Bedrijf Eurocommerce mogelijk op rand van faillissement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bedrijf Eurocommerce mogelijk op rand van faillissement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:41

http://www.telegraaf.nl

Projectontwikkelaar Eurocommerce, een van de grootste verhuurders van flexibele kantoorruimtes in Nederland, gaat morgen surseance van betaling of zelfs faillissement aanvragen bij de rechtbank in Zwolle.

Volgens bronnen rondom het bedrijf in Deventer zijn de financiële problemen enorm en bedraagt de schuld aan banken en grote bouwers inmiddels circa €100 miljoen. Zo heeft bouwbedrijf VolkerWessels in opdracht van eurocommerce een groot kantoorgebouw in Amsterdam gerealiseerd maar wacht het bedrijf nog steeds op zijn geld, zo weet één van de bronnen. Dik Wessels zou nog zo’n €50 miljoen tegoed hebben van de projectontwikkelaar. Wessels wil niet inhoudelijk ingaan op de problemen bij Eurocommerce.

Voor de crisis behaalde het bedrijf nog een omzet van tweehonderd miljoen euro. In 2009 werd nog een plus behaald van 35 miljoen euro, maar inmiddels is dat omgeslagen naar een verlies van ongeveer datzelfde bedrag.

In hippische Nederland behoort Eurocommerce met zijn gelijknamige sport- en hengstenstal tot de grootste spelers, meldt de hoefslag. Gerco Schröder is de eerste ruiter bij de sportstal en ruiters als Wout-Jan van der Schans, Albert Voorn en Nathalie van der Mei brengen diverse paarden voor de stal uit. Bekende dekhengsten van Eurocommerce zijn onder andere Berlin, Vigaro, Vingino en London. Of de financiële problemen van het bedrijf gevolgen zullen hebben voor de sportstal is nog niet bekend.

ashley1

Re: Bedrijf Eurocommerce mogelijk op rand van faillissement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:47

Oeii, dat klinkt niet goed :n
Hopelijk (maar lijkt me stug) heeft dit verder geen invloed op de stal.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:48

verbaast met niets in deze economische slechte tijd voor het vastgoed.
maar ja, het hele concern bestaat natuurlijk uit z'n constructie dat het paardenbedrijf buiten een eventueel failliesement zal blijven.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:49

Ja zoiets denk ik wel, maar toch lijkt het me dat zoiets wel enig invloed zou kunnen hebben op het paardengedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:55

Bedrijven van deze omvang zitten jurisch qua aansprakelijkheid behoorlijk goed in elkaar. Ik acht de kans dat de paardentak onderuit gaat erg klein tenzij de paarden en het onroerend goed zijn verpand tbv de schuldeisers. Of de paardentak op eigen kracht kan voortbestaan zonder financiële steun van de andere onderdelen van het bedrijf is wel even afwachten.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:55

Knakker schreef:
maar ja, het hele concern bestaat natuurlijk uit z'n constructie dat het paardenbedrijf buiten een eventueel failliesement zal blijven.

Ja, ik las ergens anders dat de paarden sinds enkele maanden op naam van een BV van Ger jr staan. Maar in vele interviews heeft Sr. gezegd dat de stal bestaat bij gratie van de vastgoedonderneming. Als visitekaartje van een miljoen per jaar. Dat gaat de stal zelfstandig nooit opbrengen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:58

Juliette86 schreef:
Bedrijven van deze omvang zitten jurisch qua aansprakelijkheid behoorlijk goed in elkaar. Ik acht de kans dat de paardentak onderuit gaat erg klein tenzij de paarden en het onroerend goed zijn verpand tbv de schuldeisers. Of de paardentak op eigen kracht kan voortbestaan zonder financiële steun van de andere onderdelen van het bedrijf is wel even afwachten.

Dat bedoelde ik, kon het alleen niet zo netjes omschrijven als jij :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:59

nee zoveel rendement zal het paardenbedrijf niet hebben.
Misschien wel veel opbrengsten maar de kosten zijn vele malen hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:08

celano schreef:
Ja, ik las ergens anders dat de paarden sinds enkele maanden op naam van een BV van Ger jr staan.

