Organisatie beschuldigd van overlijden amazone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Organisatie beschuldigd van overlijden amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:08

Bron: Bokt.nl/AD.nl

Wat voor een verloofd stel een romantisch ritje te paard moest worden, liep in 2009 uit op een nachtmerrie. Een 24-jarige Britse vrouw overleed in Zuid-Afrika nadat zij van haar paard viel. Na langdurig onderzoek blijkt dat de organisatie grote fouten heeft begaan.

De Britse Gemma Wilson (24) vierde vakantie met haar verloofde in Zuid-Afrika. Tijdens deze vakantie werd een paardrijtocht door de bergen gemaakt. Gedurende de rit sloeg het paard van Gemma Wilson op hol, waarna Wilson ten val kwam. Wilson werd door het paard getrokken, doordat haar voet die in de beugel bleef haken. Tevens liep de amazone daarbij ernstig hoofdletsel op wegens het ontbreken van een cap.

Geen bereik
Direct na het ongeval is er door omstanders geprobeerd om hulptroepen ter plekke te krijgen. Wegens het ontbreken van bereik is er lange tijd overheen gegaan, voordat de traumahelikopter ter plekke was.

Onderzoek
Na langdurig onderzoek komen er nu een aantal zaken naar voren over de organisatie Expedition-Africa. Zo bood de organisatie de onervaren ruiters geen helmen aan en gaven zij geen advies hoe met de paarden om te gaan. Verder had geen van de begeleiders een EHBO-diploma op zak.

'Dit was een tripje voor beginnende ruiters en ik kan met 100 procent zekerheid zeggen dat we geen instructies hebben gekregen. De begeleiders waren ook niet opgeleid, hoe kunnen ze ons in die positie brengen?', aldus een verdrietige Langton.

Hersendeskundigen verklaren dat het dragen van een helm niet zou hebben voorkomen dat Gemma overleed. Neuroloog Ian Robertson zei hierover: 'De schade werd veroorzaakt door de beweging van de hersenen en niet de impact van de val.'

zuske

Re: Organisatie beschuldigd van overlijden amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:18

Oef wat een naar bericht.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:19

Het is een naar bericht en heel erg voor de betrokkenen. Maar snap nog steeds niet dat mensen die nooit op een paard hebben gezeten een tochtje door de bergen gaan maken. Misschien denken ze dat paarden geen levende wezens zijn die nooit schrikken, struikelen of wat dan ook. Onverantwoord gedrag van alle partijen zowel organisatie als betrokkenen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:26

Jeetje wat een vreselijk bericht.Ik vind niet dat de betrokkenen iets te verwijten valt..
Ik heb op vakantie ook wel eens een kamelenrit gemaakt etc..je gaat er vanuit dat die beesten de hele dag niks anders doen en dus braaf zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 06:48

ik vind de houding van de eiser in dit geval zo berekenend.. ik bedoel je weet toch dat je van een paard af kan vallen als je er onervaren opklimt? net als dat je nat kan worden van zwemmen, en met de straat oversteken op moet passen..en ziek kan worden van roken?
heel naar en vervelend wat er gebeurd is en je hoopt dat t niemand overkomt, maar het met de beschuldigende vinger naar een ander wijzen en zelf de onschuldige uithangen kan ik niets mee , eigenlijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:04

Wat ik nu niet snap is dat iedereen maar over een cap zeurt maar niemand hoor je over veiligheids beugels
Ik heb nu al aardig wat verhalen gehoord van mensen in mijn omgeving die met hun voet in de beugel zijn blijven haken..
Allemaal goed afgelopen (op een paar botbreuken na := )
Aan mijn testzadels van Barefoot zitten áltijd veiligheidsbeugels
Moet er niet aan denken dat het mis gaat als ze eraf vallen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:09

Daar had ik het toevallig gisteren met mam nog over. Kwamen langs een manege en daar kwam net een groep terug met vakantiegangers.
Allemaal netjes een cap, maar zo ook 1 kindje met van die ballerina schoentjes op een voor haar veel te groot paard. Allemaal met gewone beugels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:11

Als je in de stijgbeugel blijft haken heb je aan je cap weinig meer vrees ik..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:16

Het grootste probleem is denk ik dat onervaren mensen paardrijden nog steeds als makkelijk zien, denken dat doe ik wel even, en daar had wel wat voorlichting over mogen zijn.
Evenals goed schoeisel en een cap verplichten.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:28

Op texel hebben de manege's een stel rijlaarzen die je aan kan en een hele boel caps, altijd wel 1 die past:D ook word vermeld dat je een makkelijke broek aan moet

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:30

Saffier schreef:
Het grootste probleem is denk ik dat onervaren mensen paardrijden nog steeds als makkelijk zien, denken dat doe ik wel even, en daar had wel wat voorlichting over mogen zijn.

