Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:45

http://www.wur.nl/

De rug van een paard is het meest gebaat bij een extreme jockeyhouding van de ruiter. Die houding, waarbij de ruiter permanent in de stijgbeugels staat, belast de paardenrug het minst. Dat zegt Patricia de Cocq. Zij promoveerde zeer onlangs aan Wageningen Universiteit op het krachtenspel tussen paard en ruiter.

Ongeveer twintig procent van de paarden loopt tijdens hun sportcarrière meer of minder ernstige rugproblemen op, legt De Cocq uit. Zelf is ze jarenlang actief geweest in de ponysport en zag veel van dit soort blessures om haar heen: “Persoonlijke interesse is dus de bron van mijn onderzoek.”

Tussen paard en ruiter treden allerlei krachten op. Via zadel en hoofdstel worden de krachten van de ruiter overgebracht op het paard. De Cocq: “Als we inzicht hebben in deze krachten en daarmee in de belasting van het paard door de ruiter, kunnen we blessures voorkomen en het welzijn van het paard verbeteren.”

Zes en een half jaar deed De Cocq over haar onderzoek, naast haar werk, eerst als docente aan en later als adjunct-directeur van Hogeschool HAS Den Bosch. Zij verrichte metingen, ook met behulp van driedimensionale bewegingsanalyse, naar de invloed van de ruiter op het paard. Ze keek daarbij niet alleen naar de invloed van het gewicht van de ruiter maar ook naar die van de rijtechniek. De Cocq: “In draf zijn de twee meest gebruikte rijtechnieken, ‘doorzitten’ waarbij de ruiter op zijn kont blijft zitten, en ‘lichtrijden’ “.

Bij lichtrijden gaat de ruiter iedere pascyclus even in de stijgbeugels staan en daarna weer zitten. Uit haar metingen kwam naar voren dat bij het doorzitten een hogere piekbelasting op de rug van het paard voorkomt. De Cocq: “Gewicht zorgt ervoor dat de paardenrug iets doorzakt. Bij lichtrijden heeft de paardenrug minder te verduren.”

In de dressuursport, een jurysport volgens De Cocq, wil de jury vooral de doorzithouding zien. In de springsport hanteert de ruiter vooral de lichte zit.
Gevraagd naar welke rijtechniek theoretisch gezien de rug van het paard het minst zou belasten, is De Cocq uitgesproken: “We hebben daarvoor diverse modellen ontwikkeld en daaruit kwam een eenduidig antwoord: de extreme jockeyhouding. Daarbij staat de ruiter voortdurend in de stijgbeugels en raakt het zadel niet aan. Die houding levert de minste piekbelasting op omdat de benen van de ruiter daarbij optreden als een elastische veer.”

“Neen, ik geef toe, buiten de racesport neemt geen ruiter die extreme houding aan. Maar lichtrijden of de verlichte zit zijn wel aan te bevelen, zeker als je weet dat je paard rugproblemen heeft. Zo krijgt de rug kans om zich te herstellen.”, zegt de promovenda.

Mi_Amore

Re: Paardenrug krijgt nogal wat te verduren van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:47

Interessant :j Maar ergens wel logisch...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:47

Euhm, ik denk niet dat dit heel veel mensen zou verbazen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:50

rindin schreef:

Ik denk toch echt van wel gezien de discussie of je met een jong paard beter kan lichtrijden of doorzitten.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:51

Dit verbaasd me eigenlijk niets.
Het klinkt zelfs erg logisch.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:52

Interessant stukje :)
Maar het verbaast me niet echt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:52

Ja, ergens wel logisch ja. Maar zoals de tekst geschreven is, gaat de onderzoekster ervan uit dat de ruiter de hele tijd aan het doorzitten is, terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is. Ook de top begint rustig met lichtrijden en gaan pas doorzitten bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:53

Juliette86 schreef:
rindin schreef:

Ik denk toch echt van wel gezien de discussie of je met een jong paard beter kan lichtrijden of doorzitten.

geen van beide dus, maar in verlichte zit :+

Rumpleteaser

kleinvosje schreef:
Ja, ergens wel logisch ja. Maar zoals de tekst geschreven is, gaat de onderzoekster ervan uit dat de ruiter de hele tijd aan het doorzitten is, terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is. Ook de top begint rustig met lichtrijden en gaan pas doorzitten bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen.

