Influenza uitbraak in Frankrijk zorgt voor commotie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Influenza uitbraak in Frankrijk zorgt voor commotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 19:24

http://www.knhs.nl / http://www.labaule-cheval.com/

Na deelname aan een wedstrijd in het Italiaanse Arezzo is bij één van de Frans deelnemers kort nadien bij de ruiter thuis een uitbraak van influenza uitgebroken, die een zeventigtal jonge paarden heeft besmet. Zeker één van deze paarden is aan de besmetting overleden. Ondanks deze wetenschap heeft deze ruiter daarna paarden vanuit deze door de besmetting getroffen stal meegenomen naar het concours in Le Tourquet. Een aantal paarden die daar deelnamen staan nu in de stallen van La Baule. De angst dat deze paarden die in La Baule verblijven ook besmet kunnen worden werd mede ingegeven door het besluit van een paar voor het Franse team geselecteerde combinaties om niet meer naar La Baule af te reizen.

Team veterinair Arie Hoogendoorn stelt dat het influenza virus een zeer besmettelijk virus is, maar dat dit virus in zijn algemeenheid niet snel toeslaat bij gezonde paarden met een normale weerstand. "Daarbij komt ook nog eens dat al deze paarden tweemaal per jaar worden geënt tegen influenza, waardoor deze internationale springpaarden een behoorlijke immuniteit hebben opgebouwd. Toch is er reden voor zorg, maar er is zeker geen sprake van paniek. Alle springpaarden worden tweemaal per dag getemperatuurd, waardoor de geringste verhoging snel kan worden vastgesteld", aldus Hoogendoorn.

Wel stelt Hoogendoorn dat of de FEI, of de Franse bond, of de organisatie in La Baule een waarschuwend geluid had kunnen laten horen. "Op zijn minst één van deze instanties had de ruiters dienen te waarschuwen voordat ze hun paarden van de vrachtwagens haalden. De waarschuwingen kwamen pas toen de paarden in de stallen stonden. Ik wens niet te overdrijven, maar vindt het van deze drie instanties een slechte beurt en het heeft er de schijn van dat het belang van de organisatie in La Baule zwaarder heeft gewogen dan het belang van de paarden. Tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong werden van alle paarden eerst een monster van het neusslijm genomen en binnen een paar minuten wist men of de paarden drager waren van de influenza besmetting of niet. Dat had hier ook gekund, waardoor de paarden die positief reageerden direct in quarantaine geplaatst hadden kunnen worden".

De Duitse chef d'equipe Otto Becker stelde het duidelijk. "Ik geloof niet dat onze paarden risico lopen. Wel heb ik een slecht gevoel over de houding van de Fransen, die schijnbaar wel in staat waren de helft van hun eigen equipe vroegtijdig te informeren, waardoor ze hier niet zijn, maar ons niets hebben laten weten", aldus Becker. De acht team captains hebben de beslissing om morgen in de FEI Nations Cup Top League van start te gaan over te laten aan de ruiters en de eigenaren van de paarden. Voor zover nu bekend nemen alle acht teams deel.

Ariebren

Re: Influenza uitbraak in Frankrijk zorgt voor commotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:55

Waarom moeten we dan enten ??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:39

Ariebren schreef:
Waarom moeten we dan enten ??

Je doelt op het feit dat het niet snel bij paarden met een normale weerstand toeslaat?

Wanneer weet je zeker of de weerstand van je paard goed is? Een paard kan er gezond uit zien maar toch tijdelijk een verminderde weerstand hebben. Net zoals een mens een griepje op loopt, en die kan zich ook heel gezond voelen tot het moment dat het griepje ineens toeslaat. ;)

En om een epidemie te voorkomen, aangezien er toch vaak meerdere paarden op 1 plaats komen vanaf meerdere plaatsen in den lande, zoals bij wedstrijden ed.

En....enten voor influenza is niet verplicht. Staleigenaren kunnen het wel als eis verplicht stellen, net zoals wedstrijdorganisaties.
Kom Ariebren, dat zou jij toch wel weten? :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 10-05-12 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:41

Een enting voorkomt echt niet dat de paarden ziek worden. Het zorgt er alleen voor dat de antistoffen in het paard aanwezig zijn en een eventuele besmetting beter door het paard "opgeruimd" kunnen worden.

In het kort: paard wordt wel ziek, maar gaat er minder snel dood aan....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:50

Juist op die grote evenementen wordt er vereist dat de paarden geent zijn.

Maar dan zeg ik gelijk, mijn paarden worden geent.
Dus die worden niet zo ziek van de griep dat ze er dood aan gaan.
Degene die niet enten lopen dus het risico ??

