In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 18:19

http://www.paardenlifestyle.com/

Paard&Lifestyle ging op bezoek bij instructeur John Swaab op zijn nieuwe locatie in Limburg. Wat enkel een gesprek over zijn cursus zou worden, liep uit op een uitgebreid gesprek waar een breed scala aan onderwerpen de revue passeerden, zoals het gymnastiseren van paarden, het belang van goed kunnen zitten, het lesgeven, over John’s achtergrond en Piet Oothout. Volg in deze 6-delige serie de openhartige gesprekken die John Swaab met ons heeft gevoerd. Dit is deel drie van het gesprek.

In de vorige twee afleveringen spraken we met John over het belang van zitten, waarbij John uitlegde dat je goed moet kunnen zitten op een paard om in staat te zijn om te kunnen voelen wat er onder je gebeurt. Om dat te kunnen doen moet je te allen tijde mee zijn met de beweging van je paard en in het midden van je paard kunnen zitten. Vervolgens kun je verder gaan met het informeren van je paard, waarbij het belonen van je paard een belangrijk onderdeel is.

Wanneer je als ruiter of amazone in staat bent om stil in het midden van je paard te zitten, dan kun je vervolgens je paard aanwijzingen geven door onder andere het verplaatsen van je gewicht. “Als ik tegen jou zeg dat je een kant op moet wijken, dan geef je met je bovenlichaam aan dat je die kant op wilt. Je voelt vervolgens dat je paard daar op reageert en je beloont het paard en je gaat weer terug in het midden zitten,” vertelt John. Dat is iets wat je alleen lukt als je niet te pas en te onpas je gewicht verplaatst, want dan is het een gewoonte geworden en daar zal je paard niet op reageren. Belangrijk hierbij is dat zodra je paard een reactie geeft, je je paard beloont en je lichaam weer terug naar het midden van je paard verplaatst.

“Je hoeft niet te blijven zeggen tegen je paard dat hij moet wijken, want je hebt hem al op gang gebracht. Als jij bijvoorbeeld voor een deur staat, je belt aan en de deur gaat open, dan ga je niet nog een keer aanbellen. Het is zelfs zo dat als je aanbelt, en je ziet dat iemand er aan komt lopen, dan bel je ook al niet meer voor een tweede keer aan. En bij een paard is dat precies hetzelfde,” legt John uit.

Het verschil tussen mens en dier
Een belangrijk gegeven volgens John is dat mensen bij de africhting van hun paard moeten bedenken dat ze met het verstand van een dier te maken hebt. “Mensen moeten proberen te begrijpen wat het verschil is tussen een mens en een dier en dat je dus bij een dier met een heel ander verstand te maken hebt. Het klinkt heel onaardig, maar ik bedoel er het tegenovergestelde mee, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”

Lees hier de rest van het artikel.

Verwant artikel
[VN] In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af' (deel 1)
[VN] In gesprek met John Swaab: "Zitten om te kunnen voelen" (2) (deel 2)

p_ponypaard

Re: In gesprek met John Swaab:"Uitleggen, belonen en fluisteren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:52

Erg mooi artikel!

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:26

p_ponypaard schreef:
Erg mooi artikel!

Helemaal mee eens! :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:42

Ik vindt een paard helemaal niet dom..ze zijn alleen anders "gemaakt" dan de mens..voor de rest mee eens.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:50

Geweldig goed en waar artikel!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:25

Paarden zijn gewoon te goed...voor de mens.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:49

Geniale man is het, en hij slaat totaal de spijker op zijn kop als het om zitten gaat!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:07

Ook Swaab voor veel bokkers.

Citaat:
Er is ooit door het gezag van de Hippische Sportbond, in een interview gezegd dat een recreatieruiter en een topsporter weinig van elkaar verschillen. Er werd letterlijk geschreven dat een beginnend manegeruiter ook al wedstrijdjes reed en dat een topruiter het ook wel eens lekker vond een buitenritje te maken. En daarmee was aangetoond dat er eigenlijk geen verschil was. Ik kan het mij nog goed herinneren, het was november 2006 en ik las het met gekromde tenen.