Niet bij de westernsport :) Al is daar een van de uitgangspunten een vlakke gang van het paard.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 25-04-12 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ielsjj_

Hmm dat is toch eigenlijk wel duidelijk/logisch?
Een paardenrug is ook eigenlijk niet gebouwd om mensen te dragen of andere zware belastingen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:55

Mee eens rumpleteaser, niet bij de westernsport. Maar ook daar schort het hier in de tekst van het onderzoek, ze hebben het over dressuur en springen en de jockeyhouding, over western wordt niets gezegd. Is dat dan helemaal niet meegenomen in het onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:56

Rumpleteaser schreef:
kleinvosje schreef:

Niet bij de westernsport :) Al is daar een van de uitgangspunten een vlakke gang van het paard.

Dressuurruiters doen ook veel doorzitten hoor.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:56

niks nieuws, vind 6 jaar onderzoek vrij lang, voor iets wat we allemaal wel weten (behalve die jockyzit dan) maar dat doe ik toch nooit :D

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:57

interessant. en het zal wel degelijk kloppen, als ik kijk naar mijn bijrijdpaard. die kreeg toen haar eigenaresse nog wedstrijden reed en intensief met haar trainde diverse klachten, wat je nog op de dag van vandaag nog steeds merkt. pas had ze dr weer last van..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:58

Ik mis een degelijke conclusie.
LICHTrijden en verLICHTe zit heten niet voor niets zo. Daar had ik dit extra onderzoek niet voor nodig.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:02

rindin schreef:

Ik denk toch echt van wel gezien de discussie of je met een jong paard beter kan lichtrijden of doorzitten.[/quote]

geen van beide dus, maar in verlichte zit :+[/quote]

Ik heb vroeger inderdaad geleerd dat je met een jong paard eerst begint met een enigszins verlichte zit, zowel in stap als draf, in de draf dus wel lichtrijden maar het gewicht wat meer boven de schoft houden. Over de periode van een paar maanden mocht ik dan meer rechtop gaan zitten maar het eerste half jaar niet doorzitten en niet uirstrekken en ook pas na een paar maanden (als de balans en het ruggebruik verbeterd waren) pas galopperen. Kortom: geen haast hebben maar geleidelijk het lichaam ontwikkelen en de volgende stap pas als de spieren en pezen er klaar voor waren ook al leek de pony het al wel te kunnen. Mijn pony heeft ook altijd een goede rug gehad, tot op hoge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Martie op 25-04-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:03

ik wist t eigenlijk wel ofja ik dacht het, maar fijn dat het nu bevestigd is.

Dat ze het hier over alleen maar lichtrijden/doorzitten hebben is ook om duidelijk resultaat te krijgen tussen de 2 verschillende manieren van zitten.
Vind het zelf btw ook erg jammer dat western er niet in opgenomen word. althans niet zoals in de tekst staat

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:05

Wat ik dan niet helemaal snap... Een slechtere ruiter gaat bij lichtruiden en verlichte zit juist in de beugels steunen waardoor je meer piekbelasting krijgt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:07

interessant... zou dat proefschrift graag lezen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:08

En om dan maar niet te spreken van de ruiters die ten eerste veel te zwaar zijn en mede daardoor niet goed kunnen doorzitten en dus hobbel de bobbel de buts op die rug zitten te butsen. Bij elke pas zie je ze uit het zadel komen en weer neer butsen. Bij een poging tot uitgestrekte draf moet ik mezelf vaak dwingen om niet mijn handen voor mijn ogen te doen. Bij de zijgangen gaan ze vaak ook tegenhangen en dan maar prikken omdat het dier niet opzij wil....
Heb vaak echt medelijden met de dressuuurpaarden die ik in de ring krijg.

