Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:17

http://www.nd.nl / novum / http://www.bokt.nl

In natuurgebied de Oostvaardersplassen zijn afgelopen winter 1.477 zwakke edelherten, konikpaarden en heckrunderen doodgegaan. Boswachters schoten 85 procent van dit aantal af. De winter daarvoor gingen 793 dieren dood, waarvan 96 procent werd afgeschoten. Het jaar daarvoor gingen er 1.093 dieren dood.

Dertig procent van de ‘grote grazers’ (waar paarden onder vallen, red.) in het natuurgebied in Flevoland overleefde afgelopen winter niet. Volgens Staatsbosbeheer is de uitval vergelijkbaar met die in andere natuurgebieden. Sommige dieren konden niet uit hun lijden worden verlost, omdat het afschieten niet veilig was voor schaatsers op de plassen. Andere dieren zakten door het ijs bij beginnende vorst en in de dooiperioden.

Het is het tweede jaar dat deze manier van beheer werd toegepast in de Oostvaardersplassen. Dieren die in slechte conditie verkeren en waarvan niet wordt verwacht dat ze de winter overleven worden afgeschoten. In de nacht van 4 op 5 februari werd in Lelystad een temperatuur gemeten van min 23 graden.

De tijdelijke afsluiting van gedeelten in het natuurgebied heeft ervoor gezorgd dat de dieren zich beschut konden terugtrekken. Staatsbosbeheer bekijkt de mogelijkheid om in de toekomst meer schuilmogelijkheden te creëren die aansluiten bij het gedrag van de dieren.

Verwant artikel
[VN] Beleid van Oostvaardersplassen lijkt vruchten af te werpen
[VN] Oostvaardersbos weer opengesteld voor alle grote grazers
[VN] Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt

Mist

Re: Afgelopen winter meer afschot in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:42

Tijdelijke afsluiting van het gebied ?? om pottekijkers te voorkomen zeker !
Gecontroleerde dierenmishandeling door de staat!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:46

:r :r :r Dit is toch geen "goed" beheer................ de eerste de beste boer die dit flikt wordt zonder pardon op de bon geslingerd, maar Staatsbosbeheer komt er mee weg.................. zóveel dieren met veel te weinig voedsel, te triest voor woorden. Dit heeft niks maar dan ook echt niks meer met "natuur" te maken. :x

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:51

Zonde geld. Hebben ze die afgeschoten nog geslacht of ook gewoon weg gegooid?
Halve wereld heeft honger en wij gaan dit soort praktijken beginnen? (zelfde verhaal met die schotse hooglanders).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:57

Iets dat niet in of op een slachterij wordt afgeschoten mag daarna niet meer geslacht worden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:05

geen lid/donateur meer worden van staatsbosbeheer dus..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:07

Sammie toch hoorde ik van slachter dat ze latst met hele lading schotse hooglanders (dood) aankwamen die moesten v eiland ivm hoogwater en kregen ze nt gevangen dus snachts afgeschoten (niet eens leeg laten bloeden) en vervolgens naar slachthuis gebracht.... Wat ermee gedaan werd daar werd beete vaag over gedaan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:08

Ik zie het liever zo, dan dat ze de dieren door een langzame hongerdood laten sterven. En met bijvoeren los je het probleem ook echt niet op, want dan krijg je in no time een overpopulatie van het gebied, met alle gevolgen voor het ecosysteem van dien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:19

Afschot is prima in mijn ogen. Beter dat dan de hongerdood of overpopulatie.
Er leven nu eenmaal grote grazers in een afgezet gebied en daar moeten de mensen dan goed mee omgaan.... teveel dieren wegnemen, of het nu wegvangen of afschieten is.

En dieren die afgeschoten zijn mogen na ter plekke leegbloeden gewoon gebruikt worden voor consumptie.
En anders gaan ze naar destructie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:22

Wow, als ik mijn schapen zo zou houden zou er hier snél (en terecht) ingegrepen worden....
Dertig procent, wat een idioten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:25

s6801881 schreef:
Ik zie het liever zo, dan dat ze de dieren door een langzame hongerdood laten sterven. En met bijvoeren los je het probleem ook echt niet op, want dan krijg je in no time een overpopulatie van het gebied, met alle gevolgen voor het ecosysteem van dien.

