Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren + filmpjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren + filmpjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:49

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Edward Gal met Glock's Undercover
© KG Images

Voor goed bezette tribunes werkten de dressuurruiters het eerste onderdeel van het NK voor Senioren af. Bondscoach Sjef Janssen vatte na afloop zijn iets teleurgestelde gevoel samen. "Edward Gal en Hans Peter Minderhoud hebben goed gereden en de rest heeft het laten liggen. Er zijn kansen gemist en voor mijn gevoel was het één van onze mindere dagen".

Toch was de winnende rit van Edward Gal met Glock's Undercover hartverwarmend. "We vormen nog niet zolang een combinatie, maar voor mijn gevoel gingen we sterk van start. Zo hebben we denk ik hele mooie piaffe en passage reprises laten zien. Na het stap gedeelte werd Undercover iets sterk en kostte het me moeite om hem mooi voor me te houden. Toch lukt het mij steeds beter om Undercover mooi op lengte te houden. Aan de andere kant heeft dit paard nog zo weinig ring ervaring met mij dat het geen wonder is dat we dit nog niet gedurende de gehele proef weten te tonen. Daardoor komt het ook dat de proef nog niet als vanzelf gaat. Ik moet steeds blijven nadenken om Undercover optimaal voor te bereiden op de dan volgende oefening", aldus Gal, die niet alleen na de Grand Prix de eerste plek innam maar ook de met Hans Peter Minderhoud en Glock's Tango gedeelde tweede plaats.
Die plek bezet hij met Blue Hors Romanov. "Deze hengst liep voor mijn gevoel heel fijn, alleen moet men zich daarbij wel bedenken dat deze Grand Prix pas de derde was die we samen reden. Dan is de derde plek best een mooie beloning voor het werk van de afgelopen maanden", aldus Gal, die vriend en vijand ook verbaasde door met Interfloor Next One een sprankelende proef neer te zetten. "Dit paard is 17 jaar en heeft er nog steeds ongelooflijk veel zin in. Toen we de ring binnenkwamen was het net alsof hij dacht: 'nu gaat ons spelletje weer beginnen' en trok hij fris van leer", aldus Gal.

Ook Hans Peter Minderhoud was tevreden. "Glock's Tango begint voor mij een echt safe paard te worden. Hij wil voor me werken en werkt de oefeningen steeds geconcentreerder af. Natuurlijk kan en moet de piaffe beter, maar we zijn voor mijn gevoel op de goede weg", aldus Minderhoud. Daarnaast reed Minderhoud ook met de schimmel Donna Silver. "Het is echt mijn paardje, een witte Exquis Nadine. Het is echt geweldig om met haar wedstrijden te rijden, maar ook met haar is het jammer dat ik paar nog maar zo kort heb. Ze vindt de piaffe nog een erg moeilijk onderdeel in de wedstrijdring, terwijl ze er thuis totaal geen moeite mee heeft. Wat mij echt in haar aanspreekt is de super galop, waarop ze hoge punten scoort", aldus Minderhoud.

Voor Anky van Grunsven was er met Salinero sprake van een lichte kater. "Ik baal echt als een stekker, want ik werd geconfronteerd met een paard dat totaal ongeconcentreerd aan zijn werk begon. Dat resulteerde direct al in een aantal struikelpassen in de draf. Als je me vraagt wat ging er goed in de proef dan is mijn antwoord: te weinig. Ik heb Salinero op woensdag in de wedstrijdring kunnen rijden en toen was hij super bij de les. Nu ga ik morgen nog maar weer eens de oefeningen van de Special rijden, in de hoop dat hij zaterdag wel geconcentreerd is. Wat de oorzaak van mijn tegenvallende prestatie is? Misschien toch een gebrek aan wedstrijdritme", aldus Van Grunsven, die aangeeft ieder half uur wisselende gedachten te hebben over deelname aan de Olympische Spelen. "Als ik echter echt niet naar Londen zou willen was ik, denk ik, al naar huis vertrokken".

Op zaterdag rijden de senioren dressuurruiters hun Grand Prix Special en op zondag de Kür op muziek. Edward Gal laat het van de tussenstand na twee wedstrijden afhangen met welk paard hij in de Kür van start gaat, terwijl Hans Peter Minderhoud op zeker met Tango rijdt. Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) zal met Hunter Douglas Toots de nieuwe, door Wibi Soerjadi gecomponeerde, Kür 'Touch of Toots' voor het eerst gaan rijden.