Maar ik heb mij zelf nooit laten enten voor een mensen griep.
En tot meerdere glorie van Bokt, kan ik nog steeds reageren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:55

Ariebren schreef:
Juist op die grote evenementen wordt er vereist dat de paarden geent zijn.

Maar dan zeg ik gelijk, mijn paarden worden geent.
Dus die worden niet zo ziek van de griep dat ze er dood aan gaan.
Degene die niet enten lopen dus het risico ??

Maar ik heb mij zelf nooit laten enten voor een mensen griep.
En tot meerdere glorie van Bokt, kan ik nog steeds reageren.

:D
Ik neem hier op stal geen risico, dus alles moet geënt zijn tegen influenza. Moet er niet aan denken dat mijn geënte paard toch iets oploopt omdat een ander paard niet geënt is. Maar goed, hier zijn ze niet tegen Rhino geënt, dat is toch zeker ook een risico. En...het vermeende West Nile virus en droes en......
Maar goed, influenza is 1 van de basisentingen. In mijn ogen niet meer dan noodzaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:56

Op het moment dat ik een griepprik haal tegen een bekende variant van de griep (influenza) is dat dan ter meerdere eer en glorie van de farmaceutische industrie, of beschemt het me echt tegen deze nieuwe variant?

Als slachtoffer van bijv. de Mexicaanse griep, die het dankzij de inentingen wel heeft overleeft, ben je dan een sukkel omdat je de inenting hebt gehaald, of een lucky bastard omdat je zo slim/dom* bent geweest om die inenting niet te halen? *(Doorhalen wat niet van toepassing is...)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:02

@ cassidy, influenza komt door het enten niet veel meer voor naar mijn weten. Enten tegen influenza voorkomt ziekte maar niet de infectie naar paarden met verminderde weerstand. Ik vraag me af of ze een enting tegen influenza steeds aanpassen, zoals wel het geval is bij griepvirussen bij mensen. Lijkt mij niet, zijn toch allemaal standaard entingen? Maar muteren griepvirussen bij paarden dan net zo vlot als bij mensen? Dan heeft het verplicht stellen van entingen, als die niet steeds aangepast worden toch ook geen zin voor wedstrijdorganisaties ed?
Het is hier van oudsher een gewoonte om te enten, dus ik weet niet beter. Heb me er eigenlijk ook nooit in verdiept.

Als er al 70 paarden ziek worden terwijl alles geënt wordt daar.....hij heeft toch sportpaarden die internationaal lopen, dus mag aannemen dat alles daar ook geënt was. En dan toch nog ziek worden? Ben benieuwd naar die variant dan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:09

Ik heb het nu over de influenza bij mensen. En als je je verdiept in de samenstelling van het influenza virus, en de mogelijke combinaties die er kunnen ontstaan in landen die heel dicht samenleven met varkens, kippen en andere dieren die als tussengast fungeren, zou je heel erg bang moeten worden. De mexicaanse griep was al een waarschuwing. Kijk even wat de Spaanse griep voor slachtoffers heeft gekost, en ondanks de nieuwe medische wetenschap en ontwikkelingsmethodes tegen vaccins, holt de farmaceutische industrie bij een volgende vergelijkbaar grote uitbraak van Influenza alleen maar achter de feiten aan, en gaan er miljoenen slachtoffers vallen

Het genetische materiaal van een Influenza virus is samengesteld uit verschillende stukken RNA, die allemaal een andere gast hebben. Een nieuwe mix van verschillende stukken kan een virus veroorzaken die een Epidemie veroorzaakt en waar zo snel echt geen vaccin voor is ontwikkeld...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:11

Ja, ok, maar ik vraag het me dus af mbt influenza bij paarden...ik weet niet of dat wel te vergelijken is met steeds muterende griepvirussen zoals bij mensen. Dat vraag ik me dus af. Het zou haast wel vergelijkbaar en aannemelijk zijn, als ik dat bericht zo lees (en aanneem dat die paarden geënt waren). Maar goed, wordt dus een enting voor paarden ook steeds aangepast op nieuwe varianten (al lopen we altijd achter de feiten aan)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:16

Een paard is een tussengast. Een muterende variant bij een paard zou een mens heel erg bang moeten maken....een ja, met vaccins lopen we altijd achter de feiten aan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:17

De enige enting die ik zinvol vind voor mens en dier is de tetanus.

Heb de laatste dagen een discussie met een stal genoot over het laten enten van kinderen en de hielprik van de kindertjes.

En de paarden griep is al jaren lang niet meer gemuteerd.
De data van de laatste paarden griep infecties is al van heel lang geleden.

