Te dikke pony's vertonen vaker ongewenst gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Te dikke pony's vertonen vaker ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:32

http://www.bokt.nl

Afbeelding
foto's: © Norman Thelwell / carmelrowley.com.au
De oudere generatie onder ons kent ze vast nog wel. De tekeningen van de Brit Norman Thelwell, waarop een stevige, ronde pony vrijwel altijd zijn eigenaresse in de maling nam. Een Australisch onderzoek toont aan deze tekeningen misschien dichterbij de waarheid liggen dan je in eerste instantie zou vermoeden.

In het artikel “Misbehaviour in Pony Club horses: Incidence and risk factors” gepubliceerd in de maart editie van het blad “Equine Veterinary Journal” gaan onderzoekers in op het gedrag van pony’s in relatie met andere factoren, zoals gewicht, voeding en beweging. De onderzoekers komen tot de conclusie dat dikkere pony’s tot drie keer meer eerder ongewenst en gevaarlijk gedrag vertonen dan hun dunnere soortgenoot.

In deze studie is het vertoonde gedrag gespecificeerd.

Tot ongewenst gedrag wordt onder meer gerekend: Fris zijn, ontsnappen uit de weide of paddock, niet luisteren, zuur of niet reageren, sterk reageren op geluiden, lui zijn, met het hoofd schudden, het bit vastpakken en teugels uit de handen trekken.

Tot ongewenst en gevaarlijk gedrag wordt onder meer gerekend: steigeren, bokken, trappen tijdens het poetsen, tijdens het uit de wei halen of trappen naar andere paarden, maar ook het aanvallen van mensen tijdens het optuigen.

Reden voor deze studie is dat ongewenst en gevaarlijk gedrag door pony’s één van de oorzaken is dat pony’s slecht presteren alsmede gevaarlijke ongelukken kunnen veroorzaken. Dat pony’s stout kunnen zijn is bekend, maar weinig was bekend over de oorzaken en risicofactoren voor dit gedrag.

Voor de studie zijn 84 pony’s langdurig gevolgd in de periode van juni 2000 tot juli 2001. De pony’s bevonden zich in één Australische provincie en waren in eigendom van veschillende families. Deze families zijn willekeurig gekozen op basis van lidmaatschap bij zeven Pony Clubs uit de provincie. Elke Pony Club was evenredig vertegenwoordigd. De ruiters en in ieder geval één ouder moesten dagelijks het ongewenste en gevaarlijke gedrag bijhouden. Daarnaast moesten zij ook gegevens bijhouden over huisvesting, beweging, voeding en de gezondheid. De pony’s werden maandelijks onderzocht door een dierenarts. Deze gegevens zijn statistisch verwerkt.

Afbeelding
Uit deze gegevens kwam naar voren dat 3 procent van alles getelde dagen ongewenst gedrag tijdens het rijden werd vertoond. Dat is vrij weinig, maar iets meer dan de helft (52 procent) van dit gedrag werd als gevaarlijk bestempeld. Negenvijftig procent van de pony’s heeft tenminste één keer tijdens het studiejaar ongewenst gedrag vertoont.

Het risico op ongewenst gedrag werd groter tijdens dagen dat de pony moest presteren tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Ook bij pony’s die dik waren of obesitas hadden nam dit tot drie maal toe. Het risico nam ook toe als pony’s minder dan 5 dagen per maand werden gereden of op een voedingsrijke weidegrond stonden. Bij pony’s die meer dan drie keer per week werden gereden nam het risico op ongewenst gedrag af. Pony’s die naast gras extra voeding kregen vertoonden twee keer meer ongewenst gedrag dan hun soortgenoten zonder deze extra voeding. Tot extra voeding is gerekend: ruwvoer, concentraten en graan.

Onderzoekers konden geen relatie vinden tussen het vertoonde ongewenste gedrag en rugpijn. Uit de verwerkte gegevens concluderen de onderzoekers dat de lichamelijke conditie, manier van voeden en het geven van beweging van de pony van invloed is op zijn gedrag. En het gedrag zorgt er mede voor dat de pony wel of niet goed presteert tijdens wedstrijden. Dierenartsen zouden deze gegevens kunnen gebruiken om paardeneigenaren te adviseren over voeding en gedrag.

