Geboorte van eerste Nederlandse veulen kloon ET

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geboorte van eerste Nederlandse veulen kloon ET

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 12:23

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

ET Cryozootech, een kloon van het bekende springpaard E.T. (Espri x Garibaldi II) heeft in thuisland Frankrijk al veulens gehad, maar nu is in maart in Nederland het eerste veulen geboren uit deze kloon. De moeder van het veulen is S Bulisina R (Mermus R x Bulisina v. Joost). Het veulen, luisterend naar de naam Huan Twang is gefokt door Adelbert Regeling.

Het eerste veulen van Gemini, een kloon van springpaard Gem Twist, is in Amerika geboren. Het hengstveulen heeft als moeder Otherwise Engaged en is geboren bij de eigenaar van Gem Twist, Frank Chapot. Gem Twist zelf is overleden in november 2006, zijn kloon Gemini is geboren in 2008. Gemini is geregisteerd en goedgekeurd door AES stamboek.

Het bedrijf Cryozootech meldt verder dat een kloon van Quidam de Revel (Jalisco B x Nankin), Quidam de Revel II Z (cl), ook inmiddels merries heeft gedekt. Quidam de Revel II Z heeft gedekt op het station van Joris de Brabander, die zegt: “We zitten nu in het tijdperk van klonen, ik wil hiermee bewijzen dat hij (de kloon, red.) hetzelfde paard is als het origineel. Ik heb er vertrouwen is en ik ben ervan overtuigd dat hij genetisch hetzelfde is en dat er dezelfde veulens uitkomen.”

Quidam de Revel II Z is niet de enige kloon van Quidam de Revel. In 2005 is in Amerika een eerste kloon geboren met de naam Paris-Texas.
Het allereerste gekloonde paard was trouwens de Haflingermerrie Prometea, geboren in 2003. Zij kreeg in 2008 een veulen.

Bekijk hier foto’s van de veulens

Verwant artikel
[VN] Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Autumnn

Re: Geboorte van eerste Nederlandse veulen kloon ET

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:19

Ik blijf het klonen maar raar vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:28

Hij heeft iig niet dezelfde aftekeningen :')

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:28

Nu kan men duidelijk zien hoe groot de invloed van de ruiter en opfok is.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:54

Ik snap het niet echt wat bedoelen ze nou met klonen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:58

xAlientjex schreef:
Ik snap het niet echt wat bedoelen ze nou met klonen?

Dat vraag ik me ook af, bedoelen ze nou gewoon zaad inbrengen zonder de vader (insemineren oid?) of iets anders?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:59

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:01

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:26

Maar als die hetzelfde genetische materiaal heeft, moeten de kloon-veulens dan niet hetzelfde uitzienn als hun vader?
Of is dit nou een hele domme vraag? :Y)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:32

Joolien schreef:

jawel hoor! zelfs hetzelfde witte voetje als de orginele Quidam de Reve

@Rubber_Duck: de veulens hebben altijd nog DNA van de moeder, dus natuurlijk zijn die niet hetzelfde als de (kloon)hengst!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:32

Ohja tuurlijk.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:44

Gewoon, omdat het kan..

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:29

Nou... laat dat klonen even weg.. laat moedernatuur het lekker zelf uitzoeken, het is niet normaal meer.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:33

Deijs schreef:
Nou... laat dat klonen even weg.. laat moedernatuur het lekker zelf uitzoeken, het is niet normaal meer.

Is paardrijden wel normaal? Is merries insemineren de natuur? Is paarden op stal staan normaal?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:43

Ik vind klonen van bekende hengsten zoals Quidam echt dom.
Die hengst heeft al duizenden nakomelingen en dekt nog altijd, dus waarom moeten er nog bij komen, net dezelfde? Toch onzin?
Het brengt trouwens geen genetisch vooruitgang, altijd met dezelfde fokken!Het is zo als we Jazz of Gribaldi zouden klonen, er lopen toch genoeg van rond...
En voor klonen van ruinen, die al meer dan 20 jaar geleden gestorven zijn...tja, de moderne paarden zijn nu zo anders dan 20 jaar geleden, dus wat is dan de bedoeling?

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:52

beetje vage bedoeling alles dit, laat het maar gewoon lekker op een "normale" manier gebeuren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:16

Ik snap niet waarom de merries als moeder genoemd worden, ze zijn slechts "broedmachine", anders is het geen klonen meer. Of begrijp ik het verkeerd?

