Renpaard moet aanstootgevende naam veranderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Renpaard moet aanstootgevende naam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 07:08

Bron: AD.nl

Een merrie mag in Australië niet langer de naam Blackman dragen. Dat kan volgens de dienst voor registrering van renpaarden door kleurlingen opgevat worden als een belediging.

Dat berichtte ABC News vandaag. De autoriteiten bevalen de naam van het renpaard te veranderen. Het paard zal voortaan als 'Lady Blackman' door het leven gaan. De eigenaar had de merrie naar de Australische kunstenaar Charles Blackman genoemd.

De autoriteiten hadden de naam oorspronkelijk aanvaard. Nadat de merrie onlangs haar eerste race had gewonnen, maakte iemand bezwaar tegen de naam van het paard. "Dit is de meest idiote, onbegrijpelijke overreactie die ik ooit heb meegemaakt", zei paardentrainer David Hayes in de Australische media.

Anoniem

Re: Renpaard moet aanstootgevende naam veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:12

Maar Charles Blackman en Lady Blackman is niet aanstootgevend uiteraard.
Logica... :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:04

Tja je zal er 's nachts maar wakker van liggen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:12

Kennelijk is de kunstenaar Blackman bij lange na niet zo bekend als, bijvoorbeeld, van Gogh.
Kan je het je voorstellen dat een paard niet van Gogh mag heten, want dat is aanstootgevend voor moslims vanwege Theo van Goghs uitlatingen? Nee, want iedereen neemt aan dat Vincent wordt bedoeld...

Ik denk dat ik de merrie zou hernoemen in Bullshit :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:55

Dat is aanstootgevend voor stieren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:00

LOL@ bizzybijtje :D

Enige wat ik niet snap is je MERRIE BlackMAN noemen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:43

Omdat Blackman de achternaam van een kunstenaar is. Kan die beste man ook niets aan doen. Hij moet wel z'n achternaam wijzigen nu, natuurlijk.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:48

Wat zijn mensen toch ontiegelijk snel op hun teentjes getrapt zeg.. Alles is racisme tegenwoordig. 8)7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:50

En ik ken honden die Blanco of Blondie heten.
Mag zeker dan ook niet meer :+

Waar maken ze zich druk om.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:51

Jeetje waar mensen zich druk in maken := Toen ik de titel las had ik echt iets choquerend verwacht :') Beetje stom dat men van zoiets al een probleem maakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:53

Ik zou hem veranderen in negerzoen dan maar :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:54

Negerzoenen mag ook niet meer he? Wat een onzin. Straks mag je het ook niet meer hebben over negeren :=
En zeker als het een achternaam van een kunstenaar is.... wat overtrokken toch weer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:55

Jawel, negerzoenen mag wel :j
Is destijds bekend geraakt dat heel dat gedoe gewoon een hele grote reclamestunt van het merk zelf was. Het is ze nog grandioos gelukt ook, denk dat er weinig producten zo hard besproken zijn :D .

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:05

Tjonge tjonge, is er niets anders waar de wereld zich druk om moet maken????? 8-)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:08

Kwanyin schreef:
Jawel, negerzoenen mag wel :j
Is destijds bekend geraakt dat heel dat gedoe gewoon een hele grote reclamestunt van het merk zelf was. Het is ze nog grandioos gelukt ook, denk dat er weinig producten zo hard besproken zijn :D .

O? Nou ik ergerde me er zo aan dat ik sindsdien geen negerzoenen meer gekocht heb.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:44

Vraag een Black Man wat hij er van vind en hoogst waarschijnlijk is er geen enkele zwarte man die zich er aan stoort. maar die hoge piefen in één of andere organisatie maken er weer een probleem van.. waar gaat dit heen met de wereld.

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:46

dropje2 schreef:
Tjonge tjonge, is er niets anders waar de wereld zich druk om moet maken????? 8-)

Nee tuurlijk niet zo'n naam is toch veel erger dan armoede of oorlogen :P :')

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:51

Australie heeft wel een hele delicate relatie met de aboriginals. Dus als je de geschiedenis kent, dan kan je begrijpen dat daar dingen nog heel erg gevoelig liggen en dit allemaal nog helemaal niet zo lang geleden is.
Blackman is daar een uitdrukking die minderwaardig bedoeld is. Dus dat iemand daar aanstoot aan neemt, dan kan ik dat prima begrijpen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:57

En toch heb ik het vermoeden dat dit is bedacht door een blank persoon. (Is nogal vaak zo namelijk. Mensen zijn bang dat iets racistisch opgevat zou kunnen worden, terwijl de betreffende groep zijn schouders ophaalt en verder gaat met zijn leven :') )

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:09

Ach, da's het zelfde gezeik als toen met die negerzoenen.. Wat een onzin.. Hierna vinden ze wel weer wat nieuws.. ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:10

Het zijn idd meestal blanke mensen die bang zijn om iets racistisch te zeggen, of als racistisch gezien te worden. Ik ben daar niet bang voor hoor. Ik weet wat racisme is, ik weet dat ik geen racist ben, en als iemand het in zijn hoofd haalt om me ervan te beschuldigen vraag ik of ie wel niet helemaal goed bij zijn hoofd is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:13

Miracle_ schreef:
Ach, da's het zelfde gezeik als toen met die negerzoenen.. Wat een onzin.. Hierna vinden ze wel weer wat nieuws.. ;)

Dat voorbeeld zocht ik! Ik kon er niet meer op komen wanneer we eerder zoiets hadden

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:18

Denk dat het minder makkelijk praten is als je aan de zijde staat van de groep die generaties lang vervolgt is geweest. Zoals bijvoorbeeld de aboriginals. Tot de jaren 60 mochten de australiers ze gewoon doorrijden of neerschieten. In de jaren twintig zijn er hele gezinnen uit elkaar getrokken om de kinderen op te laten groeien bij blanke gezinnen, om zo het 'onbeschaafde' uit deze mensen te halen (stolen generation).
Zo is er in Australie nog steeds heel er veel discriminatie gaande tegen de aboriginals ( voornamelijk in de outback gebieden) zowel op werk gebied, maar ook op sociaal gebied. Alcoholisme is een groot probleem onder de aboriginals, en dus zijn er hele gebieden ( northern territory) waar drooglegging heerst. Dit zijn vaak ook de gebieden waar extreme werkeloosheid onder de aboriginals heerst.
Het is, en zal nog wel lang zo blijven ook, een heel erg gevoelig onderwerp daar. In de steden niet, maar in de outback gebieden absoluut.
En de regering die maar door het stof blijft kruipen over de Stole Generation problemen, helpt het probleem ook niet. Dus dit maakt rasisme gewoon een heel erg moeilijk en delicaat onderwerp daar.
Buiten dat praten een deel van de bush mensen nogal een rasistisch woordje ook. Woorden zoals Black fellow worden met grote regelmaat gebruikt op een minderwaardige manier en dat is dan nog de vriendelijke manier waarop de over ze spreken.

Ik denk dat namen zoals Jew en Negro ook aanstootgevend bevonden gaan worden door een heleboel mensen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:36

Waar mensen zich mee bezig houden... Gaan ze de naam 'Blackman' eeuwig blijven vermijden dan? Als je iets delicaat wil maken is dit wel de manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:41

Blacky mag dan ook niet meer?
Echt, wie ligt er nou wakker om de naam Blackman...