Gelukkig zijn er nog wel mensen die mooi meezitten met hun paard en het dier niet storen met doorzitten.
John Swaab heeft wel gelijk met zijn zit-stokpaardje. Een goede onafhankelijke zit is zo ontzettend belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:11

rindin schreef:

Zal je verbazen, er is zojuist nog een discussie geweest bijvoorbeeld met hoeveel gewicht je nog een paardenrug moet belasten en daar wordt bijvoorbeeld met een 100+ op een paardenrug gestapt. Want men schijnt daarmee een paardenrug niet in de weg te zitten, wanneer men netjes rijdt . Maar als ik het onderzoek dus lees, dan blijkt een paardenrug toch niet zo allesverdragend te zijn, zoals sommigen schijnen te denken.
Ik denk dat men het over het algemeen wel weet, maar toepast zoals het men uitkomt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:15

Mindim schreef:
Zal je verbazen, er is zojuist nog een discussie geweest bijvoorbeeld met hoeveel gewicht je nog een paardenrug moet belasten en daar wordt bijvoorbeeld met een 100+ op een paardenrug gestapt.

Dat vind ik idd erg. En als je er dan nog iets van zegt beledig je dikke/zware mensen.
Ik heb mij expres niet gemengd in die discussie omdat ik er gewoon ziek van werd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:18

Ik neem aan dat er nog heel wat mitsen en maren bij dit onderzoek horen, gezien het zeer zeker niet met elke zadel / ruiter / paard zo zal zijn dat lichtrijden de rug minder belast, ik ben bang dat heel veel paarden gereden worden met zadels die bvb. te krap zijn rond de schoft en waarbij het paard extra ongemak ervaart wanneer de ruiter meer gewicht op de stijgbeugels zet (die vaak te ver naar voren aan het zadel bevestigd zijn waardoor de voorkant nog extra gemeen in de schoft wordt gedrukt...) :=

Denk daarbij ook nog eens aan andere zaken die ook van belang zijn voor het welbevinden van het paard (en de ruiter), waardoor lichtrijden of een extreme jockey-zit zeer zeker niet als het comfortabelst worden ERVAREN door het paard. Computermodellen en berekeningen zijn allemaal heel leuk en aardig en interessant, maar de manier waarop iets ervaren wordt bestaat vaak toch uit heel wat meer facetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:22

pmarena schreef:
Denk daarbij ook nog eens aan andere zaken die ook van belang zijn voor het welbevinden van het paard (en de ruiter), waardoor lichtrijden of een extreme jockey-zit zeer zeker niet als het comfortabelst worden ERVAREN door het paard. Computermodellen en berekeningen zijn allemaal heel leuk en aardig en interessant, maar de manier waarop iets ervaren wordt bestaat vaak toch uit heel wat meer facetten :)

Jammer dat de paarden het niet kunnen vertellen he, maar dat we het pas weten wanneer zich een blessure voor doet. En idd, met slecht passend harnachement in een jockeyzit gaan zitten of in je beugels gaan staan is geen pretje voor het paard lijkt me. Dus goed harnachement is sowieso een vereiste eer er op te gaan zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:23

Suzanne F. schreef:
En om dan maar niet te spreken van de ruiters die ten eerste veel te zwaar zijn en mede daardoor niet goed kunnen doorzitten en dus hobbel de bobbel de buts op die rug zitten te butsen. Bij elke pas zie je ze uit het zadel komen en weer neer butsen. Bij een poging tot uitgestrekte draf moet ik mezelf vaak dwingen om niet mijn handen voor mijn ogen te doen. Bij de zijgangen gaan ze vaak ook tegenhangen en dan maar prikken omdat het dier niet opzij wil....
Heb vaak echt medelijden met de dressuuurpaarden die ik in de ring krijg.

Gelukkig zijn er nog wel mensen die mooi meezitten met hun paard en het dier niet storen met doorzitten.
John Swaab heeft wel gelijk met zijn zit-stokpaardje. Een goede onafhankelijke zit is zo ontzettend belangrijk.

Maar owee als je daar een opmerking over maakt. Topics hebben we er al genoeg over.

Daarbij als ik kijk wat er vaak voor zadel op het paard ligt...dan moet ik bijna huilen.