dat paarden in de rollkur positie meer fysiologische stress ervaren in vergelijking met paarden in een andere nek positie. Dat meldt http://www.horsesandpeople.com.au/. In het artikel ofwel in het onderzoek worden de termen rollkur, hyperflexie en LDR door elkaar gebruikt.

Eerdere onderzoeken hebben de stress en gedragseffecten van een hyperflexed hoofd en hals positie onderzocht aan de longe of in een stapmolen. Het onderzoek tijdens de ESC heeft gekeken naar de fysische en gedragseffecten tijdens het rijden. Hierbij werd de hyperflexie-rijstijl vergeleken met twee meer gebruikelijke hoofd en hals posities. Vijftien Deense dressuurpaarden getraind op minstens subtop niveau die gewend waren om in een hyperflexiepositie te worden bereden werden voor dit onderzoek bestudeerd.

De andere twee hoofd-halsposities die bestudeerd werden waren ‘aan de teugel’, ofwel in wedstrijdcompetitie en met een losse(re) hoofd-halshouding (loose frame), waarbij er op de teugels minder druk is.

Elke ruiter reed een vooraf besproken route in de bak. Tien minuten stap, draf en galop in alle drie de posities, willekeurig gedurende drie testdagen. Tijdens de tien minuten werden de hartslag, het speeksel, het gedrag en de druk op de teugels bijgehouden. Het gehalte van cortisol, in het speeksel werd 60 minuten voor, direct erna, als wel 5, 15 en 30 minuten na de test gecontroleerd.

“Het onderzoek wilde in eerste instantie testen of er een sprake is van een acute stress reactie op de hyperflexiepositie terwijl zij zich in de typische trainomgeving bevinden.”, aldus Machteld van Dierendonck.

De cortisol concentraties waren in vergelijking met de basislijn, het startpunt significant hoger na tien minuten rijden in de hyperflexiepositie dan in vergelijking met de wedstrijdpositie of de losse(re) hoofd-halspositie. Cortisol is een stresshormoon en een toegenomen concentratie in het speeksel wordt in welzijnsstudies vaak bestudeerd om de mate van stress te bepalen.

“Voor wat betreft het verschil in hartslag waren er geen significante verschillen tussen de drie rijposities, maar bepaald vertoond gedrag was wel meer aanwezig tijdens de hyperflexiepositie. De druk op de teugels tijdens de hyperflexie en de wedstrijdpositie waren significant groter dan tijdens het rijden met een losse(re)hoofd-halspositie. In vergelijking met eerdere studies waarbij bijzetteugels werden gebruikt om de hyperflexie positie te verkrijgen, was onze LDR positie minder hyperflexed.”, aldus Van Dierendonck.

“We wilden de reacties van de paarden testen in een normale trainomgeving. Met de parameters van deze situatie kunnen we concluderen dat een hyperflexed hoofd, ook als een paard zich in een vertrouwde omgeving bevindt en vaker in deze positie wordt bereden, zorgt voor een fysische stress reactie. Dat blijkt uit de cortisol concentratie.

De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Het onderzoek is een gezamenlijk project geweest tussen Deense en Nederlandse universiteiten in Aarhus en Utrecht.

Verwant artikel
[VN] FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden
[VN] Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”
[VN] Zijn er veranderingen op komst voor FEI dressuurwedstrijden

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:02

De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Ik vind die opmerking apart, zou dat niet juist bij hyperflexie moeten zijn (omdat er 'ook' staat)?

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:02

Het lijkt wel 'ezeltje prik'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:19

Goed dat er eindelijk eens wat meer onderzoek naar gedaan wordt +:)+

Citaat:
Interestingly, riders indicated a loss of balance and steering control in the loose frame”. The presentation explained that although they asked the riders to allow the horses to stretch out for the loose frame, they had to settle for a posture which was only slightly longer and lower, because the riders were concerned with control.

