Eurocommerce op nippertje gered van faillissement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eurocommerce op nippertje gered van faillissement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:49

www.telegraaf.nl / http://www.rtvoost.nl/

VolkerWessels heeft de faillissementsaanvraag voor projectontwikkelaar Eurocommerce gisteren op het allerlaatste moment ingetrokken. Dit betekent echter niet dat het bedrijf van multimiljonair Ger Visser van de ondergang gered is. De projectontwikkelaar heeft nog honderden miljoenen euro’s aan schulden. „Deze ellende is mede het gevolg van een piramidespel”, aldus Frank Gerards van het beursgenoteerde vastgoedfonds NSI.

Gerards vertelt dat NSI zaken heeft gedaan met Eurocommerce, maar daar wegens bedenkelijke praktijken mee is gestopt. „We hebben in het verleden meerdere panden van Eurocommerce gekocht met de veronderstelling dat die voor tien jaar verhuurd waren. Wij wisten echter niet dat het concern aanvullende afspraken had gemaakt met de huurders. In de verborgen contracten stond dat de huurders al halverwege de huurtermijn zonder boete mochten vertrekken. ”

Gerards vervolgt: „Die huurders werden dan gepaaid met allerlei lokkertjes om zich opnieuw te vestigen in een onverkocht pand van Eurocommerce.” Ook vastgoedexpert Bettina van de Weteringen weet van de praktijken van Eurocommerce. In de vastgoedhausse maakte Eurocommerce vele tonnen winst op een kantoorgebouw.

Volgens verschillende bronnen staat vastgoedbedrijf Eurocommerce nog steeds op de rand van de afgrond. Ook al werd een dreigend faillissement dinsdag ternauwernood afgewend.

Bouwer VolkerWessels trok de faillissementsaanvraag vlak voor de zitting in. Daarmee is het meest acute probleem opgelost maar is Eurocommerce nog niet uit de problemen. Het bedrijf is nog steeds in onderhandeling met een bankenconsortium en met investeerder JDS. De banken hebben al weken een reddingsplan klaar liggen voor het bedrijf uit Deventer maar eigenaar Ger Visser weigert er mee in te stemmen. Belangrijkste probleem zou zijn dat de banken willen dat hij met zijn privé vermogen garant staat voor leningen aan Eurocommerce. In totaal hebben de banken 750 miljoen euro aan de kantoorontwikkelaar uitgeleend. Investeerder JDS heeft 46 miljoen geinvesteerd in panden van Eurocommerce. Zakenblad Quote schat het eigen vermogen van Visser op 145 miljoen.

Als Visser blijft weigeren akkoord te gaan met de voorwaarden van de banken is de kans groot dat zijn bedrijf alsnog omvalt. Hij is in ieder geval van één schuldeiser verlost maar overeenstemming met de anderen lijkt nog lastig te worden. Als Visser niet meer water bij de wijn wil doen zal de ingetrokken faillissementsaanvraag van VolkerWessels slechts uitstel van executie zijn.

Anoniem

Re: Eurocommerce op nippertje gered van faillissement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:53

Oh oh wat een zooitje daar... -O-

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:03

Nou inderdaad zeg... Dat klinkt allemaal niet zo fraai :n

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:56

Klinkt niet fraai maar ik snap wel dat hij niet garant wil staan met zijn privévermogen, dan maar zakelijk failliet lijkt mij in zijn geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:02

En dit is voorpagina nieuw omdat er paarden zijn die Eurocommerce voor hun naam hebben staan? :?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:02

Ik denk omdat deze meneer eigenaar is van de Eurocommerce paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:03

PKfoto schreef:

Ja en? Omdat die link er is moet het op de voorpagina van een paardenforum? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:05

Relaxed schreef:
PKfoto schreef:

Ja en? Omdat die link er is moet het op de voorpagina van een paardenforum? :?

Meneer Eurocommerce heeft anders behoorlijk wat toppaarden bij verschillende topruiters lopen en hij is een bekende in de paardenwereld, ook in de drafsport overigens. Dus raar vind ik het zeker niet...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:07

Nou ik vind dat best waardig nieuws.

Ik denk dat dat voor vele fokkers erg fijn is om te weten.
Wat als je bezig bent met fokken met een Eurocommerce paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:09

daantjuhhh schreef:
Nou ik vind dat best waardig nieuws.

Ik denk dat dat voor vele fokkers erg fijn is om te weten.
Wat als je bezig bent met fokken met een Eurocommerce paard?

Verdomd, om over de fokkerij nog maar te spreken :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:10

Ik vraag me dan toch af, hoe lang het nog "verantwoord" is de paardensport op deze wijze te sponsoren :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:17

De paardentak is niet meer van hem, een dik jaar geleden al op naam van zijn zoon gezet, hij zag de bui al hangen. waarschijnlijk word de bv.eurocommerce nu nog even snel legaal leeggeroofd en dan failliet. Zo gaat het zeer vaak met bv's. En dan kan iedereen naar zijn centen fluiten, hij heeft ookal een smerig(weliswaar legaal) spelletje met de kantoorpanden gespeelt volgens de krant. Verkopen voor veel geld in verhuurde staat en dan de huurders weer in een volgend leeg pand plaatsen en weer verkopen. Diegenen die zo'n pand kopen zitten dus zeer snel met een pand wat veel minder waard is.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:30

s6801881 schreef:
Ik vraag me dan toch af, hoe lang het nog "verantwoord" is de paardensport op deze wijze te sponsoren :o

hoe bedoel je dit?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:00

celano schreef:
s6801881 schreef:

hoe bedoel je dit?