Dat kan alleen als ze niet verpand zijn. Verpande goederen mag je namelijk nooit zonder toestemming van de crediteur verkopen (hebben ze dat wel gedaan dan maakt de rechter daar korte metten mee). Het eigendom van de paarden verplaatsen zou alleen zin hebben als deze privé bezit zijn van een bestuurder/aandeelhouder en die persoon voor een x bedrag in privé aansprakelijk is.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:15

Juliette86 schreef:
celano schreef:
Ja, ik las ergens anders dat de paarden sinds enkele maanden op naam van een BV van Ger jr staan.

Dat kan alleen als ze niet verpand zijn. Verpande goederen mag je namelijk nooit zonder toestemming van de crediteur verkopen (hebben ze dat wel gedaan dan maakt de rechter daar korte metten mee). Het eigendom van de paarden verplaatsen zou alleen zin hebben als deze privé bezit zijn van een bestuurder/aandeelhouder en die persoon voor een x bedrag in privé aansprakelijk is.

Het heeft ook zin als ze eigendom zijn/waren van het vastgoedbedrijf. Nu blijven ze buiten het faillissement (indien het rechtsgeldig gebeurd is wat ik wel verwacht).

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:37

Oei!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:23

Knakker schreef:

blijkbaar zijn ze daar niet zo zeker van anders waren de paarden niet snel even van " eigenaar " gewisseld ...
maar of eventuele schuldeisers daar geen zaak van gaan maken weet ik nog zo niet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:55

Als de paarden in eigendom waren van het vastgoedbedrijf kunnen ze met een beslaglegging de handel tijdelijk stil leggen maar de paarden kunnen middels executie niet ten gelde worden gemaakt ten behoeve van de schuldeisers zonder verpanding.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:07

besita schreef:
Knakker schreef:

blijkbaar zijn ze daar niet zo zeker van anders waren de paarden niet snel even van " eigenaar " gewisseld ...
maar of eventuele schuldeisers daar geen zaak van gaan maken weet ik nog zo niet ..

Ze moeten ze aanpakken...Altijd met de neus in de wind gelopen..of de bomen tot de hemel groeide en wat zie je weer..
Een stel natnekken die andere een hoop ellende aan doen...( Witte boorden mafia en niets anders die hele bouwrotzooi en ont-t-roerend goed zooitje..)

Citaat:
'Eigenaar Eurocommerce van GelreDome in nood'

Vitesse is toch van zo'n Oosblok mafioso ? :(

Citaat:
'Afspraken worden soms bijzonder listig achtergehouden', aldus Van Blokland namens de grote beleggers. IVBN-lid Nieuwe Steen Investments (NSI) werd afgelopen zomer nog door het hof in Leeuwarden in het gelijk gesteld tegenover projectontwikkelaar Eurocommerce. Die was met huurder Essent overeengekomen dat deze het kantoorpand in Zwolle na drie jaar mocht teruggeven. NSI leefde in de veronderstelling dat de huurder zes jaar zou blijven. Om de huurder binnenboord te houden betaalde NSI een 'incentive' van € 240.000. Die heeft Eurocommerce moeten terugbetalen. Van Blokland zegt dat zijn leden de principezaak tot aan het hof met veel aandacht gevolgd hebben.

Bron: Financieel Dagblad

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:32

Wachten er nog meer mensen op het geboortebericht vr het aanmelden van een veulen van een eurocomnerce hengst? Ik heb dekgeld betaald en over bericht gebeld met Eurncom. Helaas nog niets ontvangen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 05:29

had ik vorig jaar al, wel 10 x gebeld totdat het in orde was....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 06:38

Ik heb mijn geboortebericht allang binnen gekregen van het KWPN. Had mijn rekening vd dekking ook meteen betaald.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:39

Het zit ze niet mee.

Citaat:
De Nederlandse kampioenskeuringshengst Dimaggio (Sir Shutterfly x Voltaire x Aram) van Stal Eurocommerce, die afgelopen najaar in de tweede presentatie van het KWPN verrichtingsonderzoek werd geweigerd, scoorde een 7,4 als eindgemiddelde en kreeg een 7,78 voor de springonderdelen. Voor het vrijspringen kreeg hij een 8 als eindcijfer.

bron Horse Telex. 5 April

Het KWPN wist dit al ?? ;)

http://www.hengstleistungspruefung.de/p ... ergebnisse

Citaat:
Bovendien begint de weinig positieve marktreputatie Eurocommerce steeds meer parten te spelen. Regelmatig beschuldigden beleggers de ontwikkelaar ervan huurders uit oude Eurocommerce-kantoren weg te lokken naar nieuwe Eurocommerce-kantoren. Voor de rechter moest Eurocommerce verschillende keren bakzeil halen. Een eventueel faillissement zal directeur Ger Visser evenwel niet aan de bedelstaf brengen. Ger Visser is volgens de Quote 500 nog steeds goed voor 145 miljoen euro. Broer Kees, die eind 2010 zijn topdressuurpaard Totilas voor naar verluidt 15 miljoen euro verkocht, is met 80 miljoen euro (Quote-cijfers) ook niet bepaald armlastig.