In het engelse stuk staat dit nog extra.. Best wel treurig -O-

BigOne

Re: Invloed van Rollkur houdt gemoederen nog steeds bezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:30

En met een paard waarbij je bang bent de controle te verliezen kun je geen wedstrijden winnen, dus hup, opsluiten die hap. Beetje kort door de bocht maar daar komt het wel op neer.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:34

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal berichten verwijderd. Zouden jullie de onliners achterwege willen laten? Alvast bedankt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:08

Citaat:
Maximaal maar tien minuten welles waar.

Tien minuten?? Dat is schandalig lang.

Hoeveel wetenschappelijke ondezoeken moeten er nog plaatsvinden voordat de ruiterij inziet dat het gewoon gelegaliseerde dierenmishandeling is?

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:10

Elke 'onnatuurlijke" houding zorgt voor stress (ongemak), probeer zelf maar eens een rondje hard te lopen met de kin op de borst 10 minuten lang wens je alvast "sterkte".
Wat dat betreft niks nieuws onder de zon. Maar die 10 minuten mogen ze van mij wel flink inkorten.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:18

De hoge teugeldruk geeft toch aan dat het paardenhoofd in positie wordt getrokken. Daar kan ik niet achter staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:19

Het is te bizar voor woorden, we hebben het hier over paarden mishandelen feitelijk en dan hebben we nog een discussie of dit 10 minuten, 2 minuten, wel of helemaal niet toegestaan mag worden.

8)7

Hallo het is 2012....

Als er had gestaan 'zweepgebruik blijkt stressvol te zijn voor paarden, daarom is er een limiet gesteld; je mag paarden slechts tien minuten achter elkaar meppen met de zweep'

Dan had iedereen op zń achterste benen gestaan. :( Maar omdat het nu iets is wat in de mond zit en wat sommige mensen mooi vinden, of omdat het door ruiters toegepast wordt waar iedereen tegenop kijkt moeten er eerst weet ik veel hoeveel onderzoeken tegenaan... -:(-

Tja en zolang de grootafnemer van deze techniek telkens met medailles naar huis gaat, houden we dit lekker in stand.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:22

Ik denk dat het de discussie is of het echt mishandeling is, of dat een soort extreme rekoefening is die mits juist en met mate wordt uitgevoerd tot een soepeler paard moet leiden.
In het eerste geval mag het natuurlijk geen seconde, daar zal iedereen het over eens zijn. In het tweede geval krijg je discussie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:24

Bo_Cassey schreef:
Ik denk dat het de discussie is of het echt mishandeling is, of dat een soort extreme rekoefening is die mits juist en met mate wordt uitgevoerd tot een soepeler paard moet leiden.
In het eerste geval mag het natuurlijk geen seconde, daar zal iedereen het over eens zijn. In het tweede geval krijg je discussie.

Dan kun je net zo goed in discussie brengen of het 's nachts vastknopen van je paard in bijzetteugels leidt tot betere prestaties of soepeler worden.

Het doel is niet bepalend, maar het middel. En het middel is af te keuren; keer op keer blijkt dat het stress veroorzaakt. DUS is het een verkeerd middel naar een bepaald doel.

Dus dan maar een ander middel om hetzelfde doel te bereiken :)*

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:26

Het is in elk geval weer een interessant onderzoek en aanvulling op wat we al wisten.
Het stukje over controle komt me wat raar over, basis hoort toch te zijn een paard dat je met zo min mogelijk hulpen kunt rijden?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:31

Ok, ik bedoel dan dus ook dat het paard er niet onder lijdt, én soepeler wordt. Maar goed, ik denk niet dat wij een discussie met elkaar willen voeren, ik heb hierboven reeds aangegeven dat ik niet achter de methode sta.

Het doel van de hoge dressuur is bepaalde oefeningen laten zien. De jury kijkt blijkbaar niet naar dingen die ik belangrijk vind. Als je kijkt hoe houterig de vrije stap doorgaans is..... dan zijn de paarden dus niet ontspannen in de hals. Maar goed, dat maakt blijkbaar niks uit. Als hij de kunstjes maar doet...

Mijn doel is altijd een fijne, ontspannen samenwerking.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:33

"De ruiters gaven ook aan dat zij een verlies van balans en stuurcontrole constateerde bij de losse(re) hoofdhalspositie.