Een recreatieruiter die een paar uurtjes per week vrijblijvend naar de manege gaat of een buitenrit maakt. Of een topruiter die dagelijks met ziel en zaligheid traint onder leiding van een toptrainer, wekelijks probeert zijn prestaties te verbeteren en middels de puntenregeling poogt in een hogere klasse te mogen starten. Die twee kun je echt niet met elkaar vergelijken. En zelfs een goede subtop ZZ-amazone of ruiter kun je niet vergelijken met een Grand Prix-amazone of ruiter die op internationaal niveau acteert. Maar als je als recreatieruiter van de natuur wilt genieten, zal je toch een paard moeten hebben dat ongeveer tot L-niveau is afgericht. En zelf zal je ook in staat moeten zijn om op L-niveau te kunnen rijden. Anders ben je te druk met erop blijven zitten en heb je geen tijd om om je heen te kijken.

Zouden wij dus niet eerst moeten beginnen met de amazones en ruiters de basis bij te brengen? Om een paard af te richten zal je toch eerst zelf afgericht moeten zijn en dat begint met zitlessen aan de longe. Net zo lang totdat je in staat bent een paard in al zijn bewegingen te volgen, via je zitvlak in staat bent te voelen welk achterbeen het paard optilt zodat je op het juiste moment dat achterbeen kan aandrijven. Pas wanneer je in staat bent via lichaamstaal het paard alle opdrachten te geven en met je lichaam te kunnen vaststellen of het paard je begrepen heeft waarvoor je dan het paard moet en kunt belonen kun je gaan rijden. Meer dan ooit ben ik ervan overtuigd dat een opleiding die begint op bladzijde een met het ABC, noodzakelijk is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:10

Citaat:
Het klinkt heel onaardig, maar ik bedoel er het tegenovergestelde mee, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”

:') _O-

Hij heeft wel gelijk.

Koeien hebben meer verstand, daar kun je ook wel op rijden, maar als die geen zin hebben lopen ze gewoon niet, wat je ook doet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:12

Geweldig. Die uitspraak hanteer ik ook al heel lang. Tis namelijk echt zo dat als ze wisten dat ze je met 1 beet of 1 trap uit kunnen schakelen dan kwamen wij er nooit meer in de buurt met ons zadeltje en hoofdstelletje.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:16

Leuk om te lezen dat het artikel zo positief ontvangen wordt. Ik ben het ook volledig met hem eens.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:00

Zo, hij zegt dingen in het artikel zoals echt in het midden zitten, wat gek genoeg in de elf jaar dat ik paardrijd nog nooit tegen me gezegd heb.. pff slaat echt de spijker op z'n kop en weet meteen waar ik als de sodemieter aan moet gaan werken..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:17

HorseTimeXL schreef:
Zo, hij zegt dingen in het artikel zoals echt in het midden zitten, wat gek genoeg in de elf jaar dat ik paardrijd nog nooit tegen me gezegd heb.. pff slaat echt de spijker op z'n kop en weet meteen waar ik als de sodemieter aan moet gaan werken..

Ik heb een keer les van hem gehad in Nederhorst. Erg confronterend kan ik je zeggen :(:)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:18

Arabesk schreef:
Citaat:
Het klinkt heel onaardig, maar ik bedoel er het tegenovergestelde mee, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”

:') _O-

Hij heeft wel gelijk.

Koeien hebben meer verstand, daar kun je ook wel op rijden, maar als die geen zin hebben lopen ze gewoon niet, wat je ook doet.

Ik ben het een keer met je eens ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:26

Zeker een mooi artikel. Gewoon de basis van het omgaan met paarden.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:40

heel mooi artikel! ben trots dat zulke mensen toch nog bestaan!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:52

Sammie schreef:
, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”

wat een ongelovelijke stomme uitspraak, van een koekwouws die zulke uitspraken doet , wil ik nog niet eens les
hij kan misschien prima zitles geven maar heeft of totaal geen verstand van het wezen paard of hij l*lt graag wat in de ruimte tegen een interviewer

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:54

Ik heb veel respect voor John Swaab alleen vind ik wel jammer dat je de hele tijd hoort een paard is olie-koek-dom of dit nu door de media komt of door meneer Swaab. Ik denk vaak dat mijn paard slimmer is dan mij (dan ben ik olie-koek-dommer dan mijn paard). Paarden zijn loyaler dan mensen en hebben een compleet ander verstand en instinct en sommige paarden gaan inderdaad lekker liggen

anoukorion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:24

Ik denk dat je het woord 'dom' een beetje moet relativeren. Een paard is dom vergeleken met een mens misschien, omdat hij niet zo kan redeneren als wij enz....maar dat een paard onder de dieren misschien niet dom is, omdat wij hem allerlei kunstjes kunnen leren enzovoorts...en andere dieren weer niet.

