“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

“Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 21:16

http://www.paardenlifestyle.com/

Per 1 oktober 2011 behoort de ZZ-licht tot de breedtesport en niet meer tot de subtop. Er waren bij veel ruiters, trainers en juryleden destijds twijfels over of dit wel een handige zet zou zijn. Één van de personen die haar twijfels duidelijk kenbaar maakte, is trainer en Grand Prix-jurylid Karin Retera. In één van haar columns schrijft zij dat zij vreest voor het niveau van het ZZ-licht door het hoge aantal wedstrijden die gereden kunnen worden en het waarschijnlijke lagere niveau van de juryleden. We zijn nu ruim een half jaar verder en ik sprak met Lichte Tour-jurylid Marlon van Wissen over haar ervaringen tot nu toe. Komen de voorspellingen van Karin Retera uit?

Marlon van Wissen is vrijwel wekelijks te vinden op concours, zowel om haar eigen paarden uit te brengen als om subtopwedstrijden te jureren. Wat merkt zij als amazone en jurylid van de omschakeling van ZZ-licht naar de breedtesport? Marlon vertelt, “Je merkt het voornamelijk als je het ZZ-zwaar jureert. Daar is het niveau lager geworden. Je krijgt nu soms combinaties in de ring dat je denkt ‘hoe zijn deze combinaties in deze klasse terecht gekomen’? De basis van deze combinaties is niet voor elkaar. De paarden tonen te weinig verzameling en souplesse. Je ziet dit vaak al aan de bespiering van het paard als de combinatie rond de ring rijdt. Het niveau van de africhting en training van het paard laat dan nog veel te wensen over.”

Marlon is van mening dat het basisafrichtingsprobleem wat eerst bij het ZZ-licht lag, nu is verschoven naar het ZZ-zwaar. “In het ZZ-licht werden voorheen de ruiters ‘afgestraft’ die over onvoldoende basisafrichting beschikten. De doorstroom naar het ZZ-zwaar en hoger werd hierdoor bemoeilijkt. De ruiters werden hierdoor gestimuleerd om hun training anders aan te pakken of om thuis verder door te trainen.”

“Wat je nu ziet, is dat veel ruiters in het ZZ-zwaar het subtopniveau niet aankunnen. Daar waar ze door het ZZ-licht wisten te komen, stranden ze nu in het ZZ-zwaar. Dat komt voor een groot deel doordat de subtopjuryleden weten wat er van een combinatie verwacht wordt in de subtop. De jurering die hiermee gepaard gaat zorgt ervoor dat het niveau in de subtop hoog blijft. De combinaties moeten hieraan voldoen. Veel juryleden in de breedtesport, uitzonderingen daargelaten, kijken anders naar hoe het beeld in de hogere klasses moet zijn. Hierdoor wordt er vaak makkelijker gepunt in het ZZ-licht en stromen de combinaties sneller door naar het ZZ-zwaar.”

Marlon vervolgt, “Een ander nadeel is dat de ZZ-licht proeven nu beoordeeld worden door 1 jurylid. Het oordeel van twee juryleden geeft het gemiddelde beeld van een proef beter weer. Het gevolg is nu dat er veel meer combinaties kunnen doorstromen naar het ZZ-zwaar en dat veel van hen er eigenlijk (nog) niet thuishoren,” vertelt Marlon.”

Lees hier de rest van het artikel

Anoukk_

Re: “Probleem” van het ZZ-licht verschoven naar het ZZ-zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:25

tja.. dat krijg je dan ook weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:36

Zie het probleem niet echt. Eerst was het zo dat het niveau in ZZ-L lager was omdat Z2 makkelijker te doen was, nu is het verschoven naar ZZ-zwaar. Als ze stranden, dan is dat nou eenmaal zo. Je moet toch ergens stranden als het niet goed gaat :))

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:40

nou daar komen ze lekker vlot achter... dit is al vele malen eerder geroepen dat dit gebeuren zou...
ze verschuiven de eigenlijke problematiek, ik snap dat het veranderen moeilijk zal gaan maar er moet vanaf het z al wat gebeuren...

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:48

Ik denk dat je misschien zelfs al eerder dan de Z iets moet doen, omdat het vaak om de basisproblemen gaat.

En het was inderdaad al voorspeld, maar nu dus ook de bevindingen van een jurylid dat het ook daadwerkelijk uitkomt. En ook zo snel al.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:51

Was te verwachten als je het mij vraagt...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:12

ik heb altijd bedacht dat er eigenlijk een tussenstap zou moeten zijn tussen het z2 en de zz-l een z3 ofzoiets, waar je beoordeeld wordt zoals in de subtop door 2 juryleden en je mag pas doorstromen als je 5 x 65 % hebt gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:15

Ik denk dat ze gewoon strenger moeten gaan jureren in de B t/m Z2.
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:19

ook eens...blijft lastige materie

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:21

Bizzybijtje schreef:
Op bokt zie ik genoeg Z-combinaties voorbij komen waarvan ik me afvraag hoe ze aan die winstpunten gekomen zijn.

