Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Misschien is het allebei wel goed op zijn eigen manier.... Daar wel eens over nagedacht?
Straatvoetbal is toch ook niet slecht omdat er ook een WK gehouden wordt?
kohtje schreef:Dus doe u doet het ook! U zegt dat ik het niet begrijp maar misschien bent u het zelf wel diegene die het niet begrijpt. Als we nu zo zouden rijden als toen zou een b proef nog moeilijk zijn. Alles is veranderd,de ruiters,de training en het type paard.
Ik kijk liever naar de ruiters van nu.
murphy102 schreef:Het gymnastiseren van paarden is tijdloos en of dat nu om een Arabier gaat, een Gelder, een sensibele Trahkener of een KWPN"er ...
Een paard heeft nog steeds 4 benen en is in die zin niet verder geëvolueerd en dient nog steeds van achteren naar voren gereden te worden.
Dit voor het zélfbehoud van het paard.
Juíst die sensibele paarden van nu zouden er veel meer bij gebaat zijn om eerst eens in ontspanning gereden te worden zodat ze zowel lichamelijk als mentaal "loslaten", want dan pas laat een paard zich bewerken en krijg je zijn medewerking.
Wat ons tegenwoordig echter parten speelt, is waar ze "vroeger" genoeg van hadden, nl.: TIJD ......!
En dat heeft uiteraard te maken met de vele belangen, die boven het belang van het paard dreigen uit te stijgen.
Citaat:“Piet was geen wedstrijdman. Hij had een hekel aan wedstrijden omdat hij vond dat wedstrijden een beetje tegenstrijdig waren. Als je nu bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts rijdt als gymnastiek en je paard geeft na, dan zeg je braaf en dan ga je weer rechtuit. Maar bij wedstrijden moet je een hele lange zijde schouderbinnenwaarts rijden ook al heeft je paard al 20 keer nagegeven. Volgens Piet had dat dus niets met het gymnastiseren van een paard te maken,”
) de bedoeling dat je de hele lange zijde schouderbinnenwaarts kunt rijden en dat het paard de hele lange zijde nageeft, niet 20 keer maar de hele tijd. Zelfs al wissel je stelling en buiging naar renvers moet het paard toch blijven nageven niet 1 keer maar doorlopend. Dus zo bekeken worden paarden dan nu juist niet verder gegymnastiseerd?
Hermelientje schreef:Als het inderdaad waar is wat Piet zegt (en jij kunt persoonlijk instaan voor hem als gezaghebbend persoon begrijp ik) hebben we dus vroeger ook helemaal niet altijd de terechte Olympische kampioenen gehad. Dat is vervelend want er zijn al zo weinig beelden van vroeger en naar nu blijkt ook nog eens de verkeerde beelden, nl. van mensen die niet hadden moeten winnen. Erg jammer hoor. Maar als dit vroeger al zo was en nu nog steeds zo is dan moet misschien de wedstrijddressuur maar worden afgeschaft. Want stel je voor dat nu in Londen een heel nieuw persoon Olympisch kampioen wordt, bijvoorbeeld Dujardin of Hester, wat ik wel goed zou vinden, dan is dat dus eigenlijk niet goed, want dan heeft de jury het waarschijnlijk weer fout natuurlijk. Dit schiet echt niet op, op deze manier. Ik kan me nu opeens heel goed voorstellen dat je er zo gefrustreerd van wordt. Eerst snapte ik je niet zo goed, maar nu is alles me duidelijk.
Uhm... volgens mij waren er 'vroegah' ook voldoende mensen die hun eigen 'eer, geldingsdrang, ego, etc.' boven het belang van het paard stelden. Net als die er nu ook zijn.Citaat:Dat er vroeger ook genoeg fout ging is een feit, maar men stelde het belang van het paard in de rijkunst bovenaan.
murphy102 schreef:Misschien eens goed lezen, Horseyfries. "Vroeger verheerlijken" is wat anders als de faktor "Tijd" aanhalen.
Lees ook nog eens goed het artikel door over Swaab en wat Oothout vond van het jurycorps.
Het heeft niets te maken met "niet open willen staan", want als het een meerwaarde betekent voor het paard, sta ik open.
