Pony dood door verwaarlozing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Pony dood door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 16:20

www.politie.nl

De Dierenpolitie bekeurt op maandag 2 juli een 42-jarige man uit Breukelen wegens ernstige verwaarlozing van zijn 10-jarige pony. Een dierenarts verlost het arme dier uit zijn lijden.

Agenten van de Dierenpolitie stellen op maandag 14 mei een onderzoek in naar aanleiding van een melding over een pony met ontstoken hoeven in een weiland bij Breukelen. De agenten treffen de hoefbevangen pony aan. Het dier heeft veel pijn. Op verzoek van de Dierenpolitie behandelt een dierenarts de pony. De dierenarts stelt samen met de eigenaar van de pony een intensief behandelplan op. Dit betekent dat de pony niet meer op gras mag staan en ook geen gras meer mag eten.

Eigenaar pony houdt zich niet aan de afspraken
Bij diverse controles nadien blijkt echter dat de eigenaar zich niet aan de gemaakte afspraken houdt en de pony nog in het weiland staat. Bovendien volgt de eigenaar de adviezen van de dierenarts niet op. In samenwerking met een buitengewoon opsporingsambtenaar van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming krijgt de eigenaar van de pony een bestuursrechtelijke maatregel opgelegd met precies aangegeven waaraan hij moet voldoen.

Herstel voor pony niet meer mogelijk
Bij de controle op maandag 2 juli treffen de agenten van de Dierenpolitie de pony liggend in het weiland aan. Het dier is ernstig hoefbevangen en kan niet meer opstaan. Opnieuw onderzoekt een dierenarts de pony en constateert dat het dier zodanig hoefbevangen is, dat herstel niet meer mogelijk is. Hierop verlost de dierenarts de pony uit zijn lijden.

De politie verhaalt de gemaakte kosten op de eigenaar en maakt proces-verbaal tegen hem op.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:37

Whow. Is er ook bekend waar de pony stond?
Wat een @$$ die vent.

Feria

Re: Pony dood door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:39

Konden ze die pony daar niet gewoon weghalen toen ze de eerste keer terug kwamen en ze zagen dat de eigenaar zich niet aan de afspraak had gehouden? De pony zou nog een kans gehad hebben dan |o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:41

kun je nagaan, op 14mei is het geval bekend geraakt bij de politie en nu op 2 juli is het dier ingeslapen. Had er niet ingegrepen kunnen worden toen bleek dat de eigenaar zich niet aan de afspraken hield?

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:41

Wat zijn er toch vreselijke mensen op de wereld zeg!
Ik snap ook niet dat die pony niet gewoon na het 2e bezoek in beslag is genomen.
(ik weet niet of dit in Nederland mag hoor) het was toch denk ik wel duidelijk dat de eigenaar helemaal niet was geintererreerd in het welzijn van het arme beest.
Als ze dat hadden gedaan was hij er misschien nog wel bovenop gekomen en had nog jaren een leuke
gezelschapspony kunnen zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:42

Pff, mooi dat er wordt ingegrepen maar helaas te laat.

Ik vraag me af hoe het beleid in elkaar zit als er blijkt dat er bij diverse controles blijkt dat er niet wordt gedaan wat wordt opgelegd. Mag/ kan er niet eerder worden ingegrepen?

Triest voor de pony, hopelijk wordt de eigenaar naast de kosten ook nog een verbod op het houden van vee opgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:48

Wat een waardeloze actie van de dierenpolitie, als dit daar de normale procedure is, dan kan men die dierenpolitie beter opdoeken. Dat die man nu een boete te geven daar heeft het dier niets aan, het heeft twee maanden met medeweten van de plitie in lijden geleefd. Nou chapeau hoor dierenpolitie, bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:48

MarliesV schreef:

Ik vraag me af hoe het beleid in elkaar zit als er blijkt dat er bij diverse controles blijkt dat er niet wordt gedaan wat wordt opgelegd. Mag/ kan er niet eerder worden ingegrepen?

Triest voor de pony, hopelijk wordt de eigenaar naast de kosten ook nog een verbod op het houden van vee opgelegd.

Niet te laat, men stond erbij en keek er naar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:55

Mindim schreef:
MarliesV schreef:

Niet te laat, men stond erbij en keek er naar.

Inderdaad.. Niet te geloven.. ;(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:24

HOE gek kunnen de mensen zijn :roll:
hopelijk kan de pony nu lekker galoperen in de groene weides zonder pijn Y;(

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:41

Gewoon sneu, meer woorden heb ik er dan ook echt niet voor.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:17

Is dit van die kerel die de pony heel lang te koop had staan? Jong bruin beestje, zag er niet zo heel best uit?
Maar dit was zeker een jaar geleden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:24

die heeft lekker lang moeten lijden zeg...arm beest. :(
Hoefbevangenheid is heel pijnlijk...zelfs met ontstekingsremmers.
Waarvan ik vermoed dat hij die niet kreeg.

