Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:26

http://www.sectorraadpaarden.nl/

Afbeelding
Foto: Sjoert.com

In het kader van de voorlichtingscampagne ‘Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?' wordt het jonge paard deze maand onder de aandacht gebracht. Het spenen, de voeding, de beweging en het sociaal contact zijn van groot belang voor het verantwoord laten opgroeien van jonge paarden. De campagne informeert paardenhouders via een website, posters en social media over de juiste verzorging van een paard.

Het heeft de voorkeur om veulens geleidelijk, vanaf de leeftijd van minimaal vier tot zes maanden te spenen. Dit sluit aan bij de natuurlijke situatie wat voedingsbehoefte betreft. Op deze leeftijd neemt het veulen naast moedermelk ook ander voer op. Op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt geadviseerd de veulens geleidelijk te spenen. Dat wil zeggen dat ze voorafgaand aan het spenen worden bijgevoerd met het voer dat ze na het spenen zullen krijgen (beperkt krachtvoer, voldoende ruwvoer/gras) en dat het veulen regelmatig een steeds langere tijd wordt gescheiden van de merrie. Daarnaast is het van belang dat veulens in groepen van minimaal twee veulens worden opgefokt.

Onderzoek heeft uitgewezen dat veulens in een groep elkaar uitdagen om te bewegen. Hiermee wordt hun fysieke ontwikkeling gestimuleerd. Voldoende beweging en goede voeding vanaf de geboorte is noodzakelijk voor de ontwikkeling van bot- en spierstructuren in de onderste ledematen. Alle veulens worden geboren als sociale dieren. Sociaal gedrag moeten ze echter leren. Dat kunnen ze alleen leren van soortgenoten, liefst van dezelfde leeftijd.

De voorlichtingscampagne is een initiatief van de Sectorraad Paarden en richt zich met de website http://www.voorkompaardenleed.nl op het verbeteren van kennis en het wegnemen van onkunde over paardenwelzijn. Paardenliefhebbers kunnen de actie volgen en delen via Facebook op facebook.com/voorkompaardenleed en Twitter met #voorkompaardenleed. De campagne informeert via een website, posters en social media, paardenhouders over de juiste verzorging van een paard.

De campagne is een vervolg op de Gids voor Goede Praktijken, die sinds vorig jaar een aantal praktische richtlijnen voor paardenwelzijn onder de aandacht brengt. De campagne is in juni van start gegaan met voorlichting over het natuurlijke gedrag van het paard. Deze maand staat de ontwikkeling van het jonge paard centraal, de komende maanden wordt aandacht besteed aan de voeding, de verzorging en de huisvesting van het paard.

Paardenhouders en –eigenaren dragen de verantwoordelijkheid om hun veulens en jonge paarden de juiste zorg te bieden. De richtlijnen benadrukken deze verantwoordelijkheid en lichten tegelijkertijd toe hoe de paardenhouder en –eigenaar het beste voor zijn of haar paard kan zorgen. Paarden zijn bijvoorbeeld sociale dieren en om die reden moet het mogelijk zijn voor een paard om dagelijks sociaal contact te hebben met soortgenoten. Verder is een juiste combinatie van stalling, verzorging en beweging essentieel. Maar ook het tijdig inschakelen van een deskundige is een belangrijk speerpunt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:53

Marga schreef:
Alle veulens worden geboren als sociale dieren. Sociaal gedrag moeten ze echter leren. Dat kunnen ze alleen leren van soortgenoten, liefst van dezelfde leeftijd.