Over het algemeen kost zo'n sponsoraard meer dan dat het oplevert. Eurocommerce balanceert al een tijdje op het randje van de afgrond. Voor nu zijn ze even gered. Maar als bedrijf moet je, zeker in tijden van crisis, dan toch nagaan wat je inkomsten en uitgaven zijn. En dan is het de vraag of de naamsbekendheid via de paarden, en de aandelen die je hebt in hun sport- en fokprestaties wel opwegen tegen de kosten die je eraan hebt. Zeker nu betwijfel ik of het sponsoraard zich voor de heren van Eurocommerce zich wel uitbetaald. Is het dan niet verstandig om de overdracht op tijd en op een nette manier te doen, waarbij fokkers en ruiters het minst worden geschaad? Of is het verstandig om te wachten tot je mogelijk toch kopje onder gaat, en dan een curator die geen hart voor de sport mag uitdragen, de zaken te laten afhandelen? Ik vraag me namelijk toch ten zeerste af of de huidige situatie permanente oplossingen op de balans gaat opleveren.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:17

Volgens mij is de paardentak apart van dit zakelijke gedeelte :) Maargoed als dat zakelijke gedeelte er niet meer is, mocht hij failiet gaan, dan valt er ook niet veel meer aan paarden te sponsoren.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:36

s6801881 schreef:
Over het algemeen kost zo'n sponsoraard meer dan dat het oplevert. Eurocommerce balanceert al een tijdje op het randje van de afgrond. Voor nu zijn ze even gered. Maar als bedrijf moet je, zeker in tijden van crisis, dan toch nagaan wat je inkomsten en uitgaven zijn. En dan is het de vraag of de naamsbekendheid via de paarden, en de aandelen die je hebt in hun sport- en fokprestaties wel opwegen tegen de kosten die je eraan hebt. Zeker nu betwijfel ik of het sponsoraard zich voor de heren van Eurocommerce zich wel uitbetaald. Is het dan niet verstandig om de overdracht op tijd en op een nette manier te doen, waarbij fokkers en ruiters het minst worden geschaad? Of is het verstandig om te wachten tot je mogelijk toch kopje onder gaat, en dan een curator die geen hart voor de sport mag uitdragen, de zaken te laten afhandelen? Ik vraag me namelijk toch ten zeerste af of de huidige situatie permanente oplossingen op de balans gaat opleveren.

Vergeet je nu niet een beetje dat dhr. Visser de paardensport sponsort omdat het zijn hobby ook is?
Ik denk dat emotie de boventoon voert bij de paarden. Ook bij de fam. Visser.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:59

Als je de centen niet meer hebt is het met het sponsoren ook snel gedaan, of hij moet naast de stal ook voldoende geld aan zijn zoon hebben gegeven.

uryanne schreef:
s6801881 schreef:

Vergeet je nu niet een beetje dat dhr. Visser de paardensport sponsort omdat het zijn hobby ook is?
Ik denk dat emotie de boventoon voert bij de paarden. Ook bij de fam. Visser.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:23

@bigone, waar ik op doel is meer de suggestie die gewekt wordt in de post van s6801881, dat de sponsoring puur voor de winst zou zijn. Dat is bij dhr. Visser niet het punt, lijkt me.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:53

Och, voor de sponsoring van de paardentak heeft hij privé nog wel een paar centjes.

In de goede tijden groeien bij maar ook dankzij Eurocommerce voor veel bouwers en beleggers de bomen tot aan de hemel. Dat het nu mis gaat of dreigt te gaan heeft imo weinig te maken met zijn manier van zaken doen en vooral met de recessie en de enorme klad in de bouw. Van held naar boeman ofwel 'als je wint heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden'. Hij is zeker niet m'n vriend, maar wel een zakenman en ondernemer pur sang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:11

Zakenman; absoluut. Ondernemer; echt niet :n . Ondernemers die een bedrijf van 0 hebben opgebouwd hebben hart voor de zaak en laten het niet op de fles gaan, omdat ze in privé weigeren aansprakelijk te zijn. Het gaat hier niet alleen om een BV die falliet gaat maar ook heel veel mensen die op straat komen te staan.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:06

Sjonge, dat van die dubbele afspraken klinkt toch hoogstens apart.. :\ ze hebben er een flink zooitje van gemaakt daar..

Ik begrijp wel dat hij zijn privégeld niet wil gebruiken, dan kun je inderdaad beter zakelijk failliet gaan.
Anders loopt het helemaal op een ramp uit. Ik heb namelijk niet het idee dat ze dit zo 1-2-3 kunnen recht trekken.

Dat hij geen privégeld wil inzetten wekt inderdaad wel de indruk dat hij geen ondernemer is, maar een keiharde zakenman.
Weinig hart voor zijn zaak en mensen #) Ik hoop dat ze voor het personeel een goede oplossing vinden!

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:15

In problemen?
Dan leert men zijn vrienden kennen

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:31

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:14

ohhh pff kunnen we weer ademhalen....tsss
}>
daar zijn toch wegen voor, zoals je leest...en je zult zien die worden toch gebruikt....watch my words.... :D }:)

@ bigone...You are so right !!!

heerlijk toch de graaierij ....waar anderen dan weer voor mogen opdraaien...waar gaat het heen met deze wereld..... |( |(

Zit een beetje in een cynische bui.... :( :(

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:50

Als ie zich hier uit kan draaikonten zonder dat het 'm in ieder geval een flink deel van die (zoals het er naar uitziet dus op slinkse wijze bij elkaar gegraaide) 145 miljoen kost, behoeft de pluk-ze wetgeving in NL duidelijk aanscherping.