Een nog groter probleem is dat er mensen zijn die geld willen verdienen aan die onervaren mensen en ze paarden meegeven.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:00

knollentuin schreef:
ik vind de houding van de eiser in dit geval zo berekenend.. ik bedoel je weet toch dat je van een paard af kan vallen als je er onervaren opklimt? net als dat je nat kan worden van zwemmen, en met de straat oversteken op moet passen..en ziek kan worden van roken?
heel naar en vervelend wat er gebeurd is en je hoopt dat t niemand overkomt, maar het met de beschuldigende vinger naar een ander wijzen en zelf de onschuldige uithangen kan ik niets mee , eigenlijk.

Hier ben ik het niet mee eens. Uiteraard weet je dat je kunt vallen, evenals dat je nat wordt ineen zwembad. Echter, maak je een risico analyse op basis van wat je verteld wordt. Als een kind in een zwembad is, waarbij door t zwembad wordt beweerd dat er toezicht wordt gehouden en het kind verdrinkt toch. Is het dan enkel de schuld vd ouders? Het zwembad heeft hier ook zijn aandeel in.

Daarbij is het bij wet (in NL) geregeld dat de manege of organiseerde rit aansprakelijkheid draagt. Het spreekt voor mij dan ook niet meer dan voor zich dat de organisatie, met bovenstaand verhaal, wel degelijk aansprakelijk is. En dit geen vingerwijzen is. Hoe vervelend ook voor alle partijen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:05

Sammyoo schreef:
Saffier schreef:

Een nog groter probleem is dat er mensen zijn die geld willen verdienen aan die onervaren mensen en ze paarden meegeven.

Vraag en aanbod ;)
Zolang mensen het wel leuk lijken blijven de organisaties bestaan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:08

mensen die niet kunnen rijden moeten niet door de wildernis van afrika rijden.
En die verantwoordelijkheid ligt gewoon bij hunzelf.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:20

Gebeurd heel veel dat mensen die nog niet gereden hebben. In het buitenland een ritje gaan maken. En als ze terug komen denken te kunnen rijden.

Dat telefoon geen bereik heeft... Kan de organisatie niks aan doen. De dekken is niet overal even goed.
Geen EHBO en geen cap is slecht... Paard op hol kan altijd. Maar mensen zeggen nog al snel dat een paard op hol is...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:38

Gadver wat moet dat vreselijk zijn voor haar partner en natuurlijk ook haar familie.
Net getrouwd en dan gebeurt er zoiets. Net elkaar beloofd dat je tot je dood bij diegene blijft en blijkt dat maar heel kort te zijn.
Naar bericht.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:14

Verhaal heeft 2 kanten inderdaad. Mensen moeten zelf misschien ook iets meer nadenken voordat ze iets doen, aan de andere kant..........hebben we allemaal wel eens niet iets gedaan zonder er over na te denken ? Als je gaat bungee jumpen bv. ga je er ook van uit dat het touw je houdt, ik noem maar wat. Je gaat er niet vanuit dat het onveilig is. En als je geen verstand van paarden hebt lijkt dit misschien een romantisch uitje samen tja...........

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:46

IngridM schreef:
Verhaal heeft 2 kanten inderdaad. Mensen moeten zelf misschien ook iets meer nadenken voordat ze iets doen, aan de andere kant..........hebben we allemaal wel eens niet iets gedaan zonder er over na te denken ? Als je gaat bungee jumpen bv. ga je er ook van uit dat het touw je houdt, ik noem maar wat. Je gaat er niet vanuit dat het onveilig is. En als je geen verstand van paarden hebt lijkt dit misschien een romantisch uitje samen tja...........