Lees hier het hele (Engelstalige) onderzoek.
Voor meer informatie over Thelwell kijk op http://www.thelwell.org.uk

Diane_

Re: Te dikke pony's vertonen vaker ongewenst gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:38

Leuk onderzoek en interessante conclusie! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:38

Ik ken de tekeningen maar al te goed. Maar is dit echt een serieus onderzoek en geen verlate 1 april grap? Zal het te dik zijn niet te maken hebben met misschien onervarenheid van de pony eigenaar? Te dikke pony door verkeerd voerbeleid en niet duidelijk genoeg tegen de pony? Wat voor type ponys hebben ze getest, bv alleen shetlanders of ook grotere ponys? En wat zou de uitslag zijn geweest als ze ook te dunne ponys in de test hadden meegenomen?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:39

Haha dat verklaard dan soms wel een hoop :Y)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:43

Hmmz ik heb zo mijn twijfels bij dit onderzoek. Ik krijg meer de indruk dat het te maken heeft met een vergelijkbare lakse houding ten opzichte van omgaan met richtlijnen qua gedrag en huisvesting , waardoor dit resultaat er uit komt.
Ga binnenkort het hele onderzoek eens lezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:48

de vraag is dan of er sprake is van correlatie (een gemeenschappelijk oorzaak) of een oorzakelijk verband (het een veroozaakt het ander).

oorzaak ?? -> gevolg lastig gedrag en te dik
oorzaak te dik -> gevolg lastig gedrag
oorzaak lastig gedrag -> gevolg te dik

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:48

O geweldige tekeningen zijn dat. Ik kreeg als kind het boek de vrolijke rijschool die vol staat met deze tekeningen :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:49

De conclusie is dan ook dat te dikke pony's vaker ongewenst gedrag vertonen, niet dat dik zijn ongewenst gedrag veroorzaakt. Ergens moet een verband zijn, maar wat het verband is, is hier niet onderzocht en word dus ook geen conclusie over getrokken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:50

Sammie schreef:
Uit de verwerkte gegevens concluderen de onderzoekers dat de lichamelijke conditie, manier van voeden en het geven van beweging van de pony van invloed is op zijn gedrag. En het gedrag zorgt er mede voor dat de pony wel of niet goed presteert tijdens wedstrijden.

Lalidan, de eerste zin doet dat wel vermoeden.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:51

Verbaasd me niks. De verzorgpony die ik 20 jaar geleden had was in de zomer ook veel lastiger in de omgang dan zomers. Dit omdat ze zomers vaak te dik was door het vele gras. Maar ja eigenaar wilde me niet geloven. Totdat ze hoefbevangen werd en vanaf die tijd had ik haar perfekt in conditie en geen lastige pony neer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:52

Dikke dieren zijn ook vaak de dominantere dieren omdat ze minder groepsstress hebben, komen ze meer aan eten toe.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:55

Lielle schreef:
Sammie schreef:
Uit de verwerkte gegevens concluderen de onderzoekers dat de lichamelijke conditie, manier van voeden en het geven van beweging van de pony van invloed is op zijn gedrag. En het gedrag zorgt er mede voor dat de pony wel of niet goed presteert tijdens wedstrijden.

Lalidan, de eerste zin doet dat wel vermoeden.

Juist niet toch? Ze dragen hier dingen aan die van invloed zijn op zijn gedrag én het dik zijn. Daarmee geven ze aan dat dáár vermoedelijk de oorzaak ligt van zowel het dik zijn als het slechte gedrag, niet dat het dik zijn op zich het slechte gedrag veroorzaakt.

Thirza28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:56

haha ik ken die plaatjes ook zo leuk heb er nog een boekje van..en een mok:P maar is 22 ook de oudere generatie:P haha dan voel ik me wel heel oud..:P

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:56

Lijkt me toch wel redelijk logisch..
Pony eet te veel + minder beweging = ongewenst gedrag ivm energie teveel..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:57

snowdon schreef:
Hmmz ik heb zo mijn twijfels bij dit onderzoek. Ik krijg meer de indruk dat het te maken heeft met een vergelijkbare lakse houding ten opzichte van omgaan met richtlijnen qua gedrag en huisvesting , waardoor dit resultaat er uit komt.
Ga binnenkort het hele onderzoek eens lezen.

Dat denk ik ook..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:58

volgens mij staat er 'conditie, voeding en beweging is van invloed op zijn gedrag'. Niet dat het van invloed is op het te dik zijn (= conditie). Wat overigens ook niet helemaal klopt, want voeding en beweging hebben natuurlijk invloed op conditie.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:00

Interessant. Echter ik vraag me ook af of er sprake is van een oorzaak -gevolg relatie. Immers stoute pony's worden misschien wel minder vaak gereden waardoor ze dikker zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:02

Oud onderzoek zeg :\ van 2000 tot 2001 :+
En dan nu pas de resultaten naar buiten brengen?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:52

De conclusie snap ik, maar ik mis de factoren die het gedrag veroorzaken. Ik mis de link tussen dikke pony's en de hoeveelheid paardenverstand van de eigenaren. Naar mijn idee, zie ik namelijk grote overeenkomsten tussen te dikke dieren, en het missen van cruciale kennis omtrent het houden en verzorgen ervan. En als je een te dik huisdier hebt omdat je niets van het houden ervan snapt, is het naar mijn inzicht een logische volgende stap om te zeggen dat de kans gering is dat de mensen wél verstand hebben van de opvoeding of het werken met het dier. Uiteraard met gedragsproblemen ten gevolg; logisch aangezien het dier niet bepaald gelukkig zal zijn EN hem niet verteld wordt wat wel en niet mag. Verzorging, omgang en training van een dier vereist nou eenmaal kennis.

