Tweede kamer wil af van de dierenpolitie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tweede kamer wil af van de dierenpolitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:42

http://www.nos.nl / http://www.rnw.nl/

De Tweede kamer wil af van de dierenpolitie. Als het aan de CDA ligt, kunnen de agenten die zijn vrijgemaakt voor bijvoorbeeld het bestrijden van dierenmishandeling zich vanaf nu weer richten op gewone politietaken.

De dierenpolitie is een initiatief van de PVV, dat was opgenomen in het regeer- en gedoogakkoord. Nu het kabinet is gevallen, voelt het CDA zich daar niet meer aan gebonden.
"Nu de PVV zelf de steun aan het kabinet heeft ingetrokken, gelden de afspraken in principe niet meer", zegt CDA-fractievoorzitter Van Haersma Buma.

Tweede Kamerlid Dion Graus van de PVV nam het initiatief tot de dierenpolitie en kreeg het voor elkaar dat 500 agenten als ‘animal cop’ zouden worden opgeleid en aangesteld. Zouden, want het plan gaat zeer waarschijnlijk weer van tafel. 'Ik vind het een diepe schande dat er partijpolitiek wordt bedreven over de rug van weerloze, verwaarloosde en mishandelde dieren. Dat kan gewoon niet en is onfatsoenlijk', zegt PVV.

Een aantal partijen, zoals D66, heeft nooit iets in het plan gezien en de ChristenUnie sprak zelfs van 'caviapolitie'. 'Denigrerend', zegt Graus. Er kwamen via het noodnummer 144 tienduizenden meldingen bij de dierenpolitie binnen. De dierenpolitie is een succes, zegt Graus: 'Ze hebben duizenden dieren in beslag genomen. Ze hebben heel veel dode of zwaar verwaarloosde dieren aangetroffen, maar ze hebben ook vaak door melding over een verwaarloosde hond een verwaarloosd kindje aangetroffen. Of een hennepplantage, of verboden wapenbezit.'

Hij wijst erop dat een op de tien meldingen bij de dierenpolitie volgens demissionair minister Opstelten van Veiligheid voor strafrechterlijke vervolging in aanmerking komt. Volgens de PVV heeft het verdwijnen van de dierenpolitie niet te maken met het functioneren ervan, maar met het feit dat het plan een PVV stokpaardje is. 'Omdat het toevallig bij ons vandaan komt, dit sympathieke en goede idee. Dan kijkt men niet of iets functioneel is geweest, of dat iets heeft gewerkt.'

Reactie Dierenbescherming : Sammie @ [VN] Dierenbescherming: "Praten over invulling dierenpolitie"

Britt

Re: Tweede kamer wil af van de dierenpolitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:43

Jammer, had eindelijk een stap in de goede richting geweest voor dierenwelzijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:46

Ach ja, politiek is en blijft politiek...is het niet over de rug van de burgers danwel over die van de dieren...
Maar in deze tijd van bezuinigingen snap ik het wel, alleen dat de PVV hiermee gestraft zou worden is weer belachelijk...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:07

En terecht. :j Zonde geld.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:09

Mee eens. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:11

CDA heeft nu eenmaal niet veel op met dieren....jammer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:13

geerke schreef:

Moet dat dan? :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:16

eenitraM schreef:
geerke schreef:

daar begint beschaving....god zou het niet anders gewild hebben ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:18

Ergens begrijp ik de beslissing wel, maar toch ook wel weer zonde, maar goed dat is nou eenmaal de politiek.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:20

Mee eens, dierenwelzijn is belangrijk, maar niet in de vorm van dierenpolitie.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:21

geerke schreef:
eenitraM schreef:

daar begint beschaving....god zou het niet anders gewild hebben ;)

Ik geloof niet in God en de Bijbel. Men kan niet een land regeren op een boek. Er zijn zoveel mensen met zoveel verschillende geloofsovertuigingen. Dus bij deze; welke God bedoel je? Bedoel je mij? A-men!

Steek het geld ergens anders in. Geef de DB meer vrijheid en laat de politie boeven gaan vangen. Die arme schaapjes die door het ijs zakken kunnen ook gered worden door de brandweer of de DB.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:21

Met het terugdraaien van een aantal speerpunten uit het PVV programma geeft de Tweede kamer aan dat met de wensen van een hele groep kiezers geen rekening gehouden wordt (PVV had toch ruim 20 zetels bij de laatste verkiezingen). Dit is de typische arrogantie van de gevestigde orde. Jammer dat zo'n mooi initiatief als de dierenpolitie moet verdwijnen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:25

Zo jammer! Eindelijk hadden ze een grote stap gezet in het professionaliseren van de Dierenbescherming in Nederland. De volgende stap was het aanpassen van de wetten voor Dierenbescherming. Helaas zal het afschaffen weer leiden tot een flinke stap terug. Lekker motiverend voor de 125 agenten, die hun opleiding hebben afgerond. |o
En dat alleen om de PVV te straffen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:26

Helemaal mee eens!
Zonde geld meldpunt kan ook bij aid.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:34

Jammer, ik vond de dierenpolitie een heel goed iets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:35

eenitraM schreef:

daar begint beschaving....god zou het niet anders gewild hebben ;)[/quote]

Ik geloof niet in God en de Bijbel. Men kan niet een land regeren op een boek. Er zijn zoveel mensen met zoveel verschillende geloofsovertuigingen. Dus bij deze; welke God bedoel je? Bedoel je mij? A-men!

