'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 11:58

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl / BIT

Lange tijd zijn er steeds meer nieuwe routes en uitrijmogelijkheden bijgekomen, maar nu dreigen sommige ruiters verdere uitbreiding in de weg te staan. Cor Feijen, voorzitter van de NVVR, maakte een inventarisatie van de paardenrecreatiemogelijkheden in Nederland: de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.

Ironisch genoeg vormen de recreatieruiters zelf de grootste bedreiging voor hun eigen sport. "Op de Veluwe mag je tegenwoordig van de paden af, maar je mag niet op de wandelpaden en in de stiltegebieden komen. En waar rijden ze nu? Op de wandelpaden en in de stiltegebieden. Daarmee schieten ruiters in hun eigen voet.”

Lees hier de rest van het artikel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: 'Recreatieruiters zelf grootste bedreiging voor eigen sport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:03

Wat asociaal zeg. Ik zou een moord doen voor ruiterpaden zoals op de veluwe etc. waarom zijn deze ruiters dan blijkbaar zo ondankbaar?

Overigens, een klein beetje investeren in ruiterpaden mag wel hoor. Het dichtsbijzijnde ruiterpad hier, op een uur(!!!) rijden, is een trieste modderpoel. Wanneer dat het geval is vind ik het niet vreemd dat mensen de wandelpaden op gaan.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:31

Ik rijd nu bijna een jaar niet meer, maar toen ik nog wel reed zag ik veel aso's rondrijden idd. Wandelaars in draf of zelfs galop passeren, midden op de weg gaan rijden, drollen niet opruimen in een woonwijk, etc etc...

Ik ben ook geen heilige het eerste 100 meter van mijn rit ging over een voetpad (mag niet) maar de buurtbewoners hadden er geen problemen mee omdat we met elkaar rekening hielden. Ik de drollen daarnaast ook altijd netjes opruimde, gezellig even een praatje maakte met mensen en dan weer verder reed.

Het enige wat ik nooit deed was kinderen mijn paard laten aaien onderweg. Paard is verzot op aandacht en dan kwam ik nooit meer verder :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:35

Afgelopen week hadden we een uitgezette rit , ivm pinksteren ! Mooie rit maar schrok van het aso gedrag van mede gebruikers . Draf of galop passeren van andere ruiters , wandelaars de struiken in jagen omdat zd met de paarden davend voorbij gaan .
Menners die.in draf ruiters passeren ..
Jongens jongens , waar is de ruiter etiquette die ik vroeger standaard meekreeg ?
Jammer want zo worden de routes verziekt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:39

Regels die ik heb geleerd:

- iedereen passeren in stap
- langs de weg rijden in de berm
- drollen opruimen
- als je een weg oversteekt doe je dat op een zo kort mogelijke manier
- je steekt ook netjes je hand uit
- altijd andere weggebruikers even bedanken als ze voor je aan de kant gaan
- op de paden blijven

Lijken mij toch basis regels :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:42

maar dit is toch niks specifieks voor recreatieruiters? Is gewoon de hele maatschappij: ikke ikke ikke

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:44

Dat is waar stef :j
Maar het is niet de hele maatschappij die op een paard het verziekt...
Misschien verplicht een examen afleggen als je wilt gaan buitenrijden voor manege kids enzo...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:46

Dan nog , met een examen zijn er zeker nog aso,s ....

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:48

veel mensen denken dat ze overal heen mogen met hun paard, misschien meer borden plaatsen met paarden en daardoorheen een grote rode streep ofzo?.

of gebeurt dat al?(ben nog nooit op de veluwe geweest)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:50

Inderdaad daar hebben wij ook last van, ik woon tegenover een bos(je) hier mag je niet rijden helaas. Echter is er op een 20 minuten stappen een mooi landgoed, met brede goede zandpaden. Maar waar gaan mensen rijden? In het bosje waar het verboden is (met hele slechte paden trouwens, veel wortels etc) buurtbewoners gaan klagen en zo krijg je alleen maar meer onwil van de gemeente om de voorzieningen te verbeteren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:51

Bij ons in het bos moet je 100 euro p.j. betalen als ruiter om er te mogen rijden. Van het ruiterpad af en gesnaaid worden betekend meteen 50 euro boete.
Dus het gros houdt zich netjes aan de regels. (wordt ook goed gecontroleerd)

Aan de andere kant ergeren wij ons juist kapot dat de wandelaars op het ruiterpad lopen en fietsen (of zelfs picknicken :+ ) en hun honden los laten terwijl dat niet mag. Alleen dáár wordt niets aan gedaan. En zij mogen gewoon gratis het bos in. Met al hun troep achterlatend.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:56

Zinzi_jewel schreef:
Dan nog , met een examen zijn er zeker nog aso,s ....

