Hoe een paard een mens herkent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Hoe een paard een mens herkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 13:10

horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl

Brits onderzoek toont aan dat paarden een ingewikkeld systeem gebruiken om mensen te herkennen. Eerder hebben onderzoekers van de Universiteit van Sussex aangetoond dat paarden elkaar vooral herkennen door gebruik te maken van auditieve (geluid) en visuele (zicht) informatie. Merries lijken hier beter in te zijn dan hengsten en ruinen.

Hoofdonderzoekster Dr. Leanne Proops zegt hierover: “Paarden zijn ideaal voor dit onderzoek omdat ze een ingewikkelde sociale organisatie hebben en daarnaast ook dicht bij de mens staan. Dit zorgt ervoor dat ze mensen zo goed kunnen herkennen.”

“We vormen een plaatje in ons hoofd zodra we een bekende stem horen. We vergelijken auditieve en visuele informatie om een bepaald persoon te herkennen”, legt onderzoekster McComb uit.
“Eerder lieten we zien dat paarden meerdere zintuigen gebruiken om elkaar te herkennen. Nu zien we hoe veelzijdig deze capaciteit wordt ingezet om mensen te kunnen herkennen."

In het eerste experiment kreeg een paard van twee kanten een stem te horen vanuit een verborgen luidspreker. De ene stem was bekend, de andere onbekend. De desbetreffende persoon stond naast de luidspreker. Daarna kreeg het paard een moeilijkere opdracht. Nu kreeg het twee bekende stemmen te horen. Het paard keek sneller en langer naar de bekende persoon dan naar de vreemdeling en dit ging gemakkelijker als de bekende persoon rechts van het paard stond, wat betekend dat een paard vooral zijn linker hersenhelft gebruikt bij het herkennen van individuen.

Proops: “Het herkennen van individuen binnen een diersoort is erg ingewikkeld en we weten er nog weinig over. We weten dat mensen verschillende zintuigen gebruiken bij de herkenning. Nu blijkt dat paarden en misschien ook andere diersoorten, ook op deze manier bekende personen of dieren herkennen.

Het abstract van het onderzoek kun je hier vinden.

mika11

Re: Hoe een paard een mens herkent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:12

Interessant altijd, zo'n soort onderzoek.
Mijn merrie herkent mijn auto ook, als ik die aan de dam zet, hinnikt ze al. :')

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:13

idem hier. heb wel meerdere auto's staan en ze herkent ze allemaal. Andere auto's hinikt ze niet naar. een zacht murmel hinikje maakt ze dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:15

Interessant onderzoek, maar oude wijsheid toch?
Paarden herkennen zelfs de manier waarop iemand fluit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:16

mij herkennen ze vooral als ik met hooi loop of een bak voer in mijn handen heb ;)

Appelflap445

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:37

Heel interessant onderzoek! Ik heb wel altijd het idee gehad dat mijn paard mij herkent, ik was ook heel lang de enige persoon die hij vertrouwde (dit gaat nu gelukkig beter!)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:48

Mijn paard herkent zelfs mijn lopen!
Ik moet altijd zoveel moeite doen dat hij me niet hoort als ik op stal mijn bijrijdpaard wil pakken!

Zelfs toen ik hem vroeger twee jaar uit het oog verloren was, werd hij gek toe ik floot!
Vind dat altijd mooi om te zien

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:46

@Asyaa: De wetenschap dat dieren mensen herkennen is ook niet nieuw (en dat kan zelfs na JAAAREN nog, onze oude Orang Oetan man herkende zijn verzorgster van toen hij nog een puber was na meer dan 30 jaar niet gezien te hebben nog. Dat was een heel ontroerend weerzien waarbij hij haar zelfs zijn wangplaten aan bood, een ultiem gebaar van vertrouwen bij Orang Oetans).
Maar hóe dieren mensen herkennen is wel interessant om te leren, aangezien dieren dit vermoedelijk toch op een andere manier doen dan mensen. Al was het alleen maar omdat de meeste dieren een beter gehoor en betere reuk hebben dan mensen en dit ook in kunnen zetten bij herkenning.
Hoe herkent een baby zebra uit al die streepjes precies de streepjes van m'n moeder en waarom hebben veel dieren vaak toch net meer herkenning met een soortgenoot als deze het zelfde uiterlijk heeft als zijzelf, ookal zag hun moeder er anders uit? (bont paard wat reageert op een bont paard ookal was de moeder van het veulen niet bont... heb dit zelf ervaren en vraag me nog af hoe dat zit, juist omdat gezegd wordt dat dieren geen 'zelfbewustzijn' hebben, alleen 'hoger ontwikkelde dieren' als mensapen, olifanten en dolfijnen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:49

Hihi we hadden gisteren een abuis paard.
Ik liep samen met mijn vriend de wei op en een pony van iemand anders hinnikte naar mijn vriend en kwam naar hem toe, zodra hij aan de hand snuffelde bleek het een 'foutje' en liep weer weg.
Waarschijnlijk dacht hij dat het zijn bijrijder was die heeft een vergelijkbaar postuur :D

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:18

interessant dat ze mensen herkennen op de manier die wij ook als mensen gebruiken!
leuk weetje :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:27

Mijn pony hoort mij ook van 'ver' aankomen, tenminste ik hoor haar van een afstand al hinniken. Ik moet echt flink mijn best doen om haar heel stiekem te naderen, maar in no-time heeft ze mij al in de gaten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:17

Citaat:
Merries lijken hier beter in te zijn dan hengsten en ruinen.