Idem... Al neemt het niet weg dat ze misschien eens wat aan anticonceptie moeten gaan doen. De hengsten castreren bijvoorbeeld, volgens mij wordt dat nu niet gedaan?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:31

Fijn dat ze zoveel dieren afschieten. Beter dan ze langzaam dood te laten gaan! Ben het eens met Captain, castratie om de populatie in de perken te houden lijkt mij ook een goed alternatief, hoewel dat in praktijk wel lastig wordt misschien.
Volgens mij worden deze dieren ook gewoon voor productie gebruikt toch? Een heel biologisch stukje vlees krijg je dan :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:36

Captain schreef:
Idem... Al neemt het niet weg dat ze misschien eens wat aan anticonceptie moeten gaan doen. De hengsten castreren bijvoorbeeld, volgens mij wordt dat nu niet gedaan?

Dan worden het ruinen en dat maakt de sociale paardenboel héél complex.

Er bestaat al meer dan 30 jaar een niet-hormonale oplossing voor met het Porcine Zona Pellucida vaccin; dat is letterlijk vaccineren tegen bevruchting.
Het eiwit geeft een signaal aan de rijpe eicellen dat ze bevrucht zijn en die laten geen sperma meer binnen.
Werkt een jaar.

Er zijn in de VS populaties die al 30 jaar nauwgezet gecontroleerd en geobserveerd zo beheerd worden.
Het grootse bijeffect is dat de geënte merrie twee keer zo gezond zijn en langer leven; meer kwali-tijd van leven hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:37

Mloes schreef:
Volgens mij worden deze dieren ook gewoon voor productie gebruikt toch? Een heel biologisch stukje vlees krijg je dan :)

Dat is inkomen :)*

Als die dieren door geboortebeperking niet geboren worden is er geen productie.

Zo eenvoudig is het.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-05-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:37

Vind afschieten inderdaad ook geen verkeerde maatregel, anders moeten de dieren een langzame hongerdood tegemoet zien dus liever zo. achteraf kan dit vlees inderdaad gewoon gebruikt worden voor consumptie, al zal dat misschien een andere weg volgen dan via een slachthuis. ik eet zelf liever dit vlees dan een stukje kip of dergelijke uit de supermarkt.....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:38

Heel het beleid gewoon omgooien. Waarom geen jongvee zomers en winter alleen herten kan land bijkomen en weet zeker dat veel boeren er blij mee zijn
Ipv deze rotzooi waar niemand wat aan heeft enwat niks met natuurbeleid te maken heeft.

In limburg zelfde verhaal alles langs maas is opgekocht door LL, lopen nu alleen schotse hoogland stieren die niet ewns eetbaar zijn maar wel alles opvreten terwijl boeren niet weten hoe ze aan hooi/gras moeten komen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:45

Citaat:
Sommige dieren konden niet uit hun lijden worden verlost, omdat het afschieten niet veilig was voor schaatsers op de plassen

Dus het is feit dat mensen plezier willen maken op het ijs (terwijl er heus nog wel meer dichtgevroren watertjes waren) telt zwaarder dan het leed van een dier dat een langzame en pijnlijke dood sterft!!!!
Hoe krom is dat, wat een stelletje kloothommels zijn het toch.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:58

Blijf het een hele zieke club vinden die staatsbosbeheer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:03

ik snap niet waarom de populatie niet gewoon kleiner wordt gehouden. in andere gebieden worden toch ook hengsten gevangen en geslacht (zie de exmoors die een aantal bokkers laatst gekocht heeft)
ik zie veel liever dat de dieren al vóór de winter gevangen/geschoten worden, waardoor de rest gewoon een goede kans heeft de winter door te komen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:18