Absoluut maar hoe kom je anders tot een oplossing...

Het is de mentaliteit van tegenwoordig die dit aso gedrag veroorzaakt.

Ik denk dat de recreatietak nu in een cirkeltje zit. Aso gedrag --> minder paden want bosbeheer is het zat --> ruiters boos en gaan gewoon overal rijden --> gevolg nog minder paden waar we officieel op mogen rijden --> etc etc...

Misschien een clinic "hoe rijd ik netjes buiten" op horse event :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:57

PocoGaucha schreef:
veel mensen denken dat ze overal heen mogen met hun paard, misschien meer borden plaatsen met paarden en daardoorheen een grote rode streep ofzo?.

of gebeurt dat al?(ben nog nooit op de veluwe geweest)

Ons stuk van de veluwe (veel bos weinig heide) staat heel weinig aangegeven waar je nou wel of niet mag komen... dus soms doe je het onbewust rijden op een pad waar het niet mag...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:19

Het is heel onduidelijk aangegeven op sommige plekken. Wegmarkeerders die verdwenen zijn, op rare plaatsen zijn neergezet of onvindbaar zijn, zijn niet zeldzaam. Gebeurt me regelmatig dat ik onbedoeld het ruiterpad af ga omdat het onduidelijk is welk pad je nou nemen moet. Bepaalde gebieden op de veluwe liggen ook vol met stenen de grootte van een baksteen, daar waag ik me niet aan. (maar boswachter is ook coulant op die momenten as ik op een normaal pad rij).

Er zijn zelfs paden waar dus wél een wegmarkeerder bij staat maar die dus geen ruiterpad zijn. Bij terlet heb je daar al 3 van zulke paden vrij dicht bij elkaar.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:42

Het is wel heel zwart wit gezegd.
En misschien moet er ook eens rekening worden gehouden met hele gezinnen die midden op het ruiterpad zitten te picknicken.
Ook zouden sommigen paden volgens mij ook wat beter onderhouden moeten worden.
Een stijle bult met aan de beide kanten van die groeven is niet erg fijn om naar beneden te gaan ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:45

Dat is waar er zijn genoeg wandelaars die zich midragen, maar laten we eerst eens naar onszelf kijken en dan pas gaan wijzen naar anderen.

een goed voorbeeld doet volgen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:46

Ik durf er geen uitspraak over te doen, ik ben afgelopen jaar met een klant met een paard wat buitenmak moest worden naar een onbekend bos gegaan en we hebben heel wat gezien voor we eindelijk op het ruiterpad waren hahaha. Er stond wel een bord met her en der routes maar wat nou wat was????
En hier op de heide loop ik heel veel met de hond en ben alsnog regelmatig de route kwijt (het ruiterpad is dan weer een recht pad waar je twee superdrukke wegen over moet steken op een onoverzichtelijk punt, einde is omdraaien en zelfde stuk weer terug.. en dan vinden ze het raar dat er mensen in de zandvlaktes gaan rijden!)
Ik ken de situatie op de Veluwe niet maar ik kan me voorstellen dat dit soort dingen ook aan de hand kunnen zijn.

jantje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:48

@Gipsy, Ja ik ook! :P :D

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:49

Tja, ergens vind ik het altijd jammer als er ruiterpaden komen. Dan mag je namelijk alleen nog daarop komen, terwijl je daarvoor heel het bos/hei wat dan ook mocht gebruiken.
Voor buitenstaanders die eens daar een tocht komen doen is zo'n ruiterpad natuurlijk super, maar als je er woont en elke dag dezelfde toer moet doen ben je er heel snel op uitgekeken.
Daarom ben ik eigenlijk niet voor de aanleg van ruiterpaden.

Maar als ze er eenmaal zijn heb je je eraan te houden en is het gewoon asociaal om buiten die paden te gaan rijden en geen rekening te houden met anderen.
Zeker als je al van de paden af mag en dan toch nog gaat rijden op de gebieden die voor anderen bedoeld zijn ben je gewoon asso...
Laatst bijgewerkt door Najoveh op 01-06-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:50

Ik zou écht een moord doen voor de prachtige uitrijgelegenheid op de veluwe, jammer dat de ruiters het daar niet helemaal door hebben... Tuurlijk is het niet perfect, maar aan de andere kant zal de motivatie snel ontbreken wanneer niemand op de juiste paden wil rijden.