Dat is dus gewoon onjuist, en ik geloof nooit dat dat uit een wetenschappelijk onderzoek is gekomen. Foutje in het persbericht?
Paarden zijn in tegenstelling tot runderen geen dieren waarbij de jongen crèches vormen, en ze leren normaal sociaal gedrag inderdaad van soortgenoten, maar daarbij zijn oudere dieren van beide geslachten in de kudde essentieel.

s6801881

Re: Verantwoorde opfok essentieel voor paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:07

Voor zover ik weet leren veulens de correcte sociale interactie met soortgenoten voor een substantieel deel van de senioren in de kudde, dus ik vind het opfokken met enkel leeftijdgenootjes een dubieus advies. Het is inderdaad erg belangrijk leeftijdgenootjes te hebben, maar ik denk niet dat daarmee de kous af is. Uiteraard prima dat er aandacht aan wordt besteed, maar het is niet de eerste keer dat ze steken laten vallen op het gebied van de norm vs het ideaalbeeld.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:13

Eigenlijk hadden ze moeten schrijven: sociaal gedrag kan alleen aangeleerd worden door soortgenoten. Daarnaast is het bevorderlijk/wenselijk dat veulens gedurende een bepaalde tijd met leeftijdsgenoten lopen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:17

Het heeft de voorkeur om veulens geleidelijk, vanaf de leeftijd van minimaal vier tot zes maanden te spenen. Dit sluit aan bij de natuurlijke situatie wat voedingsbehoefte betreft. Op deze leeftijd neemt het veulen naast moedermelk ook ander voer op. Op basis van wetenschappelijk onderzoek wordt geadviseerd de veulens geleidelijk te spenen. Dat wil zeggen dat ze voorafgaand aan het spenen worden bijgevoerd met het voer dat ze na het spenen zullen krijgen (beperkt krachtvoer, voldoende ruwvoer/gras) en dat het veulen regelmatig een steeds langere tijd wordt gescheiden van de merrie. Daarnaast is het van belang dat veulens in groepen van minimaal twee veulens worden opgefokt.

Heel dit stuk slaat naar mijn mening al totaal nergens op. Veulen al beginnen spenen vanaf 4 maanden? Right... En dat veulens moeten opgroeien in groepen van minimaal 2 veulens is ook de grootste onzin. Ze groeien het best op in een gemengde kudde met zowel oudere als jongere paarden. Dat zijn er dus geen 2, en al helemaal niet enkel veulens (nog een reden dat ik niet voor de opfok ben)

Heb zelfs geen zin om het hele stuk te lezen. Ik vind het bullshit. Ik vond het de vorige keer toen het algemene actieplan naar voren werd gebracht al onzin, en dat vind ik nog steeds.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:37

idd een heel raar advies
Als ik een jong paard zou hebben zou ik toch echt wel een opfok zoeken waar ook volwassen dieren in de groep lopen. Dat zijn tenslotte de dieren die de jonkies de regels leren.

Het advies wat hier in het artikel is simpel gezegd: laat je kind opvoeden door een kind 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:43

Wat een betutteling. Het idee is lief enzo, dus om aan te raden om veulens niet alleen te laten opgroeien (´minstens in kuddes van twee veulens´). Dat is wijs advies voor mensen die niks van paarden afweten en toch ´voor de leuk´ een veulen kopen (want: lief en goedkoop) en vervolgens alleen zetten. Dat principe juich ik toe.

Maar: waarom zo betuttelend? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Waarom weer die roep om jonge paarden vooral bij elkaar te zetten? Het kudde-principe is uitstekend maar waarom jonge paarden bij elkaar en blijft er in deze tekst geen optie open voor jonge paarden om in kuddeverband (algemeen, dus onafhankelijk van de leeftijden van de paarden in de kudde) op te groeien?

Beetje jammer dit.

Overigens: voor wie is dit zgn. advies bedoeld? Paardenhouders in het algemeen lachen zich volgens mij dood als ze dit moeten zien als serieuze voorlichtingscampagne (ik in elk geval wel).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:47

xxCYNNxx schreef:
idd een heel raar advies
Als ik een jong paard zou hebben zou ik toch echt wel een opfok zoeken waar ook volwassen dieren in de groep lopen. Dat zijn tenslotte de dieren die de jonkies de regels leren.