In [VN] Nieuw beheer Oostvaardersplassen werkt lees ik dat in de winter 2009/2010 77% van de grote grazers in de OVP door afschot om het leven kwam. In cijfers:

2009-2010: 1.093 dieren dood waarvan 842 geschoten en 251 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2010-2011: 793 dieren dood waarvan 761 geschoten en 32 verdronken/verongelukt/gecrepeerd
2011-2012: 1.477 dieren dood waarvan 1.255 geschoten en 222 verdronken/verongelukt/gecrepeerd

Dus als 251 dieren verdrinken/verongelukken/creperen is dat aanleiding om tot twee keer toe een spoeddebat in de Kamer te houden en als er 222 verdrinken/verongelukken/creperen is dat bewijs dat het naar aanleiding van die spoeddebatten gewijzigde beleid werkt?

Ik weiger te geloven dat tussen de SBB'ers en beleidsmakers geen mensen rondlopen die niet debiel zijn. Dus er is vast al eens gekeken naar een oplossing die zichzelf kan betalen. Een combinatie van anticonceptie, betaalde jacht (lekker op safari in eigen land) en zomerbegrazing door jongvee dat aan het einde van het seizoen door de pachtende boer zelf weer wordt opgehaald en gestald (of, in geval van biologische stiertjes naar de slager gebracht). Blijkbaar behoort zo'n oplossing niet tot de mogelijkheden, maar is hier iemand die mij kan uitleggen waarom niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:26

[url][/url]
s6801881 schreef:

ik zie liever dat staatsbosbeheer eens gaat snappen dat NL niet geschikt is om kuddes grote grazers los te laten in beperkte gebieden waarbij er niet aan fokbeleid en geboortebeperking word gedaan
"ja maar dat is niet natuurlijk "
nee maar een kudde beesten loslaten in een beperkt gebied waarbij er geen natuurlijke vijanden zijn, in de zomer overschot voeding waardoor er iedere winter een flinke overpopulatie afsterft en afgeschoten word is wel natuurlijk???

het beleid wat nu gevoerd word is ene pappen en nathouden beleid wat structureel niets zal oplossen, behalve dan dat je boswachters in de winter in ieder geval genoeg te doen hebben.
begrazing door jongvee, paarden en vleesvee lijtk mij een veel betere oplossing, ga kijken op de veluwezoom, campina, leudal of voor mijn part de groesplaat
via het stamboek lopen daar groepen ijslanders in de gebieden die door beheerders in de gaten gehouden worden,
ze worden ontwormt, bekapt etc etc ze zijn 4 en gaan weer naar huis, zo is er ieder jaar weer een groep 4 jarige die vervangen word door 1 jarige aanwas
je kunt de hoeveelheid dieren precies reguleren zodat de druk op het gebied niet te hoog word etc
dit kun je ook toepassen via andere stamboeken en organisaties
\ook met vleesvee en jongvee uit de agrarische sector is dit heel simpel te doen
leuk die drang naar natuur, maar de natuur in nederland is gecultiveerde natuur, daar kun ej geen geheel natuurlijk protocol op loslaten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:31

Zonde. Kunnen ze daar geen slachthuis laten bouwen speciaal voor de dieren die er te veel zijn? :+ Zo verkrijg je ook nog eens vlees van dieren die het beter hebben gehad dan het gemiddelde dier hier in NL.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:33

Vréselijk die krampachtig gecreëerde 'natuurlijke' leefomgeving in volgepropt Nederland. :( :(

En wie doen we hier eigenlijk precies een lol mee????

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:41

spicegirl schreef:
geen lid/donateur meer worden van staatsbosbeheer dus..

SBB is een (verzelfstandigde) overheidsorganisatie die wordt bekostigd van belastinggeld en opbrensten vd bosbouw. Daar kan je geen lid van worden :D zoals bij Natuurmonumenten en de Landschappen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:42

2 jaar terug een hoop heisa dat er NIET afgeschoten werd.... nu wordt er wel afgeschoten en is het nog niet goed? Wat willen jullie nou?