Om een paard nou gelijk te stellen aan de mens, vindt ik ook weer niet kunnen, niet dat paarden minder zijn dan mensen, maar gewoon ANDERS.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:28

spatter schreef:
Sammie schreef:
, maar een paard is oliekoekdom, olie-koek-dom. Zo dom, dat jij en ik er op mogen zitten, want als hij zou weten hoe hij zich moest verdedigen, ging hij gewoon lekker liggen en kwam je er nooit meer op.”

wat een ongelovelijke stomme uitspraak, van een koekwouws die zulke uitspraken doet , wil ik nog niet eens les
hij kan misschien prima zitles geven maar heeft of totaal geen verstand van het wezen paard of hij l*lt graag wat in de ruimte tegen een interviewer

Als je logisch nadenkt dan is het toch ook gek eigenlijk dat een paard je toe laat op zijn rug? Ik denk ook dat het te maken heeft met een gebrek aan intelligentie :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:28

Pletje123 schreef:
Als je logisch nadenkt dan is het toch ook gek eigenlijk dat een paard je toe laat op zijn rug? Ik denk ook dat het te maken heeft met een gebrek aan intelligentie :j

Ik niet.
Een mens moet zelf denken, anders zijn dan anderen, zich steeds ontwikkelen. Ons voortbestaan hing af vande ontdekking van het vuur, van het wiel, van het ontginnen en bebouwen van terreinen. Konden we dat niet dan waren we uitgestorven.
Een paard moet zich aanpassen, doen wat er gangbaar is in de kudde, wat de leider hem oplegt. Konden ze dat niet dan waren ze uitgestorven.
Een heel primair verschil dus. Geen gebrek aan intelligentie, maar een totaal andere ontwikkeling al vanuit de prehistorie. Een paard is op zijn eigen manier dus juist erg intelligent en effectief in het voortleven. En wij mensen zouden geen mensen zijn als we die eigenschap niet voor ons eigen voordeel zouden gebruiken.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:10

[wat een ongelovelijke stomme uitspraak, van een koekwouws die zulke uitspraken doet , wil ik nog niet eens les
hij kan misschien prima zitles geven maar heeft of totaal geen verstand van het wezen paard of hij l*lt graag wat in de ruimte tegen een interviewer[/quote]

:j Ben een keer op een clinic van Dhr Swaab geweest.
Kon hem in zijn geheel niet volgen, maar zal wel aan mij liggen :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:13

Urielle schreef:
Pletje123 schreef:

Ik niet.
Een mens moet zelf denken, anders zijn dan anderen, zich steeds ontwikkelen. Ons voortbestaan hing af vande ontdekking van het vuur, van het wiel, van het ontginnen en bebouwen van terreinen. Konden we dat niet dan waren we uitgestorven.
Een paard moet zich aanpassen, doen wat er gangbaar is in de kudde, wat de leider hem oplegt. Konden ze dat niet dan waren ze uitgestorven.
Een heel primair verschil dus. Geen gebrek aan intelligentie, maar een totaal andere ontwikkeling al vanuit de prehistorie. Een paard is op zijn eigen manier dus juist erg intelligent en effectief in het voortleven. En wij mensen zouden geen mensen zijn als we die eigenschap niet voor ons eigen voordeel zouden gebruiken.

Voor 100% mee eens!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:39

manubres schreef:
Urielle schreef:

Voor 100% mee eens!

En ik ook. :j Dankjewel voor je genuanceerde uitspraak, Urielle. _/-\o_

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:39

Ik denk dat de boodschap van het verhaal is dat wij paarden niet als mensen moeten behandelen omdat zij een ander verstand hebben. We moeten simpele hulpen geven en er rekening mee houden dat ze niet altijd onze hulpen begrijpen.