Sjef Janssen stopt als bondscoach dressuurruiters.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatassJa

Sjef Janssen stopt als bondscoach dressuurruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:23

www.ad.nl

Sjef Janssen stopt na de Olympische Spelen als bondscoach van de Nederlandse dressuurruiters. Dat heeft hij vandaag tegen het ANP gezegd. 'Ik blijf waarschijnlijk wel actief voor de nationale bond, maar het etiket bondscoach verdwijnt boven mijn hoofd.'

Onder leiding van Janssen won Oranje voor de eerste keer goud op de Europese- en wereldtitelstrijd. Individueel won hij als trainer van Anky van Grunsven al drie keer olympisch goud.

Janssen zegt meer tijd te willen inruimen voor de training van buitenlandse paarden en ruiters. 'Totilas? Het zou kunnen.'

De succestrainer verwacht niet met een hoogtepunt afscheid te nemen. 'We hebben er nog nooit zo slecht voor gestaan als nu', zegt hij, vooruitblikkend op Londen. 'Misschien in Seoul 1988, toen Anky voor het eerst meedeed op de Spelen. Sindsdien deden we toch altijd minimaal mee om zilver.'

Bij de Wereldruiterspelen van 2010 in Kentucky wonnen de Nederlandse dressuurruiters alles. Janssen: 'We hadden de medailles voor het uitkiezen. Ongelooflijk dat dit nog maar 2 jaar is geleden. Na het vertrek van Totilas is alles minder geworden. De ruiters hebben we wel. De paarden missen vaak nog ervaring.'

Daardoor is er in Londen hooguit brons weggelegd. Janssen: 'Dat is dan nog alleen het geval als Parzival van Adelinde Cornelissen fit genoeg is om mee te doen. Daar gaan we voorlopig van uit.'

Verder heeft hij Anky van Grunsven, Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en Imke Schellekens-Bartels in de aanbieding. In de landenwedstrijd van het CHIO zat er niet veel verschil tussen de prestaties. Opvallend was dat Patrick van der Meer met Uzzo in een bijrubriek hoger scoorde dan de andere olympische kandidaten. Janssen: 'Patrick doet het fantastisch. Bij de Olympische Spelen gaan echter andere factoren een rol spelen. Ja, ervaring. Patrick heeft geen wedstrijd onder grote druk gereden. Misschien laat ik hem nog in Aken starten, daar is de spanning ook groot. Ik moet er nog even over denken.'
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 21-06-12 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic aangepast voor VN + ON --> VN

HorseTimeXL

Re: Sjef Janssen stopt als bondscoach dressuurruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:03

Naja het zat er aan te komen.. zeker na die eerdere berichten. Ben benieuwd wie zijn opvolger wordt. Zei van de week nog tegen een vriendin van mij: Kan me eigenlijk geen Nederlands Dressuur team zonder Sjef Janssen voorstellen..

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:10

Het was toch al eerder bekend dat hij na dit jaar zou gaan stoppen?
Ik vind het ook wel goed, soms is het tijd voor vernieuwing.
Het valt me wel op dat hij vaak voor grote 'momenten' communiceert dat we er zo slecht voor staan vraag me af of hij dit bewust doet...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:12

Margo schreef:
Het valt me wel op dat hij vaak voor grote 'momenten' communiceert dat we er zo slecht voor staan vraag me af of hij dit bewust doet...

jaa daar zat ik ook al aan te denken..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:58

Zat er idd wel een beetje aan te komen, maar wel jammer...
Ben benieuwd wie er dan in zijn plek zou moeten :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:03

Inderdaad niet onverwacht.
Ook erg benieuwd wie het nu wordt zou ook zo niemand kunnen bedenken? Als bartels maar die doet junioren/younrider oid al geloof ik.?
Misschien anky zelf ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:29

Hij heeft vaak geprobeerd om op die manier druk weg te halen bij ruiters en zodoende de underdog rol te spelen, helaas moet ik hem dit keer gelijk geven en als we dan toch niet voor het goud meedoen dan Patrick ook een kans geven, vers bloed is goed.

Margo schreef:

gallos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:37

Opvallend was dat Patrick van der Meer met Uzzo in een bijrubriek hoger scoorde dan de andere olympische kandidaten. Janssen: 'Patrick doet het fantastisch. Bij de Olympische Spelen gaan echter andere factoren een rol spelen. Ja, ervaring. Patrick heeft geen wedstrijd onder grote druk gereden. Misschien laat ik hem nog in Aken starten, daar is de spanning ook groot. Ik moet er nog even over denken.'

Ja, mischien moet Meneer Janssen een keer gaan kijken als Patrick met Uzzo aan het rijden is!! Wat bedoelt hij met "onder grote druk" rijden. Lijkt me dat je Verden toch geen lullig wedstrijdje kunt noemen en de vele die hij daarna heeft gereden. NK Hoofddorp 2012, vele paarden haakten af en Uzzo liep gewoon waarvoor hij gekomen was. TOP

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:41

gallos schreef:
Opvallend was dat Patrick van der Meer met Uzzo in een bijrubriek hoger scoorde dan de andere olympische kandidaten. Janssen: 'Patrick doet het fantastisch. Bij de Olympische Spelen gaan echter andere factoren een rol spelen. Ja, ervaring. Patrick heeft geen wedstrijd onder grote druk gereden. Misschien laat ik hem nog in Aken starten, daar is de spanning ook groot. Ik moet er nog even over denken.'