Of het moet nu ineens wel gebeurd zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:18

Hmm, nu valt het kwartje. Maar kennelijk maken ze zich nu druk om de paarden, het blijkt nog niet dat het een muterende variant is. Als dat toch gebeurt.... -O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:20

Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor de kippen/vogelvariant. Omdat die in landen in Azie als China heel dicht bij de mens leven. Dito voor varkens. Maar vlak paarden niet uit. Een mix uit verschillende varianten kan de helft van de wereldbevolking uitroeien....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-05-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:22

Ariebren schreef:
de hielprik van de kindertjes.

De hielprik voor kinderen heeft een andere reden dan Influenza....verdiep je even in de materie voordat je wat roept. Met de hielprik kunnen een aantal erfelijke stofwisselingsziektes opgespoord worden, die door aangepaste voeding beperkt kunnen worden...Een gezond kind dat niet tegen bepaalde levensmiddelen kan, kan daar een geestelijke handicap veroorzaken. Je zou als ouder jezelf toch nooit vergeven als je een geestelijke handicap veroorzaakt omdat je de voeding niet hebt aangepast?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:27

Met kippen wijken we wel wat af van het bericht mbt influenza bij paarden. Vogels zijn wel vaker host, die gevaren zijn inmiddels bekend. Of voorzie jij meer? :o?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:30

Ik voorzie meer. Het is een kwestie van tijd voordat er een variant opduikt die heel veel slachtoffers vraagt. De WHO (World Health Organisation) zit niet voor niets meteen op een nieuwe uitbraak van een variant van de griep.
Wie op dat moment de host is, is irrelevant voor de gevolgen ervan (maar minder interessant natuurlijk voor een sappig en paardengerelateerd topic op Bokt)

Een nieuwe griepuitbraak kan dezelfde gevolgen hebben als een uitbraak van de Pest in de Middeleeuwen....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:33

Daar gaan we weer, ff op details ingaan.
Die hele prikkerij in baby en kindjes wordt je aangepraat door de farmaceutische industrie.

En terug komend op de paardjes ??

Welk paard heeft een griep probleem ??
De zwakke, zieke en misselijke paardjes.

Dit geldt dus ook voor de mensen wereld met zijn griep injectie.
Wie krijgt de brief van de huisarts ??
Ikke, omdat ik al meer dan 60 jaar oud ben.
Ben ik voor mijzelf een risico ??
Nee, ik leef lekker op mijn manier, veel buiten, veel mensen ontmoeten en daarnaast de kachel niet zo hoog in temperatuur. (zoals in zieken - en ovd huizen.)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:37

@ Cassidy; Dan mag ik aannemen dat ze bij een nieuwe griepsoort dus ook dieren testen, zoals deze paarden die ondanks entingen influenza krijgen. Als ze eerst wachten op een variant bij mensen zijn ze veel en veel te laat (misschien nu al dan).
Ik ga het wel zien. Komt tijd, komt raad, komt wijsheid....komt enting te laat. En dan moeten ze eerst onderzoeken waar het nu eigenlijk is fout gegaan en of de enting geen ernstige bijwerkingen heeft. :+ Ik ga daar maar niet bij stil staan.

@ Ariebren, daar ben ik het niet mee eens, er zijn zat entingen die een hoop ellende voorkomen. Ik neem aan dat jij als kind misschien ook wel entingen hebt gehad. Dat je nu geen griepspuit haalt, is aan jezelf. Mbt entingen voor kinderen, die hebben al een hoop ellende voorkomen. Vroeger werd veelvuldig geënt tegen polio, dat is toch vrijwel geheel verdwenen uit NL. Bij groepsimmuniteit is de kans dat het dus nooit meer voor komt zeer groot. Echter als men vanuit geloofsovertuiging niet laat enten, komen dit soort ziekten wel degelijk sporadisch nog voor.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 10-05-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:42

Ik ben het er mee eens dat sommige vaccinaties voor kinderen overbodig zouden kunnen zijn. Een hielprik die stofwisselingsziektes op kan sporen is echt ab-so-luut NIET overbodig.

Een van de aandoeningen die via de hielprik opgespoord kunnen worden is PKU (Phenylketonurie)

Zie: http://www.rivm.nl/pns/Images/003321%20 ... -44655.pdf

Een kind met PKU is via dieet voor een permanente en niet meer terug te draaien hersenbeschadiging te behoeden.

Verder heb je kinderziektes die voor permanente schade kunnen zorgen.

