Twee klonen van Broere Jazz geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:52

www.horsetelex.nl

Afbeelding
Stoeterij Broere heeft bekend gemaakt dat zij in maart 2011 het Franse bedrijf Cryozootech onder leiding van dr. Eric Palmer opdracht gegeven heeft Broere Jazz te klonen. Een tweetal maanden geleden zijn er in Amerika twee supergezonde klonen geboren. De veulens zullen op termijn naar Nederland komen om de stallen van Stoeterij Broere in Alblasserdam te komen bevolken.

"Wij zijn zeer verheugd dat wij van deze mogelijkheid gebruik hebben kunnen maken", aldus een woordvoerder van Broere. "Broere Jazz, die zo waardevol is gebleken voor de sport en fokkerij, is op deze bijzondere manier genetisch vastgelegd."

In de toekomst kunnen deze klonen eventueel als dekhengst worden ingezet. "Zo kan het waardevolle erfgoed van Jazz behouden blijven", aldus Stoeterij Broere.

Nojoukus

Re: Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:03

Ik vraag me af waarom je Jazz wilt klonen, aangezien gebleken is dat dit niet het makkelijkste karakter is!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:05

Nojoukus schreef:
Ik vraag me af waarom je Jazz wilt klonen, aangezien gebleken is dat dit niet het makkelijkste karakter is!

Toch heeft hij genoeg toppers op de wereld gezet, ondanks zijn soms nogal moeilijk karakter!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:05

Lopen er al niet genoeg "Jazzen" rond?

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:06

Nojoukus schreef:

Vandaar dat er zo veel nakomelingen zo goed gepresteerd hebben en dat die het ook zo geweldig doet in de fokkerij..
Wat een opmerking weer?!?

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:07

Nojoukus schreef:

Dat is zo ongeveer het stomste antwoord wat je hierop geven kunt !

En van een goede heb je er nooit genoeg!

Anoniem

Re: Twee klonen van Broere Jazz geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:11

Ja joh, lekker gaan klonen, en die weer laten dekken.... lekker gezond zijn we bezig.
Misschien kunnen we gewoon kijken of er ook nieuwe talenten worden geboren die niet uit een kloon komen.

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:11

covergirl schreef:
Nojoukus schreef:

Help?!!! nog 2 Jazz.. sen :+ _O-
Laatst bijgewerkt door Avy op 29-06-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:13

Hmm, ben benieuwd naar de veulens.

Trouwens, ik heb een vraagje: hoe gaat dat klonen? Is het hetzelfde als fokken, is het beter of iets anders?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:14

Nou, ik snap dus niet waarom je Jazz wilt klonen, omdat hij zich

1. Genoeg bewezen heeft
2. Er genoeg goed nageslacht rondloopt dat zijn kwaliteit ook wel doorfokt

Maar ik zal wel weer te ouderwets denken, ik vind het teveel zich vastklampen aan een steengoede hengst, maar gaat fokkerij niet om vooruitgang en kwaliteit i.p.v. over 20 jaar fokken met een hengst van nu ? We fokken nu toch ook niet meer met hengsten van 20 jaar geleden.

Geen kwaad woord over de hengst, maar snap niet waarvoor het nodig is. Het bloed ligt meer dan goed en massaal verankerd in zijn nafok.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:17

covergirl schreef:
Nojoukus schreef:

En van een goede heb je er nooit genoeg!

Een beetje vriendelijker mag wel hoor! Ik val je toch niet persoonlijk aan ofzo!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:19

zijn het hengst of merrieveulens? En wat zijn de plannen met de klonen?

Ik vind Jazz super en een hele goede vererver, maar ben eigenlijk tegen klonen. Er zitten nog steeds zoveel haken en ogen aan en er komen zoveel gezondheidsproblemen bij deze dieren voor.. Zou er zelf nooit voor kiezen om mijn merrie met een gekloonde hengst te laten dekken. De fokkerij is toch door kruisen het verbeteren van het ras? Denken ze dat Jazz het ultime resultaat is dat ze terug grijpen op medische kennis in plaats van de normale fokkerij??

Edit: bovendien zijn er veel gezondheidsproblemen bij de gekloonde dieren zelf, maar wat zou er gebeuren als je hiermee ook nog eens gaat fokken? Is daar al onderzoek naar geweest?
Laatst bijgewerkt door trisca op 29-06-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Avy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:20

Cheytjuh schreef:
Nou, ik snap dus niet waarom je Jazz wilt klonen, omdat hij zich

1. Genoeg bewezen heeft
2. Er genoeg goed nageslacht rondloopt dat zijn kwaliteit ook wel doorfokt

Maar ik zal wel weer te ouderwets denken, ik vind het teveel zich vastklampen aan een steengoede hengst, maar gaat fokkerij niet om vooruitgang en kwaliteit i.p.v. over 20 jaar fokken met een hengst van nu ? We fokken nu toch ook niet meer met hengsten van 20 jaar geleden.

Geen kwaad woord over de hengst, maar snap niet waarvoor het nodig is. Het bloed ligt meer dan goed en massaal verankerd in zijn nafok.

