Ziekte EIA vastgesteld bij paard in Belgische Luik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ziekte EIA vastgesteld bij paard in Belgische Luik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 11:48

Persbericht FAVV / www.bokt.nl

Op 16 mei werd in de Belgische provincie Luik een geval van equine infectieuze anemie (EIA) vastgesteld. Het bedrijf waar het paard vandaan komt werd haard verklaard. Een tiental andere paarden in de haard werden in isolement geplaatst. In afwachting dat de maatregelen worden opgeschort moeten hygiënemaatregelen en bestrijding van insecten worden toegepast. Alle paardachtigen die met dit paard in contact geweest zijn worden opgespoord en worden op de ziekte getest. De bedrijven waarop ze zich bevinden worden geblokkeerd.

Equine infectieuze anemie is een virale ziekte die enkel paardachtigen treft en niet op de mens overdraagbaar is. Na een incubatieperiode van meestal 1 à 3 weken, maar soms ook 3 maanden, kan de ziekte op twee manieren verlopen: ofwel acuut, gepaard gaande met koorts, zenuw-, hart- en bloedsymptomen (anemie), ofwel chronisch.

Soms kent de ziekte een dodelijk verloop, maar een groot aantal dieren vertoont nooit symptomen. Stress kan de ziekte echter opnieuw activeren.

De dieren worden voornamelijk via het bloed besmet, door insectenbeten of besmet materiaal. De dieren blijven hun hele leven besmet en vormen zo een besmettingsbron voor andere paarden. Er bestaat geen enkele behandeling of vaccin. Besmette dieren worden dus afgemaakt om de verdere verspreiding van de ziekte te vermijden.

Elk verdacht of bevestigd geval van de ziekte bij een paard moet onmiddellijk, via de Belgische Provinciale controle Eenheid waarvan u afhangt, aan het FAVV worden gemeld.

Frensie

Re: Ziekte EIA vastgesteld bij paard in Belgische Luik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:40

Oei heftig!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:50

gaan ze nou hier weer over beginnen

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:10

bah, wat een naar nieuws, zal je paard maar zijn.. hopelijk blijft het bij dit geval..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:23

Nee he dat is wel erg dichtbij!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:45

Inderdaad, het zal je paard maar zijn...
België is maar klein maar dat is gelukkig nog ver genoeg van hier.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:31

voelt een beetje dubbel. Veel dieren vertonen nooit symptomen, dus die lopen overal de rest te besmetten, terwijl die wel positief getest worden ( en dus ook echt getest worden) die worden gelijk geruimd. Je zou dus haast weigeren om je paard te laten testen als je gevraagd wordt hiervoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:03

Godmiljaar, dat is wel heel dicht bij. 40 km zowat. Hopelijk blijft het een storm in een glas water.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:05

LecyTinker schreef:
voelt een beetje dubbel. Veel dieren vertonen nooit symptomen, dus die lopen overal de rest te besmetten, terwijl die wel positief getest worden ( en dus ook echt getest worden) die worden gelijk geruimd. Je zou dus haast weigeren om je paard te laten testen als je gevraagd wordt hiervoor.

Jij schrijft op wat ik dacht! Het is een illusie te denken dat dit tegen te houden is door ruimen. Temeer daar het om enkele ernstige gevallen gaat die overlijden en er geen risico is voor de volksgezondheid vind ik de maatregelingen van ruimen veel te ver gaan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:29

Opvallend detail dat de ziekte door stress kan worden geactiveerd. Oftewel: wie z'n paard goed heeft gehuisvest heeft nergens last van, maar moet bij een besmetting toch z'n paard af laten maken omdat nou eenmaal veel andere paarden zo slecht zijn gehuisvest dat ze voortdurend stress hebben en door dit soort ziekten dood kunnen gaan. Mooi niet dat ik m'n paarden laat testen dan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:11

LecyTinker schreef:

Mag dat dan geweigerd worden? Wat zijn in dat geval de consequenties?

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:39

Vervelend eerst westnijl wat opeens zo in the picture verscheen, laatst nog een rhino epidemie.. wat ook zo z'n verschillende verhalen had en nu dit weer.. alsof we ons druk moeten blijven maken.. ik hou t in de gaten maar voor hier nog geen reden tot paniek.. hopelijk word t snel verholpen wat wel moeilijk lijkt

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:09

Is niet ver van waar mijn paarden staan. Vraag me af waar het is? Ik ben 2 weken geleden in Luik op wedstrijd geweest, en binnen 2 weken is er opnieuw een wedstrijd in de buurt, zal misschien niet verlopen dan.
Je mag niets zeggen, als ze beslissen uw paard af te maken, kan je niets doen, zoals bij de zieke koeien enzo.
maar als u paard verzekerd is, en zo moet worden afgemaakt worden, dan krijg je bullshit van de verzekering, nada!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:01

Bravura schreef:
LecyTinker schreef:

Mag dat dan geweigerd worden? Wat zijn in dat geval de consequenties?