Ik vind die opmerking apart, zou dat niet juist bij hyperflexie moeten zijn (omdat er 'ook' staat)?"

Voor een hoop mensen is dat hangen aan het paardenhoofd een balansding. Met hyperflexie kun je nog steeds steun zoeken aan de teugels. Onafhankelijke zit hadden de testruiters blijkbaar niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:33

RianneH schreef:
Het is in elk geval weer een interessant onderzoek en aanvulling op wat we al wisten.
Het stukje over controle komt me wat raar over, basis hoort toch te zijn een paard dat je met zo min mogelijk hulpen kunt rijden?

Precies ja. Er mist dus een stuk basis. Ik kan geen hogere dressuur, maar ik trainde mijn paard wel zo dat ik zonder teugelhulpen figuren kon rijden in alle gangen. Misschien moeten ze het niet zo snel hogerop zoeken en de stang en sporen even in de kast laten liggen. Deze ruiters hebben blijkbaar geleerd met veel hulpstukken en druk op de mond te rijden, die snappen zeker niet dat een paard prima zelf kan lopen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:00

Vijftien Deense dressuurpaarden getraind op minstens subtop niveau die gewend waren om in een hyperflexiepositie te worden bereden werden voor dit onderzoek bestudeerd.

Dit citaat lezend en de uitslag van het onderzoek wb stress, kan ik er echt met mijn verstand niet bij dat deze methode nog steeds wordt verdedigd door "voorstanders cq gebruikers"

Ook al wordt het paard dus regelmatig in deze positie getraind, het blijft dus voor meer stress zorgen.

Ook eerdere onderzoeken toonden aan dat deze methode voor paarden werkelijk "adembenemend" is.

Ook wordt er bij de "methode" toch meer druk op de teugels toegepast als voorgehouden door gebruikers.

Het wordt dus hoog tijd dat de FEI een heel duidelijk omschreven standpunt gaat innemen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:16

En wat dachten jullie van al die basis ruiters die dit na gaan doen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:27

Ik begin me steeds meer af te vragen of het zoveel uitmaakt of het hoofd tegen de borst wordt getrokken door een topruiter, of door een beginner.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:29

cynthiar schreef:

Dit is inderdaad meermalen genoemd door "tegenstanders" van deze "methode" omdat iets wat wint een voorbeeld-functie toch heeft voor veel (basis)ruiters in de wedstrijdsport

Dit wordt ook steevast door "voorstanders" tegengesproken omdat er een bepaalde mate van deskundigheid dient te zijn.

Maar zoals ik de OP interpreteer, is ook "deskundigheid" geen garantie voor het "ontspannen" toepassen van de omstreden methode.

thriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:29

cynthiar schreef:

Ja daar moet je echt niet aan denken!!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:40

:(:) jongens jongens.... Niemand heeft er hier op bokt verstand van hoe die rollkur/hyperflexie/ldr in elkaar zit. En toch maar hard roepen.
Ga eens langs bij zo'n ruiter, ga naar het rijden/paard kijken tijdens trainen en ga vanuit daar je conclusie trekken. In plaats van maar hard te roepen op bokt.

Met hardlopen moet ik mezelf ook stretchen en trainen op manieren die ik voor het hardlopen niet nodig heb maar uiteindelijk wel om mijn lijf topfit te krijgen, en ik loop als het regent ook een uur met mijn kin op mijn borst om geen regen in mijn ogen te krijgen. Voel ik niks van. En stress heeft tegenwoordig 70% van de werkende mens. Deze dieren werken in de topsport en ja daar komt ook voor een dier stress bij kijken. Dat is hard en onnatuurlijk. Maar ze gaan er zeer klaarblijkelijk niet dood van. Kijk maar naar een hoop oudjes die nu nog presteren of op de wei lopen naar een jarenlange carriere. Ik zie ze liever 10 min met de kin op de borst, dan zo'n dikke hobbelende ruiter die een uur lang de rug van zijn paard zit te verpesten. Maar wel zijn neus in de lucht steekt en daar weer stress van krijgt. Of een paard wat bij zon natural de hele dag tot aan zn knieen in een weitje staat omdat dat 'natuurlijk' is. In de natuur blijven ze ook niet in de modder staan maar trekken ze naar drogere gedeeltes.

