Anky van Grunsven: “Geduld hebben”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Anky van Grunsven: “Geduld hebben”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:08

* http://www.anky.nl / http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Salinero.
foto: http://www.sjoert.com
Ik doe volgende week met Salinero mee aan het Nederlandse kampioenschap dressuur in Hoofddorp. Deze wedstrijd geldt als eerste Olympische observatiewedstrijd, waarna in Rotterdam een tweede volgt. We gaan zien waar iedereen staat. Ik hou mijn hart vast. Over de breedte van het deelnemersveld verwacht ik niet dat we verrast worden tijdens het NK. De resultaten kunnen minder zijn ten opzichte van voorgaande jaren. Ik hoop het niet.

Nederland heeft helaas aan kwaliteit ingeboet. Het is jammer. Maar we hebben de slag om goede dressuurpaarden verloren ten opzichte van het buitenland. Onze nationale topper Totilas is twee jaar geleden verkocht. Andere paarden zijn afgevallen wegens blessures of ouderdom.

De meeste Nederlandse ruiters zitten momenteel in een opbouwfase. Het duurt gewoon een tijd voordat je een paard hebt klaargestoomd voor het grote internationale werk. Gelukkig beschikken we in ons land over veel goede ruiters. Dus het komt er vanzelf wel weer uit. Alleen lijkt het er zo vlak voor de Spelen op, dat wij in Londen in de schaduw gaan staan van landen als Groot-Brittannië en Duitsland.

Het is niet anders. Gelukkig hebben we Adelinde Cornelissen met Parzival nog. Zij doet niet mee aan het NK, omdat Parzival rust heeft na hun triomf in de Wereldbekerfinale eind april. Maar met die zege heeft Adelinde aangetoond tot de wereldtop te behoren. Daarnaast wil ik benadrukken dat, ondanks de sombere geluiden, de rest van ons zich nooit moet neerleggen bij een rol in de subtop. Met mijn Olympische ervaring heb ik wel gezien dat favorieten uit hun rol kunnen vallen en favoriet-af zijn. Olympische Spelen worden gekenmerkt door uitzonderlijke gebeurtenissen.

Het NK wordt op zich interessant. Omdat er vrijwel allemaal nieuwe combinaties aan de start staan, die nog niet eerder tegen elkaar hebben gestreden. We krijgen vanaf volgend weekeinde voor het eerst een beeld van de onderlinge verhoudingen. Dat geldt ook voor mij met Salinero.

We hebben samen de laatste maanden hard doorgewerkt. Na de internationale wedstrijd in het Franse Saumur, waarin Salinero zich nogal overijverig toonde, was het tijdens een trainingswedstrijd in Uden al weer beter. Het is nog steeds niet zoals het moet zijn, maar we werken eraan. Ik hoop het met het NK op orde te hebben.

Overigens is het wel typisch dat naast de dressuur veel sporten er niet rooskleurig voorstaan richting de Spelen. De volleybalteams hebben zich niet geplaatst, de olympische kampioenen waterpolo kunnen hun titel niet eens verdedigen en de handbalsters gingen er afgelopen weekeinde af. Sportkoepel NOC*NSF spreekt ondertussen een toptien-verwachting uit voor het landenklassement. Dat strookt niet met het aantal olympiërs dat naar Londen gaat. Er gaan veel minder sporters dan naar Peking/Hongkong vier jaar geleden. Die doelstelling staat daarom fors onder druk.

Hoe het komt? Ik ken niet alle ins en outs. Ik denk dat er nog steeds genoeg eigenwijze sporters zullen zijn, die de complete focus op de Spelen hebben en daar presteren. Misschien dat het soms aan knowhow ontbreekt, maar nogmaals dat kan ik niet helemaal inschatten. Ik stel alleen dat het zonde is dat Nederland er op achteruit gaat in de sport. En dat we wel moeten kijken hoe we deze trend stoppen. Om te beginnen sport weer een belangrijke rol geven op school. Want het begint bij de basis.

Anky van Grunsven

Sidera

Re: Anky van Grunsven: “Geduld hebben”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:56

Ik vraag me nu dan af of er iets minder is geworden in het systeem van Nederlandse topsport of dat 'we' gewoon toevallig ons jaar niet hebben. Had er eigenlijk nog niet over nagedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:58

Een mooi stuk van Anky, en nu ze het zegt, Nederland heeft zijn jaar niet echt. Dan maar het EK winnen :D

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:26

Als het OS pas volgend jaar zou zijn zouden we al een stuk minder in de schaduw staan, en dat puur omdat sommige ruiters net nog even wat meer tijd nodig hadden gehad om een nettere score neer te kunnen zetten dan wat ze momenteel kunnen.
We hopen natuurlijk alsnog op goud maar ik denk dat we ook erg tevreden mogen zijn met zilver of brons.
Ik ben echt benieuwd!

