veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 09:23

www.nieuwsblad.be

Op de kinderboerderij van Cyriel Temmerman in de Molenstraat is een merkwaardig ponyveulen ter wereld gekomen.

Het kleine veulentje heeft aan drie poten dubbele hoeven, en dus slechts één normaal pootje met één hoef. Het diertje loopt er dan ook wat wankel bij, maar verder lijkt het niet veel hinder te hebben.

‘Dierenartsen die hier komen, zeggen dat ze dit nog nooit gezien hebben', vertelt Cyriel zelf. ‘Het zou zelfs nog nergens ter wereld zijn voorgevallen.'

Wat met het veulen zal gebeuren is nog niet duidelijk. ‘Vanuit de universiteit van Gent is de vraag gekomen om de poten van het dier te mogen ontleden om te weten te komen hoe de spieren en pezen naar de hoeven leiden. Dus het is mogelijk dat ik het schenk aan de wetenschap.'

Klik hier voor een foto.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-05-12 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

belle_boef

Re: veulen met 3 dubbele hoeven geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:27

Bijzonder. Wat ik eruit begrijp is dat wanneer ze het dier aan de wetenschap schenkt ze hem meteen afmaken om t e ontleden?

Die extra hoef ziet eruit alsof hij er zou afgehaald zou kunnen worden en dan is het een normaal veulen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:27

De merrie was niet toevallig gedekt door een geit? :+

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:32

Leeft het veulen of niet? Omdat ze het over schenken aan de wetenschap hebben? Als het beestje er niet al te veel last van heeft lijkt me afmaken alleen daarom eerst onnodig. Eerst eens afwachten hoe het zich ontwikkelt en hoe de binnenkant eruit ziet kan je vast ook wel bekijken met röntgen en scans.

Overigens is het niet "heel raar" toch als je bedenkt dat het oorspronkelijke paard ook 3 hoeven had. De middelste is uitgegroeid tot de huidige hoef en de resten van die andere 2 hoeven heb je in ieder geval aan de binnenkant van het bovenbeen toch die 'dingetjes', dat was ooit een hoef zegmaar. (althans voor zover ik weet!)

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:00

Het staat er wankel bij, dus het leeft (nog) maar heeft het dier nu ineens poten omdat het meerdere hoefjes heeft. Het is toch een edel dier met benen?
Om het mogelijk gelijk aan de wetenschap te schenken terwijl het diertje er geen hinder van heeft (op dit moment) zou ik wel sneu vinden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:02

IK zou het wel sneu/zielig vinden als ze hem aan de wetenschap schenk ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:03

Aan de wetenschap doneren: jawel, benen ontleden:ook goed, maar pas na een lang en paardwaardig bestaan, als dit nog mogelijk is....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-05-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:03

Misschien rijden ze moeder en kind wel naar de kliniek, men maakt foto's en scans en ma en kind mogen weer naar huis :)*

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:06

Van mijn hadden ze hem niet gehad

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:10

Ik ben erg benieuwd wat hier uiteindelijk mee bereikt kan worden. Als het geen belemmering is, of pijnlijk zie ik geen andere reden dan het iig de eerste paar jaren normaal op te laten groeien

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:10

LBLGypsyCobs er staat in de OP dat de vraag is binnengekomen of ze het mogen ontleden, dus het zal geen scannen zijn ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:15

Vandaar ook de optie om het met scans en foto's op te lossen.
Of men wil de extra hoeven amputeren en tijdens die operatie kunnen pezen ed ook bekeken worden.
Lijkt me een goede deal, gratis amputatie en de kliniek gratis informatie :j

Of het dier moet zo'n hinder hebben van de afwijking dat het ingeslapen wordt.
Wie weet wat er behalve die hoefjes nog meer niet klopt, maar zo van buiten niet te zien is.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:16

Zeggen ze in Belgie poten in plaats van benen?? Hadden jullie toch wel kunnen aanpassen in deze post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:17

Fjordenveulentje? <3

Bijzonder, die dubbele hoef...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:19

Waarom valt men toch altijd zo over het poten vs. benen verhaal?

Het is een Shet zo te zien:

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:21

Herinnert aan de oervorm van het paard. Hopelijk mag het veulen een lang en prettig leven leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:23

Hebben jullie het veulen gezien en onderzocht? Wellicht is geconstateerd dat de structuur van de de botten zo erg vervormd is dat deze niet meer te redden, ook niet na 'het eraf halen'. Ipv hem dan een spuitje te geven en hem laten verwerken kan Gent wellicht op deze manier betere behandelmethodes voor de toekomst ontwikkelen. Lijkt me dat je als paardenliefhebber dit juist toejuicht ipv gaan zitten mopperen over het feit dat een veulen, dat wellicht nooit een paardwaardig leven zal hebben, niet in leven gehouden word omdat het zo hoort.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:24

Oh ik zeg ook weleens poten hoor, maar in een nieuwsbericht zou ik anders verwachten ;)
Het is trouwens wel een plaatje om te zien <3

Pentax

Ben benieuwd waarom het niet aan 4 benen is. Je zou bijna denken aan Darwin.

Pentax

Lakiesha schreef:
Oh ik zeg ook weleens poten hoor, maar in een nieuwsbericht zou ik anders verwachten ;)
Het is trouwens wel een plaatje om te zien <3

Het is wel een vlaams bericht he...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:25

Volgens de OP lijkt het diertje er geen hinder van te hebben.
Als dat wel zo is, is inslapen het beste en dan inderdaad naar de kliniek, dan is het leventje niet helemaal zinloos geweest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:30

@LBL Inderdaad, zo lang het diertje geen hinder heeft, lijkt het me geen enkel bezwaar het een fijn en lang leven te gunnen. Dat zeg ik zonder het veulen onderzocht te hebben, @ Asyaa ;) we gaan hier allemaal af op wat de OP meldt...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:30

Dit is wel vaker voorgekomen, heb al eerder een foto gezien van een veulen die dat had, alleen niet aan 3 benen tegelijk.

nana85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:31

Laat het dier toch met rust, altijd maar die wetenschap als er iets
Is wat dan een keer anders dan normaal.
Laat het gewoon lekker veulen zijn , ze te horen kan het veulen ermee
Om gaan. en anders zal er toch wel een andere manier zijn die vriendelijker
Is dan gelijk maar dood maken

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:34

Zoolgangster schreef:
@LBL Inderdaad, zo lang het diertje geen hinder heeft, lijkt het me geen enkel bezwaar het een fijn en lang leven te gunnen. Dat zeg ik zonder het veulen onderzocht te hebben, @ Asyaa ;) we gaan hier allemaal af op wat de OP meldt...

Helemaal mee eens! Zie geen enkele reden om het beestje aan de wetenschap te stellen, als het geen hinder heeft. Mocht het wel hinder hebben, dan zou het een mooi onderzoek voor de wetenschap kunnen zijn.