Dat is bij mensen ook zo: veel mannen schijnen hun eigen vrouw ook vaak slecht te herkennen :D _/-\o_ aan het aantal vreemdgaanders te zien. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:23

Mmmmmm komen altijd steevast met een maat te klein van kleding en een maat te groot voor bh's ;) zo goed herkennen ze het postuur van hun vrouw...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:39

Interesant onderzoek! ik merk bij mijn paarden dat ze mn stem,auto,lopen,en zelfs de trailer combinatie herkennen.De ene is hierin wel duidelijker wat "slimmer" dan de ander..

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:21

janouk schreef:
Citaat:
Merries lijken hier beter in te zijn dan hengsten en ruinen.

Dat is bij mensen ook zo: veel mannen schijnen hun eigen vrouw ook vaak slecht te herkennen :D _/-\o_ aan het aantal vreemdgaanders te zien. :D

Oooo, is dat het. Kijk dat verklaard een hoop. ;)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:24

Hahaha ;)

Voortaan mijn paard van rechts benaderen haha..
Mijn merrie herkent idd ook mijn auto.. :)

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:27

mijn merrie heeft dat ook en heel erg met mijn vader toch raar want ze heeft het niet echt op mannen en als me vader dan aan komt gereden met de trailer komt ze mee lopen lang het hek en dan staat ze al bij het hek want dan mag ze mee en gaan we vast ook even knuffelen want ja daar is ze gek op, toen ik haar net had stond ze in de anderen wij en dat was half om een kippen stal heen dus moest je het hoekje om om verder de wei in te gaan en als ik dan aan kwam floot ik en klikte ik met me tong en kwam ze altijd hinnikend aan gegaloppeerd en kreeg ze een snoepje.
ik vind het toch wel fijn dat ze soms mensen herkennen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:25

Die van mij herkent ook als ik in een joggingsbroek aan kom, dan raakt die gelijk in de stress want dat betekend wedstrijd! en wedstrijd is stress (maar uiteindelijk altijd toch wel leuk)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:28

Leuk onderzoek. Sinds kort is mijn driejarige merrie blind. Het verbaast me nog steeds iedere dag hoe vertrouwt ze met haar omgeving is. Ze herkent mij duidelijk en vind het allemaal goed. Het is duidelijk dat ze ruikt en hoort dat ik er ben, heel apart dat een paard daar helemaal geen zicht voor nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:45

Is ze nu definitief blind?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:50

Het is nog afwachten. Ik heb contact gehad met Emmeloord voor een MRI, maar de DA zei dat dat geen goed idee was, en dat we veel beter een röntgenfoto konden laten maken, hij denkt aan een schedelbasisfractuur o.i.d. Mocht het op de foto meevallen zou hij het zeker een half jaar tijd geven, dus tot eind september ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:55

Er is dus nog hoop....wat een ellende zeg....sterkte en succes

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:15

Ik heb een keer in de week les. In de les voor mij zit een man die mijn paard wel eens een snoepje heeft gegeven. Zodra ik de bak binnen kom pikt hij uit 8 paarden en ruiters direct die man er uit en gaat om nog een snoepje bedelen (en krijgt dat meestal dus ook). Die man ziet hij dus hooguit een keer in de week een paar minuten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:43

Renee1990 schreef:
Mijn paard herkent zelfs mijn lopen!
Ik moet altijd zoveel moeite doen dat hij me niet hoort als ik op stal mijn bijrijdpaard wil pakken!

Zelfs toen ik hem vroeger twee jaar uit het oog verloren was, werd hij gek toe ik floot!
Vind dat altijd mooi om te zien

Dat laatste heb ik ook mee gemaakt met een vroeger paardje van me... dan wel niet met fluiten maar hij herkende me gewoon meteen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:50

mijn paard herkent ook altijd mijn auto. Ik ga ook altijd met de auto naar stal. Toen ik laatst een keer op de fiets kwam, reageerde ze helemaal niet. Totdat ik haar riep, maar ze keek heel raar, zo van: huh, vrouwtje op de fiets, hoe is het mogelijk :')

Ik weet ook altijd wanneer m'n stalgenootje eraan komt. Dan hinneken ze ook allemaal.