Ben ik helemaal met je eens. Hoevaak het bij ons in de regio niet is; aah nee hè niet die, die punt zo laag. Nee die is gewoon rechtvaardig een 8 is een 8 en een 3 een 3. Ken er ook maar zat die niet eens weg gaan als ze zien dat er een bepaalde jury jureert of juist gaan inschrijven omdat er een ''sinterklaasjury'' zit. Zo kan iedereen aan zn punten komen en wordt het niveau alleen maar omlaag gehaald en wordt het verschil tussen de breedtesport en de subtop alleen maar groter!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:21

knollentuin schreef:
ik heb altijd bedacht dat er eigenlijk een tussenstap zou moeten zijn tussen het z2 en de zz-l een z3 ofzoiets, waar je beoordeeld wordt zoals in de subtop door 2 juryleden en je mag pas doorstromen als je 5 x 65 % hebt gehaald

Karin Retera had ook voorgesteld om in de Z2 zo'n eis in te voeren; dat je minimaal 3 keer boven de 65% moet scoren voordat je over mag gaan naar het ZZ-licht. Op die manier kun je het niveau hoger houden.

Bizzybijtje schreef:

Inderdaad, maar daar zullen vast ook veel cursussen aan vooraf moeten gaan bij de juryleden. Het is vaak geen kwestie van willen, maar van niet beter kunnen. Ze zien het dan gewoon niet.

Trouwens, ik vind jureren maar een vak apart hoor. Lijkt me toch heel lastig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:23

Bizzybijtje schreef:

Nou das nie zio moeilijk. Als iemand elke week op concours gaat en af en toe een winstpunt rijdt omdat de jury nog niet wakker was, dan wordt je uiteindelijk, ooooit, een keer Z.

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:24

Best zonde.. wat loopt er dalijk wel niet op nog hoger niveau rond?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:25

Sommige ruiters houden zichzelf inderdaad echt voor de gek door alleen maar bij die "sinterklaasjury's" te willen rijden en sprokkelen zo de puntjes bij elkaar.

@mindfields mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:26

Mindfields schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nou das nie zio moeilijk. Als iemand elke week op concours gaat en af en toe een winstpunt rijdt omdat de jury nog niet wakker was, dan wordt je uiteindelijk, ooooit, een keer Z.

Da's waar :))
Maar je snapt mijn punt :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:27

Bizzybijtje schreef:
Zie het probleem niet echt. Eerst was het zo dat het niveau in ZZ-L lager was omdat Z2 makkelijker te doen was, nu is het verschoven naar ZZ-zwaar. Als ze stranden, dan is dat nou eenmaal zo. Je moet toch ergens stranden als het niet goed gaat :))

En voor de sport is het beter als deze combi's zo vroeg mogelijk stranden ipv in het zz zwaar erachter komen dat eigenlijk de "basis!" niet eens voor elkaar is.... Eerst kwamen ze daar in het zzlicht achte toch weer niveau lager en toch weer wat minder "schande" als je het zo mag noemen voor de sport.
Duidelijk een op kantoor bedacht regeltje lijkt me :+

Bovendien zal het denk ik lastiger worden juryleden te krijgen gezien z-jury momenteel is afgeschaft en je na m-jury meteen zzl-jury wordt (en dus ook zzl gereden moet hebben ipv z2).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:27

ach en straks wordt t te druk in t zz-z loopt daar iedreen vast, gaan we dat versimpelen, en gazomaardoor.. rijden we over 10 jaar allemaal grand prix als het zo door gaat, ook leuk :+

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:28

Niet persé strenger maar anders denk ik. Volgens het boekje draait de hele beoordeling om De Skala terwijl dat in de praktijk vaak vies tegenvalt. Stug gereden paarden door ruiters die netjes rechtop zitten en een constant beeld geven staan vaak vóór de combinaties wiens paarden goed gegymnastiseerd zijn maar dit nog niet volledig constant hebben. Als een deel juryleden in de basissport de focus op de verkeerde plek heeft en je met een stug paard kunt scoren, waarom zou je als ruiter dan anders gaan trainen?
Dan kun je mijns inziens wel de proeven en klassen aanpassen maar veranderd dat in praktijk weinig aan het (ontbreken van) goede basiswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:30