Het advies wat hier in het artikel is simpel gezegd: laat je kind opvoeden door een kind 8)7

Een paard wordt in de huidige tijd niet opgevoed om met paarden om te gaan, maar met mensen.
Dus die onzin van een kudde met oudere dieren waar ze dingen leren slaat nergens op.
Gewoon bij leeftijdgenootjes die er voor zorgen dat ze veel beweging hebben en de opvoeding aan de mensen die er later mee om moeten kunnen gaan overlaten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:50

en om goed en ook sneller de mensen regels te kunnen oppikken moeten zij dus eerst (althans dat is een stuk beter) al een opvoeding genoten hebben: die van volwassen paarden dus

Dus hoezo onzin om jonge paarden in een gemengde kudde te laten opgroeien? Aangezien ze in een opfok over het algemeen zeer weinig met mensen in aanraking komen. Gooi je ze niet in een opfok maar heb je ze gewoon in een groep bij huis (bv) en ben je elke dag (of toch wel regelmatig: 4 keer per week) met ze bezig ala poetsen, halstertje omdoen, kleine stukjes lopen misschien etc dan ja dan ben ik het met je eens.
Maar in een opfok gooien en dus geen tot weinig menselijk contact: ga je mij niet wijsmaken dat ze een stuk beter te hanteren zullen zijn als ze in een gemengde groep hebben gelopen ipv alleen maar leeftijdgenootjes
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-07-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:55

xxCYNNxx schreef:
en om goed en ook sneller de mensen regels te kunnen oppikken moeten zij dus eerst (althans dat is een stuk beter) al een opvoeding genoten hebben: die van volwassen paarden dus

Dus hoezo onzin om jonge paarden in een gemengde kudde te laten opgroeien?

Dus die volwassen paarden, we hebben het over een kudde, leren die jonge dieren dingen die mensen met ze gaan doen, of doen ze iedere dag een lesje voordoen :?

De elementaire zaken leren ze van hun moeder en gelijkertijd en daarna van de mens waarvan ze de rest van hun leven afhankelijk zijn.
Het kudde verhaal is iets voor de Oostvaarderplassen, of ergens in de Toenda's niet voor dieren die moeten functioneren en presteren voor mensen, want dat is nu eenmaal de realiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:58

Sarabande, ik ben met je eens dat paarden opgevoed moeten worden door mensen. Maar: met een gemengde kudde (qua leeftijden) krijgen ze net zo goed veel beweging hoor, een gemengde kudde betekent immers dat er ook jonge paarden tussen staan.

In ieder geval gaat het mij niet om het principe ´wat is beter, kudde jonge paarden of gemengd´, maar wel over het feit dat hier zo zwart wit wordt gesteld dat alle jonge paarden maar in een gezamenlijke kudde moeten worden gemikt. Gemengd is ook prima, als ze maar in groepsverband staan. Dát lijkt me namelijk een belangrijk focuspunt voor deze voorlichtingscampagne.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:01

sarabande lees mn post nog eens...had het al aangepast omdat ik al een soortgelijke reactie verwachte

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:32

Ik ben niet voor een gemengde kudde het eerste seizoen veulens moeten gecontroleerd kracht en ruwvoer kunnen eten met oudere dieren in een groep zijn ze altijd als laatste aan de beurt.
Weide seizoen lopen hier de jaarling en 2 jarige merrie's samen gaat prima al zouden we dit met de jaarling en 2jarige hengsten nooit doen .
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-07-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:36

Wat ik nog toe wil voegen in een koppel van bv 10 veulens wordt mits goed samengesteld met een goede leider opgevoed en voorelkaar gezorgd dat zien wij hier dagelijks in de opfok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:41

Ik ben blij dat ik mijn eigen plan heb getrokken en mijn paard tot 10 maanden bij de moeder en vader in de kudde heb gelaten, waardoor hij natuurlijk kon afspenen en daarna buiten heb laten opgroeien met leeftijdsgenootje en alle andere leeftijden en geslachten. Ik heb nu een zeer sociaal paard staan wat vol zelfvertrouwen in het leven staat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:45

