Campagne gemeente Zoeterwoude tegen paardenmest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Campagne gemeente Zoeterwoude tegen paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:31

www.knhs.nl

Samen met de gemeente Zoeterwoude heeft Paardrijvereniging Jeanne d'Arc in Zoeterwoude een campagne opgezet om paardenmest op de openbare weg te voorkomen.

Paardrijvereniging Jeanne d'Arc heeft met haar ervaring uit de praktijk veel nuttige tips gegeven die bruikbaar zijn voor de ruiters. Door deze unieke samenwerking van de gemeente met de ruiters, ligt er nu een goede en uitvoerbare oplossing. Met als gevolg dat de gemeente niet meer genoodzaakt is de paardenmestzak te verplichten. Afgelopen week is de campagne gelanceerd. De gemeente heeft de ruiters een flyer aangeboden met allerlei tips om mest op de openbare weg te voorkomen.

De slogan van de campagne luidt: "Ruim je mest op. Dat scheelt een hoop." De campagne wordt geïllustreerd door een pictogram van een rozet. Deze rozet is opgebouwd uit een hoop mest en een paar handschoenen. Een duidelijke boodschap wat er met de paardenmest moet gebeuren.

De gemeente biedt alle ruiters een flyer aan met een paar oranje handschoenen. Nu is het aan de ruiters om actief de mest op te ruimen.

Verto

Re: Campagne gemeente Zoeterwoude tegen paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:35

Leuke oplossing :)

Hopen dat de mensen die zich nu alsnog te goed voelen om hun eigen troep op te ruimen alsnog een dikke boete krijgen!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:47

hmm ik moet heel eerlijk zeggen, Dat ik altijd eerst mijn rondje af rij.. zonder krukje stap ik niet steeds op en af mijn paard.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:55

Inwoner en ruiter in Zoeterwoude meldt zich.
Hier zijn bijeenkomsten met de gemeente, ruiters, ruitervereniging en eigenaren van pensionstallingen aan vooraf gegaan.
Zie hier de gehele flyer:
http://www.jeannedarc-zoeterwoude.nl/PD ... enmest.pdf

Het is de bedoeling dat het aan de kant geschoven wordt, en op de paar hoofdstraten in Zoeterwoude direct opgeruimd wordt.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:58

ingeeusa schreef:
hmm ik moet heel eerlijk zeggen, Dat ik altijd eerst mijn rondje af rij.. zonder krukje stap ik niet steeds op en af mijn paard.

Haha in jouw geval is dat wel lastig ja :')

Tenzij je een opvouwbaar krukje kunt vinden ergens (leuke nieuwe uitvinding -:) )

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:19

Dat heeft deze gemeente netjes aangepakt samen met de vereniging, kunnen anderen een voorbeeld aan nemen :)

Mijn paard heeft door hem bij goed gedrag te belonen (door hem een hap gras te gunnen ;)) inderdaad geleerd in de berm te mesten; alleen bij een stressvolle situatie en lange tijd ontbreken van een berm zal hij pas op het asfalt mesten; scheelt weer een hoop :Y)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:34

Mest uw paard dichtbij een huis en
hebt u niets bij u? Aanbellen en om
een schep vragen zal meer gewaardeerd
worden dan de mest laten
liggen. -O-

En als er niemand thuis is? En moet je dan met je paard de tuin door om aan te bellen? Vinden mensen dat leuk, de deur opendoen en tegen een paard aan kijken? Met een beetje pech mest hij nog een keer..................... :')

Ruiters die op de stoep rijden tja, dat is not done uiteraard. 8)7

En een schepje meenemen? SchepJE? _O-

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:44

pff wat een zeur pieten, het is maar paarden mest.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:08

Verto schreef:
ingeeusa schreef:

Haha in jouw geval is dat wel lastig ja :')

Tenzij je een opvouwbaar krukje kunt vinden ergens (leuke nieuwe uitvinding -:) )