De bof kan bij jongens voor permanente steriliteit zorgen. Maar ach, who cares als iemand geen vader kan worden?
Hersenvliesontsteking kan dodelijk zijn. De kinderen die het overleven hebben vaak een permanente geestelijke handicap.
Rode Hond voor permanente invaliditeit zorgen. Prinses Christina is een van de meer prominente slachtoffers.
En heb jij in je omgeving iemand die permanente gevolgen heeft door Polio?

Zie:

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_ ... %ABnt_1956

Ik heb nog een inenting gehad tegen de Pokken. Daar wordt nu niet meer tegen ingeent, met het gevolg dat het in sommige landen nu weer de kop opsteekt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:19

Ik ga met Cassidy mee. Influenza is een virus wat zeer snel muteerd, in tegenstelling tot de meeste andere virussen. Enten tegen influenza is gewoon achter de feiten aanlopen en als je geluk hebt lijkt de variant die gebruikt is voor het vaccin veel op de variant die je paard heeft opgelopen (of die de mens heeft opgelopen in geval van griepprik bij mensen).
Enten tegen kinderziektes is een heel ander verhaal. Veel kinderziektes komen niet (vaak) meer in Nederland voor door deze enting en het jare lange beleid wat er aan vast hangt. De virussen waartegen geënt word bij kinderziektes muteren niet zo snel (daar gaan tientalle jaren overheen als het niet meer is). Naar mijn mening heeft enten pas zin als het voor een lange periode (enkele jaren of levenslang) met zekerheid beschermd tegen een ziekteverwekker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:38

In mijn ogen kun je nu niet gaan stoppen met inenten tegen bepaalde (kinder)ziektes. Zie inentingen tegen Pokken. Men dacht dat de ziekte de wereld uit was, stopt met enten en de eerste dodelijke infecties steken de kop weer op. En kijk maar naar gemeenschappen als de "zwarte kousen gemeentes" in het Oosten van het land, die weigeren te enten, en waar kinderziektes ineens weer de kop opsteken.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:55

Cassidy schreef:
In mijn ogen kun je nu niet gaan stoppen met inenten tegen bepaalde (kinder)ziektes. Zie inentingen tegen Pokken. Men dacht dat de ziekte de wereld uit was, stopt met enten en de eerste dodelijke infecties steken de kop weer op. En kijk maar naar gemeenschappen als de "zwarte kousen gemeentes" in het Oosten van het land, die weigeren te enten, en waar kinderziektes ineens weer de kop opsteken.....

Klopt, maar zo zijn er ook aandoeningen die juist bij de kinderen die geen inentingen krijgen nauwelijks voorkomen in tegen stelling tot de andere groep waar die aandoeningen veel vaker voorkomen. Ook de ening bij zwangere vrouwen voor de mexicaanse griep heeft slachtoffers gemaakt (heel ernstig)
Blijft lastig om als ouder de juiste keuze te maken vind ik.

Echter vind ik het met beesten (paarden in dit geval) erg slecht om risico's te nemen en ondanks de uitbraak toch op wedstrijd te gaan _-:(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:00

Ik heb eens een onderzoek gelezen over niet ge-ente Europese ponys die wel degelijk antistoffen tegen de griep hadden, zal eens zoeken of ik het kan terugvinden. Dat zou dus betekenen dat influenza gewoon voorkomt in populaties paarden in Europa zonder veel problemen. Op zich ook niet zo vreemd, als een virus eenmaal genesteld is in een populatie verdwijnt ze niet zomaar meer, de Mexicaanse griep en vogelgriep enz. zijn ook bij mensen nog te vinden.

Onderzoek naar de effectiviteit van de griepprik voor paarden heb ik eigenlijk niet kunnen vinden op het www. Bij mensen is de effecticiteit niet zo groot, de helft van de geprikten maakt geen antistoffen aan en de andere helft wel maar krijgt toch griep, dus 25% is beschermd.

Of dat bij paarden zo is weet ik dus niet, maar als dat wel zo is, bestaat er geen herd immunity door de influenza enting.

Het is ook bekend dat bij griep uitbraken op renstallen in Japan, de ge-ente paarden wel ziek werden maar dan minder lang.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:43

Bravura schreef:
Als er al 70 paarden ziek worden terwijl alles geënt wordt daar.....hij heeft toch sportpaarden die internationaal lopen, dus mag aannemen dat alles daar ook geënt was. En dan toch nog ziek worden? Ben benieuwd naar die variant dan....

Ik denk dat je best aan kunt nemen dat deze 70 paarden NIET geënt waren, waardoor het dus ook niet zo raar is dat ze ziek worden.
Wat wel "grappig" is, ik probeer meer informatie te vinden hierover (woon namelijk 10km van Basse-Normandië af) en in het Frans is er nauwelijks iets te vinden.