Leeftijdgenootjes zijn idd erg belangrijk
maar minstens zo belangrijk is dat er ook oudere paarden aanwezig zijn die ze af en toe op eens hun nummer zet
Anders denken ze dat ze alles maar mogen
Lijkt me niet zo handig bij de africhting :=

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:08

Oei, ik vind het toch wel schokkend om te lezen dat opfok met leeftijdgenootjes wordt aangeraden in plaats van in een gemengde groep... De oudere paarden leggen de basis in de opvoeding, die later echt heel belangrijk is bij het werk tussen mens en paard. Dingen zoals leiderschap accepteren en dergelijke.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:12

En toch vind ik het niet zo'n raar stuk. Begrijp de kritiek dan ook niet zo goed.

Geleidelijk spenen levert veel minder stress voor vooral veulen op en een minder pijnlijk uier voor de merrie. Het kost alleen wel meer moeite en tijd. Veel veulens worden nog steeds rond de 4 maanden cold turkey gespeend. Imo is dat ook veel te vroeg, maar de rigoureuze wijze van spenen is nog veel kwalijker. Bij net gespeende veulens komen maagzweren agv stress veel voor. Ook kunnen latere 'stalgebreken' als luchtzuigen, kribbebijten, weven e.d. het gevolg zijn van een te stressvolle wijze van afspenen.

Opvoeden met een oudere opvoeder is prachtig. Afhankelijk van de kwaliteit van de opvoeder leren ze wel degelijk om te gaan met mensen. Geen leeftijdsgenootjes is een groter gemis dan een opvoeder. Ik ben het dan ook met Ellis eens en begrijp de reacties over het accepteren van leiderschap dan ook niet zo goed. Bedenk wel dat het gros van de KWPN-ers opgroeit in een groep met alleen jonge paarden. Problemen met leiderschap worden vooral veroorzaakt door te onervaren en onkundige baasjes, niet door deze wijze van opgroeien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:14

sarabande schreef:
Een paard wordt in de huidige tijd niet opgevoed om met paarden om te gaan, maar met mensen.
Dus die onzin van een kudde met oudere dieren waar ze dingen leren slaat nergens op.
Gewoon bij leeftijdgenootjes die er voor zorgen dat ze veel beweging hebben en de opvoeding aan de mensen die er later mee om moeten kunnen gaan overlaten.

Een paard is niet in staat om op een normale manier met mensen om te gaan als het geen normale paardentaal kan spreken. Dat is zijn moedertaal, en de basis voor normaal sociaal gedrag, ook met andere soorten. Wat je zegt slaat nergens op vrees ik, en het getuigt van bitter weinig inzicht in paarden-ethologie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:16

maar goed, is het echt een probleem? Mij twee jarige in in 1x afgespeend, is "overwinterd" in een groep leeftijdsgenoten en is toen de wei op gegegaan in een groep merries van 1 t/m 3 jr. tot nu toe lijkt ze een heerlijk stabiel paardje te zijn :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:17

Dan moet de mens eerst paarden taal en gedrag gaan leren.

Stel dat je een dominant veulen in de opfok hebt laten lopen.
Fijn hoor, die dominantie doet hij straks ook tegen zijn baasje.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:17

Marion71 schreef:
Bedenk wel dat het gros van de KWPN-ers opgroeit in een groep met alleen jonge paarden.

Misschien kennen veel mensen het verschil met een normaal grootgebracht paard dan ook niet..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:18

en dan krijgt ie een keer een knal voor zn harses en dan is dat ook weer klaar (ohnee, ik zit op bokt, eerste een join up en "paardjuh, wil juh dat alsjuhblief niej doen? " *smeek*

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:18

ik denk dat het niet eens zoveel uitmaakt op je ze in de opfok zet, of in een gemengde groep, als het maar een groep is!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:21

sarabande schreef:

Volledig mee eens!
Snap ook nooit dat geplukt en geheikneuter met die jonge dieren, laat ze lekker spelen en kind zijn. Opvoeden komt later en luisteren naar mensen kunnen ze nog lang genoeg.