Zo eentje die je in een rugzak je op je rug kan doen;) of aan me paard z'n zadel kan hangen;) kan aan de ander kant die schep wel

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:56

Ik snap dat de mest een probleem is. Maar Zwerf afval is net zo goed een probleem en mest vergaat binnen een paar weken en afval niet. Dus misschien dat ze daar eerst een oplossing voor moeten vinden haha

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:16

Gut, gut, wat een gezeur hier weer. IS er een gemeente die overlegt met de ruiters en met dit meer dan redelijke besluit komt, wat bovendien ver te verkiezen is boven een mestzak, is het nog niet goed! Als je buiten - op straat - rijdt en je paard mest, ruim je het op. Klaar. Geen smoesjes over de grootte van het paard, de biologische afbreekbaarheid van mest, de grootte van een evt. schep, de stand van de sterren, etc.

Mijn complimenten voor de Gemeente Zoeterwoude!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:18

mylittlejoy schreef:
Gut, gut, wat een gezeur hier weer. IS er een gemeente die overlegt met de ruiters en met dit meer dan redelijke besluit komt, wat bovendien ver te verkiezen is boven een mestzak, is het nog niet goed! Als je buiten - op straat - rijdt en je paard mest, ruim je het op. Klaar. Geen smoesjes over de grootte van het paard, de biologische afbreekbaarheid van mest, de grootte van een evt. schep, de stand van de sterren, etc.

Mijn complimenten voor de Gemeente Zoeterwoude!

Amen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:49

inderdaad ik schop het altijd even in de berm of aan de zijkant van de weg.
begin ook altijd me rondje gewoon op de boerenwegetjes en neem als laatste de dorpstraat dan heb je de minste kans dat ze nog iets moet laten vallen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:39

linky schreef:
En een schepje meenemen? SchepJE? _O-

Daarom die handschoenen :') _O-

Maarrr inderdaad. pluim voor de gemeente Zoeterwoude. Dit is absoluut beter dan een mestzak :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:42

Dus als je die mest lekker opgegraaid hebt met die mooie EK-handschoenen, dan wat? ... :') Doe je het in je rugzakje?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:44

Miracle_ schreef:
Dus als je die mest lekker opgegraaid hebt met die mooie EK-handschoenen, dan wat? ... :')

Aan de kant schuiven....ja...ik geef toe ik zie het ook nog niet. Maar het is beter dan een zak aan mijn paard z'n kont.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:46

NatasjavE schreef:
Miracle_ schreef:
Dus als je die mest lekker opgegraaid hebt met die mooie EK-handschoenen, dan wat? ... :')

Aan de kant schuiven....ja...ik geef toe ik zie het ook nog niet. Maar het is beter dan een zak aan mijn paard z'n kont.

Zodat het vervolgens nog steeds op 'openbaar terrein' ligt, en het dus nog steeds niet opgeruimd is, toch? :+ Ik zie het nut niet.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:24

EN wat doe je daarna met die handschoen :+

Je moet al wel een braaf paard hebben om dan steeds af en op te stijgen :). (puuh, die van mij ziet me aankomen met die oranje dingen, mwha!)
Mjoah, goed midden in de woonwijken e.d is het niet zo'n frisaanzicht, maar op die boerenweggetjes waaro ook met die mestwagens overheen rijden? 1 dikke regenbui en foetsie :Y)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:22

Haha, de handschoentjes kan je schoonvegen aan het gras denk ik :')

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:48

Haha wat grappig dat het ook op bokt is... ik ben toevallig inwoner van Zoeterwoude en al 12jaar lid van de vereniging.
Het is voor sommige inwoners echt een heel groot probleem, wij als leden worden aangesproken voor het mest probleem terwijl wij natuurlijk niet de enige zijn die door het dorp rijden..
Maar alles in ieder geval beter als de poepzak!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:27

Ik vind het wel goed dat ze er wat aan doen. Bij deze worden zadeltassen weer helemaal in ;)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:11

linky schreef:
En als er niemand thuis is? En moet je dan met je paard de tuin door om aan te bellen? Vinden mensen dat leuk, de deur opendoen en tegen een paard aan kijken? Met een beetje pech mest hij nog een keer..................... :')