Je hebt een goed punt! Maar sorry *ik lach even onder het buro hier van het lachen omdat het meteen boem weer over z'n karakte ging...zo als gewoonlijk)
Het is gewoon een Top paard niks meer, niks minder.. Hij heeft gewoon heel veel goed gedaan in onze fokkerij.( en van alle goeie heb je ook heus wel eens een slechte) Tuurlijk is het dan moeilijk om hier mee te stopppen als dit ooit zover zou zijn..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:22

trisca schreef:

Het zijn klonen, dus het moeten wel hengsten zijn :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:24

Yessy schreef:
trisca schreef:

Het zijn klonen, dus het moeten wel hengsten zijn :)

|o |o stom.. Ik kan dus niet 4 dingen tegelijk meer :x :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:28

trisca schreef:

:') you make my day

Hier rest alleen de vraag; hoe gaan ze dat straks doen binnen het stamboek?
is DNA testen dan nog wel iets waard ( welke van de 3 heeft erop gezeten :+ ) omdat de genen identiek zijn, maar je wel verschillende dieren hebt rondlopen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:28

Ik vraag me af waarom deze klonen gezien vele genetische materiaal van hem.... ;)

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:31

En dan willen ze bij het KWPN meer verschillende bloedvoeringen??? Op deze manier krijg je dat niet hoor.
Begrijp me niet verkeerd want hij heeft zeker wel goede nakomelingen maar zo blijf je wel erg hangen.
Van mij mag er af en toe wel wat ander bloed in komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:32

Lowara schreef:
trisca schreef:

:') you make my day

Hier rest alleen de vraag; hoe gaan ze dat straks doen binnen het stamboek?
is DNA testen dan nog wel iets waard ( welke van de 3 heeft erop gezeten :+ ) omdat de genen identiek zijn, maar je wel verschillende dieren hebt rondlopen

imitatie Jazz :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:34

Ik ben niet per definitie tegen klonen, maar snap de keuze voor het klonen van Jazz alleen niet zo...
Ik vind het een uitkomst voor paarden die zich in de fokkerij niet hebben kunnen bewijzen. Denk aan: heel vroeg geruind maar toch topsportpaarden, vroeg overleden etc. Dan is het waardevol om genen nog even te bewaren.
Maar in dit geval...tja, als 'Jazz' eindeloos beschikbaar blijft zullen zijn zonen toch minder gebruikt blijven en zoals al gezegd, fokkerij moet ook vooruitgang zijn...

Moeilijk...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:35

misschien kan ik het goedmaken :')

Je kan aan de lengte van het DNA zien of het nieuw is of niet. Bij de replicatie van DNA gaat er namelijk altijd een klein stukje verloren. Misschien kunnen ze dat gebruiken?

Verder blijf ik erbij dat het fokken met een kloon een slecht idee is. Tijdens de replicatie sluipen er altijd foutjes in. Deze foutjes zullen op ten duur problemen veroorzaken. Bij een orgineel valt dat op ten duur onder het kopje "ouderdom" maar deze gekloond Jazzen zijn gewoon begonnen vanuit cellen die meer dan 20 jaar oud zijn en dus eigenlijk al een paardenleven mee gaan... Om die cellen als basis te gebruiken voor nieuw leven vind ik echt een grove fout. Ik hoop dan ook dat dit zich niet als een olievlek gaat verspreiden, want dan hebben we straks gezondheidsproblemen in het ras zitten die er heel lastig weer uit te krijgen zijn.
Laatst bijgewerkt door trisca op 29-06-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sassie81

Pff we moeten ook wel met onze tijd mee. Je krijgt zo geen vooruitgang in de fokkerij denk ik. Moet je voostellen dat we een oudere hengst van 30 jaar geleden hadden gekloond . Dat was voor toen een heel modern paard, maar nu niet meer. Daar komt bij dat het nu al moelijk is een jazzvrij exemplaar te vinden.
Niks ten nadele van jazz hij heeft een paar excelent goede paarden gegeven, maar we mogen niet vergeten dat hij er ook heeeeeeel veeeeeel gedekt heeft!

terlygert

Okielove75 schreef:
Hmm, ben benieuwd naar de veulens.

Trouwens, ik heb een vraagje: hoe gaat dat klonen? Is het hetzelfde als fokken, is het beter of iets anders?

Hier is een topic over.. ik kan hem alleen zo snel niet vinden

Edit: Gevonden! [VN] AQHA stamboek voor rechter vanwege weigeren klonen
Dit gaat eerst over een stamboek wat klonen weigert, maar later wordt er ook uitleg gegeven over hoe het klonen in zijn werk gaat en voordelen/nadelen worden besproken.
Laatst bijgewerkt door terlygert op 29-06-12 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:37

Ik ben tegen het klonen en al helemaal van een paard waar al zooooooveel nakomelingen van rondlopen. Over een tijdje lopen er alleen nog maar Jazz nakomelingen in Nederland en kun je geen ander meer kopen. Dan is voor mij de lol van het paardrijden af. Voor mij géén Jazz! En dus ook geen nakomeling van zijn klonen.

Misschien ben ik bevooroordeeld, hoor, aangezien ik helemaaaaal geen fan ben van Jazz. Er zijn veel betere (stempel)hengsten geweest, dus waarom in 's hemelsnaam één die al (te) veel nakomelingen heeft lopen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:40

Klonen is eigenlijk niks anders dan uit een cel van een dier een volledig individu laten groeien. Het klinkt zo wel erg makkelijk, maar kort door de bocht is het basaal het idee. :)