Uitslag Nederlands Kampioenschap dressuur Senioren, 1e onderdeel (Grand Prix):

1) Edward Gal (Harskamp) - Glock's Undercover (Ferro x Donnerhall) - 75.766%
2) Edward Gal - Blue Hors Romanov (Rohdiamant x Grundstein II) - 74.362%
2) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Glock's Tango (Jazz x Contango) - 74.362%
4) Anky van Grunsven (Erp) - Salinero (Salieri x Lungau) - 73.830%
5) Hans Peter Minderhoud - Donna Silver (Blue Hors Don Schufro x Willemoes) - 73.277%
6) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Toots (Jazz x Havidoff) - 73.193%

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-06-12 15:22, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Openingspost gewijzigd voor VN + ON --> VN/filmpjes toegevoegd

Javayo

Re: Edward Gal gaat aan leiding bij NK Senioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:12

Hoe heeft Imke met Toots gereden? dat haal ik niet uit het stuk...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:15

Ik heb de uitslagen er even onder gezet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:30

Imke reed een hele sterke proef, maar op de laatste lijn sloeg Toots af in de piaffe. Was echt heel heel erg zonde! :j

rocky21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:31

Goed bezette tribunes? Er was geen kip!! Edward reed fantastisch met Undercover en Hans Peter reed een sterke proef met Tango. Terecht de nummer 1 en 2! Imke en Toots hadden communicatie problemen in met name piaffe. De grote verliezers waren het jurycorps! Werkelijk te triest voor woorden. Patrick van der Meer reed een super mooie en vriendelijke proef, kreeg veel te weinig punten. Stephanie Peters reed met haar Donnerhal nakomeling een super vriendelijke en mooie proef maar kreeg geen punten. ;(

Snapt nou werkelijk niemand van de KNHS, bondscoach en jurycorps dat er positief gepunt moet worden met het oog op de OS in Londen en dat de uitslagen lijst de hele wereld overgaan. Nee het kwartje wil maar niet vallen, beetje dom zullen we maar zeggen... :z

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:33

De jury was idd vreselijk....
Hans peter stond op 76 procent en knalde ineens terug naar 68 procent en joost mag weten waarom :?
En idd Patrick van der Meer kreeg echt veelste weinig punten. Schandalig. Die had in de top 3 thuisgehoord!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:43

Ik ben natuurlijk voor punten naar rijden, maar zonder de beelden gezien te hebben (zoals de rest van de wereld) denk ik wel bij mezelf "moeten we hiermee een team samenstellen dat medaille kansen gaat maken op de OS?"

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:06

Dan zou je er van uit gaan dat de internationale jury zich richt op de punten die in de eigen landen behaald zijn, dan zou Duitsland altijd winnen
Maar het is idd jammer dat de Nederlandse jury dat inzicht niet iets meer hebben

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:25

Sommige scores waren inderdaad wel bedroefd laag terwijl het nette proeven waren.. heel erg jammer want dat geeft toch weer een dubbel gevoel over het feit dat dressuur een jurysport is. Anky en Salinero vielen wel erg tegen moet ik zeggen, vond hem niet lekker lopen en kreeg het idee dat hij 'op' was, hij struikelde vaak en hij zag er ook niet (meer) tiptop uit. Hopelijk was het maar een momentopname. :(:)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:56

en ze wareb met z`n 2-en zo in topvorm??????????? laten zich voorbij rijden door nog nieuwe cobinaties. :? :?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:03

Die Donna Silver,wou wat een gaaf paard! Jammer dat ze zo kort in Nederland blijft,zou haar wel op de os willen zien. Die Tango vind ik niet zo veel hebben.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:24

Denk dat de tribune toch wel vol moet hebben gezeten want wij konden geen kaartjes meer krijgen!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:40

Tribunes waren niet vol maar voor de donderdag wel redelijk gevuld .
Ik was heel nieuwsgierig naar de " nieuwe" paarden van onze toppers, maar het viel wat tegen. Undercover vond ik met zijn opmerkelijke achterbeen gebruik zeker een belofte, maar wat hield Edward hem kort aan de teugel...jammer.
Patrick van der Meer,vond ik een mooi lopend elegant paard hebben, jammer dat de jury het anders zag.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:45

In het Brabants Dagblad lusten ze er ook wel pap van. De tribunes waren leeg en Imke was overgewaardeerd. Tja, we zullen het zelf nooit weten, want we hebben het niet kunnen zien. Misschien zet een slimmerik nog iets op youtube van zijn mobiele telefoon ofzo, anders blijft het gissen.
Trouwens, dat struikelen in de uitgestrekte draf (volgens Twitter) van Salinero komt volgens mij door zijn leeftijd. Ik herken dat wel. In Saumur deed hij dat heel extreem. Toen was hij te fit zei Anky, nu weer niet geconcentreerd. Het zal wel. Hopelijk krijgt ze dit onder controle, anders zie ik het zwaar in.
Misschien dat ze in Rotterdam andere juryleden inzetten? Maar ja, ze punten toch wat ze zien lijkt mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:00

Klinkt allemaal niet heel positief idd..ik heb het niet gezien dus moeilijk om er dan wat over te zeggen..

