Olympische Spelen: de Nederlandse deelnemers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Olympische Spelen: de Nederlandse deelnemers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:27

* http://www.bokt.nl | Cayenne

Nog slechts een paar weken en dan is het zover. Dan wordt de Olympische vlam ontstoken in het grote stadion en wordt met de openingsceremonie het officiele startschot gegeven voor de Zomerspelen. De bondscoaches dressuur en eventing maakten onlangs hun teams al (gedeeltelijk) bekend.

eventing

Martin Lips heeft al duidelijk gemaakt welk drietal aan start komt om de Nederlandse eer te verdedigen tijdens de landenwedstrijd eventing. Het gaat hierbij om Andrew Heffernan met Millthyme Corolla, Tim Lips met Concrex Oncarlos en Elaine Pen met Vira. "Ik denk dat we met deze drie combinaties de best mogelijke teamprestatie kunnen leveren in Greenwich Park," aldus Lips tegen de KNHS. “De keuze voor deze drie ruiters heb ik mede gebaseerd op de prestaties vorige week in Bramham, waar Andrew, Tim en Elaine de drie beste Nederlanders waren in het klassement. Ook bij het EK vorig jaar in Luhmühlen waren dit de beste drie Nederlanders, al was de volgorde niet hetzelfde als in Engeland.”
Afbeelding
foto: Adelinde Cornelissen en Parzival.
foto: http://www.sjoert.com

Het Nederlandse eventingteam kwalificeerde zich na 20 jaar weer voor deelname aan de Olympische Spelen. Martin Lips had aanvankelijk de wedstrijden in Chatsworth en Bramham aangewezen ter observatie voor zijn Olympisch kader. De wedstrijden vertonen gelijkenissen met de cross en het terrein in Londen. De eerste wedstrijd werd begin mei door de overvloedige regen afgelast en daarmee bleef Bramham over.

Voor Tim Lips en Concrex Oncarlos wordt dit de tweede Olympische Spelen. In Hong Kong kwamen ze nog tot een vijftiende individuele plek. De in Engeland woonachtige Andrew Heffernan was in Bramham de best presterende Nederlander. De pas 22-jarige Elaine Pen vormt met haar tienjarige Vira de jongste combinatie van het team.

Er reist geen reservecombinatie mee naar Londen, maar Raf Kooremans is met Chase the Moon in geval van nood inzetbaar.

De eventing speelt zich – net als dressuur en springen – af in het Londense Greenwich Park in de eerste week van de Olympische Spelen. Op 28 en 29 juli is de dressuur, gevolgd door de cross country op 30 juli en het afsluitende springparcours wordt op 31 juli verreden.

dressuur

De dressuurcoach Sjef Janssen heeft het een stuk moeilijker. Na de twee observatiewedstrijden (NK Hoofddorp en CHIO Rotterdam) is duidelijk geworden dat de kersverse Nederlands kampioen Edward Gal (Glock's Undercover) als reservekampioene Anky van Grunsven (Salinero) een startbewijs verdienen voor Londen. Het was lange tijd onduidelijk of Anky uberhaupt nog mee wilde naar de Spelen. De eerste verrichtingen in Hoofddorp en Rotterdam vielen tegen, maar Van Grunsven en Salinero herpakten zich en kwamen uiteindelijk tot een uitstekende tweede plaats.
Daarmee bleven nog twee te vullen plekken over. Adelinde Cornelissen en Parzival waren wegens een blessure niet aanwezig in Hoofddorp en Rotterdam. Ook in Aken laat de combinatie verstek gaan en dus was de bondscoach genoodzaakt de winnaars van de wereldbekerfinale middels een subtopwedstrijd te beoordelen. Afgelopen weekeinde lieten Adelinde en Parzival zien dat ook zij 'fit to compete' zijn en daarmee bemachtigden ze hun felbegeerde startbewijs.

Over de individuele startplek is nog onduidelijkheid. Zowel Patrick van der Meer (Uzzo) als Imke Schellekens-Bartels (Toots) komen hiervoor in aanmerking en zullen daarom de strijd met elkaar aangaan in Aken. Aan de hand van deze prestaties neemt Janssen een beslissing.

springen

Bij het springen liggen alle opties nog open. Nederlands kampioen Jur Vrieling lijkt de enige kandidaat die zeker kan zijn van een startbewijs. Vrieling won met VDL Bubalu de Nederlandse titel en eindigde vorige week met hetzelfde paard op een vierde plaats tijdens de Grote Prijs van Rotterdam. Marc Houtzager schreef met Sterrehof's Tamino de overwinning op naam en heeft met Sterrehof's Voltaire en Sterrehof's Opium nog twee ijzers in het vuur. Jeroen Dubbeldam presteerde met Utascha SFN de afgelopen tijd ondermaats en trok zich na overleg terug van deelname. Harrie Smolders is de laatste tijd weer in betere vorm met zijn Exquis Walnut de Muze en ook Gerco Schröder lijkt met Eurocommerce Londen nog in de race te zitten voor een ticket.
Na Aken besluit de bondscoach wie er definitief mee gaan naar Londen voor Nederland. 'Niemand is zeker van een plek. De enige waarvan ik zeker weet dat hij naar Londen gaat, ben ik zelf', aldus Ehrens.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:04

Mooie foto weer van Adelinde & Parzival (sjoert.com), wat een lekker dier is het toch !

ptiteblue

Re: Olympische Spelen: de Nederlandse deelnemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:24

EN Tango niet als 4de?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:24

Die heeft de afgelopen tijd nogal teleurstellend gepresteerd.
Volgens mij is die helemaal niet meer in de picture voor de OS :)
(Of zowel Imke als Patrick moeten in de problemen komen).