Ik reed zelf vroeger vaak buiten op de holterberg. Ook daar zijn/waren de ruiterpaden niet allemaal je van het, maar als je dan als mountainbiker, wat ik ook fanatiek deed, overal paardenvijgen en kapot gereden technische paden tegenkomt wordt je er wel moe van, ookal ben je zelf ruiter, laten we dan nog niet beginnen over niet-paardenmensen. Maar dat gebeurd natuurlijk ook andersom. Ik heb destijds buitengereden met een nerveus jong paardje, waar een mountainbiker ons in volle vaart op een pad van pakweg 120 breed passeerde. Ook niet leuk! :n Ik denk dat het begint met wederzijds begrip en rekening houden met elkaar! En waarschijnlijk zit daar ook een stuk bewust wording achter. Sommige mensen begrijpen namelijk serieus niets meer van paarden. Dat zie je toch ook in het verkeer? Ik denk dat staatsbosbeheer een hele slag kan slaan door de recreanten op positieve manier te wijzen op de verschillende paden en regels in haar natuurgebieden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:55

abbycootje schreef:
Het is wel heel zwart wit gezegd.
En misschien moet er ook eens rekening worden gehouden met hele gezinnen die midden op het ruiterpad zitten te picknicken.
Ook zouden sommigen paden volgens mij ook wat beter onderhouden moeten worden.
Een stijle bult met aan de beide kanten van die groeven is niet erg fijn om naar beneden te gaan ;)

Of een menpad wat geblokkeerd is door de gemeente >;)

Op de hei zijn in principe alle paden vrij, in het bos houd ik me wel redelijk aan de paden. Maar idd er zijn genoeg ruiters die je in draf of galop tegemoet komen, 2 stappen voor je gaan stappen en meteen weer doorgaan in draf of galop. Stel je voor dat je te laat komt.

Heb ook vaak zat dat er middenin het kreupelhout een paaltje ruiterpad staat. Waar is dat pad gebleven of waarom staat dat paaltje daar :+

Of paden die niet goed in elkaar overgaan.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:58

@IndianLady, ik weet niet of je over het passeren hebt op ruiterpaden of niet, maar ik vind dat wandelaars op de ruiterpaden ook maar rekening moeten houden met de paarden. Als je voor iedereen zou moeten gaan stappen kun je sommigen dagen nauwlijks voluit (alleen op ruiterpad)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:58

Hier betaal je ook grof geld voor een penning in het bos, maar ik vind dat ze hier de laatste jaren juist vorderingen maken qua beheer. Minder mulle zandpaden en eens in de zoveel tijd wordt er een nieuw pad opengesteld. Ruiters die zich niet aan de regels houden blijven er altijd ben ik bang, ik kom ze ook geregeld tegen. Gewoon achterop komen galloperen en als je stil gaat staan en ze erop aanspreekt draven ze gewoon door om nog geen twee passen verder er weer in volle galop vandoor te gaan. Dat snap ik dus echt niet...
En controle is in zo'n groot bosgebied geen doen, dus wat begin je er tegen?

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:59

Needje schreef:
Bij ons in het bos moet je 100 euro p.j. betalen als ruiter om er te mogen rijden. Van het ruiterpad af en gesnaaid worden betekend meteen 50 euro boete.
Dus het gros houdt zich netjes aan de regels. (wordt ook goed gecontroleerd)

Aan de andere kant ergeren wij ons juist kapot dat de wandelaars op het ruiterpad lopen en fietsen (of zelfs picknicken :+ ) en hun honden los laten terwijl dat niet mag. Alleen dáár wordt niets aan gedaan. En zij mogen gewoon gratis het bos in. Met al hun troep achterlatend.

Precies hetzelfe probleem bij ons -- de ruiters betalen en rijden alleen op de ruiterpaden; toch komen we veel fietsers (aan het crossen), wandelaars (met kinderwagens!), loslopende honden (soms meerdere tegelijk -- heel fijn) en ook af en toe picknickers tegen -- op het fietspad, dus. Ruiters worden regelmatig gecontoleerd; fietsers en wandelaars nooit, toch veroorzaken ze vaak gevaarlijke situaties. Heel frusterend allemaal.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:59

Zo hoop ik toch echt dat wij elkaar niet heel vaak moeten passeren Abbycootje :=

Dat vind ik nu niet bepaald sociaal gedrag.