Sammie schreef:
bedraagt de schuld aan banken en grote bouwers inmiddels circa €100 miljoen. . Dik Wessels zou nog zo’n €50 miljoen tegoed hebben van de projectontwikkelaar. .

Ben benieuwd hoe de nieuwe Quote er volgend jaar uit ziet van Dik Wessels en Ger Visser.

http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2012 ... -problemen

Citaat:
Volgens bronnen weegt ook de financiële nasleep van het vermeende conflict tussen broers en Eurocommerce-oprichters Ger en Kees Visser zwaar op de balans. Kees Visser verliet Eurocommerce in 2006 na een conflict met broer Ger, berichtte tijdschrift Quote in januari 2011. Ger zou zijn broer volgens Quote in 2006 voor 70,6 miljoen euro hebben uitgekocht. Dat bedrag ging direct ten koste van het eigen vermogen, blijkens het jaarverslag van 2006.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:35

horsetelex.nl

Vastgoedbedrijf Eurocommerce is in financiële problemen. Volgens dagblad De Telegraaf gaat de projectontwikkelaar van kantoorruimtes morgen surseance van betaling of zelfs faillissement aanvragen.

Desgevraagd laat Ger Visser jr. weten dat de springstal, met de ruiters Gerco Schröder en Annelies Vorsselmans, niet in gevaar is. "De Olympische Spelen komen voor Gerco niet in gevaar", laat Ger Visser jr. desgevraagd weten.

Wel is bekend geworden dat de vorig jaar aangetrokken leider van de hengstenstal Arnold Kootstra op zoek moet gaan naar een andere baan. De activiteiten in de hengstenhouderij van Stal Eurocommerce zijn op een laag pitje gezet. Zo vindt er dit jaar geen hengstenshow plaats en is er geen brochure uitgegeven.

De sportieve ambities van Stal Eurocommerce in Lochem lijken door de problemen rond het moederbedrijf onaangetast te blijven. Sinds enkele maanden staan alle sportpaarden op naam van Gevi BV, een onderneming die is geregistreerd op naam van Ger Visser jr.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:36

op www.omroepgelderland.nl staat een bericht dat het verder geen gevolgen heeft voor de paardental.
we zullen zien....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:36

paardentak.. sorry.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:52

Sammie schreef:
. Sinds enkele maanden staan alle sportpaarden op naam van Gevi BV, een onderneming die is geregistreerd op naam van Ger Visser jr.

Leert ie ook, hoe het is om "zelf" je broek op te houden. :(:)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:53

Dat verwacht ik niet Caesario, al zou het wel nuttig voor hem zijn... :(:)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:07

Ik denk dat de eventueel toekomstige curator bijzonder geinteresseerd zal zijn in alle stukken omtrent de overname door Gevi, het riekt namelijk op het eerste gezich behoorlijk naar paulianeus handelen. Als de curator dit kan bewijzen dan is het wel einde verhaal voor de sportstal en wordt de sportstal in de boedel opgenomen. Helaas kan Gerco dan als toeschouwer van de OS genieten, wat ik niet hoop voor hem.

Helaas zit het kantoor waar ik voor werk aan de andere kant van het land want dit zijn wel de mooie faillissementen los van alle ellende voor de medewerkers van zo'n bedrijf.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:31

Juliette86 schreef:
celano schreef:

Ze kunnen wel verkocht worden resp van eigenaar veranderen, maar het bestaande pandrecht blijft er dan wel op rusten, zolang de betreffende crediteur die dat pandrecht heeft gevestigd daar geen afstand van doet. (En dat gebeurt nagenoeg alleen tegen betaling ...) Paarden wisselen dan van eigenaar, met behoud van het pandrecht erop.