Nee, je kan niet weigeren.
Wanneer je DA je paard ervan verdenkt is deze verplicht de overheid te waarschuwen. En die komen dan inclusief witte pakjes je stal binnen vallen. Als eigenaar heb je dan niks meer in de pap te brokken. :n
En een 'verdacht' paard is dus genoeg, ze kunnen zelfs al op de stoep staan voordat er überhaupt getest is.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:07

Paard is blijkbaar 1 week in de dierenkliniek van Luik gebleven en werd daar afgemaakt.
Is dus vervelend als je ziet hoevelle paarden daar per dag binnen en buiten komen, is nog anders dan een pensionstal!

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:12

Citaat:
LecyTinker schreef:

Jij schrijft op wat ik dacht! Het is een illusie te denken dat dit tegen te houden is door ruimen. Temeer daar het om enkele ernstige gevallen gaat die overlijden en er geen risico is voor de volksgezondheid vind ik de maatregelingen van ruimen veel te ver gaan.

Maar je kan het ook omdraaien: als jouw paard ziek wordt en overlijdt, doordat een besmet paard is blijven leven en de ziekte toch door insecten is overgebracht van dat paard op jouw paard. Terwijl door het euthanaseren van het besmette paard de kans groter is dat de ziekte zich niet verspreidt. Ik heb het dan niet over een hele stal ruimen, maar alleen over het besmette dier.

Ik hou in mijn achterhoofd al langere tijd de gedachte dat het in Nederland ook een keer zover kan gaan komen en dat je dan helaas je dier moet laten inslapen. Absoluut zou dat een groot drama zijn, maar ik hou er wel rekening mee. Zeker omdat er geen vaccin of medicijn tegen is.
Er wordt al jaren geroepen, dat het niet meer de vraag is of het hier gaat uitbreken, maar wel wanneer? En dat kan vandaag of morgen al zijn.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:22

Van de rhino of griep kan je paard ook sterven, maar die worden niet systematisch afgemaakt.
Ik begrijp ook niet waarom het moet als de ziekte eigenlijk niet zo erg blijkt te zijn...

Hawaii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:30

Op de site van de sectorraad paarden staat onder het kopje diergezondheid een uitgebreid artikel over EIA.
Misschien handig om (weer) eens goed door te lezen.

Ik blijf het een hele vervelende ziekte vinden en hoop het hier nooit te krijgen.

Ook lijkt het mij niet onverstandig dat iedereen zich verdiept in de andere "meldingsplichtige" ziektes, die ooit in Nederland zullen komen (informatie hierover ook op de site van de sectorraad te vinden).
Door al die "nieuwe" ziektes bij andere dieren, zoals Q-koorts is het bij de onderzoekers en autoriteiten al wel duidelijk dat het met al die gevreesde ziektes ook ieder moment in Nederland zover kan zijn.
Veel ziektes hebben toch direct of indirect met die kleine rotmugjes te maken.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:40

Tja....je kan de paarden ruimen, maar de mugjes leven voort.....
Dit kan nog wel eens heel vervelend worden. Zeker nu de temperatuur weer hoog is en de mugjes zich snel voortplanten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 00:49

Dan zal het hier niet zo'n vaart lopen. DA hier grijpt ook niet in bij rino de zenuw variant. Bedrijf werd niet gesloten en men ging gewoon door met verhandelen van paarden en naar wedstrijden gaan. Is overigens 4 jaar geleden gebeurt.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 02:17

Ik woon in Amerika, daar moet ik jaarlijks mijn paard controleren dmv een zgn Coggins test; het is een vereiste test om op wedstrijd te kunnen gaan. Vaak ook nodig als je op een andere stal komt met je paard voor een clinic.
http://www.eqgroup.com/library/coggins.htm

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 05:45

Vreselijk voor de betrokken paardeneigenaren :(:)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:19

Je zal het ongetwijfeld niet kunnen weigeren, maar als er nu paarden rondlopen bij particulieren de misschien vermoeden dat hun paard het zou kunnen hebben, dan denk ik dat die minder snel geneigd zijn om te laten testen.
Maar ik ben wel van mening dat we altijd al snel in paniek raken als we horen dat er een paard geruimd is in de naam van een ziekte. Ik wacht nog even af voordat ik mn paard weer achter slot en grendel zet. Maar elke keer dit soort berichten, doen weinig goeds voor de geruststelling van paardeneigenaren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 07:45

paarden kunnen drager zijn zonder dat je iets aan het paard merkt.
Misschien zijn er wel heel veel paarden drager en weten we het gewoon niet?
Ik heb een paard meegemaakt de was drager,hij is ingeslapen.Paard was kerngezond en had geen stress.
Liep al drie jaar in een kudde van 29 paarden(buiten),die paarden zijn allen 2x getest....nieteen paard had het virus.
Hoezo erg besmettelijk?

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:25

geerke schreef:
paarden kunnen drager zijn zonder dat je iets aan het paard merkt.
Misschien zijn er wel heel veel paarden drager en weten we het gewoon niet?
Ik heb een paard meegemaakt de was drager,hij is ingeslapen.Paard was kerngezond en had geen stress.
Liep al drie jaar in een kudde van 29 paarden(buiten),die paarden zijn allen 2x getest....nieteen paard had het virus.
Hoezo erg besmettelijk?

Ammenooitniet dat ik mijn paard laat testen dan :Y)

Zolang ik daarmee geen andere paarden in gevaar breng vind ik het prima!!