Dan zou je in principe de skala gewoon per onderdeel moeten beoordelen. Maar ja...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:31

Natuurlijk niet, bizzybijtje. Zullen we het wedstrijdrijden voor de wat mindere ruiter ook leuk houden? Combinaties moeten ergens stranden en ik denk dat het grootste gedeelte nog steeds in de M2 strand. Daarnaast kan iedereen die de adem maar lang genoeg heeft Z worden en dat is toch prima? De betere ruiters rijden toch wel goed en stromen door. Ga kijken wat je daarmee kan en fixeer je wat minder op de minder goede ruiters, laat hen de lol van het wedstrijdrijden houden. Het is aan de instructie en juryleden te letten op een juiste basisontwikkeling van ruiters en amazones en paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:33

Rhodos schreef:
Natuurlijk niet, bizzybijtje. Zullen we het wedstrijdrijden voor de wat mindere ruiter ook leuk houden? Combinaties moeten ergens stranden en ik denk dat het grootste gedeelte nog steeds in de M2 strand. Daarnaast kan iedereen die de adem maar lang genoeg heeft Z worden en dat is toch prima? De betere ruiters rijden toch wel goed en stromen door. Ga kijken wat je daarmee kan en fixeer je wat minder op de minder goede ruiters, laat hen de lol van het wedstrijdrijden houden. Het is aan de instructie en juryleden te letten op een juiste basisontwikkeling van ruiters en amazones en paard.

Probleem is dat dat juist gemist wordt.
Natuurlijk kunnen ze dat niet gaan beoordelen per onderdeel, dat zou van de zotte zijn.
Maar het zou fijn zijn als het 'geen gelul trek je paard maar in de krul'-rijden iets minder beloond zou worden. Om maar een voorbeeld te noemen :)) Dat het gewoon correct is, en niet enkel het plaatje. Want dat zie ik vaak misgaan, en dat gaat nog wel t/m M2, met doorzettingsvermogen nog in het Z, maar daarna gaat het mis en kom je niet meer verder. Om dat voor te zijn zou je dus in de lagere klasses strenger moeten jureren om zulke taferelen te voorkomen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:35

Solvej schreef:
Niet persé strenger maar anders denk ik. Volgens het boekje draait de hele beoordeling om De Skala terwijl dat in de praktijk vaak vies tegenvalt. Stug gereden paarden door ruiters die netjes rechtop zitten en een constant beeld geven staan vaak vóór de combinaties wiens paarden goed gegymnastiseerd zijn maar dit nog niet volledig constant hebben. Als een deel juryleden in de basissport de focus op de verkeerde plek heeft en je met een stug paard kunt scoren, waarom zou je als ruiter dan anders gaan trainen?
Dan kun je mijns inziens wel de proeven en klassen aanpassen maar veranderd dat in praktijk weinig aan het (ontbreken van) goede basiswerk.

Tada!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:35

Ik vind dat ze soms te veel letten op dat je iets precies op het bordje doet, dan hoe je het doet. Al hebben ze een aantal jaar geleden dat wel geprobeerd te verbeteren door in de lagere klasses meer ruimte te geven voor het maken van overgangen e.d.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:41

Mindfields schreef:
Solvej schreef:

Tada!

Deze post had ik nog niet goed gelezen en inderdaad, eens. Door anders te jureren zal je incorrecte afgerichte paarden vanzelf ergens zien stranden en blijven uiteindelijk combinaties over in de voor hen passende klasse.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:49

Paardrijden wordt juist leuker als het minder geforceerd gaat, ook voor de hobby ruiter. In het welzijn van de paarden én de sport zou het dus juist heel belangrijk zijn om de goede focus op het gegymnastiseerde (wat dressuur immers inhoudt) paard te krijgen.

De puntentelling aanpassen lijkt me weinig zinvol, als een jury nu niet ziet of een paard ontspannen en correct loopt dan ziet hij dat ook niet als hij de puntenverdeling anders moet maken.
Door aanpassingen in de proeven is het een en ander verbeterd (bijv. De symmetrie in de proef) maar ook daar kun je als ruiter veel in smokkelen als je jury niet goed kan beoordelen of het paard correct loopt.

Juryleden beter opleiden kost én veel tijd én veel geld en met het chronisch tekort aan juryleden in de praktijk wellicht niet haalbaar en vrees ik dat we het voorlopig moeten doen met snelle, relatief goedkope oplossingen.
Als ruiter betekend dat dat je moet zorgen dat ALLES klopt wil je met een fijn gereden paard scoren. Dus én volgens de Skala én constant én foutloos! Uiteindelijk dragen we allemaal zelf en samen de verantwoording.