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:27

Goed stuk, ik ben het vooral eens met de laatste regels die ze schrijft :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:32

Oef ik wist nog niet eens van de volleybalteams etc. wat jammer allemaal... Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat al die teams er ook weer zouden zijn deze keer, zoals altijd.

Wat betreft de paardensport blijft het gewoon spannend, ik blijf nog hoop houden in ieder geval :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:44

Dors04 schreef:
Als het OS pas volgend jaar zou zijn zouden we al een stuk minder in de schaduw staan, en dat puur omdat sommige ruiters net nog even wat meer tijd nodig hadden gehad om een nettere score neer te kunnen zetten dan wat ze momenteel kunnen.
We hopen natuurlijk alsnog op goud maar ik denk dat we ook erg tevreden mogen zijn met zilver of brons.
Ik ben echt benieuwd!

Ruiters uit andere landen zouden dan toch ook een extra jaar hebben om een nettere score neer te zetten. ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:49

Vanavond in Knevel & vdBrink, 23:00 uur, Ned. 1: gast Anky vanGrunsven

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:52

Hermelientje schreef:
Ruiters uit andere landen zouden dan toch ook een extra jaar hebben om een nettere score neer te zetten. ;)

Iedereen is afhankelijk van de vorm van zijn of haar paard en niet alleen Nederland kampt met problemen

[VN] Twee Zweedse amazones niet naar Olympische Spelen

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:56

Ik gun het Adelinde het meest op goud te winnen op de spelen, zij heeft er zelf naar gewerkt met parzival, nederland moet trouwens toch zijn titel verdedigen. Adelinde verdient dit echt na flinke tegenslagen!! Wat anky zegt kwa talent: Votango B is weg, Totilas is weg. Het enige grote talent staat bij edward en hans-peter, adelinde, anky en emmelie scholtens!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:37

koenborias schreef:
Ik gun het Adelinde het meest op goud te winnen op de spelen, zij heeft er zelf naar gewerkt met parzival, nederland moet trouwens toch zijn titel verdedigen. Adelinde verdient dit echt na flinke tegenslagen!! Wat anky zegt kwa talent: Votango B is weg, Totilas is weg. Het enige grote talent staat bij edward en hans-peter, adelinde, anky en emmelie scholtens!

En Imke,niet te vergeten :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:54

Ik zie niet veel nieuws in dit stukje van Anky en houd 'geduld hebben' dan ook tegen dit licht. :)*

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:02

Mooi stuk en net als wat zij zegt. Wij zitten gewoon nog in een opbouwfase. Als je het een jaar had opgeschoven dan weet ik zeker dat de verhoudingen wel anders zouden zijn. Plus dat wij in Nederland een groot aantal zeer talentvolle jonge paarden hebben, die het zeker in de toekomst goed kunnen gaan doen. Het zal mij benieuwen!

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:08

Leuk artikel!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:19

sarabande schreef:
Hermelientje schreef:

Iedereen is afhankelijk van de vorm van zijn of haar paard en niet alleen Nederland kampt met problemen

[VN] Twee Zweedse amazones niet naar Olympische Spelen

Precies dat wilde ik maar aangeven en in het verleden behaalde resultaten zijn inderdaad geen garantie voor de toekomst. Die Zweedse amazones zouden ook liever volgend jaar rijden denk ik.

@ HorseTime
De andere landen beschikken ook over jeugdige talenten. Het is gewoon moeilijker dan vroeger, de concurrentie is veel groter. Goed voor de sport vind ik.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:47

mimp3 schreef:
koenborias schreef:

En Imke,niet te vergeten :)

Ik heb het over GP paarden die nog niet zijn uitgebracht. Zoals Anky met Upido, Adelinde met Galahad enz.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:48

Anky heeft het over talent. Ik weet er een die het enorm goed heeft gedaan in de Lichte Tour en ik denk dat die het onwijs goed gaat doen in de GP: Joyce Heuitink met Wup, ik weet zeker dat die boven de 70% gaat scoren!!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:11

Die laatste regel is het pakkendst!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:47

Of andere landen zijn Nederland gewoon voorbijgestreefd, kan natuurlijk ook nog.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:10

Mooi stuk geschreven door Anky. Ben het er ook mee eens! En ook met Joolien!
Dan maar het EK! haha *\o/*
Maar laten we maar het beste hopen tijdens het NK!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

Erg mooi stukje..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:58

Kijk Knevel en van de Brink nu...!
En luister naar haar "verhaal".. :(:)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:14

wat zei ze? ik zap hier snel maar zie enkel wat van jullie politici zitten en dat boeit me toch net iets minder ;)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:15

Niet veel, ik hoop eigenlijk dat ze nog aan het woord komt.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:36

Ze is wel grappig :) Ff paardensport en Salinero met de economische crisis en werkloosheid vergelijken :P