Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kleinvosje schreef:Ja, ergens wel logisch ja. Maar zoals de tekst geschreven is, gaat de onderzoekster ervan uit dat de ruiter de hele tijd aan het doorzitten is, terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is. Ook de top begint rustig met lichtrijden en gaan pas doorzitten bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.
Rumpleteaser schreef:kleinvosje schreef:Ja, ergens wel logisch ja. Maar zoals de tekst geschreven is, gaat de onderzoekster ervan uit dat de ruiter de hele tijd aan het doorzitten is, terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is. Ook de top begint rustig met lichtrijden en gaan pas doorzitten bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.
Niet bij de westernsportAl is daar een van de uitgangspunten een vlakke gang van het paard.
rindin schreef:Euhm, ik denk niet dat dit heel veel mensen zou verbazen...
rindin schreef:Euhm, ik denk niet dat dit heel veel mensen zou verbazen...
Mindim schreef:Zal je verbazen, er is zojuist nog een discussie geweest bijvoorbeeld met hoeveel gewicht je nog een paardenrug moet belasten en daar wordt bijvoorbeeld met een 100+ op een paardenrug gestapt.
pmarena schreef:Denk daarbij ook nog eens aan andere zaken die ook van belang zijn voor het welbevinden van het paard (en de ruiter), waardoor lichtrijden of een extreme jockey-zit zeer zeker niet als het comfortabelst worden ERVAREN door het paard. Computermodellen en berekeningen zijn allemaal heel leuk en aardig en interessant, maar de manier waarop iets ervaren wordt bestaat vaak toch uit heel wat meer facetten
Suzanne F. schreef:En om dan maar niet te spreken van de ruiters die ten eerste veel te zwaar zijn en mede daardoor niet goed kunnen doorzitten en dus hobbel de bobbel de buts op die rug zitten te butsen. Bij elke pas zie je ze uit het zadel komen en weer neer butsen. Bij een poging tot uitgestrekte draf moet ik mezelf vaak dwingen om niet mijn handen voor mijn ogen te doen. Bij de zijgangen gaan ze vaak ook tegenhangen en dan maar prikken omdat het dier niet opzij wil....
Heb vaak echt medelijden met de dressuuurpaarden die ik in de ring krijg.
Gelukkig zijn er nog wel mensen die mooi meezitten met hun paard en het dier niet storen met doorzitten.
John Swaab heeft wel gelijk met zijn zit-stokpaardje. Een goede onafhankelijke zit is zo ontzettend belangrijk.