Shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:59

horsetalk.co.nz/www.bokt.nl
AfbeeldingBron: Wiki

Onderzoekers in Duitsland hebben vastgesteld, dat gedomesticeerde paarden net als hun voorouders, in staat zijn zich aan de seizoenen aan te passen.
Zo hebben ze ontdekt dat Shetlandpony's hun temperatuur laten dalen wanneer er schaarste is aan voedsel.
Dit is opmerkelijk omdat warmbloedige dieren in een koude omgeving veel energie verbruiken om hun lichaamstemperatuur
juist te behouden.

Het was al bekend dat de primitievere warmbloedige dieren in staat waren hun lichaamstemperatuur te laten dalen, zodat ze minder behoefte hadden aan energie. Er werd echter tot nu toe aangenomen, dat de gedomesticeerde paarden, dit vermogen hadden verloren.
De przewalski paarden blijken ook over dit vermogen nog te beschikken.

Lea Brinkmann en zijn collega's van de Universiteit van Gottingen in Duitsland wilden onderzoeken of het huidige gedomesticeerde paard nog steeds in staat is zijn temperatuur aan de omgeving aan te passen.

Hiervoor kozen ze de shetlandpony's,een van oudste gedomesticeerde rassen. Een jaar lang volgenden ze van 10 shetlandpony's de lichaamstemperatuur, rectaal en onderhuids, hartslag en hun algemene conditie en hun activiteit Ze merkten op dat in de zomer de onderhuidse en rectale temperatuur gedurende de nacht daalde en op zijn laagste punt zat in de ochtend. Op zijn hoogst was de lichaamstemperatuur rond de middag. Dit komt overeen met een dagelijks lage hypometabolisme, aldus het team.

In de winter, verdeelde de onderzoekers de pony's in twee groepen. Een groep kreeg een volledig ratsoen en de andere kreeg een dieet. De groep die op een dieet stond had een duidelijk lagere lichaamstemperatuur wanneer het vroor. De activiteit en de hartslag paste zich aan de lichaamstemperatuur aan.

Magrathea

Re: shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:09

Interessant :) Maar op zich niet verassend. Ik denk dat Fjorden dit verschijnsel ook vertonen, die zijn echt gefokt op/in een guur klimaat.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:33

Mwah, fjorden 'bestaan' eigenlijk ook pas sinds 1850 en zijn meer gemoderniseerd dan shetlanders :) ben benieuwd of het bij fjorden ook van toepassing is.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:49

ik denk dat het eerder bij ijslanders, exmoors, fells en welshjes van toepassing is dan bij Fjorden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:53

Het was maar een voorbeeld :=

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:07

Interessant inderdaad :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:09

Dit is eens een echt interessant onderwerp. Ik ben benieuwd of ze nog verder gaan op dit onderzoek.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:10

Ik dacht de de lichaamstemperatuur juist te goed behouden was wanneer paarden voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben? om die reden vind ik het niet gek dat de 2e groep, die op dieet staat, een lagere lichaamstemperatuur heeft dan de andere groep.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:21

Handig :)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:25

Interessant!
Ik had het er laatst nog over met de DA, het verschil in wintervacht e.d.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:26

Ik denk dat het bij elk paard geld. In feite zijn ze nog allemaal hetzelfde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:55

Aestrith schreef:
Ik dacht de de lichaamstemperatuur juist te goed behouden was wanneer paarden voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben?

Waar haal jij ´ruwvoer´vandaan? of dat ene groep iets wel/niet kreeg?
Dat zou in deze de vergelijking mank doen gaan; slecht onderzoek zijn.

Ík lees dat er sprake is van ´rantsoen´; van ´feed restricted´; minder van hetzelfde. Helemaal goed dus.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:45

Misschien lees ik iets over het hoofd, maar hoe weten ze nou dat de lichaamstemp bewust wordt gezakt en niet zakt door 'tekort'/schaarste aan voedsel/ruwvoer??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:50

Boeiend.
Dus [sommige?] paarden en pony's zijn nog niet zo gedomesticeerd als we dachten.

@proudofpride, een paard dat tekort aan voedsel én warmte heeft, vermagert omdat het de vetten verbrandt. Ik neem aan dat dit ook is meegenomen in het onderzoek.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:00

Ja okee, dat snap ik. Maar ik struikel over dit stukje:
Dinopino schreef:
In de winter, verdeelde de onderzoekers de pony's in twee groepen. Een groep kreeg een volledig ratsoen en de andere kreeg een dieet. De groep die op een dieet stond had een duidelijk lagere lichaamstemperatuur wanneer het vroor. De activiteit en de hartslag paste zich aan de lichaamstemperatuur aan.