Nou je staat verbaast hoe sommige mensen blij zijn met de paarden mest vooral als je aangeeft dat het goed is voor de rozen.. In het dorp stoppen we altijd even bij me oma en daar ontspand me paardje blijkbaar :Y) maar ze heeft de grootste rozen van t dorp :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:00

Wij wonen op het platteland, daar wordt er gelukkig niet moeilijk over gedaan. Je moet met je paard natuurlijk ook zo weinig mogelijk door woonwijken rijden, er zijn nou eenmaal mensen die niks met paarden hebben. Maar een schep meenemen lijkt me praktisch toch echt moeilijk uitvoerbaar. Die mestzak kan alleen bij aanspanningen.
Gisteravond tot na 23.00 uur is hier tegenover ons mest geïnjecteerd, gelukkig dat de Zoetermeerse bevolking dat niet geroken heeft. _O- <<)
Paardenmest is idd perfekt voor rozen..................

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:02

Beter dan een poepzak, en een plastic zakje met desnoods wegwerp plastichandschoentjes steek je mkakkelijk bij je. Moet je alleen nog een vuilnisbak vinden, of je zak weer legen in de eerstvolgende berm of goot.

Verder vind ik het argument dat je paard misschien niet geschikt is voor buitenritten als je het niet veilig vind om uitgebreid de mest op te ruimen wanneer hij op die hoofdstraten gepoept heeft, niet helemaal juist.

Je moet op de rijbaan rijden, vervolgens poept je paard op de rijbaan, moet je afstappen, neemt meer ruimte in, moet zelf je paard aan een langere teugel vasthouden om bij de grond de poep op te scheppen en kunt daardoor je paard en de omgeving moeilijker in de gaten houden, laat staan het verkeer vragen om ruim om je heen te gaan. Je moet je paard draaien aangezien de achterkant poept...

Op een rustig weggetje of fietspad niet zo´n probleem, maar een drukkere doorgaande weg geeft toch meer risico. Je hebt immers niet zoals wegwerkers een stel pionnen die je eerst even ruim om je heen zet voor wat "werkruimte"

Ik ken Zoetermeer niet, misschien kun je die wegen met directe opruimplicht makkelijk omzeilen door een rustigere paralel weg of route uit te zoeken? Dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Voor het opnieuw opstappen is een straatbankje of betonpaal of een andere stevige verhoging ook een alternatief. Zelfs de stoeprand kan net die paar cm schelen tussen wel of niet weer op kunnen stappen. En anders even ernaast lopen tot de eerst beste geschikte gelegenheid met wat meer ruimte of rust ivm verkeer!

Verder zou er meer rekening gehouden kunnen worden met ruiters in de omgeving. Met zand verstevigde bermen als alternatief voor fietspad of de weg langs de openbare weg scheelt al heel veel. Veel grasbermen worden te zacht in natte periodes waardoor je uit moet wijken naar de verharde weg.
Op routes naar uitrijdgebieden zoals natuur of park, moet je als ruiter bijna altijd wel een stuk(je) langs de openbare weg. Helaas. Iedereen wil wel vanuit zijn stal gelijk een ruiterpad op kunnen rijden en niet langs de weg te hoeven voor een leuk blokje om...

Voor een schepje, of kunststof veger en blik is een zadeltasje voorop of rond de achterkant van je zadel eventueel ook een veilige oplossing...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-04-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:05

Ik ruim mijn mest nooit op, moeten gemeenten maar meer ruiterpaden maken.
Wassenaar is daar een goed voorbeeld van, voortreffelijk geregeld hoor. *\o/*

De berm is geen ruiterpad!! En niet veilig voor je paard..... :j

Nu moet ik eerlijk toegeven dat mijn paard niet z'n kakkert is haha!!
Maar mest is een natuurproduct en groot genoeg om op tijd te spotten op de openbare weg. 8-)