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:26

Betekent dit dat Edward definitief niet voor Sisther kiest? Anders moet hij toch weer eens aan de start met haar verschijnen?
En als we zulke punten blijven halen blijven we nergens bij de OS, de beste rijden nu al minimaal 80%.
Laatst bijgewerkt door manubres op 08-06-12 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:26

Een aantal proeven is hier terug te zien
http://www.horsus.nl/?p=videos

Patrick reed fantastisch, Uzzo was heel constant en ging heel mooi over de benen.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:27

*\o/* *\o/* *\o/* goed bezig ed en hans gefeliciteerd

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:30

Geen kaartjes meer te krijgen??
Als ik wilde kon ik languit liggen en dan was er nog plaats zat. We zijn 3 keer op een andere plek gaan zitten om het van een andere kant te bekijken. Hoezo geen plek :+
Overigens ben ik benieuwd hoe dat dit weekend gaat. Er is welgeteld 1 patatkraampje en ergens een broodjeszaak. Het was gisteren al bijna niet te doen om wat te eten te halen.
Dus een tip voor mensen die dit weekend gaan. Neem echt zelf eten en drinken mee!!

Dat Salinero struikelde was idd slordig, maar ik vond hem er voor zijn 18jarige leeftijd top uitzien. Hij zit goed in zijn bespiering en glanst. Hij komt bij mij echt niet over alsof hij op is en met pensioen moet :n
Wel moeten ze allemaal wedstrijdritme krijgen. Dat is duidelijk niet aanwezig.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:34

uitslagen zijn bedroevend, heb de proeven niet gezien dus kan daar niet over oordelen.

ach en laat ze lekker, als ze inderdaad onder waarderen staan we enkel maar sterker in de toekomst met een jurylid die het wel kan waarderen en durft te punten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:37

Net even Edward gezien...beetje alias Rath...een heel behouden proef met weinig power en impuls! Uitgestrekte draf heeft geen impuls, soms staan ze bijna stil...erg kort gereden. Maar weet dat hij dat doet omdat hij te graag wil...Undercover...misschien een paard die je eerst 2 uur moet losrijden of 2x per dag moet rijden...weet dat Anky dat met Salinero deed anders was hij te heet. Maar zeker een veelbelovend paard...wat een SUPER PIAFFE!! (en passage)...dat doen maar weinig paarden na. Zijn achterbeen is zo elektrisch dat het bijna eng is...Een veelbelovende combi, maar nog niet rijp voor de OS denk ik om echt hoog te eindigen, maar ze rijden nu al meer punten dan Anky dus zeker een aanwinst voor het team!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:38

verliefd op de oren van Donna Silver <3

Was indrukwekkend om te zien.
Van de punten / jurering snap ik geen hout, maar ik heb er dan ook geen kaas van gegeten. Maar zelfs als leek had ik toch wel verwacht dat sommige ruiters wat hoger scoorden..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:40

Straks eens naar de filmpjes kijken.
Anky zei zelf dat ze laatst in Saumur wel goed reed. Hier vond ze dat ze niet goed reed en had ze een half procentje minder dan in Saumur. Dat geeft mij dan niet direct een reden om aan te lage jurering te denken.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:41

youngster schreef:
Dat Salinero struikelde was idd slordig, maar ik vond hem er voor zijn 18jarige leeftijd top uitzien. Hij zit goed in zijn bespiering en glanst. Hij komt bij mij echt niet over alsof hij op is en met pensioen moet :n
Wel moeten ze allemaal wedstrijdritme krijgen. Dat is duidelijk niet aanwezig.

Net even filmpje van Anky en Salinero terug gekregen en ben het hier wel mee eens! Gebrek aan wedstrijdritme. Maar er zit zeker nog ruimte voor verbetering in! Hij heeft het nog steeds in zich om (nagenoeg) perfecte oefeningen uit te voeren!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:42

Nou ik heb wel een paar keer kippenvel gehad ,zowel van Donna als van Undercover. Vond de punten laag gegeven.