Omdat de onderzoekers deze factor niet hebben meegenomen, vind ik de uitkomst van dit onderzoek dan ook erg logisch en weer niets toevoegen aan de bak met 'kennis'. Jammer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:59

Weet je zeker dat ze die factor niet hebben meegenomen? Dat lijkt me toch het eerste wat je doet, het lijken me geen totale idioten die onderzoekers.

Wij lezen alleen de korte samenvatting hè, als je het echt wil weten moet je het originele onderzoek lezen. Ook zonder de factor eigenaar kan ik me overigens voorstellen dat een dik dier minder zin heeft om mee te werken. Werken, bewegen, opletten, is immers veel zwaarder als je niet fit bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:27

Wat interessant om te lezen zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:34

Nou ja op zich zijn schrale paarden vaak ook braver dan rijke gevulde paarden. Ze geven niet voor niks lastige paarden geen tot minimaal krachtvoer. Vaak worden ze dan wel braaf. Waarschijnlijk door minder energie ofzo.

Ging ooit bij een paard kijken en die was wat mager en zat slecht in zn vacht. Volgens de eigenaar was hij heel stout geweest maar was hij nu heel braaf sinds ze hem hadden teruggenomen in het voer.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:40

Hebben ze ook naar het ras gekeken? Shetlanders zijn vaak te dik, worden vaak gereden door jonge kinderen dus zijn vaak minder goed opgevoed, en zijn van zichzelf vaak al moeilijker.

Bovendien zijn dominantere pony's vaak dikker. In onze groep tenminste wel.

Maar ik snap wel dat dit allemaal te ver gaat voor dit onderzoek. Ze hebben zo veel factoren onderzocht dat ze niet zo ver op elke factor in kunnen gaan. Misschien interessant voor een vervolgonderzoek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:43

Vette pony's = verwende pony's, en dikkertjes hebben nou eenmaal minder zin om aan het werk te gaan, bij mensen zie je dit soms ook.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:17

@cream_1986

Dikke ponys staan niet in verhouding met de kennis van een mens hoor!!!
Mijn paardje is ook veel te dik.
Hij wordt al dik als hij alleen nog maar aan hooi denk.
En ook hij heeft gedrags problemen
En idd daardoor krijgt hij ook minder beweging
Maar ik denk dat het eerder een dominantie probleem is dan dat ik niet kundig genoeg ben.
Ten eerste doe ik er alles aan om hem zo goed mogelijk te huisvesten.
Hij staat bij mij 24/7 buiten op een schrale wei.
Ook staat hij in kudde verband en de indeling is zo dat ze moeten bewegen voor het voer en het water.
Hij krijgt (omdat hij moet eten) gewoon 's ochtends normaal hooi en "s avonds ook normaal hooi niet te veel maar ook niet te weinig.
Daarnaast is de wei schraal maar er staat gewoon wat te knabbelen in tegen verveling.
Voor de rest krijgt hij alleen wat (een handje) weidebrok en wat lucerne en wat vitamines en mineralen bij.
Maar dat is echt minimaal.
Ook hij is heel dominant in de wei en krijgt\neemt het meeste voer.
Doordat hij problemen heeft in omgang is het ook moeilijk hem dermate beweging te geven zodat hij ook echt afvalt.
Ik longeer hem relatief veel maar omdat dat echt geest dodend is probeer ik het zo leuk mogelijk te maken.
Maar daadwerkelijk rijden en hem op conditie te brengen en zijn figuur weer te laten krijgen is gewoon bijna niet te doen.
Ik ben kundig genoeg maar ook ik schakel hulp in.
Ik hoop dat het goed komt met hem en dat idd door hem af te laten vallen en genoeg beweging te geven het echt weer een leuk paard wordt.
Het gedragsprobleem had hij overigens al voor dat ik hem kocht.
Maar het lijkt idd te versterken zowel naar de kudde als naar mij.
Ik vind dat er wel iets logisch in het verhaal zit.
En niet gelijk gaan beginnen dat het onkunde is van mensen want ook ik doe mijn uiterste best voor mijn paard.
Overigens is het wel een barok type waardoor hij extra dik oogt (hij is ook echt te dik).