Steek het geld ergens anders in. Geef de DB meer vrijheid en laat de politie boeven gaan vangen. Die arme schaapjes die door het ijs zakken kunnen ook gered worden door de brandweer of de DB.[/quote]

boeven worden toch niet gevangen,en als ze gevangenworden staan ze binnen vijf mnuten weer dezelfde juwelier te overvallen
Dus ga dan maar schaapjes uit het water halen en uitgemergelde paarden redden....het laatste specifieke geval heeft de DB in 30 jaar NIETS bereikt...de dierenpolitie wel.
Fijn al die dierenliefhebbers op Bokt :j

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:03

Dit is echt balen, het was een heel goed iniatief! De wetgeving is nog wel erg laks met de straffen die mensen krijgen voor het mishandelen/verwaarlozen, maar de dierenpolitie was wel een goede stap in de richting.
En hoeveel onduidelijkheid is er bij mensen dat ze gewoon niet weten wie ze moeten bellen? Met het nummer 144 is er één nummer waar mensen heen kunnen bellen en het blijft ook hangen. Nee, ik was al geen fan van de CDA maar nu al helemaal niet meer...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:06

Ik baal er wel van. Vond het een heel goed initiatief..

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:16

Ik baal er ook van! Kan je na gaan hoeveel geld hier aan uit is gegeven en dan nu de stekker er uit trekken terwijl het allemaal goed liep. Heel erg jammer weer...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:18

Ik snap niet dat ze niet doorgaan met een verkleinde versie ervan..

Er zijn nu 125 dierenpolitieagenten, dat is gemiddeld 5 per politiekorps. Daarmee moet toch nog steeds een hoop winst in de strijd tegen dierenleed te behalen zijn??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:23

Die winst begint met het goed opleiden van die mensen.
Ik vind het prima dat ze dit weer terug draaien, laat de politie doen waar ze voor bedoeld zijn: boeven vangen.
En rust de mensen van de AID beter toe (inclusief wet- en regelgeving, zodat ze ook mogelijkheden krijgen om te handhaven) zodat zij ook hun werk beter gaan doen.
Dierenpolitie was wat mij betreft een onnodige toevoeging, het lost ook helemaal niks op.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:27

geerke schreef:
boeven worden toch niet gevangen,en als ze gevangenworden staan ze binnen vijf mnuten weer dezelfde juwelier te overvallen
Dus ga dan maar schaapjes uit het water halen en uitgemergelde paarden redden....het laatste specifieke geval heeft de DB in 30 jaar NIETS bereikt...de dierenpolitie wel.
Fijn al die dierenliefhebbers op Bokt :j

Godgod, en nu word ik afgestempeld als “geen dierenliefhebber” omdat ik 144 zonde geld vind? Hoe kortzichtig ben jij zeg :=

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:30

Opzich vind ik het een goed initiatief, maar toen ik laatst op bokt het verhaal las dat ze bij iemand langs waren geweest omdat paarden buiten in het land stonden terwijl het koud/regenachtig was en dat niet mocht zakte m'n broek wel even af. Daar hoeft ons geld wat mij betreft niet in gestopt te worden. Ik ben het er wel mee eens dat het dierenwelzijn een belangrijk aandachtspunt is, maar in een crisis als waar we nu inzitten zou ik het niet verder uitbereiden dan het nu is, of inderdaad macht van DB uitbereiden en de dierenpolitie stopzetten.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:31

In ieder geval kunnen er nu meer bekeuringen uitgeschreven worden voor door rood rijden en meer voor snelheidsovertredingen.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:35

Ik vond dat ook een goed initiatief en jammer dat ze er nu van terugkomen. Het was een signaal om mishandeling en verwaarlozing van de dieren tegen te gaan, iets dat nog veel te vaak gebeurt in NL en in BE trouwens ook.
Ik vind het trouwens erg dat sommige mensen zich afvragen waarom de politiek zich zou moeten bekommeren om het welzijn van dieren. Politiek heeft betrekking op het besturen van een samenleving. In onze samenleving is het normaal van (huis)dieren te hebben, is het dan niet meer dan normaal dat ook die (huis)dieren beschermd worden tegen mishandeling en verwaarlozing?

Mss een mooie quote waarbij sommige sceptici over dierenpolitie is bij stil kunnen staan:
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." (Mahatma Gandhi)