Dat de één een paard met 18 jaar oud vindt, hoeft de ander dat nog niet te vinden.
Er is geen ander dier op deze aardbol die zo loyaal en vergevingsgezind naar de mens is als een paard, dus die vlieger gaat voor mij niet op "dat Salinero het nog doet".
Er is een groot verschil tussen Rijkunst wat men vroeger nastreefde en het Spektakel van nú.
Dat er vroeger ook genoeg fout ging is een feit, maar men stelde het belang van het paard in de rijkunst bovenaan. Nu zijn er heel veel andere belangen, maar dan vooral van de mens. Iedereen wil een graantje meepikken, want "dressuur is big business" geworden.
Nu is er geen sprake meer van rijkunst, een enkeling daar gelaten.
Nu verdient men vorstelijk met volksvermaak, show dus, spektakel. Eerst de portemonnee, dan het paard.
Dit is een punt waarover we toch niet uitgepraat raken, want onze DOELSTELLING is verschillend.
Als hun trainingsmethode niet zo omstreden was, zouden wij deze, steeds weer terugkerende, discussie niet hoeven voeren.
Jij kijkt met een ander oog dan ik. Jij vindt het fantastisch wat men in de Nederlandse top laat zien, ik niet.
Verschil van opleiding zullen we maar zeggen.
Citaat:Volgens Oothout kon je om 2 redenen een volte rijden:
1.) rijkunstig in balans voor het verkrijgen van de lengtebuiging als gymnastische oefening,
2.) óf omdat de volte gevraagd werd in de proef.
Oothout wilde een paard verbeteren, iets wat toch iedereen zou moeten willen.
Citaat:Degene, zoals Anky, Tineke en ook Horseyfries zoals zij zelf ooit zei, die wél klassiek onderlegd zijn, kiezen dus bewust voor de snelle, gemakkelijke weg, willens en wetens. En dat is nog veel erger.
Citaat:Bovendien ontstaat zo dat rare zweefdrafje (door harde tegenhoudende hand voor) dat men dan ook nog Schwung durft te noemen (en dat zit zo lekker he, Horseyfries, zo heb jij wel eens gezegd).
Suzanne F. schreef:Ik denk dat Piet Oothout absoluut een klasse trainer was en een man met heel veel kennis.
Maar je moet niet vergeten om met je tijd mee te gaan. Alles wat nieuw is is niet altijd slecht en daar heeft de oude garde vaak last van.
murphy102 schreef:Misschien eens goed lezen, Horseyfries. "Vroeger verheerlijken" is wat anders als de faktor "Tijd" aanhalen.
Lees ook nog eens goed het artikel door over Swaab en wat Oothout vond van het jurycorps.
Het heeft niets te maken met "niet open willen staan", want als het een meerwaarde betekent voor het paard, sta ik open.
Dat de één een paard met 18 jaar oud vindt, hoeft de ander dat nog niet te vinden.
Er is geen ander dier op deze aardbol die zo loyaal en vergevingsgezind naar de mens is als een paard, dus die vlieger gaat voor mij niet op "dat Salinero het nog doet".
Er is een groot verschil tussen Rijkunst wat men vroeger nastreefde en het Spektakel van nú.
Dat er vroeger ook genoeg fout ging is een feit, maar men stelde het belang van het paard in de rijkunst bovenaan. Nu zijn er heel veel andere belangen, maar dan vooral van de mens. Iedereen wil een graantje meepikken, want "dressuur is big business" geworden.
Nu is er geen sprake meer van rijkunst, een enkeling daar gelaten.
Nu verdient men vorstelijk met volksvermaak, show dus, spektakel. Eerst de portemonnee, dan het paard.
Dit is een punt waarover we toch niet uitgepraat raken, want onze DOELSTELLING is verschillend.
Als hun trainingsmethode niet zo omstreden was, zouden wij deze, steeds weer terugkerende, discussie niet hoeven voeren.
Jij kijkt met een ander oog dan ik. Jij vindt het fantastisch wat men in de Nederlandse top laat zien, ik niet.
Verschil van opleiding zullen we maar zeggen.