Ik denk dat een ervaren bungee jumper daar ook wel vanuit gaat. De organisatie had het zoals hierboven beschreven beter voor elkaar moeten hebben. Maar men weet nou eenmaal dat paardrijden risicos met zich mee brengt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:35

Erg wat er gebeurt is maar zolang mensen op een paard stappen terwijl ze dit nog nooit eerder hebben gedaan en dan meteen naar buiten, dan gebruik je geen gezond verstand. Het zijn verdorie geen hobbelpaarden alhoewel sommige mensen dat wel denken. In elk land heb je eigen gebruiken en als je daar als toerist niet de gevaren van inziet, doe het dan niet. Dit kan overal gebeuren, een ongeval met paard maar je kunt wel de risico's zoveel mogelijk beperken en daar horen plezierritjes in verre vakantieoorden ook bij als je geen rijervaring hebt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:44

Mellis86 schreef:
knollentuin schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Uiteraard weet je dat je kunt vallen, evenals dat je nat wordt ineen zwembad. Echter, maak je een risico analyse op basis van wat je verteld wordt. Als een kind in een zwembad is, waarbij door t zwembad wordt beweerd dat er toezicht wordt gehouden en het kind verdrinkt toch. Is het dan enkel de schuld vd ouders? Het zwembad heeft hier ook zijn aandeel in.

Daarbij is het bij wet (in NL) geregeld dat de manege of organiseerde rit aansprakelijkheid draagt. Het spreekt voor mij dan ook niet meer dan voor zich dat de organisatie, met bovenstaand verhaal, wel degelijk aansprakelijk is. En dit geen vingerwijzen is. Hoe vervelend ook voor alle partijen

dat is dan in mijn ogen nogmaals dom, aan alle activiteiten die je onderneemt kleven risicos, van skien op een berg en bungeejumpen van een brug. zelf inzicht hebben in wat je gaat doen en waar je jezelf mee inlaat lijkt mij een eerste insteek.
Ik vind dat je je eigen verantwoordelijkheid dient te nemen en ook vind ik dat de maatschappij teveel naar die maatschappij veranderd zoals ie in amerika is, : oh het gaat mis.. we gaan een rechtszaak aan. straks is niets meer te verzekeren en onbetaalbaar .

iris1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:52

Wat een vervelend iets is dit ik moet er niet aan denken dat je zoiets voor je neus ziet gebeuren.
Ik vindt het alleen wel een beetje stom om meteen een rechtszaak te beginnen je kan daar echt niet die overleden persoon mee terughalen. Het enige is misschien dat die organisatie dan voortaan wel een cap en alles meegeeft en verplicht die speciale beugels moet nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:55

Zelf zonder ervaring zo'n tocht maken, zelf kiezen om zonder cap te rijden en dan achteraf klagen bij de organisatie???

Snapiknie....

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:08

Snapikwel.

Geen ervaring met paarden, dus ook niet stilstaan bij gevaren. Organisatie biedt ritten aan voor onervaren mensen, dan ga je er van uit dat dat ook prima kan. Uit onervarenheid geen seconde over een cap nadenken, maar na dit ongeluk eens wat meer info opzoeken. Ik snap het helemaal.

Dat de organisatie geen caps verplicht, geen begeleiding mee stuurt met ehbo ervaring, te weinig instructies en geen veiligheidsbeugels heeft, dat vind ik zeker nalatig.

Het stukje van de hersenen vind ik dan weer vaag. Hoe dachten die deskundigen dat de hersenen 'in beweging' waren gekomen dan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:24

Juut schreef:
Het stukje van de hersenen vind ik dan weer vaag. Hoe dachten die deskundigen dat de hersenen 'in beweging' waren gekomen dan?

Het woord hersenschudding kan je altijd vrij letterlijk nemen, de hersenen worden dan even van voor na achteren door de pan 'geschud': http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... cs.svg.png

Je kan je voorstellen dat wanneer je in een beugel blijft haken en voort wordt gesleept, je hoofd nogal op de ondergrond stuitert en dus de hersenen in beweging komen. Hierdoor loop je mogelijk kneuzingen op in de hersenen en dat kan hersenletsel veroorzaken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:40

Ja, inderdaad. Maar omdat in het bericht genoemd werd dat dit niet door de impact kwam...mij lijkt een cap nog iets van een schokdemper