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:32

Tango is niet stabiel genoeg denk ik. Voor de dressuur wordt het nog wel een moeilijke beslissing wie van beide er nog bij mag.
En ik ben erg benieuwd wie van de springers (en welke paarden) uiteindelijk gekozen worden.

En inderdaad, erg gave foto van Adelinde!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:37

Ergens vind ik het toch jammer dat Anky mee gaat.

Ik hoop dat Imke en Toots zich bij de drie aansluiten :)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:10

Marjoow: dat vind ik ook!! Er zijn anderen die het veel meer verdient hebben, vind ik: gebaseerd op hun inzet en prestaties afgelopen jaren!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:12

Gwen09 schreef:
Marjoow: dat vind ik ook!! Er zijn anderen die het veel meer verdient hebben, vind ik: gebaseerd op hun inzet en prestaties afgelopen jaren!

Ja inderdaad. Anky laat zich in hetzelfde jaar weer zien om nog een keer naar de OS te kunnen. Het zou me dan ook niets verbazen als we na de OS niets meer van haar horen op dressuur gebied...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:35

Ben heel benieuwd wie de teams compleet gaan maken! Ik heb kaartjes voor de cross, de springenfinale en de kür op muziek, zo veel zin in!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 18:41

Marjoow schreef:
Gwen09 schreef:

Ja inderdaad. Anky laat zich in hetzelfde jaar weer zien om nog een keer naar de OS te kunnen. Het zou me dan ook niets verbazen als we na de OS niets meer van haar horen op dressuur gebied...

Dat zeiden ze na Sydney en Athene ook, maar ze flikt het toch steeds weer.
Het zou mij echt niets verbazen als ze er over vier jaar gewoon opnieuw bij is met een derde medaillewaardig paard :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 20:08

Ja, maar ergens vind ik het niet kloppen. Ze heeft in die tussentijd amper iets laten zien, ik heb echt het idee dat ze het doet om mee te doen aan de os.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:13

Marjoow, je bent verder wel op de hoogte van de 'tegenslagen' in Anky's priveleven afgelopen tijd? Persoonlijk was ik het vergeten, mijn moeder vertelde gister echter hoeveel respect ze ervoor had dat Anky zich nu weer herpakt heeft en gewoon weer vol gas gaat. Doet verder echter niets af van dat mijn inziens gewoon de besten mee moeten.

Ik ben benieuwd naar de namen die het allemaal compleet gaan maken (:

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:33

Komt Leon Thijssen met Tyson niet in aanmerking voor de OS? Hij zat laatst ook in het winnende team namelijk?

serhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:53

Leon Thijssen zit in het team van Aken dus zeker nog niet uitgeschakeld. Hopen op een heel goed resultaat . :) :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:33

Patrick van der Meer en Uzzo!!!! Graag!!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 05:12

en de rest ven de disciplines?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 05:23

pinkie87 schreef:
en de rest ven de disciplines?

Welke disciplines?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:39

endurance? hadden we vorige keer ook iemand :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:46

Endurance is geen Olympische sport :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 09:01

pinkie87 schreef:

Endurance is nooit een Olympische sport geweest, net als mennen, reining en voltige. Ik denk dat je in de war bent met de WEG.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:32

Cayenne schreef:
pinkie87 schreef:

Endurance is nooit een Olympische sport geweest, net als mennen, reining en voltige. Ik denk dat je in de war bent met de WEG.

*Blond momentje*
Ik dacht echt dat Reining en Mennen ook Olympisch was? :')

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:35

Marjoow schreef:
Gwen09 schreef:

Idd. het is altijd mooi geweest om Anky te zien rijden maar zoals marjoow al zegt er zijn ruiters die het meer verdienen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:37

En nu hoop ik toch dat deze 3 dressuurruiters tot in de kür raken! :Y)
I hope so! :D Kan ik adelinde cornelissen EINDELIJK 'ns zien met Parzival! :D
En Anky & Edward uiteraard! 8-)

Jes_Vandaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:07

Ik wil alle Nederlandse ruiters vast veel succes wensen op de Olympische spelen 2012!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:09

Marjoow schreef:
*Blond momentje*
Ik dacht echt dat Reining en Mennen ook Olympisch was? :')

Nee, echt niet. Sorry :D