Dus in plaats van hier heel hard te schreeuwen, ga even een filmpje van Brooke Hospital kijken en zie dan paarden die ECHT mishandeld worden ipv Salinero die in een beter bed slaapt dan ik...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:44

_Zsazsa_, zo... ken jij alle bokkers persoonlijk dat jij weet dat er hier niemand verstand van heeft?

Verder staan er op YouTube voldoende filmpjes wat er nu precies gebeurd met hyperflexie.
Er is wereldwijd in voldoende mate aangetoond dat het schadelijk is voor 'n paard en dat het stress oplevert.
Die 'schreeuwers' hier hebben gewoon gelijk en wél hun huiswerk gedaan.

http://www.youtube.com/watch?v=Zhljcsuu ... re=related
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 21-07-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:47

_Zsazsa_ schreef:
:(:) jongens jongens.... Niemand heeft er hier op bokt verstand van hoe die rollkur/hyperflexie/ldr in elkaar zit. En toch maar hard roepen.
Ga eens langs bij zo'n ruiter, ga naar het rijden/paard kijken tijdens trainen en ga vanuit daar je conclusie trekken. In plaats van maar hard te roepen op bokt.

Met hardlopen moet ik mezelf ook stretchen en trainen op manieren die ik voor het hardlopen niet nodig heb maar uiteindelijk wel om mijn lijf topfit te krijgen, en ik loop als het regent ook een uur met mijn kin op mijn borst om geen regen in mijn ogen te krijgen. Voel ik niks van. En stress heeft tegenwoordig 70% van de werkende mens. Deze dieren werken in de topsport en ja daar komt ook voor een dier stress bij kijken. Dat is hard en onnatuurlijk. Maar ze gaan er zeer klaarblijkelijk niet dood van. Kijk maar naar een hoop oudjes die nu nog presteren of op de wei lopen naar een jarenlange carriere. Ik zie ze liever 10 min met de kin op de borst, dan zo'n dikke hobbelende ruiter die een uur lang de rug van zijn paard zit te verpesten. Maar wel zijn neus in de lucht steekt en daar weer stress van krijgt. Of een paard wat bij zon natural de hele dag tot aan zn knieen in een weitje staat omdat dat 'natuurlijk' is. In de natuur blijven ze ook niet in de modder staan maar trekken ze naar drogere gedeeltes.

Dus in plaats van hier heel hard te schreeuwen, ga even een filmpje van Brooke Hospital kijken en zie dan paarden die ECHT mishandeld worden ipv Salinero die in een beter bed slaapt dan ik...

Jammer dat er van alles bij gehaald wordt in plaats van de openings-post GOED door te lezen.

Het gaat notabene over minstens SUBTOP-ruiters en paarden die al bekend zijn met deze "omstreden" methode.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:02

Ik heb het topic goed doorgelezen, ik geef alleen mijn mening over die onderzoeken en interesse in Rollkur etc terwijl er 10000 paarden in het buitenland (en wss ook in NL) zwaar worden mishandeld, en dromen van 10 minuten rollkur in plaats van 10 uur per dag bergop met veel te zware karren en houten tuigage. Ik snap de hectiek hierom heen niet, terwijl er dagelijks amateuristische ruiters hun paarden mishandelen met verkeerde training. Waarom word daar geen onderzoek naar gedaan. Ipv naar paarden die altijd onder prof/veterinaire behandelingen staan. Dat is toch raar? Het is een ander onderwerp klopt, maar misschien dat ik toch hier nog een paar bokkers kan overtuigen dat dit misschien nog niet eens zo ontzettend erg is.... En dat Rollkur voor profs is lijkt me duidelijk.. Het is nu nog een discussie tussen resultaat die zich positief uit op de training maar blijkbaar negatief in het lichaam. Dat is toch ook raar? Een gestrest paard kan niet goed presteren toch? Maar blijkbaar doen ze het toch wel.