Kunnen ze bewijzen dat die tweede groep pony's zelf bewust hun temp lieten zakken, of dat ze het gewoon koud hadden (dus ook lager lichaamstemp enz) doordat ze te weinig rantsoen kregen....
Laatst bijgewerkt door ProudOfPride op 02-07-12 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Shetlander kan eigen lichaamstemperatuur regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:05

Ik neem aan dat ze beschikking hadden over een schuilstal oid, en blijkbaar stonden ze daar niet :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:16

ik denk dat je daar een goed punt hebt... Wij leren allemaal dat paarden in de kou veel ruwvoer nodig hebben om zich warm te kunnen houden... Het kacheltje moet blijven branden...

Dus het zou wel eens een fout in de opzet van het onderzoek kunnen zijn.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:21

Een schuilstal wel/niet gebruiken is geen graadmeter of een paard het koud heeft of niet. Mijn pony's weigeren soms de schuilstal te gebruiken in de stromende regen terwijl ze echt staan te klapperen van de kou.

In mijn ogen is het niet meer dan logisch dat een paard in een lage omgevingstemp ook een lagere lichaamstemp heeft als die beschikking heeft over minder voer. Mij is idd altijd bijgebracht dat een paard onder bepaalde lage temperaturen (ruw)voer nodig heeft om het lichaam van warmte te voor zien.
Ik vind dit bericht helaas niet waterdicht.... Er zijn teveel dingen nog 'aannames'. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de officiële uitslag van het onderzoek :o

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:34

Ik heb even op het originele (Engelstalige) artikel geklikt:

Citaat:
The feed-restricted ponies showed a significant drop in average heart rate (from 52.8 beats per minute in summer) to 29 beats per minute in winter.

This response differed significantly from that of the ponies on full rations, suggesting that the feed-restricted ponies had a lower metabolic rate.

Ponies were significantly less active in the winter than in the summer.

“Our results show that Shetland ponies exhibit signs of a winter hypometabolism indicated by reduced heart rate and subcutaneous temperature,” the team concluded.

“Thus, domesticated horses seem to have maintained the capacity for seasonal adaptation to environmental conditions by seasonal fluctuations in their metabolic rate.”

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:36

Beetje simpel voorbeeld denk ik, maar als je dus een hamster in een koude kamer zet in de winter gaat hij wel in winterslaap en in een warme kamer niet.
Zo reageerden de shetties ook, haal ik uit het onderzoek.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:46

Ja zo kan je het ook zien hahha.

Naar mijn inzien trekken ze nog steeds de verkeerde conclusie. Nou vind het niet echt een overtuigend onderzoek eigenlijk..... :x

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:05

Ik begrijp de verkeerdheid van de conclusie niet helemaal, in die zin dat als ik het Engelstalige artikel erbij pak, het misschien wat minder algemeen gesteld wordt.

In bovenstaand artikel wordt geconcludeerd dat gedomesticeerde paarden (in het algemeen?) zich aan kunnen passen, in het Engelstalige artikel haal ik eruit dat er nog steeds bepaalde gedomesticeerde paarden bestaan die zich aan kunnen passen.

Ik geloof echt per direct namelijk dat (o.a.) shetties zich kunnen aanpassen aan seizoen en (lage) temperatuur en rantsoen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:51

Leuk onderwerp, maar ik deel de bedenkingen van ProudOfPride. Op dit moment heb ik alleen geen tijd om het gehele artikel te lezen, misschien later deze week. Wie geïnteresseerd is in het originele artikel mag me een PB sturen.

_Sundancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:52

Ik heb het wetenschappelijke artikel even opgezocht, en na 8 pagina's droge tekst kan ik alleen maar concluderen dat het onderzoek (naar mijn mening) goed is uitgevoerd. Zo werd bijvoorbeeld de lichaamstemperatuur elke twee uur gemeten door middel van een implantaat in de nek, en de fysieke activiteit werd elke tien minuten gemeten door een apparaatje dat aan het voorbeen van de pony's zat.

Kennelijk is er evidentie in de literatuur dat sommige grote zoogdieren (zoals beren en rendieren) hun metabolisme in de winter vertragen, om zo energie te sparen (dus een 'actief' hypometabolisme om energie te sparen ipv daling in lichaamstemperatuur en hartslag als een reactie op voedsel- (en dus energie) tekort). En dit onderzoek toont aan dat ook shetlandpony's nog over dit mechanisme beschikken, ondanks dat dit een gedomesticeerd ras is en er dus geen natuurlijke selectie meer is voor deze eigenschap.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:04

Sorry, maar dat sommige grote zoogdieren dit fenomeen nog wel bezitten wil nog niet bewijzen dat onze paarden dat ook nog steeds hebben.
Uit een meting van de daling van lichaamstemperatuur kan je ook geen conclusie trekken dat dit komt door hypometabolisme of door kortweg energietekort, je kan alleen concluderen dat het uberhaubt plaatsvindt. Dus voor mij is het bewijs nog niet geleverd :+

Maar ik ga eerst het volledige (originele) artikel lezen voor ik verdere uitspraken ga doen hahha.