Ja, mischien moet Meneer Janssen een keer gaan kijken als Patrick met Uzzo aan het rijden is!! Wat bedoelt hij met "onder grote druk" rijden. Lijkt me dat je Verden toch geen banketstaaf wedstrijdje kunt noemen en de vele die hij daarna heeft gereden. NK Hoofddorp 2012, vele paarden haakten af en Uzzo liep gewoon waarvoor hij gekomen was. TOP

Vind ik ook, het klinkt alsof hij nooit wat heeft willen zien van Patrick en Uzzo en zich er al helemaal niet in heeft verdiept. Als er iemand is die er zo keihard voor heeft gewerkt en wie ik het gun is het Patrick wel..

Stel anky zegt van, nou ik ga niet naar de olympische spelen, dan zou ik eigenlijk Adelinde Edward Imke en Patrick er heen sturen, en wie er dan individueel gaat strijden moeten ze maar onderling afspreken, haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:19

Margo schreef:

Niet dat België recht van spreken heeft gezien wij niet eens een team hebben dat uberhaupt voor een medaille zou kunnen gaan maar ik vrees dat ie op dit moment niet eens liegt over Nederland zijn positie in aanloop naar de spelen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:25

heel erg waar het stukje van sjef, nederland is er qua paarden misschien niet klaar voor. maar ik heb respect voor sjef, voor alles wat ie voor de ruiters heeft gedaan en hoe ie er altijd voor klaar heeft gestaan, met of zonder kritiek. respect voor hem, een vrouw op de wereld top, kinderen, een grote stal, trainer en (internationaal) coach. TOP SJEF! hij heeft groot gelijk er een punt achter te zetten, misschien niet op zn top, maar hij heeft meermaals bewezen die zowel op prive als werk nivo dik te kunnen bereiken!

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:02

Ik schrok me wezel het nieuws van Adelinde! Gelukkig hoeven we volgens parthner van Adelinde (Sjaak van der Lei): geen zorgen te maken, ze start volgende week gewoon in Ermelo.. Wel balen van Sjef, maar hij heeft het wel enorm goed gedaan!!!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:52

NatassJa schreef:
Bij de Wereldruiterspelen van 2010 in Kentucky wonnen de Nederlandse dressuurruiters alles. Janssen: 'We hadden de medailles voor het uitkiezen. Ongelooflijk dat dit nog maar 2 jaar is geleden. Na het vertrek van Totilas is alles minder geworden. De ruiters hebben we wel. De paarden missen vaak nog ervaring.'

'

tis net voetbal :D

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:53

Heel jammer dat hij stopt ! Super man voor de sport !

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:05

Erg jammer, maar dit komt toch niet als een totale verrassing vind ik :)
Voor zover ik weet traint hij Matthias Rath nu al met zijn andere paarden, de stap naar Totilas is dan natuurlijk klein.

Sjef heeft het in ieder geval top gedaan! Echt een coach en paardenman van wereldformaat! *\o/*

Ook ik ben erg nieuwsgierig wie hem gaat opvolgen :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:58

Zijn operatie en de werkdruk thuis zal in mijn ogen een zeer beslissende rol gespeeld hebben om na de OS zeker te stoppen. Zal vreemd zijn Sjef niet als bondscoach te hebben voor de dressuur. Verder zal hij misschien ook meer tijd met zijn kinderen willen doorbrengen nu die ook groter worden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:12

Tja wel jammer dat hij na deze spelen stopt, ik zou niet bepaald trots zijn op dit team momenteel. Wel jammer, maar voor Nederland een jaar te vroeg...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:29

Waarom zou je niet trots zijn. Ze doen hun uiterste best en als je niet beter kan dan kan je niet beter. Hij is gewoon realistisch en als je het bekijkt over zijn hele termijn als bondscoach heeft hij toch wel aardig wat medailles binnengehaald.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:42

Tja dat is mijn persoonlijke mening, ik sta niet achter dit team omdat ik vind dat enkele ruiters uit dit team te grof rijden en ik daar niet trots op ben

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:08

Ayasha schreef:
Margo schreef:

Niet dat België recht van spreken heeft gezien wij niet eens een team hebben dat uberhaupt voor een medaille zou kunnen gaan maar ik vrees dat ie op dit moment niet eens liegt over Nederland zijn positie in aanloop naar de spelen.

Of het nou zo is of niet (zelf zie ik Engeland als de favoriet voor goud) in mijn ogen is dat niet de manier om de juiste mentale en positieve flow te creeren voor het team. Niks is zo onvoorspelbaar als een OS. Lees maar eens terug wat er in 2008 allemaal gebeurde in een ander topic hier in VN. Ik denk dat het eerder een algemene noodroep is zoals Anky ook al eens eerder in een van haar colums gedaan heeft over het nu en de toekomst van de nederlandse Paardensport.

Ben wel benieuwd wie jullie als potentiele opvolgers zien!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:15

Ik dacht aan Tineke Bartels! :) of is die nog steeds actief bij de jeugd? Ik kon het zo snel niet vinden!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:34

Tineke is nog steeds bondscoach voor de jeugd inderdaad

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:19

Oke, jammer! :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:59

Ik denk niet dat Anky het gaat overnemen... Tineke nog de jeugd. Ik heb geen idee wie dit klusje zo moet gaan klaren.

En als we toch geen kans maken dan maar indd nieuw jong bloed er naar toe!

Weet iemand of er al een programma voor Ermelo bekend is? Ik kon niks vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:09

We hebben wel meer trainers in NL,komt vast wel weer een goede bondscoach bovendrijven..ik denk alleen dat Sjef zich niet blind moet staren op ervaring en dat Patrick meer te zoeken heeft op de OS dan Imke en HP op dit moment..