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:36

Aah wat onwijs sneu.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:24

Titel had beter kunnen zijn: Pony dood door verwaarlozing en onjuist ingrijpen.

Hoe kan het toch dat in zo'n kritiek geval een eigenaar kans op kans krijgt, terwijl de kans op herstel van de pony wordt afgenomen?

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:31

Jeetje.. Er blijkt dan toch maar weer dat er te weinig word gedaan. Ik werk zelf bij een dierenkliniek, en heb ook te maken met de dierenbescherming/ ambulance. Dit zorgstelsel werkt niet voldoende.

Echt ontzettend sneu.. Echt heel sneu van deze pony. Voor de pony wel beter als die werd ingeslapen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:49

Mindim schreef:
Wat een waardeloze actie van de dierenpolitie, als dit daar de normale procedure is, dan kan men die dierenpolitie beter opdoeken. Dat die man nu een boete te geven daar heeft het dier niets aan, het heeft twee maanden met medeweten van de plitie in lijden geleefd. Nou chapeau hoor dierenpolitie, bah.

Lekker gemakkelijk praten achteraf. Er zijn genoeg mensen die zich wél aan de regeltjes houden die door de dierenarts worden opgelegd. Moet je een hoefbevangen pony meteen bij de eigenaar weghalen dan? Het is vervelend, maar verwaarlooste kinderen kan je ook niet zo maar bij de ouders weghalen helaas. Alles valt en staat met strenge procedures hoe vervelend ook en daar vallen soms een slachtoffer bij helaas... Nu krijgt de dierenpolitie de schuld terwijl deze toch echt bij de eigenaar ligt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:08

Eigenaar is inderdaad verantwoordelijk, maar als blijkt dat hij zijn verantwoording niet neemt, moet er wel ingegrepen worden.
Tuurlijk moet iemand de kans krijgen de situatie te verbeteren, maar als bij de eerste controle al blijkt dat de eigenaar de adviezen van de DA aan zijn laars lapt, lijkt me duidelijk dat ingrijpen gewenst is.
Zeker als na meerdere controles de situatie nog steeds niet verbetert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:39

Heel sneu, en heel jammer dat ze in dat soort gevallen niet bij de eerste misstap na het aanspreken het paard al bij de eigenaar weghalen... dan was het misschien niet te laat geweest voor het dier..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:14

jeetje, dat beestje zal pijn hebben gehad zeg!
jammer dat er niet eerder ingegrepen kon worden (misschien was er dan nog iets te doen)

paardje heeft er natuurijk niets aan dat de eigenaar een boete kreeg maar
hopenlijk leert hij dr van!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:39

Ach arme pony.
Die eigenaar zal er niets van leren.
Ik vrees dat hij zelf niet helemaal goed bij zijn hoofd is.
Een verbod om dieren te houden zou leed in de toekomst kunnen voorkomen.
Dit soort mensen zijn te achterlijk om iets te begrijpen of te leren.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:55

naar mijn idee is er te laat ingegrepen. die man is te triest voor woorden. maar dat ze die pony hebben laten staan en pas ruim 1,5 maand later "ingrijpen" is net zo triest.. vind beide partijen dus net zo erg

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:03

Wat ik niet begrijp dat voor de dierenpolitie er was, er al inspectie-ambtenaren bestonden (was een speciale naam voor, die weet ik ff niet meer) , die dan naar zo'n verwaarloosd dier gingen, dat was dan van bladiebla het zit zo, u gaat nu dit en dit doen, als ik over een week/10 dagen/2 weken etc terugkom heeft u dat gedaan en is de situatie zo en zus verbeterd anders nemen wij het dier in beslag.
En zo geschiedde...

Voor zover ik weet werkte dat systeem prima? Waarom gebeurt dat hier dan niet?

Laat ik overigens even stellen dat het net zo erg was geweest natuurlijk wanneer het een hond of een koe had geweest.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:55

Inderdaad, dat snap ik dus ook niet. Dat je een dier of kind niet meteen kunt weghalen snap ik ook wel, maar anderhalve maand en dan laten inslapen? Kom nou.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 00:24

Tja, het is allemaal niet zo simpel. De dierenpolitie kan het dier niet zomaar ergens in een stal opbergen, die hebben ze gewoon niet.

Stel nou dat de eigenaar zelf een DA gebeld zou hebben, DA behandeld het dier en verteld eigenaar dat het dier niet meer op het weiland mag komen. DA rijd op een keer voorbij en ziet de pony toch op het land.
Is de DA dan schuldig......?

Dit is een voorbeeld die ik in de praktijk tegenkomt.