Ben benieuwd hoe lang deze veulens leven, ze mogen dan wel als veulen geboren zijn maar hebben wel de oudere cellen die de leeftijd heeft van het dier waarvan het veulen is gekloond.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:25

Ragdollcat; de merries zijn ''gedekt door'' de klonen, geloof ik. Dus de veulens zijn kloon X moeder. De ''moeders'' van de klonen zijn idd broedmachines :Y)
Laatst bijgewerkt door Maeve op 05-05-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:25

De veulens die waar ze het nu in het artikel over hebben zijn veulens waarvan het gekloonde paard de vader van is. De merries zijn dus wel degelijk hun moeder. Maar ipv met het "orginele " paard te dekken doen ze dit met een gekloonde versie.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.. Vraag me af hoeveel nut het heeft om nog meer paarden met dezelfde genen op de wereld te zetten. Waarschijnlijk is het een geldkwestie waardoor ze meer zaad kunnen verkopen en dus meer verdienen, een andere reden hiervan zie ik er niet in?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:27

Laura01234 schreef:
Joolien schreef:

jawel hoor! zelfs hetzelfde witte voetje als de orginele Quidam de Reve

@Rubber_Duck: de veulens hebben altijd nog DNA van de moeder, dus natuurlijk zijn die niet hetzelfde als de (kloon)hengst!

Nou, als deze veulens een kloon zijn, dan betekent dat dat ze juist niet DNA van twee paarden dragen, maar van 1 - de hengst. De eicel van de moeder is wel gebruikt maar deze is 'leeggehaald' wat betreft (nucleair) DNA. Overigens heeft de omgeving ook invloed op expressie van genen en dus zal het veulen inderdaad niet absoluut identiek zijn aan de 'vader', genetisch gezien wel, maar de expressie daarvan niet per se.

Edit: dan heb ik het dus wel over de 'vaders' in dit artikel he - de klonen. Het artikel zelf heeft het over de veulens van die klonen - en die hebben wel een vader en een moeder, genetisch gezien.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:12

ik ben het toch met menig mens eens wat is nu de functie van al dat klonen ik zie er het nut en de extra toevoegende waarde niet aan af, en zou zulk gepruts met dna liever willen verbieden

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:27

het is primair denk ik een economische kwestie... als je merrie goed past bij Quidam maar je kunt de dekking niet betalen dan kun je gaan voor de kloon. De kloon kost meer dan een 'gewoon' paard, maar de kloners zullen er van uit gaan dat ze dan de garantie kopen op veel dekkingen. Mochten de verwachtingen uitkomen dan zou je ook gedragstechnisch kunnen gaan denken, er is dan immers geen reden meer om een paard hengst te laten. Je zet dan het top-paard in voor de sport en je zet zijn kloon in een inseminatiestation en die dekt dan voor de kost.

10 x 1000 euro levert nog altijd meer op dan 1 x 8000, de sportruinen zijn makkelijker samen te houden (dus ruimtewinst) en de fantoomdekkingen van het sportpaard hoeven niet meer (tijdwinst)...

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:51

Lezen is wel een kunst als ik de reacties zie..
Deze veulens zijn niet de klonen van de respectievelijke paarden, maar nazaten van de klonen.
Oftewel bijvoorbeeld ET is gekloond en zijn kloon produceert het sperma waar de merrie op de foto mee is geinsemineerd. En dus is het logisch dat deze veulen niet identiek zijn aan het dier dat gekloond is.
Overigens kan ik mij het nut voorstellen van het kloneren van een ruin om zo sperma beschikbaar te hebben, maar het kloneren van een hengst vind ik redelijk onzinnig. De enige redenen daarvoor kunnen zijn dat inderdaad het origineel in de sport kan lopen zonder gehinderd te worden door de dekdienst of voor spreiding om veterinaire redenen, maar verder voegt dat bar weinig toe...

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:01

Belachelijk! Klonen. (En fokken met klonen is net zoiets) Goed fokken! Da's pas een uitdaging! Fok in vredesnaam een paard dat beter is dan ET of bijvoorbeeld Totilas. Maar ga niet, omdat dat de mens nu eenmaal beter uitkomt, klonen.
Straks gaan ze mensen klonen. 1 voor naar het werk, 1 voor het huishouden en 1 voor het baren van de kinderen. Lekker makkelijk.

Het is ook niet gezegd dat het gekloonde paard te evenaren is. Pas als het volledige traject van opgroeien etc. Hetzelfde is als van het gekloonde dier zullen prestaties ook gelijk zijn, maar dat is (goddank) onmogelijk.

Marjolein98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:56

ik blijf het raar vinden .. !!